Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pistin 8.5 pv:n ja kyllä se vaan niin oli että nikottelu väheni, nyt lähtee jo vetään kun jolkotteluvauhdista kiihdyttää, seokset käy ~15 huiteissa ja putoaa samantien 12.5-13. voishan siihen kokeilla vielä isompaa kiihdytyspumpun suutinta, nyt siellä on 31 ja oliko se 35 jonka jälkeen pitäisi käyttää 50cc pumppua? edelleen jos lötköttelee 80kmh ja survasee loson pohjaan niin ei mitään ongelmia. lähinnä ärsyttää jos seisot paikallaan ja tinttaan kaasun lattiaan niin ei ala 275 käryään :D :rotfl:
    sytkäennakkoakin voisi kokeilla vähän mulkata, siellä on nyt maksimit 36 jos perusennakko 12, tuo 36 vaan taitaa tulla vasta 2700-2800rpm. siellä on toinen jousi vakio ja se hemmetin vahva orkkisjousi korvattu vetelämmällä. pakista löytyy lamppu jossa rundari ja ennakkosäätö että eihän se ole kuin jumppaa vailla :D

    kikkarikin tuli askarreltua tuollaisesta sarjasta https://www.ebay.com/itm/New-Ford-C...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
     
  2. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Hei kaikki fordson tietäjät.
    Onko kellään ehdottaa hyvää virranjakajaa tämmöiseen konstruktioon ?

    Tuli viimevuonna rempattua kyseinen kone(vm.69), oli jo hieman "kakstahtinen" eli ohivuotoa.Tästäkin SUURI kiitos impalala:lle, ilman häntä ei olisi onnistunut kyseinen rojekti :oops:

    Hyvä oli aihio, koska kaikki sisuskalut olivat alkuperäisiä(Hieman jopa yllätti);).Eli ensimmäiseen ylikokoon porattua ja tasapainotukset yms. Tietty laatikkoa joku oli ropeltanut matkan varrella kun käytiin akselin kanssa mudraceria tervehtimässä niin osasi heti kertoa, että ollut väärinpäin :D. Siihen ei tullut kuin perusremppa+shift kit.
    Saatiin kokoon loppusyksystä joten eipä paljoa tullut enää sitten ajeltua ja sisäänajonkin sai suoritettua vasta nyt keväällä. Nyt oli keväälläkin hyviä kelejä kun oli niin lämmintä, että jos saa toimimaan nakuttamatta niin toimii kyllä sitten aina. Tuossa on malloryn 85 sarjan hei jakaja ja mitä olemme sitä ropanneet niin täysennakko ei ole kuin +18 astetta. Alkujaan 16 astetta ennenkuin muokkasin "limppuja" ja mielestäni toimii ihan ok, mutta kun on tämän luonteinen ja yrittää hyvin tehdä niin kaiketi se enemmänkin kestäisi ?. Lähtötilanteessa keväällä nakutti aivan sairaasti - > Tähän auttoi jäykimmät jouset mitä sai (Vanhastaan oli toiminut ihan ok). Nyt on keskimäärin siten, että perusennakko on n.8 astetta ja alipaine avittaa tätä tyhjäkäynnillä noin 4-6 astetta ja toimii ihan ok. Tämän enempää ei oikeen kestä alipaine-ennakkoa. Tietty voin olla liian hätäinen, koska tilanne tulee vielä jonkunkin verran muuttumaan kun saan vain aikaiseksi ja liqviditeetin kohdalleen niin tulee peltisarjat tuohon hommattua kun nuo valusarjat ovat varmaan kohtuu ahdistavat kun on niinkuin seinä mihin pakokaasut ensiksi törmää ja siitä sitten 90 asteen kulmalla alaspäin.
    Jossain kohtaa kun olin oikeen kyllästymiseen asti säädellyt tuota ennakkoa niin aloin jo harkitsemaan etanoli konversiota, kun tässä kävi myöskin niin, että männät ei olleetkaan ihan alkuperäistyyppiset ja puuttui ns. D-malja... Laskennallisesti ja teoriassa puristukset nousi reilun yhden yksikön ylöspäin vakiosta. Alunperin 10,5 ja nyt ehkä 11,7 tms. Kantta ei muutakuin hivastu aavistus eli putsaus pikemminkin.

