454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. Chevrolet454ss

    Chevrolet454ss 1st gear

    Koneessa paikallaan tällä hetkellä Edelin 2162 nokka,imukansi,peltipakosarjat,jonkunlainen lastu ja marteliuksella teetetty rosteriputkisto.Potkua ihan mukavasti,mutta toimii yläkierroksilla melko huonosti,johtunee ruiskusta joka on alkuperäinen.
    Minkähänlaiset kannet sopisi jo olemassaoleviin palikoihin,vai kannattaako tehdä alkuperäisistä?
    Ruisku vaihtuu sniperiin yms.
    Hyviä ideoita otetaan mielellään pohdintaan ja ahtaminenkin kiinnostaa kovasti.
    Jos jollain on jäänyt hyviä palikoita tallinhyllylle pölyttymään niin kannattaa tarjota....

    T:Janne
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tbi siis autossa? Tuskin ne 454:kaan tbi kannet mitkään häävit ole, joten mäkeen vaan.

    Imusarja taitaa uusiin kansiinkin sopia vaikka oliskin tbi malliset keskipultit tms.


    Nokka on aika mieto mutta tosiaan tuo tbi tossa eniten kiusaa. Sniperin kanssa menee rajumpi nokkakin.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kone vaan veke keulilta ja täys remppa. Tärkeimpänä tehon tuoton kannalta kunnon kannet, männät niin että saa ruttua ylös, jos budjettia niin stoukkaa sen samalla, sit monipiste truutta ja säätöihin. Noi tbi jutut jää vähä puolitiehen vaikka tekis mitä.
     
    4d sedan ja Karpov tykkäävät tästä.
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kannet on varmaan peanut portit, ne on kanaviltaan ihan liian pienet tuottamaan voimaa suuremmilla kierroksilla 454:ssäkään. Imusarjan kans varmaan sama juttu. Konppaan volvomiästä, vähintään isovenaset ovalportit kansiks ja siitä sit ruttua, nokkaa.
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  5. Terok

    Terok 1st gear

    Kannet ja ruisku ahdistaa eniten tuossa. Itsekin samojen pulmien äärellä ollut pari vuotta. Edelin e street kannet ostin jo toissa kesänä valmiiksi ja alkuun oli ajatus istuttaa ne vakio alakerran päälle. Kivinummen Antti silloin hahmotteli koneesta jotain 480 kaakkia tietokoneen kanssa, ruiskuksi tulossa Holleyn Sniper. Sitten kävi ilmi että kone vuotaa/ syö öljyä jonkin verran, eli täysremppa tulee kuitenkin eteen. Viime talven pohdin strokerin tekemistä ja alkuperäisen lohkon säilyttämistä, mutta nyt muuttui suunnitelma 502:n suuntaan. Menee siis koko kone uusiksi... Lohkohan noissa vehkeissä on kunnon 4-pulttinen, mutta sisuskalut muuten ihan peruskauraa. Stroukkisarja ei oo kauheen pahan hintainen ja jos malttaa pitää kierrokset alle 6000r/min ja ei haaveile ahtamisesta tai kaasuista, niin valukampura kelpaa vallan hyvin.
     
    Chevrolet454ss tykkää tästä.
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ovalport kannet,Edelbrock tai AFR pienimmästä päästä.Missään nimessä ei Rect-kanavia tuollaiseen alavireiseen.Edeliltä vastaava RPM imusarja ja 2500stall limppu.
    Siihen hyvä hyd roller,ruttua nokan mukaan ja reipas 550hv on valmis paketissa joka toimii 2500rpm-5800rpm.Ja tuottaa 750-820Nm aika laakeesti.
    Ruiskulla jos haluaa kuovittaa niin Fitec tai Holley Sniper.
    Kaasarioastolta 750Holley ja Sytkään MSD RTR jos haluaa senkin päivittää.Mutta menee sillä orkki kipinäboxillakin jonnekkin asti.
    Orkkis ruutta ja kansi/imusarja osasto selkeesti rajoittavin.Jonninverran porttaamalla ne saa paremmaksin mutta jos joudut sen työn teettämään niin osta edellä mainitut alukannet.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Miksi siihen pitäisi laittaa hyd.roller nokka? Ovatko edut niin suuret,että se kattaa aika mittavat kustannukset verrattuna tavalliseen laahaavaan verrattuna?
    Käsittääkseni kyseessä on nyt Gen V motti,jossa on vielä laahuri.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Eivät ole.

