North vs. South Blacklist Shootout 2018

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 31.8.2018.

?

Kumpi joukkue voittaa?

  1. Pohjoinen

    10 ääntä
    29,4%
  2. Etelä

    17 ääntä
    50,0%
  3. Tasapeli

    7 ääntä
    20,6%
  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Nytkun on takana Etelä-Pohjoinen matsi,hauskoineen ja nolouksineen(enkä puhu rikkoontumisita,vaan ajopareista)niin heräsi ajatuksia:

    Joko pian on aika SmallTire ja BigTire jaostolle?Koko Suomessa?

    Lähinnä sitä että aletaan olemaan pian asemassa että ikinä et tuu valitettavasti olemaan korkeella jos ei ole BigTire,jos tämä kehityskaari jatkuu.
    On autoja joissa leimat ja kamat sen mukaan,
    sitten on joskus leimattuja "mutta-en halua-enää-leimata-koska-kallista-mutta-30donan-motti",
    sitten on leimattu mutta kamat vaihtuu sen jälkeen
    ja niitä joilla ei ikinä ollutkaan leimaa tai rekisteriotetta.
    Ajetaan siis Muumimaan nopein katuauto titteliä :D

    En aloita mitään provoa tai loppumatonta vääntämistä mikä on katuauto paskaa...vaan ihan asiallisella linjalla yritän olla.


    Hommahan olis EHKÄ nätimpää jos FHRA tekisi niin että joko:
    A)tiputtaa Streetit pois
    B)alentaa osallistumismaksua ja TOIVOTTAVASTI saisi BL-listan autot niihin kisoihin myös,osallistumaan TS ja RS luokkiin.
    C)jatketaan samalla tiellä

    Nythän tilanne on näin:
    A:-Mä oon Suomen nopein katuauton omistaja!
    B:--Millä säännöillä?
    A:Blacklist tietenkin
    B:Jaa,mä oonkin RS luokan
    C:ja Mä TS luokassa!
    D:Mulla WCSC kuninkuus!
    E:mä nappaan tulevaisuudessa NoPrep mestaruuden....
    Hohhoijaa....

    Jos BL jatkaa nykyisellään,erillään FHRA/WCSC hommista niin,
    Mikä sitten olisi viivanveto jos renkaan mukaan?12.5 tai 13.5?
    Ei mitään erittelyä koneenkoosta,kaasut tai ahto sontaa,sen rengas tasaa mitä voimassa saavuttaa.
    Turha tuosta on vaikeeta tehdä.Isolohko tai pikkulohko,aivan sama jos 12,5 on rengaskoossa rajapyykki.Ei auta olla 550 kubiikkia ja kaasut päälle jos pikkurengas,vaatii todellista säätögurua ja kuskia että sillä pärjää.

    Ja tämä pohdinta ihan kaikella positiivisuudellla tätä formaattia kohtaan,ja ennenkuin kukaan sanoo että tuu ajaan äläkä näppistä paasaa niin oon mä mukana sellaisessakin kilpurissa millä vois tullakkin...on siitä jopa puhuttu mun , kuskin ja auton omistajan kesken.
    Sen aika näyttää.
     
    Camino'79, GS, three hundred ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. three hundred

    three hundred Gearhead

    Tuol naapurissa Landracing just rengaskoon mukaan järjestää kisoja. Tais olla10,5/29,5 ja 10,5/26 ja sit tais olla vapaa eli ouppen. Kovia vehkeitä kaikissa luokissa ja on sieltä tänäkin vuonna pytty tullut Härmään...
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No ehkä jotkut parit oli vähä epätasasia mutta vaikka tuli pari sekuntia myöhemmin maaliin nii eipä tarvinnu pakata jarruvarjoa vaan voi vaan ajella paluutielle radiota kuunnellen.. :D:D
     
    FeV-8, pecu_83, Herje ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Ja vaikka Kauhavan kylille heittään muutaman pimppiksen.. tai mihin vaan.
     
    FeV-8, Herje ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  5. pantteri95

    pantteri95 1st gear

    joo meillä ei edes varjoa ,niin helppo oli ajaa tiistaina kisan jälkeen konttorille 8:n auto.. ;)
     
    Herje, kuula, Kowalski ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Yllättävää kun tämä ei ole juurikaan herättänyt keskustelua. Yleensä vääntö alkaa heti, kun aiheena on katuautoilla kisaaminen.

    Johtuuko siitä että tämän hetkiset "säännöt" ovat suunnilleen kaikkia miellyttäviä?

