Jarrulevyihin ulkona seisonnan ajaksi jotain?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Carpenter, 8.8.2018.

  1. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Kiitos kannanotoista!
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joku oikeen emäksinen peuaine ja raaka pakkasneste seoksena sumupullolla?
    Vesipesu ennen käyttöä...
     
  3. zero

    zero 3rd gear

    Itse en stressaisi pintaruosteesta, mutta mieleen tulisi että tossa voisi toimia leikkuuneste, siis sellainen kunnon mulju mitä koneistuskeskuksissa käytetään. Se estää rautaa ruostumasta mutta ei jätä mitään rasvaista pintaa.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minä en laittaisi mitään ainetta jarrupintoihin, mikä ei niihin kuulu.
    Etenkään mitään voiteluainetta.
    Väliaikaisessa ulkosäilytyksessä muodostunut pintaruoste ei tosiaan haittaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Vaikka ne siinä paikallaan ollessa ruostuu, niin ei ne ohene vuodessa nimeksikään. Jarrutellessa ohenee kuitenkin enemmän. Rauta ruostuessaan turpoaa parhaillaan olikohan n.300 kertaiseksi eli näyttää paljon pahemmlta kuin onkaan.
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    inssisetä ei tykkää kun näyttää pahalta.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En muista mikä auto pari vuotta sitten, mut villin näköinen kun illasta parkkeerasi viereen kirkkailla levyillä ja aamulla mun lähtiessä oli sen viereisen levyt kuin vuosia seisseessä ruosteessa
     
  8. JKF

    JKF Gearhead

    Viimeksi kun vaihdoin jarrulevyjä, niin huomasin ekaa kertaa, että oli maalatut levyt. Niitä ei olis tarvinnu putsailla mitenkään, mutta rapsuttelin kuitenkin varuiksi maalin pois jarrupinnoilta.
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    "Mulju" on veden ja leikkuuoljyn emulsioseos. mitä jää kun vesi haihtuu pois?

    Älkää nyt jumalauta laittako mitään öljyjä/vaseliineja jarruvehkeisiin.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Jostain syystä silti ne levyt ennemmin tai myöhemmin ruostuu eikä se tahdo jarruttamalla lähteä.
     
  11. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Ottaa ne levyt pois sieltä autosta, vaikka sängyn alle lämpimään niin ei ruostu;)
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. Seejii

    Seejii Gearhead

    :pinup:Villahousujen haarakiiloista voisi saada niille lämpöisen peitteen :D:D
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Itellä ei seisomisruoste ole ollut ongelma, kunhan vaan palat, ja kengät säätää, tai painaa kauemmaksi, etteivät kosketa, ja tee jälkeä levyyn, tai rumpuun (jälki rummussa ei oo niin paha, kuin levyssä.)
    Enempi satsaisin ajossa tapahtuvaan, varsinkin levyn ulkokehän ruostumisen ehkäisyyn. Varsinkin vesisateella levy jää ajossa märäksi, ellei ajon lopussa polje jarrua, ja lämmitä levyä niin, että se kuivuis heti.

    Nuo levyjarrujen sisällä olevat käsijarrukengät on ongelma ulkona seisonnassa olevassa autossa.
    Jonkun syyn vuoksi jarrukengät turpoavat seisoessa joissakin olosuhteissa. Kolme kertaa on nyt se käsijarru jumittunut niin, että on pitänyt ottaa Volvon takapyörä irti, irroittaa se lukitusruuvi levystä, ja antaa lekaa niin, että levy alkaa keikkumaan, ja sen voi pyöräyttää niin, että säätöreiästä saa kengät kauemmaksi. Millään muulla helpommalla keinolla ei ole lähtenyt pyörä pyörimään. Jatkossa säädän kengät kauemmaksi, jos pidempään seisoo ulkona.

    Jumiutuminen on toimenpiteitä vaativa ongelma. Ruoste ei ole. Levyn oheneminen on yleensä vaihtotarpeen syy.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minä säädin koko käsijarrun kaikki sisukset roskikseen yhdestä kakkosautosta. Romut olivat ihan sen näköiset kun olisivat tarttuneet verkkoon maattuaan merenpohjassa 20v. Kitkapinnoistakaan ei ollut enää jälkeäkään.
    Tuo kohta on varmaan koko autossa kaikkein äärimmäisin mitä tulee alttiuteen tollaselle terminaalikorroosiolle.
     
  15. zero

    zero 3rd gear

    Tiedän mitä on, koneistan työkseni, mutta se muljusta jäävä öljy on todella ohkainen kerros ja melko hentoista öljyä. Mutta kuten sanoinkin, itse en laittaisi mitään.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuus vuotta ulkosäilytyksessä ja levyt ruosteista puhtaaksi parilla jarrutuksella. Ei merkkiäkään syöpymistä.
     
    KajS tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!