    Hänessä siis on nyt C9VE (75cc).
    Lunatin kepeä rullanokka.(20340710LK) mukana tulleet jouset ei toimineet ja asennuspituus päin prinkkalaa niin tuli toiset, kuten myös tefloni(valkoiset) ohjurit tuli korvattua viton(siniset) kun olivat todella herkkiä hajoamaan asennettaessa hellästikin.
    Edelin performer rpm imusarja.
    Holley 750 vacuumi.
    Ja laite on vm.69 lincoln mark iii. Hyvinkin ahdas sovittaa mitään pakosarjoja, mutta on tiedossa yksi paja jenkeissä joka tekee hyviä näihinkin sopivia.

    Varmaan muuttuu paljonkin peltisarjojen jälkeen ja saa muutettua "alapään" ennakkoja paljonkin, mutta tuo kokonaisennakko hieman mietityttää kun saattaisi kestää enemmänkin, mutta kun tuo halpis mallory ei anna.

    Ja kyllä matkan varrella on naurussa ollut pitelemistä jenkkien bolt on osien suhteen.
    Esimerkiksi lunatin keinuja sai aika paljon shimmata, että sai sivuttaisvälyksen aisoihin.
    Kait ne joo toimii, mutta mitään en kyllä tarkistamatta paikalleen laittaisi.

    Paljon pohdintaa taas ja varmaan asian edelle ennenkuin on ne peltisarjat. Mutta jos joku osaa hyvää virranjakajaa jo suositella niin kaikki ajatukset otetaan vastaan.:)

    - Jussi
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    11+ puristussuhde yhdessä 262 nokan kanssa on rautakantiselle koneelle aika raju yhdistelmä.
    Dynaaminen puristussuhde on jossain 9-10 välillä, joten puristuspaineet on melkoiset.

    Miettisin uudestaan sitä etanolia ennemin kuin jakajan vaihtoa.
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla reilu 9.5:1 ruttu ja laskin dynaamisen niin olikohan se 8.9, toi nokka on aika mieto. kokeilin lähinnä huvikseni että tuleeko rajuilla ennakoilla lisäpotkua ja käänsin vaan lisää ja lisää perusennakkoa niin kauan että motti nippanappa lähti käyntiin kun potki vaan takasin. eipä tullu lisätehoja persdynoon vaikka max ennakot @2800rpm oli 45 astetta vaan eipä myöskään nakuttanu. käänsin takasinpäin niin että kierroksilla max ennakot ilman alipainetta 36 vai 37 ja alipaine suoraan imusarjasta
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taitais 7.9 dynaamista olla lähempänä sun nokalla ja puristuksilla.
     
  6. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Tätä olen itsekkin vähän ajatellut/pelännyt, että helpoimmalla pääsisi etanolin kanssa kun osat nyt tulivat miten tulivat ja muutenkin on jo lähtökohtaisesti tarkoitettu sen ajan super bensa luokitukselle. Eli "kinttaalla" mennään. Se oli selvä jo siinä kohtaa kun nuo tulivat, mutta yllättävän hyvin ovat toimineet kyllä tähän asti.
    Mitenkä on noitten lyijylisäaineiden yms. sotkeentuminen etanolin kanssa vai onko tässä järkevin harkita myös alsakansiin siirtymistä... jos ja kun noihin ei tullut sitä seetimuutosta tehtyä :oops:
    Ei sillä kun etanoliakin saa aika mukavasti nykyään ettei tuota ongelmia sen suhteen mittarilla käynti.

    - Jussi
     
  7. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Tulipa nyt vihdoin tehtyä testikin kun tuli aparaatin kanssa liikuttuakin.
    Alkujaan ajattelin, että olisin kokeillut vain jollain oktaanin korottajan kanssa, mutta tuoteselosteiden ollessa kohtuu pelkistettyjä (Korottaa jopa neljä yksikköä tms... kyllä kyllä, mutta mihin verrattuna...? :odroll:).

    Elikkä ajoin tankin lähes tyhjäksi ja löin sinne puolet ja puolet seoksen etanolia ja bensaa.
    Lyhkäsellä matikalla tämän pitäisi antaa seokselle oktaaniluvun 101 noin.
    Ajelin siinä hieman ympyrää ja lähdin testailemaan samanlaisia rauhallisia vedätyksiä mäkeen yms. En saanut enää nakuttamaan missään tilanteessa ja tämäkin oli semmoisena päivänä kun oli todella lämmintä.

