Perä ääntää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja viijari, 12.7.2018.

  1. viijari

    viijari Gearhead

    12 Bolt perä pitää pientä ääntä. Onko siellä poskilaakerit vai mitkä siellä yleensä ekana menee? Netistä koittanut hakea erilaakerien Amerikan nimiä, mut ei oo toi tekninen sanasto hallussa. Mitä muuta kannattaa vaihtaa, kun sen perän aukoo? Mistä osat kannattaa ostaa? Otan varmaan koko perän irti autosta, ehkä.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    US partsilta ainakin löytyy korjaussarja.
    Ei niitä laakereita helposti vaihda ilman että ottaa perän pois auton alta.
    Ääni voi lähteä myös välityksestä ja todennäköisesti sieltä se tulee jos ei vetareiden laakerit sitten ole kulahtaneet sieltä jarrurumpujen päästä.
    Sit jos sulla ei ole kokemusta peräremonteista niin seuraavaksi kannattaa tutustua siihen miten säädetään hampaiden kosketuskulma ja pinionin preload. Myös poskilaakereiden paikalleenlaitto vaatii huolellisuutta että niitä simmilevyjä tulee varmasti riittävästi ettei rattaiden sijainnit pääse muuttumaan ajossa.
    Perän kasaus ei ole rakettitiedettä mutta pitää tasantarkkaan tietää mitä tekee tai sit pitää olla jonkunverran hyvää tuuria matkassa.
     
    DX ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    reilun satkun maksoi jeeppiin korjaussarja,tulee kaikki muu paitsi välitys ja klunssi.välitys oli ok vaikka volisi vedon mukaan,möly loppui laakerien vaihdolla.yleensä käy ne entiset shimmit,tulee siinä väri mukaan jotta voi katsoa missä mennään.
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Korjausmanuaalin mukaan vaan. Laakerien asennukseen tarvii tai on valmistettava asianmukaiset työkalut.
    Manuaalissa on blaata pinionin syvyyden mittauksesta. Koekasaus vanhalla shimmillä ja säätää tarvittaessa kuvionmukaan. Ajaa saman asian.
     
  5. viijari

    viijari Gearhead

    Tänään kolahti kunnolla kun peruutin ja käänsi samalla. Nostin nyt perän ylös ja tuntuu että vetoakseli liikkuu molemmilla puolilla jonkin verran sisään ja ulospäin. Itse ajattelin sen peränkin opetella. Kiirettä ei ole ja katellu netistä perä asioita. Varmaan kannattaa vaihtaa akselin laakerit, poskilaakerit ja pinionin laakerit samalla sekä stefat. Työkalut monesti ite rakennellut.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    C-klipsillisessä perässä akselit liikkuukin hieman päittäin, koska laakerointi on uiva, eikä se välys siis kerro pyöränlaakerin viallisuudesta.
    Tarkistat vaan vetoakselin kunnon siitä laakerin kohdalta, jos pinta on ehjä niin se asia on kunnossa.

    Vetoakselin päittäinen lisääntyy kun perän sisällä alkaa olla huollon tarvetta.

    Ja se peräremontti onnistuu kyllä ihan hienosti vaikka itse akseli on autossa kiinni.
     
    Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ainakin mulla tuohon tuo hieman lisähaastetta se tosiasia että homma tehdään kaltevalla sorapihalla..
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Melko kevyt haaste.
    Kuvittele tohon luminen kerrostalon parkkipaikka ja 15 pakkasta. Lisämausteena ensin maahan karanneet pakkasnesteet, ja sit pytyn ohi menneet peräöljyt. Sit kun pitäs taipua siihen öljy-lumi-glykolisohjoon tekeen sitä perää, niin alko oleen haastetta.
     
    12345678910, peltsi ja xarper tykkäävät tästä.
  9. viijari

    viijari Gearhead

    Sanotaan että perän säätö on vaikeaa. Koitin nyt opetella käyttiksellä L200 mitsulla. Taitaa siinä olla helpompaa, kun 12 pulttisessa. Otin vetarit irti ja vedin noin 10cm ulospäin. Riitti hyvin, että lähti murikka irti kokonaisessa. Tais olla samantyyppinen perä Fordissa.
    No perämurikan pistin viilapenkkiin kiinni ja otin pinionin vanhan Stefan pois ja vaihdoin uuden. Pinionin laakereissa ei vikaa. Katsoin maalilla kosketuksen ja oli vähän pielessä. Säädin hieman lautasta kauemmas ja avot. Paikalle asennettuna ja hyvin toimi. Äänet hävis.
    Auto pihas pukeilla ja asennukset maaten auton alla. Ei ole mitään rasvamonttua tai autonosturia. Näin ne on ennenkin tehty.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Paljon laitoit pinonin laakeriin preloadia?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jospa Mitsussa on siin holkki/shimmi...?
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jaa juu se oliki mitsun peräst koko juttu
     

Kerro tästä muillekin!