Ikuisuusprojekti Toyota Crown MS41

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja toyopet, 30.8.2018.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ikuisuusprojekti tosiaan, ostin tämän tämän vuosituhannen puolella, taisi olla 2000 syksyllä.
    MS41 mallia eli suoralla 2.0 kuutosella ja neljävaihteinen väkisinvaihdettava
    Auto oli ajokuntoinen mutta poistettu rekisteristä. Liedosta kävin hakemassa tarrakilvet mukana ja kotiinhan se tuli sieltä kolmella tankillisella bensaa ja hirveän ujelluksen säestämänä. Jarrut vähän veti johonkin suuntaan mutta niinhän ne tapaa välillä tehdä pitkän seisonnan perään.
    Olisi varmaan silloin aikanaan saanut jarrut läpikäymällä heti suorilta takaisin kilpiin mutta siinä vaiheessa oli ajatus, että tehdään siitä vähän siistimpi, kun oli häät tulossa, hääautoksi siis.
    No keulapellit purkuun ja siinä vaiheessa muutama pieni ruostepaikka korjaukseen, penkit ja ovipahvit tuli teetettyä. No sitten tuli kuitenkin talvi, ei tallia ja homma jäi kesken.
    [​IMG]
    Talven myötä tuli muutakin ohjelmaa, kuten tällä hetkellä voisi sanoa neiti 17v. Ei tuntunut vaan aikaa riittävän enää seuraavana kesänä, töissähän ne päivät meni ja illalla ei huvittanut lähteä mihinkään. No lopulta auto seisoi tuossa kohti tuossa tilassa reilun kymmenen vuotta.
    2013 kevättalvesta oli varmaan pidempään työttömänä ja silloin sitten piti sen verran ottaa itseä niskasta kiinni, että crown otettiin taas työn alle. Oli taas ilmestynyt jostain ihmeen syystä lisää hitsattavia kohtia.
    [​IMG]
    Ne hitsattiin ja pellit paikoilleen, ei kuitenkaan edelleenkään tullut lähdettyä konttorille kilpien hakuun vaan ajoin sen tuolta isän luota kotipihalle. Välissä toki näytillä rautalankacruisingin päätepisteessä eli Äijälän seurantalolla rautalankalauantaissa.

    Siellä se katoksessa taas on seissyt mitä talvella nostin pukeille, purin ovet ja keulapellit pois, pyyhkäisin maalit pinnasta ja tarkoituksena oli kevään työttömyysjaksolla sitten vetää uutta pintaa. No se kevään työttömyysjakso ei tullutkaan, mikä on toisaalta taloudellisessa mielessä hyvinkin positiivista mutta tämän auton kannalta ei niinkään.

    Siellä se nyt on katoksessa, ja taas löytyi lisää hitsattavaa, tuo edellisessä kuvassa näkyvä helman pääty oli hitsattu joskus edellisen omistajan toimesta ja sitä ei ole sisäpuolelta käsitelty, päällepäin se näytti olevan ihan jees mutta ovien saranoita irrottaessa vilkaisin tuosta tolpan juuresta sisään ja siellähän heikosti valo pilkotti. Oli syöpynyt pisteitä sisäpuolelta ulospäin. Sitten takapaneelista löytyi pakkelin alta jotkut reiät, aftermarket peruutusvaloja vai tuuletusritilöitä varten, en tiedä.
    No eilen meinasin jo hitsata ne reiät umpeen, kun sain haettua migin isän luota. Vaan tietysti oli kaasu lopussa.
    Joka tapauksessa jotain edistystä kuitenkin, ovet odottavat siellä isän luona alareunojen korjausta.

    Voihan se olla, että tällä tahdilla jää perikunnan hävitettäväksi mutta jotain värkätty kuitenkin.
    https://photos.app.goo.gl/bArrGLQHS3aWTgAS7
    [​IMG]

    https://photos.app.goo.gl/BjxDVFbFwtfVPHtk7
    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.8.2018
    bbford, kerkko, aamake ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Koitahan saada Crown vielä joskus liikkeelle, en ole nähnyt tuon korimallin Crownia aikoihin liikkeellä
     
    palontie tykkää tästä.
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässä lähellä (tre) näkyy usein tuollainen, mielestäni just tuota korimallia. Sen verran patinaa pinnassa ettei värisokea erota onko tummansininen vai kulahtanut musta.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Pikkupoikana ollessani 70-luvun alussa naapurin mökkiläisellä oli tullainen, väriltään metallihohtoinen ruskea, jopa vähän oranssiin vivahtava. Oli komea auto siihen aikaan, eikä tilanne ole miksikään muuttunut myöhemminkään. Faijalla oli silloin sellainen heinähissisysteemi, että traktorilla vedettiin vaijeria pylpyrän ympäri ja sillä kopelilla heinäkasa edellisten päälle lato kattoa myöten täyteen. Heinäseiväs kumollaan oli tien varressa merkkinä, mihin asti voi traktorilla vetää. Mökkiläisen poika oli juuri saanut kortin ja ajoi Crownilla mökille töppölätkä takalasissa ja faijansa (vanhempi konstaapeli) istui vieressä reteästi luu ulkona. Sattui vaan niin ikävästi, että Crownin eturengas meni sen heinäseipään kärjen yli, seiväs pomppasi pystyyn ja kolahti suoraan konstaapelin kyynärpäähän, Crownin oveenkin tuli lommo. En tiedä minkälaista jälkipyykkiä tuli, mahtoiko kuljettaja saada sakot varomattomuudesta liikenteessä. Faijaa ei sakotettu eikä edes puhuteltu vaikka seipään jätti tien laitaan.

