Ilmastoinnin kylmäaineen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja JTP100, 28.8.2018.

  1. JTP100

    JTP100 3rd gear

    R12 aineen vaihto r134, onko noista millaisia kokemuksia? Mitä osia on vaihdettu, kestääkö aineet järjestelmässä ja miten toimii vanhaan verrattuna?
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    JTP100 tykkää tästä.
  3. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Mulla on tossa linc:ssä vaihdettu osa letkuista, toinen kompura ja lisätty uusi kuivain. Järjestelmä purettu ja puhdistettu vanhat öljyt pois. Toiminnassa ei ole eroa. Ainetta vuotaa hieman (kestää pari vuotta) johtunee tuosta yhdestä vanhasta letkusta jota ei saatu silloin tehtyä. R12 aineessa öljy sitoutuu kaasuun ja on näinollen joka puolella järjestelmää. Tuossa r134 kaasussa ei tämmöstä ominaisuutta ole vaan öljy kulkeutuu ilmastointia käytettäessä kaasun mukana mutta seisoessa öljy valuu alas eikä tiivistä pieniä letkuhuokosia.
    Noissa 134 letkuissa on muovikalvo välissä korjaamassa tuota. Tosiasia kuitenkin että R134 vajautuu ajastaan ehjästäkin järjestelmästä.
     
    JTP100 tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ilman kikkailuja ei r12 systeemiin käy r134a. Korvaavia on olemassa, esim. mainittu Isceon49. Jos ei itse ymmärrä asiasta mitään, on parasta ulkoistaa homma osaavalle.
     
    OpaS tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mitä ne tarvittavat kikkailut on?
    Tietäs vastasuuden varalle vaikka akuuttia tilannetta ei just nyt olekaan.

    Eikös tää ole vähä niinku harrastajapalsta kumminkin.
     
    JTP100 ja xarper tykkäävät tästä.
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Löysin vanhan keskustelun täältä oodeeltä:

    Tämän asian kanssa olen itsekin pähkäillyt pitkään ,koska pikkarissa on vielä tuo vanha R12 aine.
    Varmaa ja yksiselitteistä vastausta ei vain taida olla...niitä on juuri tasan yhtä monta erilaista kun on kysymystä/vastaustakin.

    Olen ymmärtänyt että ongelma on se mineraaliöljy jota käytetään vanhan R12 aineen kanssa,kun uudempi R134 tarvitsee silikoniöljyn.
    Kuulemma tukkii muuten sen paluuvirtausputkessa olevan suodattimen ja paineet nousevat kunnes jokin pettää...näin asian esitteli eräs kylmälaitefirma kun viimeksi täytin ainetta lisää.

    Sillon laitettiin muuten firman viimeisestä R12 pullosta tavaraa...

    Paljon puhutaan noista korvaavista Iceon49,RS24 ja joistakin ihmeen sekoitetuista aineista joiden väitetään sopivan suoraan vanhan tilalle ja toisten mukaan ne taas eivät käy ollenkaan tai toimi kunnolla...tiedä sitten ??

    Ilmastointilaite firmoistakin saa melkeimpä jokaisesta eri vastauksen...yleensä haluavat vaihtaa kaikki uutta,joka on ihan ymmärrettävää...sillähän ne tienaa.

    Tälläkin foorumilla asiaa on käsitelty monesti ja täällä tuntuu olevan myös tasan yhtä monta eri mielipidettä kun vastaajaakin...jotkut ovat selvästi ammattilaisia ja toiset vain luulevat tietävänsä...itse en ymmärrä noista juuri mitään eli täytyisi vain löytää joku ammattilainen.

    Käsittääkseni ainakin kompura,kuivain,paluuvirtaus suodatin,kumitiivisteet ja kaikki kumiletkut pitää aina vaihtaa jos siirrytään uuteen R134 aineeseen.
    Toisten mukaan taas riittää että vain kompura vaihdetaan,koska sitä ei pystytä puhdistamaan kunnolla vanhasta öljystä ja järjestelmä huuhdellaan.
     
  7. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Noita vanhoja ketjuja olen selannut itsekin, ja sen takia tämän ketjun aloitin, jos jollain olisi jo kokemusta miten tuon vaihdon saa onnistumaan. Siinä mielessä olen eri mieltä Jussi289:n kanssa, että jos ei jotain asiaa ymmärrä mutta se kiinnostaa, kannattaa yrittää ottaa siitä selvää. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Mistään "kikkailusta" en varsinaisesti ole kiinnostunut, niitä saa yleensä olla vähän ajan päästä korjaamassa. Omaan kotteroon olen vaihtanut kompressorin, orifice tuben, ja o-renkaat, kuivain on varattu mutta mietin vielä noiden vanhojen letkujen vaihtoa.
    Mistäänhän en oikein mitään ymmärrä, ilmeisesti hyvällä tuurilla olen kuitenkin saanut noita romuja korjattua eikä ainakaan vielä ole tullut vastaan noiden suhteen asioita joita ei opettelemalla osaisi.
     
