Ilmastoinnin kylmäaineen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja JTP100, 28.8.2018.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tämä oli sitten ilmeisesti propaaniako? Safety data sheet sanoo vain että alkaania. Retkikeitinkaasuko kävisi myös?

    Edit: Safety data sheetissä kerrotun kiehumispisteen perusteella se ei ole propaania (R290) eikä isobutaania (R600a), joita yleisesti kylmäaineina käytetään (http://www.skll.fi/www/att.php?type=2&id=305). Eli mikä on tämä alkaani??
     
    Muokattu: 30.8.2018
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Kylmäaine menee purkista systeemiin "itsestään" koska paine on purkissa suurempi kuin systeemissä.”

    Asiaan yritin syventyä tuossa kesemmällä kun vuotaa vähän oma järjestelmä. Jotain ”recharge kit” letkutsydeemejä on myynnissä netissä joita käyttäen kuulemma autosta virtaa pulloon päin kun takaisku niistä puuttuu. Saattaa tosin olla siis että on ollut pullossa sitten vähemmän painetta kuin järjestelmässä. Kätevää kyllä, tuolla lailla voisi ottaa talteen romuautoista joissa ainetta tallessa järjestelmässä. Tilasin sitten itelle letkusetin jossa on ainakin takaisku ja lisäksi ”lävistimen” jolla saa purkista otettua letkuun kamaa. R134a:ta nimittäin löytyy spraypurkeistakin. Jos mikäli ja kun löytyy. Ostin kilon verran kesäkuussa siis useassa eri purkissa jemmaan ja nyt se on joka paikasta ilmeisesti loppu. Kelleen ole sanonut siitä mutta muutkin on vissiin keksiny sitten saman asian. Sitten on myös Easyklima nimellä myyty vastaava kuten red tek. Jossain euroopassa on se firma ja hinnat ilmoitettu €. Omassa letkukitissä ohjeet tuli mukana ja niissä on oikein tarkkaan lämpötilan mukaan ilmoitettu paljonko pitäs olla paine järjestelmässä milloinkin. Minusta vaikutti ihan selkeeltä ohje ja juutuupista löytyy dataa lisää. Täytyy varmaan mitata paine tässä het kohta ja lisätä kun tuntuu että on teho hiipunut coolerista.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuosta koostumuksesta sitä testiin otinkin, tosin itse käytän reilumpaa butaanimäärää. Täyttö ihan siihen tarkoitetuilla vehkeillä, ja korjattu/tyhjä systeemi on tyhjiöitävä ensin. Mulla on retkikeitinpatruunaan labrapolttimesta tehty liitoskappale. Jos on alkuperänen r12 täytös kilon luokkaa, niin pistän 200-300g retkikaasua ja 300-400g r134a. Sitten vaan korkeapainetta ja/tai käytöstä seuraamaan. Jos ei osaa paineita mitata, niin alitäyttö on suotavaa, siitä on vähemmän haittaa.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lepotilan paine on aina vain lämpötilasta riippuva, jos ainetta on vähänkin. Paineesta ei selviä täytösmäärän oikeellisuus. Systeemi käynnissä molemmat paineet mitaten pääsee arvaamaan jo lähelle oikeaa märää. Alitäytöstä ei oo juurikaan haittaa, jos vaan kylmää tulee.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo kompura vaan renklaa useammin.
    Jos yrittää täyttää systeemiä lepotilassa niin ei varmaan onnistukaan, vaan aineet menee äkkiä pulloon päin, tai ei liiku mihkään suuntaan koska painetta on systeemissä herkästi esim 70psi jos lämpötila 21-22. Kaippa pullossa periaatteessa sama paine jos aineet on samat, jos ei sitä lämmitä vaikka housuissaan.
    Systeemi päällä on mulla nyt paineet tarkoituksella jätetty hieman alakanttiin, heiluu 25psi ja 45psi välillä. 45 on se missä lyö kompuran päälle ja 25 sammuu.

    12a tarkkaa koostumusta en tiedä.
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    HC = hydrocarbon = hiilivety, eli totahan se on.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oliko niin että 134a loppuu maailmasta tms, eikös tässä haettu korvaavaa ainetta?

    Edit, oma moka, ei haettu
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos on vaara, että siellä on ilmaa, niin ei hyvä. Eli siis tyhjä tai korjauksen takia avattu systeemi. Ei pelkästään kosteuden takia, vaan se ilma lauhtumattomana kaasuna kuormittaa kompuraa tekemättä mitään hyödyllistä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Ehkä se on vaan HC-12a.”