    Tuli käytyä myös forssan pick-nick:issä samankaltaisella seoksella.

    Hieman tyhjäkäynti tuli raskaaksi yms. kun kaikki säädöt ovat aivan samalla paikalla, koska kyseessä on ollut testi.

    Eli tästä eteenpäin alankin varmaan haalimaan kaasariin etanolimuunnos-sarjaa tyyliin e85carbs.com:ista tms.
    Uskoisin, että menee tuolla 750 vacuumilla edelleen tuo isolohko, vaikka moni taho suosittaakin 850 käsittääkseni kun etanolilla mennään.
    Letkuja pitää matkan varrelta hieman tarkistella ja varmaan jonkun näköinen huohottimen sulku venttiili olis vissiin ihan hyvä rakentaa tankkiin, niin saa parkiin jätettyään suljettua niin helppaa veden kertymistä.

    Polttoainepumppukin saa pysyä tuona hollikan mekaanisella (110gph? olisko ollut)
    Tai sitten joku muu jos joku osaa suosittaa.
    Katsoin, että nuo metanolin ja etanolin kestävät pumput maksavat ihan sikana niin mielummin melkein vaihtelen noita "peruspumppuja" jos alkavat kalvot mukamas niin herkästi vuotamaan.

    Kaikki ajatukset ja vinkit otetaan vastaan mitä etanoli conversiossa kannattaa ottaa huomioon.

    Kiitoksia teille taas niin sain sen pienen tönäsyn ja rohkeuden miettiä tuota etanolia ihan tosissaan. Tietty onhan se vähän pakkorakokin, että autolla voi kunnolla ajaa :D

    - Jussi
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä ne peruspumput kestää etanolia ihan hienosti kanssa.
    Kyllä kai 110gph riittää jo aika pitkälle kans.
     
  9. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Noniin nyt on e85carbs.com ukon setti paikallaan. Kaasari oli "täynnä" semmoita ruostemoskaa kaikenkaikkiaan, mutta ei voi syyttää etanolisekoitusta siitä, koska aikanaan n.8v sitten oli viimeksi auki samaisesta syystä... Tuli uuden kaasarin asennuksen jälkeen aika äkkiä huomattua suodattimen tärkeyden kun kiinni olleessa oli sentään ollut jonkinmoinen sihti ja uusi oli aika äkkiä ruostemoskaa täys.

    Paljoa ei oo kerinnyt ajamaan, mutta ihan hyvän näköinen setti oli ja nyt "jäykällä" e85:lla vetää ihan kivasti ei oikeastaan huomaa bensiiniin eroa. Ainoa mitä ihmeteltiin kun PW oli vain 4,5. o_O.

    Eli siis pienellä ajelulla ja testillä (kaasari tiettty myöskin putsattu) ei nakuttanut missään vaiheessa, tyhjäkäynti vahva... oli bensiinin kanssa hieman ontuva ja varsinkin kun 50/50 suhteen teki niin hieman enemmän. Varmaan powervalve tekee tuon, että pikkukierroksilla ja pienellä kaasulla tuntuu aavistuksen "nypytystä". Täyskaasu veto ihan jees.
    Vieläkin siis ihan positiivisin mielin kaiken kaikkiaan, kerron kyllä lisää kun kerkiän oikeasti paneutumaan ja ehkä alan jo ennakoihinkin koskemaan aavistuksen o_O, edelleen siinä missä bensan kanssa toimi edes kohtalaisesti eli vähemmän kuin alkup.

    Semmoinen tuli huomattua, että aikaisemmin oli "pehmeä". Eli jos meinasit vaikka rengasta saada suttaamaan kuivalla asvaltilla niin ei toivoakaan, mutta keräsi kyllä nopeutta. Nyt etanolin kanssa ihan kivasti, mutta ehkä pientä miettimistä. Eiköhän tästä vielä ihan hyvä tule :rolleyes:

    Tai sitten ollaan vielä "rajoissa" eli viritys on onnistunut jos on vielä 70 % tehoista jäljellä alkup.
    Tähän sivutietona, että jaksoi alkujaan jäädä paikalleen jauhamaan ja kone leikkisi jo todella kakstahtista öljynpolton suhteen.

