Automaattivaihteiston öljynvaihtoväleistä: aika vai kilometrit? Ja pantojen säätö...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KajS, 3.6.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jossain manuaalissa joe käski hitsata migillä, olisko ollu ihan shop manuaali? Joku GM tuote ehkä
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Karppovi päästelee taas niin pehmosia että on vissiin sienikoriin tullu muitakin kuin syötäviä sieniä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ne pannat vaikuta vaihtokierroksiin juuri mitenkään, takapannan puuttumista ei huomaa mitenkään kun eteen ajaa. Jos etupanta on liian löysä niin 2-3 vaihto on melko "veltto" koska kolonen ei napsahda päälle ennenkuin pantaservo on pysähtynyt.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ymmärrä höntä sillä hän on vag mies.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oli miten oli, niin kyllä mieluummin 100% uutta öljyä kuin 40-70%
     
    Sounderi ja mpower tykkäävät tästä.
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Jaguar XJ:n (ZF-laatikko) esim. nostin keulastaan vähän ylemmäksi ja odotin viikon. Lootaöljyä tuli liki 8 litraa pihalle, joka on ihan sen verran, kuin lopulta pitikin olla. Verrattuna siihen 3-4 litraan, joka siitä tuli ulos tunnissa.
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mää mitään automaattilaatikoista ymmärrä,teetin kuitenkin Märssun 7G-Tronic laatikkoon semmosen huuhtelu öljynvaihdon parisen vuotta sitten.Mustaa oli vanha,liekö koskaan vaihdettu?
    Mää Saksasta luokitusten mukaista Fuchs 4134 öljyä tilasin 20 litran pänikän.13 litraa saivat kulumaan,kai se sitten tuli huuhdeltua?Juu, ja suodatin ja tiiviste tietysti vaihdettiin myös.
    Vois kuvitella,että automaattilaatikon kuluminenkin olis paljolti siitä kiinni millaista ajoa,onko kaupungissa ajoa missä useemmin vaihtaa vaiko pitkää matkaa maantiellä suurin vaihde jatkuvasti päällä?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Just näin. En tiedä miksi oli sieninen juttu kun vastaavaa ehdotin huuhtelun muodosaa :D

    Huuhtelu siksi, ettei aina ole aikaa tai mahdollisuutta odotella viikkoa pannu auki.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Taidan säätää; 1->2 vaihto on terävämpi kuin 2->3. Käytänkö Eisenhartin kardaaninpyörittelyvinkkiä http://www.mopar1.us/band.html vai Factory Service Manualin momenttia?

    "First, assuming you'll be doing both bands, loosen both lock nuts and snug the adjusters. You should now notice that you can no longer turn the drive shaft in either direction. Loosen either of the adjusters until you can barely turn the drive shaft by hand. Once this happens, loosen the adjuster another ½ turn and tighten the lock nut."

    Tuo 1/2 kierrosta on aika vähän...?
     
    Muokattu: 28.8.2018
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kartaanityyli on paras. Kun se tirektirumpu pyörii vapaasti niin se on sama onko pannan ja rummun välillä pualmillii tai milli välystä kun se on irti kuitenkin.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Turbiini tyhjenee pikkasen yli puoleenväliin yön aikana, ei sieltä montaa tippaa enemmän poistu jos odottaa viikon.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mä vaihtelin tohon frouvan -01 bensamarsuun tomaattiööliä niin että imasin pumpulla pois mitä helposti tuli, ehkä pari-kol literiä ja sama pariin kertaan ja kommariööliä mätänetistä ja hjyvä tuli! Paaljon pehmeemmin vaihtaa.. saa paheksua ja moittia, ei mee yäunet vaikkei mennykään ihan oikeaoppisesti
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ai tämmönenkin oli, ja edelleenkin mietin vaihtoa nyt 2v myöhemmin. Toosaöljyt vissiin vaihdettiin kun mittarissa oli 100tkm, eli viimeinen kerta kun se kävi merkkiliikkeessä huollossa. Eli nyt on öljyillä menty 245tkm ja 8 vuotta. Vähintään.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nii i, edelleen on se kysymys että miksi? Onko siittä jotain sellasta hyötyä että kannatyas. Kun en ole ikinä havainnu ehjän toosan öljyssä mitään värjäymiä tai muutakaan epäkelposuutta. Oon aatellu että se suodatin on enemmänkin se tärkeä juttu.
     
    Impalas tykkää tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei sitä öljyn kuntoa näe välttämättä päällisin puolin.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No tossa od:n laatikkoexperttikin tais vihjata aiemmin että evvk jos sinne ei kaikki vaihdu.


    Tuntuu vaan itsestä pahalle jos lootalla ajettu 40-100tkm, joskus enemmänkin ilman öljynvaihtoa.

    Sitten jos sinne jää vielä puolet vanhaa öljyä sisään ja seuraava vaihto ois 40-60tkm niin aika iäkästä on puolet öljystä.

    Lisävaiva on niin pieni ja edullisempaa on ostaa 20l tonkka kuin kikkalla pienien kanssa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tarkoitin kylläkin sun hourimisia että öölipohjassa, tikussa, turbiinissa, jäähyputkissa on eri öölit.
     
    Impalas tykkää tästä.
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Sattuipa somasti; meilläpä onkin ensviikolla lootaöljyjen vaihtoviikko!
    Buickiin (94 STW) vaihdettiin silloin kun sen ostin, jossain 80K miles kohdalla, vuonna 2009 syssyllä. Nyt on 127K miles. Pontiaciin ostin joskus 2004-05 Mudracerilta käytetyn 200-4r lootan, joka kunnostettiin ja laitettin silloin heti. Siihen vaihdetaan nyt ekan kerran öljyt ja suodin. Se 200 vuotaa jostain, talvella tallinlattiasta tulee teurastamo, joten sinne on kyllä aina välillä kaadettu lisää öljyä. Kilsojahan siihen ei ole kesässä mitään ihmeellisiä tullut, kun ei sillä ole mitään pitempiä reissuja tehty. 100km suuntaansa on kai pisimmät pitkään aikaan.
    Näihin siis vaihdetaan se mitä sieltä suodinten yms. vaihdossa valuu, ei kaikkea. Kyllä ne öljyt siellä sekaantuu, kun menee eri reittejä ja turbiini pyörii sun muuta.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On ne väriltään usein ollut kovin erilaiset toki laatu sama. Vai onko joskus tullut pohjasta ruskeeta ru huuhdonnassa kirkasta!?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se ööli minkä pumppu filsun läpi imasee palaa muutaman hetken päästä takaisin öölipohjaan. Siellä on ihan jatkuva kierto ja sen takia se ööli on ihan samaa taravaa joka puolella toosaa. Korjasin joskus -90 luvulla tauskin platserin toosan, ei ole kovin välkky heksa ja epäilyttää että onko sulla omakuva tossa vasemmalla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!