Ilmastointijärjestelmän paikka-aine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja joneone, 29.5.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ulkona +27.

    Ilmastointi kauan päällä paikallaan mittasin suulakkeista lämmöt:

    Max asennossa keskeltä 9 astetta. Sivuista +2-3 lisää.

    Norm 10,5 keskeltä, sivuista samat lisät kuin maxilla.

    Bi levelillä keskeltä 12. Sivuista suunnilleen samat.
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä voi olla ihan normaalit lämmöt näillä keleillä auton ollessa paikoillaan tyhjäkäynnillä.
    Pitäs mitata no paineet luonnollisesti mutta myös höyrystymislämpötila . Itse ilmastointi voi tehdä ihan oikein kylmää mutta jäähdytysteho hukkuu ilmakanaviin.

    Vaikee hoitaa mututuntumalla ilman oikeita mittalaitteita.
     
  3. sepet..

    sepet.. 1st gear

    Nyt asiasta seitsämänteen, voiko vaihtaa/käykö vanhan kylmäaineen kompura eli R-12 uudempaan R134 kompuran tilalle. omasta sanonut toi kompura sopparin irti ja pitää melkoista meteliä, nyt olis tarjolla tuollainen vanhempi R12 kylmäaineelle tarkoitettu kompura niin voiko sinne laittaa/toimiiko uudemmalla kylmäaineella??
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Toimintaperiaate sama ja saa kyllä toimimaan mutta r134a ohuempana tahtoo tulla tiippareista läpi, eli uusittava (muistaakseni?) Viton-tiipparit ni sit pitäs skulata? Joku joka ko. Muutoksen tehny varmaan voi korjata jos muistin väärin?
     
    sepet.. tykkää tästä.
  5. sepet..

    sepet.. 1st gear

    Ok , mutta mitkä tiipparit ?? siis mitä tarkoitat tiippareilla, tiivisteitäkö??
     
    Muokattu: 1.8.2018
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tiipparit=tiivisteet eli tässä tapauksessa ehkä riittäis kompuralle tulevien putkien tiivisteiden vaihto kun et kertonut autoa tarkemmin että onko kartio/kumitiivisteillä o_O
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tässä kohdin vois taas ihmetellä sitä, kuin r12 systeemin korvaavat aineet sopivat "täydellisesti", eivätkä vaadi letkujen ja tiivisteiden vaihtoa. Kun esim. Isceon 49 ainessa on 93% satakolmenelosta.
     
  8. sepet..

    sepet.. 1st gear

    Kiitos ja pahoitteluni typeryydestäni;), eli auto on -95 vm blazer s10 ja käytetty vaihto-osa on tulossa jostakin joko pikkarista tai vanista, pitää pyytää kuvat vielä liitoskohdasta kun en ole perehtynyt mokomiin , tai jos joku osaisi kertoa liekkö minkälaiset ne liitokset:D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nii siis sehän on vaan ohjeistus että tiipparit vaihettas minimissään ja järjestelmä huuhdottas oikean öljytyypin vaihtamiseksi mutta onhan noita toiset laittaneet semmosenaankin paikalleen,aineet sisään ja baanalle ja hyvin on toiminu o_O
     
    sepet.. tykkää tästä.
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    No suositushan on usein, että jos aukaisee, niin kasataan uusilla tiivisteillä.
    Kannattaa vaan vältää halpoja kiinan kopioita ja laittaa laadukkaat tiivisteet.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kompura öljyt olis hyvä valuttaa pois ja laittaa uudet tilalle kun kompura on kädessä
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kun olet jaksanut selvittää mitä Isceon 49 sisältää niin sun pitäisi tietää miksi se käy R-12 tilalle suoraa. Heitäppä faktaa :eek: pöydälle ;) . Niin ja kerroppa mistä saa Iceon 49 ainetta?
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt tuli olo, että isää opetetaan naimaan :D
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Kylmäkaasuja saa netistä tilattua kotiovelle toistaiseksi.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En väittäny mitään sen käymisestä tilalle. Lue uudestaan.
    Ja plussaahan se nykyään pitäs olla.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mistäs noita tilaillaan???
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joo et oo väittänyt et mutta kerro miksi 49 kävi R-12 tilalle suoraan jos tietää jotain kylmäaineesta Iceon 49 soveltuvuudesta R-12 tilalle (ei saa enää) suoraa ilman temppuja niin pitäis myös tietää miksi toimii ihan suoraa ilman mitään tiiviste ja öljy vaihtoja. Perus juttu kylmäasentajalle.
    Kerroppa mistä saat SUOMESTA Iceon 49+ ainetta?
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    No netistä niinkuin kerroin. Etsit mieleisen tuotteen ja buy it now nappia ja sitten odotellaan tuleeko se.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä on hiilivetyja mukana hoitamassa öljynkuljetuksen. Butaani ja pentaani.
    Kyllä sitä mun toimittajalla on, en tiedä millon hankkinu varastoon.
    Mutta se ei silti selitä sitä, miksi komponenttina valtaosin 134a sisällöltään pysyy samoissa tiivisteissä ja letkuissa, jos pelkkä 134a ei sit pysy.
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    No kun noi butaani ja pehtaani aiheuttaa sen että mineraaliöljy kiertää kuten pitääkin ja tiivisteet sekä letkujen pinnat pysyy öljykalvon ansiosta kunnossa.
    Mikään maahantuoja ei pysty tällä hetkellä enää toimittamaan Iceon 49+ ainetta. Itte myin meidän firman viimeisen pullon sevon vedyn jäähdyttimeen. Nyt myydään ei oota :( .Tää viherrys homma menee pikkasen liian pitkälle kun vaarannetaan stratekiset laitokset :mad: .Ymmärrän kyllä että maailmaa pitää suojella paskalta ja kaikki jäte kylmäaineet pitää tuhota kuten me teemme.

    Sori kaikille tää off topiikki mutta jatkakaa oikaa asiaa topiikin otsikon mukaan.
     
    sibe70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!