    Nimim. hyd rolleri tulossa omaan 408.
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kyllä on.
    Saat pidettyä ,050 asteet paljon alempana kuin esim vastaavassa laahurissa.Tämä tarkoittaa parempaa katukäytöstä=matalempi stall,peräruuvi..
    Venttiilin aukiolo aika kasvaa suuresti ja venttiili max nostollakin kauemman aikaa.
    Jos nyt ajattelee perusasioita,polttomoottorin toimintaa niin aika hyvä edellytys saada enemmän hyötyä,kun parantaa ilman saantia.
    Mieti,saat enemmän vääntöä mitä miedompi nokka voisi tarjota ja sen tehon mitä reilusti rankempi olisi voinut antaa laahurina.
    Se on tietysti reilusti hintavampikin,mutta ero on huomattava.

    Sen jälkeen kun ekan koneeni tein rollerilla,en laahuria laita ellei asiakas/säännöt niin halua/vaadi.
    Toiset vannoo sen laahurin nimeen,hyd tai mekaaninen.Mun mielestä laahuri on vanhaa koulua,saa sillä voimaa mutta samalla parametreillä tehty rolleri moppaa sillä lattiaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Ainut syy miksi edes itse siirryin hyd rullaan oli kun sain nostajat tosi halvalla, mutta ei tossa ole rahalle kyllä vastinetta kun pikkulohkomopariinkin maksaa nokka ja nostajat varmaan 1000€ yhteensä.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä en laita enää hydyrullaa mihinkään. Jos rullaa ni sitte Mekaanista, tai sit laahuria. Itseasiassa laahuri joka on nopearamppinen, nostaa venttiiliä seetistä nopeammin kuin vastaava rulla. Miedoissa nokissa se on nopeampi, letukan pienihalkasijainen nostaja rajoittaa nostoa pienemmäks mut oikeissa moteissa laahuri meidoissa jopa nostaa liki saman.
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Ok,herrat,hyvää argumenttia nokista.Taisin nähdä jossain Ameriikan" Hot Rod Garage" ohjelmassa nokkavertailun missä huudatettiin mottia erityyppisillä nokilla,mut enpäs nyt muista kuinka kävi ja mistä tää show löytys.
    Sitäkään en muista oliko koekaniini oikea moottori vai Chevroletin leikkimoottori.

    Auto sulla taitaa olla SS 454 pikkis.Siinähän pitäis olla vakiona 3.73 välitys.Aika hyvä lähtökohta,kun ajatellaan että auto ei ole mikään keijukainen.
    Minäkin tekisin sun tapauksessa motin Edelbrock E-Street oval kansien ympärille.Eivät ole hinnan kiroissa US-Partsissakaan(990€ kipale).Ovat ilmeisesti aika tehokkaat kannet hintaansa nähden,kun oikeanlaiset kamppeet niiden kanssa laittaa.
    Minulla on em.kannet ja meinaan niitä kokeilla Victor.Jr ovalin kanssa.Haluamani puristus olisi 10.25-10.50:1 paikkeilla.
     
    Chevrolet454ss tykkää tästä.
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ne rullanokat+nostajat maksaa 1000 molemminpuolin joka mottiin.Eine halpoja ole kellään.

    Oliko max sulla ajatuksena että siellä olisi laahuri vai roller kärsä?

    Ja mitä tulee näiden kahden eri nokkatyypin eroon,niin HOTROD heebot joskus testas isossa Mopsissa mietoa laaahuri (hyvä alavääntö ja heikko teho) ja sitten rajumpaa laahuria,myös Compcamsilta.Se tietenkin tuotti vähemmän alavääntöä ja enemmän voimaa,olipa yllätys...
    Mutta kun ottivat miedomman .050 asteiden mukaan hyd rollerin niin se otti näistä kahdesta laahurista parhaat puolet,miedosta väännön ja rajummasta tehon.
    https://www.hotrod.com/articles/camshaft-comparison-testing/
    Kannattaa lukea tarkkaan ja vertailla esim mainosasteet vs .050 asteet.
    Mikä sitten on parempi,kukin päättää mutta tuossa esimerkissä 440cid,miedot kannet ja 2-taso imari,rolleri menee lujempaa.

