Takahelman teko 1970 Impala Wagon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja viijari, 23.7.2018.

  1. viijari

    viijari Gearhead

    Kuinka saisi tehtyä Impala Kinswoodin takahelman? Normaali mankelointi ja alle menevä kanttaus on ihan helppo juttu, mutta kuinkas tehdään tuo, kun koko matkalla ei ole yhteen suuntaan kaarevaa pintaa. Vaan useenpaan suuntaan ja sitten on vielä pokkaus noin 5-10 cm alahelmasta.
    Vaatiiko Englannin pyörän ja kanttikoneen?

    https://aijaa.com/a/KE8giY
     
  2. Englannin pyörä ja sikkikone
     
  3. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Aika haastava on. Veikkaan silti että alareunan korjauspalan teko voisi onnistua pahimmillaan ilman koneitakin jos uutterasti ja ajatuksella vasaroi vasteiden, hiekkapussin ja koverretun puupöllin päällä, muutaman vekin voi joutua peltisaksilla leikkamaan ja hitsaamaa ja reunoja joudut kutistamaan pihdeillä ja vasaralla. Ota jotain pakkauskartonkia ja koita kopioida helman kaksoiskaareva muoto leikaten ja teipaten niin voit pohtia, miten onnistuu. Kanttia varten tekisin ensin vanerista lestin ja sitten yrittäisin maltilla venyttää vasaroimalla ja puristimilla sen taitoksen.

    Onnistuin tässä aikoinaan vanhan Giulian takahelman kanssa, suorasta pellistä tekemäni lopputulos istui paikalleen paremmin kuin tarvikepelti kun vähän ensikertalaisena harjoittelin perusperiaatteita ja tein ensimmäisen version pehmeämmästä alumiinista, vaati kyllä vähän malttia ja sinnikkyyttä. Kuitenkin yhdessä illassa. "Kantikkaassa" Alfassa kun on aika haastavan pyöreät muodot kun lähemmin tarkastelee, kuten kuvassa, joten jouduin oikeaan alareunaan leikkamaan 2-3 säteittäistä viistettä, kun en ollut kutistamisesta silloin aikoinaan vielä kuullutkaan eikä ehkä onneksi ollut ketään neuvomassa.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.7.2018
  4. viijari

    viijari Gearhead

    Hyvän näköisen palan oot tehnyt. Alun perin piti tehdä ylä pokkaukseen asti, mut taidan tehdä sen 150 mm vaan alhaalta. Se varmaan onnistuu käsipelillä kin. Oon monesti käyttänyt vinkoja, lukkopihtejä ja puupölkkyjä, alasinta yms. Kaasu vehkeet löytyy kans. Katotaan mitä tulee. Laitan kuvia.
     
  5. Tee mittaviivaimet esim. 20mm leveistä 1mm pelti suikaleista sekä paperimalli ulkomitoista ja käy jossain kaverilla tekemässä pala, ja sitten vain vaihdat ja sovitat sen. Ei tarvi kittailla, on vain pientä sovittelua. Toki voi puupölkyn päällä, hiekkasäkkien päällä tehdä vaikka mitä, mutta se vaatii paljon enemmän töitä ja ei ole koskaan yhtä sileä. Eikö samalla voi tehdä heti kohtuu hyvän ja tuommosen kyljen palan tekee 2-4tunnissa.

    Tässä pari kuvaa tuommosista kyljistä. Koko auto kohta kierretty ja kaikki pellit (takaluukku, takakyljet, ovet, cowlit,...) on kahteen suuntaan kaarevia. Ei paljon tarvi hitsailla. Kulmat toki joutuu ja sikkikonetta varten joutuu avaamaan joitain päätyjä parin tuuman matkalta....

    Kaikki pokkaukset, sikkaukset jne saa perusrullilla kun hakee säädön johonkin pellinpalaan ja lähestyy lopputulosta useammalla "läpiajolla". Ensin englishwheelillä kaarevuudet kohdalleen joko "Paljaaltaan" tai sitten gummin kans. Riippuu minkämallista pitää olla ja pitääkö olla molempiin suuntiin kaarevuutta. jne jne.

