Jarrulevyihin ulkona seisonnan ajaksi jotain?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Carpenter, 8.8.2018.

  1. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Tätä olen ennenkin pohtinut kun noita autoja välillä seisoo ulkona muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen mutta ei kuitenkaan vuosia ja levyt ruostuvat nopeasti niin
    voisiko niihin ruiskia jotain ainetta ettei kyseinen aine vaurioita jarrupaloja esim. WD40?

    Autot ovat katsastettuja ja otetaan nopeastikin käyttöön joten aikaa millekään palojen vaihdolle
    ei ole, alussa voi tietenkin jarrutella varoen, mutta palaako jarrujen teho hetken päästä?

    Niin, ja välillä jossain autossa on uudet levyt ja palat kun se jää ulos eikä sitä käytetä, harmittaa
    vaan kun hetken päästä ne ovat aivan ruosteessa.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oon jarruttanu rajusti kun olen ottanut auton käyttöön jollon ruosteet on lähteny vekeen. Parissa kuukaudessa siihen tulee pelkät pintaruosteet.
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Laita joku öljy raakasti. Sitten ennen ajoon ottoa bräkleen.

    Rockauto tarjoo joihinkin autoihin pinnotettuja levyjä ruostevyöhykkeelle.

    Riippuu paljon levystä. Pikappi seissyt nyt paljon eikä yhtään ruostetta. Sitten taas mikähän vehjes oli kun parissa päivässä oli levyt ihan oranssina.
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Katsastukseen ajelee jarrut päällä! Tosin ajelen vaikka ei ois seissytkään, pitkään aikaan!
    Ai saatana, nyt kyl...
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mitä nuo palat tykkää rasvoista?? Luulis olevan hieman huokoista tavaraa, ettei ime itteensä? Vai "palaako" pois kuumentuessa!?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paikallaan kait tarttis rasvata eikä ajella sen jälkee .
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Öö? Niin mut kun jos joskus meinasit ottaa ajoon?!
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Bräkleen enste
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Joojoo, mut mut,
    Jos se on siellä marinoitunut koko pala? Tihkuuko lämmetessä öljyt pihalle vai palaako savuna ilmaan?!

    Kunhan pähkäilen!?
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin mut jos ei palan kohdalta rasvais? Eli ei pyöräytä levyä. Rasvaa vaan näkyvän osan. Tai moottoriöljyä siis ohut sipaisu pintaan tms
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    en oo koittanu mut jos vaikka laittais paneelilakkaa tai vastaavaa paksun kerroksen?
    luulis lohkeavan helposti irti kun lähtee liikkeelle eikä jää rasvaiseks?
     
  12. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ok! Käy miulle! :D
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Huomattu on että ruostuvat seisonnassa mutta en ole puuttunut asiaan eikä ole ollut vaikutusta.
    Ongelmat tulee aina jostain muusta, männät jumii, tapit jumii jne.
     
    KajS, xarper ja sdfsd tykkäävät tästä.
  14. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Vaikka ennen kun auto jää seisomaan jarruttelen tosi paljon ja olen ajanut vähän jarru
    päällä että varmasti kosteus on pois enkä milloinkaan jätä seisontajarrua niin välillä on
    vaatinut melkoista "nytkyttelyä" kun pala jäänyt tiukasti levyyn kiinni, (kosteus/sade)
    eli kyllä se niiden väliinkin tarttis jotain ainetta. Yleensä vanteissa on niin pienet reiät
    ettei levylle saa mitään muuten kuin sumuttamalla ja silloinhan sitä menee väkisinkin
    myös palalle.

    Muutamassakin autossa tässä vuosien varrella kun on takavetarin stefa vuotanut ja on
    ollut rummut on tarvinnut jarrukengät vaihtaa, joissakin on riittänyt että on lämmittänyt
    kuumailmapuhaltimella öljyt ulos jarrukengästä.
     
  15. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Tuo on kyllä totta.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Taidetaan nyt taas yrittää korjata ongelmaa mikä ei ole edes ongelma?
    Yhdellä jarrutuksellahan ne pintaruosteet lähtee pois.
     
    KajS, Camino'79, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo levyt puhdistuu kyllä kun kerran pari kevyestikin jarruttaa, ja jarrujahan pitäis muutenkin runtata välillä, et siinähän se menis samalla. Turhia murheita, ja jos jotain lommoja jää, niin levyt joutais vaihtoon muutenkin, lyhyt seisominen ei varmasti pilaa levyjä. Voihan sitä vuosia seisseen autonkin ottaa ajoon. Palat tietty erikseen, joskus napsuu irti.
     
  18. OpaS

    OpaS Gearhead

    [​IMG]
    Tuota käytetään joihinkin kriittisiin kohtiin esim. rahdattaessa puimureita tehtaalta Porista osina maailmalle.

    Itse en ole käyttänyt jarrulevyihin mitään "säilöntäaineita" mutta joskus on käynyt mielessä, että jos olis pakko, niin ennemmin vaikka maalaisi ne levyt kuin rasvaisi.
     
  19. spinneri

    spinneri Gearhead

    Komppaan.

    Ei pidä unohtaa sitäkään faktaa, että jarrulevyssä on kaksi puolta, eikä sinne ei-niin-näkyvälle takapuolelle pääse rasvoja tai muita aineita useinkaan ihan noin vain ruiskimaan.
     

Kerro tästä muillekin!