    Niin juu, laitapa Rauni liikenteeseen.
     
    isalmela ja kuutio tykkäävät tästä.
  5. kuutio

    kuutio Gearhead

    Sellasen tarinan muistan noista crowneista että materiaalivalinnat oli kohdillaan.
    Joku faijan tuttu osti aikanaan halvalla jopparin takapihalta 800tkm ajetun, siis monen mielestä ihan loppuun ajetun, mutta olikin ollu säännöllisesti huollettu.
    Jatkoi ajoa ihan normihuolloilla, öljyt jne vielä pari satkua ennenkun pirssi nujertui ruosteeseen
     
  6. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Tämähän ei suoraan liity tähän projektiin, mutta muistelisin että tuollainen oli Eurajoen
    Sydänmaalla taksina 70-luvulla ja kyseinen auto seisoi "uran" jälkeen yrittäjän pihalla
    ns. puun alla vielä -80 luvulla, tiiä mihin sitten joutunut.

    (Mulla on -86 Nissan Laurel 2.4 bensa kutosella ja automaatilla, joka on ollut uutena taksissa
    ja sillä on ajettu vähän yli 400tkm, ehkä joskus laitan myös sen kuntoon... :()
     
    toyopet tykkää tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Isällä oli neloskoneinen se tätä edeltävä pre-facelift pyöreillä takavaloilla, joku vanha pk-seudun taksi. Osti sen 10v käytettynä Helsingistä ja siinähän on 99 999km matkamittari, se meni meillä silloin aikanaan 7 kertaa ympäri. Ruoste ja takajousen katkeaminen päätti sen matkan sitten lopulta.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nyt olisi taas kerran ruosteet hitsattu.
    Itse hitsailin takapaneeliin tehdyt ylimääräiset reiät ja isäukko hitsaili helman päädyn ja olihan siinä vähän tuulilasin karmissa vielä reikiä, nekin nyt paikattu.

    Korikehikko olisi pohjamaalia vailla.
    Ovet ja luukut kaipaa vielä sitä hitsailua, joten pintamaalin osalta ei tarvinne tänä vuonna vielä hätäillä.
     
    Sounderi ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    -70 luvun loppupuolella appiukolla oli farmari, ehkä jotain -66 tai sinnepäin, hienosti käyvällä kutosella ja oli myös tööttirenkaasta käännettävä vilkunkatkaisin :)
     
    Jussi289 ja toyopet tykkäävät tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    No mukava, sehän lähti edistymään ja oikein vauhdilla!
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi olikin makein, mitä omastakin jäi mieleen.
     
    hantta tykkää tästä.
  12. shr1

    shr1 Gearhead

    Tuollaisella pikapilla opettelin muinoin ajelemaan, mitähän siitäkin jo aikaa lie, reilu 30v. Isällä noita Crowneja oli, tuosta seuraavaa mallia myös avolava sekä stw. Muistan vieläkin käyntiäänen ja faijan äänen, kun pellolla tuppas vauhti hiukan kasvamaan...
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Lavamalli pitäisi jostain löytää, vaikka lahoamaan tuonne pihan perälle :rolleyes:
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Lavaversioita ei varmasti massattu sitäkään vertaa, kuin muita malleja, joten aika harsomaisia varmaan ovat ;)
     
    Camino'79 ja palontie tykkäävät tästä.
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    https://photos.app.goo.gl/8aepZ7Y8f8Thqihz7

    Maalauskammio... :rotfl: .... ei ole ihan ykkösluokkaa mutta pohjamaalissa on.
    Näillä näkymin saa odottaa kevääseen seuraavia vaiheita, alkaa lämpötilat tippumaan.

    Vanhalla mikä lie yläkannuruisku olikaan, kokeilin alkuun pojan mopon tankkiin mutta se räki, vuoti ja valutti maalia joka välistä. Lootasta kaivoin puuilosta ostetun alakannuruiskun ja sehän oli heti alkuun iskussa, olipa helppoa. Kuinka helppoa se oikein laatuvehkeillä olisikaan.
     
    12345678910, isalmela, urho3 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. NorthElite

    NorthElite Gearhead

  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuosta maalauskammiosta... Kyllä sulle joku sisupuukko tai muu urhoollisuusmitali pitäisi myöntää :p
     
  19. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    No eipä ne rakentelu tilat kerro mitään mahdollisesta lopputuloksesta.... Olipa miten hienot tilat tahansa,voi silti tulla sellainen lopputulos ettei kehtaa näyttelyihin viedä jos ei hallitse tekemisiään. Tsemppiä rakentelulle .
     
    isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuo on hyvä että autot laitetaan kuntoon eikä meinata.
     
    Rusty ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!