    Se että laahuri hakkaisi vastaavan rullan,tuntu oudolta.Rullan nimenomainen etu on nopea ramppi ja pitkä aukiolo aika.Mutta siihen voin uskoa että .100-150" nostoon asti se laahuri menee yhtä nopeeta,sen jälkeen se jää jälkeen.

    http://www.lunatipower.com/Tech/Cams/FlatTappetOrRoller.aspx

    https://www.hotrod.com/articles/mopp-0511-flat-tappet-roller-swap/

    Mopsiin on ainakin saa jotain erikoin nopeita ramppeja,johtuen .904" nostajasta.Moparissa nimenomaan toi Shiningin esimerkki varmasti pitääkin paikkansa
    Sitä ei kannata sekoittaa GM maailmaan,jossa .842" nostaja.

    Mitä tulee tommoseen mietotyyliseen 454 letukkaan,RPM imusarjalla ja 10.5 puristus teki hyd rollerilla Santalassa +620Nm 2500rpm kohdalla. piikki vääntö oli karvanauki 800Nm.
    Teho oli 592hv 6100rpm kohdalla,ei tartte hirveesti jengattaa.
    Nokka oli hiukan rajuhko 240+ast .050" mutta miedommalla saisi enemmän vääntöä alas.Sillä liikahtaa jo 454SS pikappikin.Pikapissa vakiona piikkivääntö 540Nm kierroksella 2500rpm joten siihen eron saaminen ei ole mikään ihmejuttu.Noillakin osilla oli vanhassa piikkikohdassa 80Nm ja käyrä vaan nousee siitä eteenpäin.Kuitenkin nokka joka enemmäön suosi 3500-4000 rpm kohtaa.

    Pikkuiset kannet hyvä jos et meinaa sitä kierrättää vaan tarkoituksena saada alakierroksille isoa lukua.Siitä max:in kanssa samaa mieltä.E-street tai RPM ovalport ja RPM AirGap päälle.

    Se että hyd rollerille saatu huonoa karmaa ja makua voi johtua siitäkin että nostaien kanssa ollut ongelmaa.Oon itsekkin joutunut hakemaan kesken dynon uudet nostajat kun uudet romahti sisäänajossa.Mutta muuten ei oikeastaan valiä olisko vaikka mekaaninen rulla,nykypäivän rampit on miedompia katunokissa ja ei ne säädöt mihinkään muutu vaikka ajais parikin kesää katsomatta.
    Venasäätö on parisuhteessa ajaville hyvä,koska silloin voi rauhassa käyttää 30-45min venasäätöön johon puoliso ei halua sekaantua :D
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käytännössä letukan vippasuhde 1.7 vastaan mopen 1.5 kääntää tämän asian kuitenkin reippaasti letukan hyväksi.
    Verrataan vaikka mopsiin tehtyä extreme hi-lift 275 nokkaa joka nostaa venttiiliä .525", ja letukan tavallista extreme 274:ta joka nostaakin reippaasti enemmän eli .552"
    Että se niistä oikeista moteista...:D

    Olisin myös mekaanisen kannalla jos yleensä aikoo rolleria laittaa. Jos vipat, tönärit ja muu venakoneisto on kunnossa, niin ei tarvi paljon venasäädöistäkään huolta kantaa.
    Mekaaninen nostaja on monasti jopa hiljaisempi kuin ne nakuttavat huonolaatuiset hydyt.
     