    AH

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.7.2018
    GS, VilleTre, Ja-Va-77 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Aulis tekee hienoa jälkeä. Sen verran korjaan että se peltipalan kuvani on tietenkin tehdastekoisesta, 1300TI:tä laitoin viimeksi 2003? ja itseasiassa viime viikolla hain aihion naftaliinista jälleen työn alle, jolloin tulin itse ihmetelleeksi, että ihmeen hyvin sitä on aikoinaan ne takakulmat osannut kylmiltään tehdä. Tieto lisää tuskaa. Tuleeko siihen kanttiin muuten kromilista kuten tänään jokivarressa näkemässäni Buickissa oli? Alahelmojen kittaus on varmasti pahinta mitä tiedän, mielummin antaa vaikka istua vähän huonommin niin ei mätäne.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    MJF tykkää tästä.
  8. viijari

    viijari Gearhead

    Kattonut nyt noita molempia helmoja ja taitaa olla jo ameriikan joe tehnyt niille jotain. Eli millainen mahtaa olla alkuperäinen?
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei huano!
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Aika helppo pala tehdä.
    Englannin pyörällä, sikkikoneella, ja kutistimella tuollaista lähtisin tekemään.
    Tuommosia on jokunen tullut jo tehtyäkin.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Hienoa jälkeä!
    Monesti kannattaa useemmasta palasta tehdä, ettei ohene liikaa, vaikkasyvävetolaadusta tekeekin.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Tuommoseen onnistuu tuon alamutkankin tekemään ilman halkioita, ja hitsauksia sillä kutistimella, jossa molemmat leuat liikkuu, ja nurkat on pyöreet (aukee kita enempi, kuin siinä, missä vain toinen leuka liikkuu).
    Tuossa oik. ylänurkassa voi olla halkio, ja hitsaus parempi, kuin muokkaamalla tehty.
     
  14. viijari

    viijari Gearhead

    Tuleekin aloitettua lattian teolla. Penkit ja lattiamatto pois ja lattia putsattuna, niin harsoahan se on. Ajattelin tehdä pellit itse ja käydä sikkikoneelle tekemässä vahvike uria suoraan peltiin.
    Tehdas pellit on niin rypytetty, kun on prässättyjä. teen mahdollisimman tasaisen ja yksinkertaisen. Ajattelin 1mm pellistä pohjat tehdä. Eiköhän riitä vahvuus?

    Ameriikan Joe onkin ihan massalla vetänyt pinnat joskus vaihdettuihin etujalkatiloihin. Maali jääny välistä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. viijari

    viijari Gearhead

    Nyt alan tekemään tuota takapäätä ja muutama kysymys. Uusittava pelti on noin 800mm*1200mm. Missä järjestyksessä kannattaa muokata peltiä YouTubeen selaillut, mut varmistukseksi. Eli joka suuntaan kaareva ja loiva pokkaus on noin 300mm ylhäältä ja tietysti myös alhaalla ja sitten on pyörän kaarta. Onko ajatus oikein.
    1. Eka muodot englannin pyörällä
    2. Pokkaus keskelle samoin
    3. Pyöränkaaren teko sikkikoneella ja kutistimella.

    Sikkikone hankittu ja jäykistetty. English wheel tehty, mut ala rullia ei oo montaa.
     
  16. viijari

    viijari Gearhead

    Nyt tuli tuo viikonloppuna tehtyä kylkipelti yhdestä pellistä. Aikaa meni , mutta samalla tuli opeteltua käyttään English wheeliä, kutistajaa ja sikkikonetta yhdessä. Ei nyt ehkä paras mahdollinen pelti, mutta sinnepäin. Ei ole tullut tehtyä näin isoa yhtenäistä palaa aikaisemmin.
    Hitsaaminen ottaa aikansa, kun ympäri kiertää ja pieniä heppejä hitsaa. Vähän vetelee vasen yläpää, kun on vanha pelti menettänyt jäykkyyden.

    https://aijaa.com/z6Vf5p
     
    1purehell, Vuokralainen, Dataviilaaja ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!