Ajo-opetus automaatilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VilleMatti, 20.8.2018.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Käsittääkseni GM:llä (ja muillakin amerikkalaisilla valmistajilla) päästettiin talouspuolen laskutikkumiehet kunnolla mellastamaan vasta 60-luvun puolella, siinä lienee yksi syy miksi PG:tä tehtiin 70-luvulle asti vaikka kilpailijoilla oli 3-vaihteiset automaatit jo 60-luvun alussa.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Laskutikkumiehet on mellastanu niin kauan kun täällä on ollu yrityksiä. Eri merkkien Divisioonarakenne nähtiin sillon vaan parhaimpana tapana tuottaa tehokkaimmin autoja. GM on ollu todella edelläkävijä laskutikkuilussa (sloanin sisänen laskentajärjestelmä ja muut jutut) kuten myös markkinoinnissa aikanaan.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Välikommenttina, Th 350 oli markkinoilla jo ainakin vuonna 1971...
    Jatkakaa...
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Niin no, yrityksen tarkoitus lienee tuottaa omistajilleen voittoa...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eka lienee joku teollisuusmoottori tai muu raskaan kaluston diesel? Kierrosalue on suppeahko eli pärjäisi varmaan vaikka yhdellä vaihteella, nopeudet voi vaan olla vaatimattomat... Toisen kuvan käyrä lienee ohjelmallisesti rajoitettu, en usko hetkeäkään että perusmoottori tuottaa tommosen vääntökäyrän.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No olis se escorttikin jo kuluttanut enemmän neljällä kuin viidellä vaihteella. Ja vaikka siinä ois moderni laatikko, ei se silti 50hv vanhalla tekniikalla muutu.


    Mut jos verrataan saman aikakauden pelejä samalla tekniikalla paitsi eri laatikolla: kaverilla saab 9-5 4v aisin ja 5v aisin. Sama tekniikka mutta 5v kuluttaa vähemmän. Ero ei iso ole mutta eroa on.

    Sitten kun otetaan isompi kasikone niin eroakin tulee enemmän. Puhutaan useista litroista samalla perävälityksellä kun kierroksissa eroa 500rpm helposti. Sitten taas jos haetaan kolmiloviseen harvempi perä niin, että jengat on samat kuin tiuhemmalla perällä nelosen kanssa hävitään suorituskyvyssä ja varmasti kulutus ei ainakaan alita nelilovista.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä, ja epävirallisen tiedon mukaan se korvasi pg:n v. 73 ;)
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eka totta.

    Autoissa on nykyään ohjelmallisesti "leikattuja" vääntökäyriä jotka tuottaa tollasen kuvan. Luonnottoman näkönen tuo minustakin on jos koneesta otettaisiin kaikki irti.
     

Kerro tästä muillekin!