Työkaluja made by myself

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 63impala, 30.11.2003.

  1. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Miten tuo muuten eroaa siitä että nostaa ensin auton ylös ja laittaa tavallisen säädettävän pukin alle? Niin yleensä tulee tehtyä.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Pukki tulee siihen kohtaan mihin tunkkikin. Ei tartte hakea pukille paikkaa muualta jos tarttee esim. just sitä kohtaa ropata mihin pukki muuten tulis.

    Mutta varmasti ilmankin tulee toimeen. Kuten minäkin tähän asti. Saa nyt nähdä miten käytännössä sitten nuo toimivat.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Youtubessa oli vanha video missä veli itäinen oli yhdistellyt 3 tunkkia ja hydeyksikön
    Näppärän näköisesti auto näytti nousevan


    Miksiköhän moisia ei ole kaupallisessa myynnissä, helpottaisi huomattavasti renkaan vaihtoa, etenkin jos jousella nostaisi tallan+500grammaa, eli sais painamalla tallan alemmas ja tunkin oikeaan kohtaan, sit vaan napista ja auto nousee
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sovelista on ensiöveto irti, tällä viikolla pitäs saada nostajat haltuun joten konetta pitäs pyörittää venojen säätöä varten. Sykäyksen vaimennin on heitetty kampuran päästä romukoppaan jo muutama vuosi sitten ("kiinteällä" rattaalla mennään) mutta nyt se piti kaivaa esiin. Holkissa on boorit sisäpuolella toisessa päässä jotka sopii kampuran booreihin. Hitsasin hylsyn, puolentuuman karalle, holkin sisään. Nyt voin pyöräyttää konetta räikällä.

    Tähän on kaupallisiakin malleja mut aika harvoin käyttöä... ei kandee ostaa.

    [​IMG]
     
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tuo on kyllä tosi fiksun oloinen systeemi. Tosi näppärä esim. jossain sellaisessa hommassa, jossa auton olisi hyvä olla ylhäällä vaikka pitemmän aikaa niin, ettei siihen halua varata sitä ainoaa nosturiaan, jota voisi käyttää jossain lyhyemmissä hommissa muiden autojen kanssa. Minulla kun on sen verran matala talli, että nosturi nostaa vain metrin ja silloin ollaan jo aika lailla maksimikorkeuksissa. Eihän tuolla härvelillä saa autoa toki niinkään ylös ripustettua, mutta harvemmin siihen on niin tarvettakaan silloin, kun auton alla puuhataan. Itse asiassa se metrin korkeuteen nostettu auto on aika harmillinen, kun kunnolla sinne alle ei mahdu edes istumaan ja maaten ei ylety. Jarruhommiin yms. se taas sitten on tosi hyvä.

    Osaako joku sanoa, että miksi tuossa alkuperäisessä jalat harittavat niin, että se on alapäästä leveämpi kuin ylhäältä? Tai toisin sanoen, jalat eivät ole pystysuorassa?

    Ihanko vaan siksi, ettei vaakaputkesta tulisi niin pitkä (ja sen myötä taivutusherkempi) mutta toisaalta leveämpikin tunkki mahtuu alle?

    Yksi oma tee-se-itse työkalu on -68 Mopar B-bodyn polttoainetankin anturin kiinnitysrenkaan avaus- ja kiinnitystyökalu. Todella viimeistelemätön, mutta toimiva. Toivottavasti ei enää sitä tarttis käyttää. Neljä kielekettä osuvat niihin kiinnitysrenkaan vastinpokkauksiin ja toisessa päässä on hahlo, johon voi laittaa vaikka ruuvimeisselin vääntötyökaluksi. Ei tällä härvelillä vielä tartte kuvitella kovin hyvin pärjäävänsä esim. jossain taitajat -kisassa... :) Joskus pitänee vielä ottaa kuva samaisen auton takapenkin istuinosan irrotustyökalusta. Se on vielä tätäkin yksinkertaisempi.
    [​IMG]
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pakko tää eteen tullut youtube video idea hitsauspukista johonkin laittaa muistiin jos vaikka joku joskus tällästä tarvii..



    pirun kätevä.. saa käännettyä osan just sopivaan kulmaan.. polkasemalla petalia kiristää paikoilleen.. toisella petalilla saa tunkista pois.