    Jos olisi jako kahteen, kapea renkaiset ja leveät, riittääkö kumpaankin vähintään 10 autoa jotta jonkinlaista kilvanajoa olisi?
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Jos halutaan Suomeen ja pohjoismaihin Street-kilvanajoa ja isosti, kaikki saman lipun alle (+Suomi neljään alueeseen):

    [​IMG]
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Siitä en tiedä, et riittääkö osallistujia, mut eilen Stadin Cruisingissa juttelin kaverin kanssa pitkät tovit ja molemmat oltiin samaa mieltä, että jako rengaskoon mukaan olisi ehdottomasti fiksuinta. Koska nythän lentokenttäradoilla pienirenkaisella autolla ei tee juuri mitään isopyöräisiä vastaan, vaikka koneessa oliskin voimaa "riittävästi". Liimaradalla asia on toinen, mutta Blacklist ei pahemmin liimaradoilla aja... Eikös se raja ole Jenkeissä ollut joku 28.5/10.5 tai jotain sinnepäin...?

    Mut mikäs toi True Street sit on? Jos se on luokka leimatuille autoille, niin en tykkää. Silloinhan siellä kisaillaan vaan siitä, kenellä on autossa parhaat muutokset papereissa. Ne rajuimmat leimapelit pärjää kyllä ihan noissa Big Tire tai Small Tire luokissakin...
     
  9. shr1

    shr1 Gearhead

    Taitaa olla hiukan arka aihe, jo tuolta viranomaistaholtakin mahdollisesti tulevien paineiden takia. Tohon chevy 2:n listaan kun voi kivityksen uhallakin lisätä myös ne "leimapelit" joiden isot rakennemuutokset ei vaan täytä tän päivän katsastusvaatimuksia, mutta silti niitä joku rohkee katsuri jossain kirkkain silmin hyväksyy. Milläänlailla en ota kantaa noiden pykälien järjellisyyteen, eikä mua kiinnosta millä tempuilla kukakin saa leiman autoonsa, mut jos jotain luokkajakoo tai sääntöö aletaan vääntään sillä et onko voimassa oleva katsastus, ni metsään menee ja lujaa.

    Toi rengasjuttu, eikö aika monessa kotterossa (kyllä, omassakin) oo orkkis pyöränkotelot siinä määrin ahtaat ettei 275 leveempää tahdo sopia. Tietysti voishan se olla parempi miettiä joku muu harrastus, ku vartin tahkoominen, jos ei halua rälläkkää koriin upottaa... Tuli vaan ajatus, että voisko rengasrajan pitäminen tollai suht alhaalla lisätä kiinnostuneiden määrää. Vaikka joku pikkupoikain pippelit-luokka, siihen voisin itekin harkita osallistumista, heh.
     
    Catiska tykkää tästä.
  10. dart69

    dart69 Gearhead

    Terve,

    On tullu tässä seurailtua kaikkia mahdollisia keskusteluita ja tapahtumia vuosien varrella liityen katuautoihin. Tämä Blacklist shootout oli kyllä mukava piristys tapahtumiin ja kun se oli yhdistetty NIght Raceen, katsottavaa kyllä riitti. Mutta suurin syy tulla oikein pelipaikalle oli RS, TS ja Blacklist. Oikeen piti rauhallisen miehen ruveta katsomossa kannustamaan selvinpäin kun ne muutamat Blacklist ajot ajettiin. Yllättävän moni oli katsojien puolella tullut katsomaan shootouttia…

    Henkilökohtainen mielipiteeni on että tälläselle North-South street shootoutille on tilausta. Tuo pohjoinen – etelä asetelma on se mikä vetää katsojia ja on helppo seurata kun on headsuppia. No mitenkä tuo toteutettaisiin ettei tule sanomista WCSC-Balcklist-SM kuskien välillä?

    Olisko tälläsessä ideaa:

    Osallistua saa autolla missä on kilvet ja rekisteriote ja otteen mukainen runkonumero. Aivan sama mitä otteessa muuten lukee ja ei tarvi olla leima voimassa. Ei putkirunkoa, alkuperäinen pohjalevy (saa olla muokattu / vahvistettu). Turvallisuusvarusteet WCSC sääntöjen mukaan (kaasut ET-bracket). Tuo "ei leimaa" homma mahdollistaa TS, RS ja ET-braket autojen osallistumisen sellaisenaan.

    Ennakkoilmoittautuminen ja viiva poikittain suomen läpi niin saadaan jako Pohjoinen ja Etelä välille. Maksu 50-100e niin ei jää rahasta kiinni osallistuminen. Osallistumismaksut ja katsojien lipputulot jäisi järjestäjälle. Paikkana esim. Kauhava olisi mahtava, pystyy tehokkaimmat vehkeetkin vetää täysillä. Pori toinen hyvä vaihtoehto.

