Aikakone, Chrysler 300 4d ht -66

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 12.6.2017.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyvältä näyttää! Lincoln puunattu myös tänään, kelpaa körötellä huomenna letkassa :cool:
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ajeltu on Craisulla ja tuotahan sitä laatikon vinkunaa on edelleen pähkäilty. Öljyt ja suotimen sinne vaihdoin ja sen jälkeen vinkuna muuttu hieman ja meni ehkä vähä pahemmaksi. Öljyt oli ihan hyvännäköiset, hieman tummuneet, eikä haisseet palaneelle. Suodin oli ehkä hieman vanhan näkönen ja tummunu.. Vaan mistäpä tuota tietää millon se on vaihettu. Öljyjä vaihtu n. 6,5litraa ku ilmeisesti liekkö valunu turbiinista sitte pari litraa ku oli seissy pari viikkoa ennen öljyjen tiputtamista. Saman verran sinne meniki että sen tason sai lämpimänä oikeeseen kohtaan..

    Suotimen kans oli hieman ihmettelyä kun se vanha oli semmonen kaks reikänen, eli ilmeisesti tarkotettu semmoseen missä on se takaöölipumppu myös. Uus oli jonku verran isompi kooltaan ja yks reikänen.
    Laatikon koodit sanoo, tai ainaki mitä netistä niitä tulkkasin, että se on -66 ja ihan oikeen mallin loota mikä sen tuossa autossa pitääkin olla. Ja tuota yks reikästä suodinta kaikki siihen tarjoaa.

    Siinä ku suodin oli irti ni venttiilipöytää ihmettelin myös että onko sille toiselle suotimen reiälle kaveria ja eipä tarttunu silmään. Tuli vaan siinä sitte mieleen että onko se imeny tuon toisen reiän kautta suotimen ohi paskaa ja tukkinu jonku kanavan tms joka sitte aiheuttais tuon äänen..

    Siinä äänen käyttäytymisessä on muutama erikoinen piirre. Keväällä kun otettiin taas liikenteeseen pirssi, kerettiin ajella 200km ennen kuin se ääni alko taas kuulumaan. Siis se ääni oli TÄYSIN poissa sen aikaa!

    Sitten kun vaihdoin ne öljyt ja suotimen ni sama hiljaisuus oli ainaki 100km kunnes taas alko. Ja on kuulunut siitä asti. Se ei kuulu aina, kun ajelee matkanopeuksia ja sitte tulee kaupunkiin ni se on hiljaa jonku aikaa ja sitten taas alkaa.. Välillä se sitten on hiljaa ihan kaupungissakin. Ota tuosta saatana sitte selvää..

    Eipä silti loota pelaa edelleen hyvin, ei luista ja vaihtaa napakasti joten ei kait siinä ku kovaa ajoa. Kai se joskus sitte löysää jos siellä joku paikka oikeesti finaalissa on.
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tais tuo vinkunan lähde viimein selvitä. Nyt on ajeltu monena päivänä mukavassa hiljaisuudessa ilman ulinoita..

    Heräsi epäilys siitä äänilähteestä männäviikolla, kun hoksittiin eukon kans että hidastetöyssyyn vähä reippaammin ajamalla se ääni taukosi jouston ajaksi. No eipä siellä sitten montaa paikkaa enää jäänyt vaihtoehdoksi.
    Ristikot kattelin (taas) ja olivat kunnossa, eikä lootan hännän kardaanintumpin kumessakaan mitään vikaa näyttäny olevan. Kävin kuitenki ostaa Teflon-spraytä ja ruiskasin sitä kokeilumielessä useampaan kertaan sekä ristikoiden kumitiivisteisiin että lootan hännän tiivariin. Pyörittelin kardaania samalla että jos se auttas aineen tunkeutumiseen..