    Kaasari siis on perus 750 VAC (4160). Jos jollain ylimääräisenä turun lähistöllä "hollow screw:tä squirteriin niin olis kovin jees ettei tarttis semmosta yksinään mistään tilata kun nousi nyt sarjan mukana yli 40:iin.

    Kerron kyllä lisää kunhan vaan pääsen taas etiäppäin. :oops::D
    Tottahan nyt on jo huomattavasti viileämmät kelitkin mitä vähän aikaa sitten ettei täysin vertailukelpoista testiä enää tule.

    - Jussi
     
  10. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Tämäkin kaiketi pikkuhiljaa törkääntyy taas etiäppäin.
    Aikani katselin ja vertailin erilaisia mahdollisia pakosarjoja, koska nuo alkup. valusarjathan ovat aika ahdistavat ja myöskin sen näköisetkin.

    Kovin vähän on full size fordeihin saatavilla, joten päädyin tilaamaan FPA:lta kun monet niitä kehuivat veden tuolla puolen sopivuuden puolesta.

    Maksoivat ihan riittävästi eli paljon, mutta mielummin maksan sopivista kun sitten taas tilaan hookerit partsilta jotka ovat sinne päin olisko ollut (900e) ? ja alan niitä sitten hakkamaan sekä muotoilemaan.

    Koitan näppäillä kuvituksia ja sopivuus kokemuksia kun tulee aika jolloin kerkii alkamaan äheltämään paikoilleen, mutta lähtökohtaisesti mielestäni ihan asiallisen näköiset ja kuskin puolelle tulevat tosiaan matalat niinkuin täytyykin.

    Saapas nähdä kuinka paljon on vaikutusta :rolleyes:, toivottavasti kaikki ei ole placeboota vaan olis oikeastikkin hyötyä.:D

    Aparaattihan on -69 lincoln mark iii eli samaa rakennetta kuin aikansa thunderbirdit.

    - Jussi
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onkohan mk3 linkussa samat sarjat kuin mk4?

    Mikäli on, voisin olla halukas ostamaan ne valusarjat. Mun autossa oli toisella puolella joku väärä pakosarja laitettu ja ei sovi kunnolla.
     
  12. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Olisin uskonut, että olisivat samanmoiset. Lincoln landin kataloogia kun katsoo niin samat on 1972 asti ja tämän jälkeen erit syystä tai toisesta ja sitä en tiedä kuinka paljon on eroa keskenään.
    Kun oliko se 72 kun tiputtivat puristuksia ja muuta kivaa ja kenties tästä eteenpäin lisää kivaa. o_O

    - Jussi
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mulla on -72 ja se on juu se vuosmalli missä on ne openchamber kannet ja matalat rutut ja 4300 square bore kaasutin ja kaikkee parasta. Sillon tais tulla myös mk4 ekan kerran ja mk3 jäi pois.

    Hankein omaani uudemmat closed chamber kannet joita laskin ja laitan tohon autolite 4100 kaasuttimen.

    Mun täytyy vähän selvitellä tuota pakosarja-asiaa
     
  14. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Täytyy kyllä sanoa, että kohtuu pienellä vaivalla peltisarjat sopivat paikalleen.

    Kuskin puolella joutui hieman hiomaan simpukan kyljestä tavaraa pois (alkujaan mahtui ehkä A4:en väliin) ja ehkä enemmän sarjoista eteenpäin johtuen myöskin vaihdevipua pääsi muokkaamaan siten, että sen käänsi kulkemaan toiselta puolelta.
    Pelkääjän puolella nyt joutuikin laatikon kaavelia mikälie hiomaan hieman enemmänkin johtuen kun -69 mallissa se on eri muotoinen kuin normisti ja tähän kohtaan tulisi alkup. tukirautakin kiinni. Näitä tukirautoja onkin muistaakseni aika monet mitkä koneen ja laatikon naittaa alkujaan toisiinsa kiinni, mutta kiitoksia yhdelle joka luuli niitä turhakkeeksi niin niitä ei enää ole. Laatikon öljyputken sai muokata kulkemaan eri kautta ja jarruputkea vääntelemään kulkemaan hieman sivummalla.

    Kokonaisuudessaan kohtuu kivuttomasti meni sarjat.
    Loppuputkisto onkin sitten jo ihan eri tarina ja kesken.