    Sitten ajetaan pari kierrosta lajitteluita joista poimitaan esim. 20kpl nopeinta Pohjosen ja Etelän joukkueesta ja pistetään ne parhaimman ajan perusteella järjestykseen. Ruvetaan ajamaan hitaimmasta parista nopeimpaan päin ja kerätään pisteitä joukkueelle.

    Siinähän selviää sitten missä päin suomea on nopeimmat katuautot ja kenellä on se nopein katuauto. Tällä systeemillä pitäisi kaiken järjen mukaan tulla ajamaan TS, RS, WCSC, Blacklist autoja ja ne muut autot koska olisi puolueeton (lukuun ottamatta pohjoinen – etelä asetelmaa) kisa ja kaikki tulisivat pitämään HAUSKAA. Ja kun pudotusparit laitettaisiin ajan perusteella, voisi tulla tasaisiakin pareja mikä on kuskien ja katsojien kannalta MUKAVAA.

    Tämä on nyt tällänen ajatelma mikä tuli työmatkalla mieleen ja ajattelin sen jakaa. En ole kisajärjestäjä eikä minulla ole siihen resursseja. Käyn satunnaisesti ajamassa ET-brackettiä (katuautolla) koska kilvanajo on edelleenkin HAUSKAA ja MUKAVAA vaikka ensimmäisestä kisasta on 22 vuotta. Jos löytyisi joku aktiivisista järjestäjistä kuka kasaisi jonkun street shootoutin niin kyllä sinne varmasti kuskeja sen verran tulisi ettei tappiolle mene.

    Ja jos tähän liittyen halutaan kommentoida, niin mielellään asiallista kommenttia ”katuauton” omistavilta henkilöiltä.

    Toivottaa: Marko Vanhamäki
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jotain tuollaista itsekin ajattelen. Katuautossa voi mielestäni olla likipitäen mitä tahansa mäntämoottoritekniikkaa kunhan itsekantavakori/runko on alkuperäinen (mutta tarvittaessa vahvistettu) niin että se olisi katsastettavissa korin/ohjauksen/pyöräntuennan puolesta. Eli, putkirungot tai muut vastaavat jäisi ajamaan SM tai muista kisoja.
    Se toki karsii joitakin autoja pois missä on etu-/takarunko putkesta tehtynä ja lattia suorasta pellistä, turvakehikon toimiessa kantavana korikehikkona. Mutta ne ei mielestäni olekaan katuautoja vaan sellaiseksi tekeytyviä kilpureita.
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mä todellakin toivon Black Listien , siis etelän ja pohjoisen ajavan toisiaan vastaan ens vuonnakin, jos näin tapahtuu niin meen muuten kattoo ja kuuntelee!
     
    jariha tykkää tästä.
  13. GS

    GS Gearhead

    Mutta, näinhän asiat ovat jo nyt kaikkien suomessa ajettavien street luokkien/kilpailujen osalta nytkin? Siis mikäli auto on rakennettu oikeasti FHRA:n sääntöjen mukaiseksi?
    Putkirungot ovat yksiselitteisesti kielletty kaikessa ”Street ajamisessa” suomessa ja turvakehikon laadun/vaatimukset määrittelee auton nopeus.
    Ok, aftermarket ja/tai putkitakarunko on nyt sallittu FHRA:n street säännöissä, mutta sehän on teoriassa katsastettavissa myös ihan kilvelliseen katuautoon.

    Race Street auton pitäisi kuitenkin olla ihan eri asia kuin kilvellisen Daily street auton, jotta tästä ikuisesta sääntövääntämisestä päästään? Mikään putkirunkoauto ei kuitenkaan voi olla ”Street”, vaan kuuluu ainoastaan luokkiin ”Race”.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Toki rahalla/teettämällä piensarjalaitteen tarvittavat hyväksynnät saa katsastettua mitä vain. Mutta esim sääntöjen salliman alkuperäisen rungon/puolirungon poisto ja sen siirtäminen/korvaaminen putkirungolla ei ihan heittämällä mene katsastuksesta läpi:

    "Takarunkoa saa muuttaa akseliston ja renkaiden
    sovittamiseksi. Takarunko voidaan valmistaa vähintään 50 mm x 75 mm x 2 mm (2" x 3"
    x 0.083") tai 40 mm x 80 mm x 2 mm vahvuisesta profiilipalkista, tai 42 mm x 3 mm
    putkesta."