    f34 tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Joskus kokeilu vastoin yleisiä käsityksiä/luuloja voi onnistuakin.
    Pitää vain tietää mitä riskejä ottaa.
    Kylmäaineissa jonkin verran rahan menoa ja hiukan ympäristön tuhoamista.
    Rouvan renussa lauhduttimen alumiiniputki syöpyi puhki juuresta, kun ovat fiksusti tehtaalla käyttäneet teräksisiä kiinnityskappaleita, joitten kanssa tulee suolavedessä mukavasti kemiallinen pari.
    Paikallinen autojen kylmälaitteisiin erikoistunut korjaamo ei suostunut ottamaan työtä vastaan kun sanoi, että liian työläs heille.
    Koko putken uusiminen olisi tarkoittanut moottorin tai vähintään kannen irroitusta, jotta putken pääseen vaihtamaan.
    Tilasin purkaamolta käytetyn ehjän putken, otin siitä ehjän pään ja tein liitoksen kuorma-auton jarruputken puristeliittimellä.
    Sama ammattilainen ei suostunut täyttämään järjestelmää, kun sanoi, että ko liitos ei tule kestämään.
    No toinen firma täytti ja nyt jo 4vuotta mennyt ja toimii edelleen.
    Joskus näinkin.
     
    Muokattu: 29.8.2018
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mun kikkani on ollu täällä esillä jo monta kertaa, ja kun ne eivät ole "virallisia totuuksia", niin niitä ei voi julistaa keskustelussa, joka on kovin yleisellä tasolla.
    Näissä kylmäjutuissa ei aina pelkkä tieto riitä, pitää olla vähän "tuntumaa" siitä, mitä tekee. Ja kun amattimiehelle et voi mennä sanelemaan, mitä sen pitää tehdä, niin mun kikkani jää väkisin itsetekijän alueelle. Jos alkaa näyttään, että neuvosta on hyötyä, niin autan kyllä. Tuon takia laitoin sen "ulkoistaa homma osaavalle".
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kaverin lumikola (emäntäni nimesi kun auto on tollanen lumikolan näköinen) oikeesti (Porsse 911) No asiaan eli auto ei tuntunut kaverini mielestä miellyttävältä kesän helteiden aikoihin. Käytti "ammattilaisella" kylmäkone huollossa. Höyrystin kuulemma vuotaa kun kondenssiputkesta oli tippunut paskaista vettä :eek:. Oli tungettu väriainetta järjestelmään koska sen avulla löytyy kaikki vuodot o_O . Automaattikoneella oli "vaihdettu" öljyt, otettu loppu aine talteen ja tyhjiöity ja laitettu aineet sisälle. Ei ollut kuulemma mahtunut kaikki mitä olis pitänyt laittaa :confused: . Kaverini soitteli mulle ja oli onnellinen kuin Onnimanni. No viileys väheni ja ja. Kaikki ei ollutkaan enää niin hienosti. Kävi sitten kylässä ja kun mulla oli päivystys päällä niin otin huoltoautosta piipparin (kone millä etsitään vuotoja). Höyrystin ei piipannut yhtään :) kuten olin arvannutkin. pieni pyörähdys ja vuoto löytyi heti kompuran läheltä lauhduttimen letkusta. Ei näkynyt Öljyä eikä väriainetta missään. Alkas tää ammattilais touhu kiinnostaa senverran että pyysin kaveriani soittamaan "ammattilaiselle" mitä ainetta oli lykännyt järjestelmään kun toi Öljyjen vaihto ilman kompuran irrotusta ja Kaikki ei mahtunut järjestelmään jutut tuntuu huvittavalta. No tämä "ammattilainen oli imenyt r-12 jämät koneeseensa ja samalla sotkenut koneensa aineet. Sitten R-134a/r-12 sotkua autoon.
    VOI VITTU mitä touhua :mad::mad::mad::mad: . Nyt on mineraaliöljyt ja R134A sekaisin autossa. Ja voi sitä seuraavaa jonka autoa täytetään tolla "saastuneella" moskilla..........
     
    OpaS tykkää tästä.
  11. OpaS

    OpaS Gearhead

    ^Pistin tuohonkin tykkäyksen vaan siksi, kun oli niin hyvä varoittava esimerkki...

    Ei se välttämättä noissa ilmastointiremonteissa pelkkää rahanhimoa ole, jos joku ei suostu tekemään muuten kuin "kaikki uusiks".
     
    Muokattu: 29.8.2018
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tosta syystä en enää vie autojani ikinä mihkään korjaamolle diagnoosiin.
    Subun ilmastointia yritin käydä näyttämässä pajalla 14 vuotta sitten. Ei ollut tietoa mitä kylmäainetta siinä sisällä ja onko sitä tarpeeksi, ja niillä piti olla joku analysaattori ym. Noh, se mulkku yritti kytkeä mittarinsa painepuolelle ja päästi samalla reippaasti ainetta ulos, lopulta analysaattorivehje näytti että systeemi on "kontaminoitunut", kunhan se oli saatu oikeaan nippaan kiinni. Täyttöasteen mittaamiseen ei niillä ollut edes vehkeitä enkä olis niiden antanut enää siihen koskeakaan. Mulkku vielä pokkana sanoi että eivät veloita tästä.