    tohon saisi halutessaan rakennettua vielä rakennelman kylkeenkin pysty-ruustukki tyyppiset puristusleuat toimimaan samalla tunkilla aika helposti.

    yksinkertaisempi lukitus versio:
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Käsistään kätevä voi osata duunata tuhkiksen tyhjästä maalipurkista tai lasipurkista. Vaatii vähän osaamista ja vaivannäköä mut onnistuu ihan ilman kalliita erikoistyökaluja
     
    yks toine mikko, SauliK ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Kattelinkin jo syksyllä keilapalloja Vantaan kirppiksellä, hintaluokka 5e kpl.
    Unohtui kuitenkin ottaa mukaan kun vaimolle tuli hoppu johonkin muualle ja nopea lähtö minullekin siiso_O
     
  9. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tein tän Pulmaksin kun piti saada pokattua jäykisteitä Buickin takaluukun pohjaan, toimi ihan ok, joskin työkalu ei ole kauhean hyvä:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lisäsin vielä tuon venttiilinjousen perälle, niin ei pompi suotta työkalu ja tulee huomattavasti siistimpää jälkeä.
     
    Kalu, juko7, pe-le ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tynnyrien sisähiontalaite

    [​IMG]
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kysymys englanninpyörän tekijöille. Miten teitte säädön? Ja ylärullaan vai alarullaan?
     
  12. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Seevu, Vermilion ja MJF tykkäävät tästä.
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Alarullaan, vanhasta peräkärrin nokkapyörän ruuvista.

    Jämäkän näköinen pyörä Kivimaalla. Eikö paineilma kuitenkin jousta liikaa? Mistä ei kai muuten niin harmia ole, kuin tasoitellessa ryppyjä. Aika vähän vielä kokemusta omasta käytöstä.
     
  14. Eikai tuossa mitään vikaa ole, vamaan toimii. Paine pitää olla pieni kun tekee jotain pintapeltiä jne.
    Jossain täällä olevassa videossa katsoin kun kaveri väännätti pellillään alaspäin että saisi taipumaan, käy se niinkin mutta kun se tuo englishwheel (alunperin russianwheel) homma vaan perustuu toistoihin ei paineeseen eikä väännätykseen.


     
  15. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Hyvin toimi ryppyjen tasoittelussakin.
    Joustaahan runkokin, eli sillä joku jousivakio.
    Valurunkoinen on eri juttu, tai kai sekin vähän joustaa?
    Tuossa "kita" aukeaa 2 bar paineella ~2mm, Hyvin piti lujuustarkastelu paikkaansa.
    Yli 2 bar ei tarvitse, 160mm sylinteri.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Noinhan se onkin, kun sitä nyt ajattelee. Itse vasta harjoitellut käyttöä, ja muuten onnistui ihan hyvin, mutta liikaa pidin painetta, eli tuli hieman raitoja. No, siksi sitä pitääkin harjoitella.
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kovin vaatimatonta on tää mun touhu verrattuna edellä näkyviin englanninpyöriin ja muihin, mutta joskus on kiva, kun saa tehtyä toimivan työkalun itse, nopeasti ja helposti sekä raaka-aine- eli romulaatikosta löytyneistä tarvikkeista. Vaikka sitten tehtaassa tehtyä kopioimalla.

    Paljon vähemmän meni aikaa tuon tekemiseen kuin siihen, että olisi lähtenyt kauppaan uutta ostamaan ja kun tarvekin oli vähän kertaluonteinen, niin näillä mentiin.

    [​IMG]

    No sehän tässä osittain oli pointtina, että vaikka ei ehkä mainostaminen kuulu hyviin tapoihin, niin olis myytävänä se fillari, jonka huoltamista varten tuon värkkäilin...
    https://www.fillaritori.com/topic/211029-helkama-kulkuri-retkipyörä-530-laihia/?ct=1612941948
     
  18. FF '65

    FF '65 Gearhead

    Dataviilaaja, Mr Banner, Väpsy ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    MJF, -71 MoPar ja Väpsy tykkäävät tästä.
  20. Tuli sattumalta tämmöinen video vastaan:

     

Kerro tästä muillekin!