    Kuvista on hankala osoittaa kuinka lähellä ja ahdasta on ja monesti näyttää ahtaammaltakin raolta kuvissa, mutta jotain pientä silti.

    Tuommoiset puolipitkät.
    https://aijaa.com/mS2hUP

    Mutta kai ne enemmän hönkii kuin nuo.
    https://aijaa.com/I8IkUC

    Alkaa olemaan nimikko auto. Akku on nimeltään Juuso.
    https://aijaa.com/TofYwD

    Kuskin puoli.
    https://aijaa.com/Iveb7W

    Pelkääjän puoli.
    https://aijaa.com/f5dTKw

    En saanut äkkiä näkymään suoraan kuvina ainakaan itellä siksi linkit... :poff:

    - Jussi
     
  15. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Pienen rengas-sirkuksen jälkeen sain vihdoin aparaatin katsastettua ja liikkumaan.
    Olin tilannut valkosivulliset renkaat, mutta tulikin normaali renkaat joita sitten läheteltiin takaisin ja puolet niistäkin tuli vielä takaisin kun oli "paketti" eli pahvi ympäriltä mennyt hukkaan ja tullut toinen osoitekortti esiin renkaiden päältä.
    Toki tätä edelsi puslat, iskarit yms. eteen kun puslissa se suurin vika miksi oli renkaan syönyt huonoksi.

    Heräsi ehkä hieman enemmänkin kuin olisin olettanut noilla peltisarjoilla ja enää ei "kyykkää" nopeasti kiihdyttäen ja jaksaa jauhaa ihan nätisti rengasta niin halutessaan yms. ja liikkuu muutenkin kohtuu kivasti varsinkin kun säädettiin pantaa lähemmäs kohdalleen kun pääsi luistamaan aikaisemmin.

    Jossain kohtaa vielä kuin ehtii niin lambdaa kiinni ja katsoo kuinka liki tai kaukaa totuutta ollaan seoksien kanssa.

    Tietysti nyt suuremman melutason johdosta ja kierroslukumittarin ansiosta kun isoa tietä ajaa ja myöskin kun kaverus painii samojen asioiden kanssa jakaen tietoa olen myös itse miettinyt miten olisi joku OD-laatikko C6:en tilalle, mutta ei taida missään tapauksessa selvitä kovinkaan "järkevillä" kustannuksilla. Gear vendorin hässäkkä tuntui ensin ihan varteenotettavalta, mutta siinä ongelmaksi mielestäni muodostuu tietysti hinta ei ole halpa ja se ettei se luistoa laatikosta poista.

    Netin ihmeellistä maailmaa selatessani totesin, että 4L80E ei olekkaan mikään kovin iso laatikko kun aikaisemmin tutkisin fordin E40D:tä, joka on kohtuu iso möhkäle jo ja ei ikinä ole mitenkään kohtuullisesti/helposti tungettavissa tähän härveliin ilman jumalatonta määrää työtä.

    Onko raadilla minkäänlaisia ehdotelmia mitä OD-lootaa voisi alkaa sovittamaan fordin isolohkon taakse, joka olisi kestävä.

    Jos kokemuksia gear vendorista niin kuulen niitäkin mielelläni.

    Tod.näköisesti hintaa on jokaiselle vaihtoehdolle niin paljon, että päädyn pitäytymään rempatussa C6:ssa ja himmaamaan vain vauhtia isolla tiellä. Mutta kaveri sai ajatuksen jo päähän istutettua niin täytyy tutkia erinäisiä vaihtoehtoja.

    Aparaatti oli siis -69 Lincoln Mark iii eli pitkälti samaa rakenne kuin aikalaisissa thunderbirdeissä. Perävälitys on luokkaa 2.80 muistaakseni. Nettilaskureiden näyttämällä noin 3.00.

    Tilaa siis ei ole juurikaan ole missään noin keskimäärin eli mieluusti hyvin liki C6:en mittoja.
     
  16. Hiukan tämmöistä out of box ajattelua. Mites joku Mersun laatikko. 722.3 laatikon jotain versiota taisi olla Mersun 600 mallissakin. Se on minusta vielä ilman sähköohjausta. Välitykset on:
    3.87
    2.25
    1.44
    1.00
     
    JoRkKiS tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!