    Tuohon kun yhdistetään loput säännöstä, eli keulan kantavia voit muuttaa putkelle ja alkuperäisen lattian voit poistaa ja yhdistää puolirungot putkella ja sitten korvata alkuperäisen lattian suoralla pellillä ("Lattian tulee vastata auton alkuperäistä materiaaliltaan ja paksuudeltaan") ja rakentaa sisälle turvakehikon niin paljonko jäi katsastettavaa autoa jäljelle ja kuinka lähellä tuo on täysputkirunkoista autoa?
    Vain keulan alarunkoaisat täytyy jättää jäljelle alkuperäisestä.

    Tuosta hyötyy katuautoon nähden paljonkin. Korista saat jäykän, saat todella suuret renkaat sovitettua alle ilman ongelmia takarungon kanssa. Tulipellin ja lattian rukkaaminen mahdollistaa moottorin/vaihteiston siirron reilusti taaksepäin jne.
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Niin, siis tämän hetken Suomi-street säännöstön ongelma onkin se nyt yritetään puristaa koko "street" samaan muottiin ja näin väkisinkin joudutaan kompromissiin molemmissa päissä.
    Se mikä pitää kuitenkin ymmärtää on se että eihän kilpaileminen koskaan lähde ”tasavertaisista” lähtökohdista, vaan jollakin on aina enemmän rahaa, taitoa, munaa, kavereita katsastuskonttorilla, sopivampi aihio, jne, jne, jne. Kysehän onkin kilpailemisesta, ei kuorolaulusta kaverien kanssa?
    Ei ole kovin relevanttia siis se mitä joku voi tehdä milloinkin jos säännöt sen kuitenkin sallivat/mahdollistavat.
    Ainoastaan sääntöjen kautta voimme määritellä mikä on sallittua ja mikä ei. Mikäli ”jälkispekulaatiota" pitää käydä, silloin joko säännöt ovat edelleen epäselvät, tai protestikynnys liiallisen ”konsensuksen” vuoksi liian korkealla?
    Se että meillä olisi kahden Race Street luokan lisäksi luokka aidoille leimatuille kilpipeleille (True/Daily Street), ei muuta tässä maassa mitään muuta kuin sen että kenttä selkiytyisi.


    Muuten, kuinka monessa 60-luvun autossa muutenkaan on alkuperäislattia? Aika usein ruostekorjauksien vuoksi jotakin muuta. Vielä harvemmassa koko voimalinja on orggista, eikä pidäkkään olla, kysehän ei ole museoautokilpailuista (ei edes mahdollisessa daily street luokassa)?
    Kysehän tuossa takarunkomääritelmässä kuitenkin oli FHRA:n määrittelemästä ”Street autosta”, joka EI OLE KATUAUTO, vaan nimenomaan ”Race Streeter”. Tämän auton lainalaisuudet tulevat kulloisestakin kilpailun järjestäjän sääntökirjasta, ei tieliikennelaista.
    Eli FHRA:n RS ja TS luokitellut autot ovat yksiselitteisesti kilpa-autoja....kilpa-autoja joita määritellään säännöissä ja nätisti kuorrutetaan ”Street romantiikan” kautta.
    Ainoastaan leimattu ajoneuvo jonka muutokset ovat otteessa voi olla määritelmältään ”katuauto”.

    Lisäksi, kun tehdään 7.5sek ja nopeampi Race-Street auto jossa ei ole eikä voi olla putkirunkoa (= vaan SFI:n määrittelemä ”roll gage”), siinä nimenomaan pitää olla mm.orggiskoppa kantavine kotelorakenteineen, orggis lattia ja tulipelti.

    Maailmalla nämä Small ja Big Tire määritelmät Race-Street autoissa on siis arkipäivää ja yleisesti hieman karrikoiden, vaatimukset ovat peltikoppa orggis pilarein ja koteloin, kantava eturunko, sekä rungonnumero.
    Mikäli näin olisi suomessakin, loppuisi turha spekulointi ”putkirungoista”, koska SFI ei enään määrittelisi aihetta ”katuauton kautta”, vaan tämä yksinkertaisuudessaan olisi tässä.
    Puhdasta Street Racea ilman kompromissejä ja tämän lisäksi kilpipelit...=”katuautot" omana luokkanaan, eli ”katuautoissa" rekisteriote määrittelee jokaisen osallistujan ajoneuvon muutokset, renkaat ja moottorin tilavuuden ja mikäli näin ei ole, protestikynnys/raha riittävän alas ja sitten tutkitaan.
     