    Noh, se toimi tuon jälkeen hyvin 10 vuotta, ilmeisesti siinä oli ollut lievä ylitäyttö :rotfl:.

    Pari vuotta sitten täytin itse korvaavalla aineella ja nyt se on taas toiminut.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Totta se on tuo, että korjaamoilla on väkeä jotka ei ole kuulleetkaan r-12 aineista tai niiden korvaavista kaasuista, saatika että öljyjäkin on erilaisia. Lisäksi noita "huoltoja" tekee semmoset joilla ei ole edes lupia/koulutusta asiaan, eivätkä ymmärrä miten ilmastointi toimii... Tuo on pajalle paha rasti jos imasee tommosen spesiaaliseoksen huoltolaitteeseen, saattaapi tulla kallis lasku kun täyttelee senjälkeen uusia autoja
     
  14. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    mulla puski kompurasta ulos liikapaineet ja sain rahat takaisin ja sen jälkeen on pelittänyt hyvin.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun tämä nyt taas aiheutti närää ja jopa viesteilyä, niin kerrataan resepti.
    Mitään ei tartte vaihtaa ehjään systeemiin. Täytökseen laitetaan helposti saatavilla olevaa retkikeitinkaasua, joka on butaanipainotteinen butaani-propaaniseos. Ja sitten r134a lopputäyttöön. Öljylisäys tarvittaessa PAO68, joka ei riitele minkään öljyn kanssa (valmistajan väite, todettu toimivaksi). Täytösmääriä ei voi antaa, ne riippuu systeemistä ja siinä sit viimestään tarvitaan sitä tuntumaa.
     
    Jouni_K, JTP100 ja kalvetinhet tykkäävät tästä.
  16. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Omassa oli kompura umpijumissa, sen takia vaihdoin tehdaskorjatun tilalle. Ajatus on, että kun joutuu vaihtamaan kompuran tekee loputkin samalla niin hyvin, kun voi. Kylmäaineista tuota r134:ää tuntuu löytyvän, (vielä), lähes joka huollosta, noita muita vähän huonommin, sen takia vaihto tuohon aineeseen. Sen verran oli jo puhetta yhden huoltomiehen kanssa, että nuo täyttömäärät ovat lähtökohtaisesti 10-15% pienemmät r134.llä. Kokeillaan ensin koeponnistukset typellä, jos ei vuotoja ilmene, kokeilen noilla vanhoilla letkuilla miten äijän käy. Kiitoksia kommenteista, kaikki olivat hyviä.
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tuohan on koostumukseltaan aikalailla lähellä tuota R413A:ta eli Isceon49, jota R12:sen korvaajana markkinoidaan. Olisi kiva vielä kuulla millaisilla vehkeillä tuota kotioloissa täytellään, ja mistä tietää koska ainetta on järjestelmässä oikea määrä.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laitampa taas linkkiä Red Tek tuotoksiin, en siksi että sitä on saatavilla suomessa vaan siksi että siitä näkyy yhden korvaavan aineen laittamiseen tarvittavat hilppeet ja proseduuri. Red Tek on 12a nimellä kulkeva hiilivetyseos joka sopii 12 ja 134a tilalle/sekaan. Sekoittaa ei saisi lähinnä siksi että se on laitonta, mutta sen huomasin vasta jälkikäteen.

    http://www.redtek.com/English/product.asp?ID=123

    Hommaan siis tarvii sopivat liittimet, mittarin ja letkut/venttiilit, ei sen kummempaa. Nuo sarjat maksaa 50-100 taalaa.

    Täyttöohjeet:
    http://www.redtek.com/win_12a_chargeinstall.html

    Pari tärkeintä seikkaa, täyttö aina matalapainepuolelle, ja painetta pitäs olla 30-38 psi. Alottasin varovasti ja katselisin kuinka kylmää tulee ja tarkkailisin kompuran on/off sykliä, mitkä on riippuvaisia lämpötiloista. Liian vähän niin ei tule kylmää ja kompura ei pysy päällä, liikaa niin kompura hajoo koska sinne meni nestettä eikä kaasua.

    Kylmäaine menee purkista systeemiin "itsestään" koska paine on purkissa suurempi kuin systeemissä. Paitsi jos sen laittaa painepuolelle jolloin koko paska tulee silmille.

    Näillä ohjeilla tuskin kukaan mitään vielä täyttää, mutta antaa osviittaa mihin varautua.
     
    Muokattu: 30.8.2018
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tyhmä kysymys: käynnissä ollessako sitä täytetään? Silloin kun se ei ole käynnissä, niin varmaankin sama paine joka puolella...
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juu käynnissä.
     

Kerro tästä muillekin!