    kalvetinhet, ilei, max ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tosiaan, kun asiat toimivat ovat mekaaniset hyvin huolettomia. Ja jos ne eivät toimi, niin se hydraulisuus eu pelasta. Mekaaninen toki sallii sit enempi kuin hydy,ja jos sitä ruvetaan ulosmittaamaan niin sit vaaditaan paljon enempi muilta koneiston kamoilta, rasitukset kasvaa ja sitä kautta ongelmatkin. Sit jos oikeen haluu ni on hyvin pienivälyksisäkin mekaanisia, esimerkiks viikon pääst kauhavalla pitäis ajaa vehettä jos mekaanisen nokan venavälykset on .008" ja .010". Mielenkiintoset säätää vanhoilla Cranen vipoilla.
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Niin tässä tapauksessahan ei oltu menossa ymmärtääkseni niin korkeelle kierroksissa että tarvisi ulosmittaamisen takia mennä mekaaniseen.

    Mutta jos katsotaan sitä ensimmäistä asiaa ,mikä oli topiikin aloittajan pääkysymys,ennenkuin vouhotetaan enemmän niin:
    -mä siistisin ne orkkiskannet,tai edelin E-street.
    -Kansiin sopiva RPM AirGap imusarja ja nauti kesästä.
    Ruutia tulee,usko pois.
    Jos haluaa jatkojalostaa niin nokkaa uusiksi myöhemmin.
    Kannet joko siistiminen ja uudet venatyöt,tai Edelit(tarkista seetityöt jos E-street)
    Ovalport nimenomaan.
    Tekee 350-400hv takuulla jos nokka tällä hetkellä joku muu kuin vakio.
    Jos ruisku vaihtuu niin sekin tuo alas ruutia,se orkkis ruutta ei todellakaan mikää mahtava juttu ;)
     
    Chevrolet454ss tykkää tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Joo.minäkin pidän siitä että tehdään olemassa olevista kamppeista,eikä vaan mentäis vauhtikauppaan ja ostetaan sieltä uutta hienoa osaa.
    Kyllä mä kuitenkin laittaisin nämä "Peanut Port" kannet kiertoon tai hyllyyn odottamaan mobilismi villitystä.
    Peanut portteja jos kaivetaan,vaihdetaan isommat venat ja tehdään muutenkin niihin täysremppa kaikkien hilujen ja roudausten kera,niin ollaan aika lähellä E-Streettin hintaa.
    Silti ollaan valovuosien päässä toisistaan.Tais joku heebo täällä kyllä Peanutit kaivaa ja sai 402 Chevyn leikkimotista ulos 400hp.
    Vois olla hyvinkin lähellä 550hp/750nm. oikeanlaisella E-Street combolla.

    Chevy 2, sä kysyit tarkoitinkinko laahuria vai rolleria tähän mottiin.No mun kanta on se, että laittaisin rahnat näihin E-Street kansiin ja sit tarkkaan harkittu laahurinokka hankintaan.Tottakai jos aloittajalla on hirmuinen pakka,niin sithän voi tehdä mitä vaan.

    Edit.Vien huomenna omat E-Street kanteni tarkistettevaksi että kaikki on ok.
     
    Muokattu: 26.8.2018
    artsiracing ja Chevrolet454ss tykkäävät tästä.
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, mä kaivoin peanuteista sen 400 heppaa oli viel vakiovenoilla. Tosiaan työmäärä oli sitä luokkaa et ihan suosiolla kattelisin suoraan jotain E street tyyppisiä.
     
    max tykkää tästä.
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä projekti kuulostaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta, C1500 SS454 / 502BBC Sniper:lla :odcool:
     
  20. Chevrolet454ss

    Chevrolet454ss 1st gear

    Jep,noita e streettejä tullu kateltua ja ihmetellään missä kunnossa toi vanha nokka on ja mennään sen mukaan.Toi ruisku nyt uusitaan jokatapauksessa.Hyviä vinkkejä kavereilla,kiitos.Noiden osien saatavuus näyttää olevan ihan hyvä Suomestakin,nii täytyy varmaan kattoa ensin mottiin sisälle ja kattella sen mukaan mitä tulee eteen ja sen mukaan mennään.
    Tarkoitus olisi tosiaan tehdä tosta ajettava ja hyvällä väännöllä varustettu katumoottori.
     

Kerro tästä muillekin!