    Muokattu: 15.9.2018
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta noi turvakaari, SFI yms on nykyään vanhentuneita. Koska nykyään voit kaupasta ostaa auton joka kulkee 9sec aikoja ja niissä ei ole mitään vaadittuja turvavarusteita, mutta.... niiden nykyaikanen kori on miljoona kertaa parempi kuin 60-70 luvun korit.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    SFI tulee peliin vasta kun ajetaan alle 8.5sek ja se on kompattava että nykyiset uudet koritekniikat ovat todellakin kuin tuvakehikoita, mutta toki kansalliset turvasäännöt vaativat kehikkoa jo paljon ennen SFI:n aiheeseen puuttumista.

    SFi:hän on olemassa turvakehikon standardisointia valvomassa ja rakentamassa vähimmäispelisääntöjä kehikon valmistukselle ja laadulle. Tämä on puhtaasti turvallisuuskysymys ja edustaa tätä kautta turvallisuuden standardointia.
    Mikäli tällaista yleistä valvovaa/standardoivaa elintä turvakehikoiden suhteen ei olisi silloin kun autot alkaa olemaan oikeasti nopeita, jouduttaisiin hyvin äkkiä kestämättömiin henkilövahinkoja tuottaviin onnettomuuksiin.
    SFI siis valvoo ja tuottaa ohjeet kehikon osalta nimenomaan turvalisuutta ajatellen ja se edustaa tällä hetkellä uusinta uutta siinä suhteessa.
    Etu ja takarunko pääosin saa olla ”omaa suunnittelua” ja peruskehikkoa saa vahvistaa minimitasosta, mutta itse turvakehikko on malliltaan, materiaaleiltaan ja valmistustekniikaltaan valvottu.
    Tällainen nimenomaan nopeaan 6.5-7.5sek ”Streettiin" speksattu SFI 25.3 kromo ”Roll Gage” on itse asiassa ”järeämpi” kuin Pro Mod vaatimuksiin suunniteltu SFI 25.1 kromo-runko=”Tube frame", mutta pointtinahan tässä nimenomaan on kuljettajan turvallisuus.

    SFI25.3 standardoi ja vaatii siis myös mm.orggis peltikorin kantavine kotelorakenteineen, orggis/tai modifioidun orggis lattiapellit ja tulipellin, toisin kuin nopeat ”Tube frame” luokitellut kehikot joissa putkirunko ja päällä kuttaperkkakoppa.

    Eli tuossa esim.meidän SFI 25.3 ”Roll Gage” street kromokehikko ilman orggis lattiapellejä, jota ”nykyaikaisempaa” turvallisuuteen tähtäävää ratkaisua on vaikea kuvitella ilman F1 monokokkia(+ kehikon ympärillä lisäksi siis orggis kotelorakenteilla varustettu ”uuden koritekniikan” kori runkoaisoineen)?:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.9.2018
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    ...et sillä kauapsta ostetulla vehkeelläkään ajetaa kisoissa ilman kaaria, eikä se missään muualla kuin optimiolosuhteissa mene niitä ysejä.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olen kyllä kanssasi samaa mieltä mutta tähän on pakko liittää FHRA:n sivuilta poimittu, heidän oma määritelmä näille katuluokille, Real Street ja Top Street:
    "Street -ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia. Autot jaetaan kahteen ryhmään ,Real Street (vapaasti hengittävät) ja Top Street (Ahdetut). Moottorin viritys vapaa eikä mitään tasoituksia tunneta."
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, eli: ”Street-ryhmän” autojen... ei siis ”Katuautojen”-ryhmän, eikä varsinaan ”katuluokka”. Katuluokat ovat autoille joissa on voimassa oleva leima(ilman voimassa olevaa leimaa auto ei voi olla ”katuauto”). Puristi voisi sanoa että se ei ole ”katuauto” edes silloin jos/kun sillä kilpaillaan suljetulla ja prepatulla radalla, vaan aidolla ”katuautolla” kilpaillaan nimenomaan kadulla? Jenkeissä tämä rajanveto on tässä, mutta nykyisin tämä No Prep katsotaan ”kadunomaiseksi” metodiksi kilpailla, joten ”Daily Street” autot ovat aitoja ”katuautoja” vaikka niillä myös kilpaillaan suljetuilla mutta preppaamattomilla radoilla.

    Eli FHRA:n ” Street-ryhmässä” kyse on ihan puhtaasti kilpa-autosta, joka kuorrutetaan ”Street” romantiikalla ja viitekehyksellä, mutta aidon katuauton sen ei kuulukkaan olla, vaan puhdasverinen ”Race-street” auto.
    Ok, kilpa-auton ollakseen ”Street”, viitekehys/”kuprrutus" toki vaaditaan ja muualla maailmassa se on karrikoiduimmillaan orggis peltikori ja alustanumero.
     

Kerro tästä muillekin!