Harrasteajoneuvoja koskeva uusi laki etenee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kartsa67, 4.8.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No entä jos ajat neljällä autolla joka päivä vaikka 25km per auto?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mitä merkitystä varallisuudella on tähän asiaan?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sit ei vituta niin paljoa jos tosiaan käytän kaikkia neljää autoa päivittäin.
     
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mitä hittoa Karpov? Sun kommentit kuulostaa just siltä, että "IHMINEN EI TARVITSE KUN YHDEN AUTON!"
     
    Mokaman, Karpov ja sdfsd tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos rahalle ei saa mitään vastinetta, niin mun mielestäni se ei ole mitenkään muista kuluista kiinni tuntuuko kalliilta. Jossain katsastuksessa tai/ja päästömittauksessa en ole koskaan saanu vastinetta ja vaikka mulla menis 2000 euroa vuodessa autoilun muihin kuluihin ja katsastus maksaisi euron, se euro olisi silti kalliin tuntusta. Huomenna taas meen katsastamaan autoa joka on täydellisessä kunnossa ja maksan tästä turhuudesta muutaman kympin.
     
    talonmiehen vapaapäivä tykkää tästä.
  6. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Loput saa ottaa mukaan....
     
    cdv70, Inlinee ja janiluo tykkäävät tästä.
  7. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Älkää hyvät ihmiset ruokkiko tuota trollia, menee hyvät keskustelut hukkaan.
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Karpovin ajatusmallilla säästetään rahaa ostamalla edullisesti rockautosta ja säästetyt rahat voi luovuttaa hyvin mielin valtiolle veroina:).
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ajattele harrasteajoneuvoluokka sijoituksena tulevaisuuteen....autoilun päästöjä alennetaan 50% lähi vuosikymmeninä...ja miten kuvittelet sen tapahtuvan?
    Mä voin vastata se tapahtuu päästöverotuksen korotuksilla....ja vanhat autothan on suurin synti...

    Kyllä ehkä sitten ymmärrät pointin, kun käyttömaksu kesältä onkin muutama tonni, nykyisen muutaman satasen sijaan....
    Sen sijaan jos harrasteajoneuvot saataisiin ton ulkopuolelle marginaaliryhmänä , ei olisi pakko niitä alkaa verottamaan....niitä kun ei tarvitsisi laskea päästökauppaan mukaan....

    Ja toinen oleellinen asia olisi mahdollisuus rakentelun vapauttamiseen...prosenttipelleilyä voitaisiin helpottaa yms.
     
    sdfsd ja buick71 tykkäävät tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    niin kyllä kuulostaa :eek: ehkä mun ongelma on se, että autojen vähäinen käyttö on mulle vierasta. Sitä jo turtunut maksuihin. Toisaalta kun tulee tuhansia kilometrejä per kk, se ei tunnu niin katteettomalta.

    En vaan kertakaikkiaan osaa samaistua siihen että autolla ajetaan vaan joskus ja jouluna mutta se on liikennekäytössä kuitenkin.

    Mä pahaa pelkään, että 10v päästä koko yksityisautoilu on hankalaa ja maksaa helvetisti jos ei ole sähköauto alla. Joten nyt pitää ajaa kun vielä voi.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se ettei ihan persaukinen neljää autoa pidä samaan aikaan ajossa vaikka ne ois satasen nissaneita.
     
  12. multsi

    multsi 2nd gear

    Mielenkiinnosta odotan kyllä, että miten Trafi määritteleee "harrasteauton".

    Auton iästähän tuossa ei puhuta mitään; saman katon alle mahtuu sekä vuoden vanha mattamusta tuning-bemari että 80-/90-luvun vähällä käytöllä oleva "käyttöharraste".

    Autonsa pitäminen harrasteena on niin subjektiivinen käsite kuin voi vain olla.

    Itsellä on esimerkiski useampi 80-luvu auto, joita vuorottelen liikenteessä ja kaikki ovat enemmän tai vähemmän harrastuskohteita, mutta eivät mitään mr-yksilöitä.

    Valtava kehitys takavuosiin, mikä on mahdollistanut moisen, on liikennekäytöstä poisto ja veron määräytyminen liikenteessä olon mukaan.
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Hommaa karpov joku epäkäytännöllinen harrasteauto sen nykyisen käyttöautona toimivan rinnalle niin alat ymmärtää pointin
     
    Mokaman ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin kai pitäis. Sitten se olis traktori tai joku kamala pikkuauto mihin en mahdu kunnolla sisään. Muuten epäkäytännöllisestä tulee mieleen lähinnä polttoaineenkulutus tai rajallinen kuljetuskapasiteetti tarpeeseen nähden.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Sitähän mäkin pelkään...ja sen takia laitoin harrasteajoneuvorekisterin vireille, että tulevaisuudessakin olisi mahdollisuus ajaa harrasteajoneuvoilla....vaikkakin rajoitetusti.
     
    Pertti K, Lowry, buick71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toivon kaikkea hyvää. Pelkään silti pahaa. Eu:n ja muun ikäpolitiikan mukaan kun täällä alkaa iän puolesta olla jo avensikset ym harrasteajoneuvon ikäisiä :D
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jep...ja jos kukaan ei tee mitään ja jos harrasteajoneuvot roikkuu muiden mukana tulevaisuudessa on täysin varmaa, että käyttömaksut nousee pilviin....ja punaviherkahelit paheksuu ym....
    Erillisessä rekisterissä ne on poissa tilastoista ja sen lisäksi on mahdollisuus suurenkin yleisön silmissä saada ne vähemmän vihatuiksi....
    Tai ainakin oman kokemuksen mukaan museoautot on suuren yleisön hyväksymiä harrastevehkeitä ja eikä niiden päästöistä kuin korkeintaan vitsaillaan....
    Ja samaan pitäisi pyrkiä muidenkin harrastelaitteiden osalta.
     
    buick71 tykkää tästä.
  18. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Laita joku 80-luvun lopun tai uudempi avoauto...

    Ihan vaikka vaan sen takia, notta ku ajelet rätti alaalla ja pää tuuliklasin yläpuolella, meillä muilla ois hauskempaa tien päällä :p
     
    cdv70 ja Karpov tykkäävät tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo tää meni vähän överiksi. Taidan mennä mamuketjuun puolustamaan islamia.
     
    Pertti K, sdfsd ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ehkä toi homman imago vaikuttaa ja museoautoilla on jotenkin parempi imago, kuin monilla muilla harraste-ajoneuvoluokilla. Jotenkin on vaan semmonen fiilis jäänyt itselle, että ison yleisön silmissä:

    - euro/japsi-tuning -autoilla ajellaan korttelin ympäri, nuuska huulessa, auton peltien resonoidessa paskan bassomusiikin tahdissa. Toki tähän kuuluu myös DN900 putkesta tehty pakoputkenpää, joka sojottaa taaksepäin kuin Siltsun per*läpi kristalli-bileissä.

    - ameriikan tuomiopäivän-vehkeet taas kuuluu maalata mattamustiksi, ajella korttelin ympäri ilman äänenvaimentimia ja öljyä pitkin poikin valutellen. Asiaan ja käytöskoodiin kuuluu kuonaisen persvaon esittely auton ikkunasta, ketjulompakon ketju maata viistäen.

    Tossa saattaisi olla pientä työsarkaa, että imago vähän paranisi :D Nämä on siis mun subjektiivisia havaintoja asenteista...

    -JJ-
     
    onoff road, cutlass cruiser ja fordgranada tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!