    Tuossa totuuden siemen tai varmaan koko ydin. Mietin monena iltana että mitä helvettiä se aine on mitä myydään eri nimillä korvaavana tee se itse miehille. Vaikka tiesin että joku hiilivetyseos se on. Paitövei, jos se kylmäainekama tulee ulos niin pitäskös öljyä laittaa musta tuntuu menetelmällä kaasun lisäyksen yhteydessä lisää vai pysyyneekö se miten siellä? Kun tyhjiöinnin yhteydessä otetaan tyhjäksi niin sitten oikea määrä öljyä vaan jos lisätään ainetta omassa pihassa niin mikä määrä ööliä lisätään?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo huomasin että puhuit nimenomaan korjatusta tai avatusta systeemistä. Sekoilen omiani.
     
  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tämän mukaan HC-12a on:
    40-70% propaania (R290),
    20-50% isobutaania (R600a) ja
    10-30% etaania
    , kun taas tämän mukaan se on:
    60% propaania (R290) ja
    40% isobutaania (R600a)

    Ei vissiin ole niin kauhean tarkkaa. Enivei, tätä varmaan laitan (parkkipaikalla räntäsateessa) sisään sitten kun seuraavan kerran kylmästöinti alkaa hyytyä.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se on hitaasti tihkuvuotanu jostain akselitiipparista tms., niin öljyt ei oo karannu. Öljysyyttä voi myös ihan etsiä osista. Jos on syytä epäillä öljyvuotoa, niin ei sitä kannata korjaamatta täyttääkään.
    Jossain vanhemmassa autossa, jonka huoltohistoria ei ole tiedossa, mutta saattas mennä pelkällä täytöllä, voisin ehkä laittaa desin verran uutta öljyä varuilta. Liikakaan ei ole hyväksi. Paineelliseen systeemiin on sitten vähän hankala lisätä öljyä ilman työkalua...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun noilla hiilivedyillä oon jo pitkään testaillu, niin noissa on vähän liikaa propaania r12 korvikkeeksi. Ekan alarajoilla vois olla sopeva sotku.
    Menee se toki pelkällä propaanillakin, mutta hihnat ja hihnapyörät porsii, kun korkeapaine on tuplat sopivasta...
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tossa tuli taas arvoneuvo.

    Viimeksi lisäsin kylmäaineet mutta en öljyjä. Red Tekin sarjassa tuli öljyä mukana ja juuri pohdin pitäskö hieman laittaa.

    Onnistuu samoilla kamoilla kuin kylmäaineen lisäys.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niinku mikään muukaan ohje, toi ei ole yleispätevä. Tuoreempien esteriöljyt ja vanhat mineraalit eivät pääsääntöisesti tykkää toisistaan. Aiemmin mainittu PAO68 pitäs ainakin kelvata lisäykseen kaikkien kanssa.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo samoin tosta redtek öljystä mainostivat että sopii kaikkien paitsi silikoonien kanssa. Tiiä vaikka olis juuri tota öljyä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla se vissiin vuosi sitten sieltä höyrystimeltä. Hohtavaa vettä tippui kondensioletkusta. uusittu kenno siis jokunen vuosi sitten edellisen toimesta. 5-6 tunnin purku ei oikein kiinnostais nyt. Kesäkuussa 2018 täyttöhualto tehty jossa jolloin jouduin siis neuvomaan asentajaa mistä se matalapaineliitin löytyy kun yritti laittaa korkeapainepuolelle ni ei olis tarvinnu kumartua yhtään. 2017-2018 oli tyhjentynyt 900g sinne vajaaseen 200g. Meinasin tässä viikonloppuna mitata ainakin sen matalapainepuolen paineen ja lisätä jos se on alle mitä sen pitäs olla sen rechargekitin ohjeiden perusteella.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No niin, tuli sitten sitä vitsiä lainaten ” väärin sammutettu” mitattua se ilmastoinnin paine matalapuolelta ja lisättyä sinne järjestelmään kylmäainetta. Tosin mittarin ja taulukon jossa paine ilmoitettu lämpötilan mukaan siellä olisi nyt (ulkona meillä 18 astetta celsiusta) hivenen jopa liikaa ainetta. Liekö asentaja laittanut silloin kesäkuussa täyttäessä vai heittääkö halpis mittarini. No kun se kuitenkin vuotaa niin minä hurja laitoin vielä lisääkin kun jos sitä ilmastointia tarvitsee seuraavan kerran enemmälti huhtikuussa aikaisintaan ja ei juurikaan pääse talvella sitä käynnistelemään niin jospa siellä olisi tallella keväällä lähemmäs oikea määrä vielä. Jos liikaa versus lämpötila vielä silloin kevväällä niin siittä vaan ulos niin sillähän siittä selviää. Tuskin keli enää tästä juuri lämpiää niin että järjestelmän paine siitä enää nousisi. Enempi kokeiluna nyt tein kun tuli hankittua tää täyttökitti ja ropelihattu...
     

Kerro tästä muillekin!