    Ihmetys oli kyllä suuri koeajolla kun kaikki vinkunat ja ulinat oli poissa. Aikamoinen voittajafiilis tuli ja mikä tärkeintä, korjaus oli halpa ja yksinkertainen. :cool:
     
    Norri, jarona, Raider Japa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Eipä ole Craisu vaatinu isompia tekemisiä, kovaa ajoa vaan ja säännöllistä tankilla käyntiä. Vähä kuulosti tuossa qsamoon ajellessa että kärjet saattas taas vaatia huomiota.

    Käytin sitte kosketuskulmamittaria paikallaan ja olihan se perstuntuma sitte oikeassa.
    Säätelin tuossa äsken ne taas kohilleen ni jospa menis tän kesän.

    Alustan niveleihin tuuttasin rasvaa ja ovien saranoita ja lukkosalpoja voitelin kans.
    Konehuonetta pesin varovasti kesän pölyistä..

    Kilometrejä tullu vajaa 3tkm tälle kesälle ja Saariselän reissu on vielä tekemättä. :D
     
    isalmela ja palontie tykkäävät tästä.
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava kuulla että laite toimii ja mies hymyilee! Se on niitä tämän harrastuksen tähtihetkiä :)
     
    palontie tykkää tästä.
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Meninki prkl sanomaan ettei mitään ongelmia ole Craisulla ollu. :(

    No nyt on.. Qsamon reissu saatiin kunnialla sillä tehtyä ja ku oltiin takas oulussa ni parkkiksella venksatessa antautu sitte alk.peränen jarrutehostin ku alko poljinta painaessa kuulumaan suhinaa jalkatilasta ja katos tehostus. Hieman tuli yllätyksenä kun tähtäilin parkkiksella naapuriautojen väliin ja ei jarruja ollutkaan kuten ennen.
    Tuhina lakkas kuulumasta jarrua painaessa kun samalla puristin alipaineletkun lyttyyn.

    Eilen käytiin cruisingissa kokeeksi niin että tulppasin sen alipaineletkun. Kyllähän sillä niin juuri ajaa pystyy vaan ei siinä ole juuri minkäälaisia jarruja ilman tehostusta. Hiukkasen vaarallista touhua..
    Jos sillä vielä Ride In Oulu- tapahtumassa tänään ajelis ja ajas sen talliin sitte.

    Vittu että ottaa päähän.. Jää Saariselän reissuki varmaan sitte tekemättä, jos ei sitte Jeepillä siellä ajele.. :mad:
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    No voi perkele. Löytyisikö tuohon pikavauhtia tehostin jostain? Vai keräätkö ensin vähän innostusta remonttiin?
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Vois kait joltain löytyäkki ku kehtais alkaa vaan kyselee. Mut käytettyä en mielellään alkais vaihtaa kun ei tiedä kestääkö sitte kuin pitkään. Mieluummin läpikäyty kerralla paikalleen ettei porsis sitte taas kovin äkkiä.. Samalla siinä vois vilkaista jarrupääsylinteriäkin että tarviiko sille tehdä mitään. Siinähän se samalla kerralla menis sekin.

    Varmaa joku korjaussarjaki vois löytyä vaan en ole ikinä jarrutehostinta purkanu ni en tiedä saisinko edes sitä itse toimimaan.
    Pitää varmaan talvella tilata rokkiautosta kunnostettu..

    Just nyt ei ole rahaakaan ostaa enää mitään ni ne oli ajot tässä. Kilsoja näköjään kerkes sentään tulla 3265km, ettei se nyt ihan pihakoristeena ole onneksi ollu..
    Selvittiin päivän Ride in Oulu meetistä sentään hengissä..
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    No niin onhan tuota sitten tullut ajaa köröteltyä! Parempi vaihtoehto on tosiaan laittaa paikat kerralla kuntoon, niin ei tarvi sitten ruveta myöhemmin parsimaan :)
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuli tuossa päästeltyä jarrutehostin ja pääsylkky irti. Oli kopin puolelta hieman viheliäisessä paikassa näin isokokoselle ukolle. No käytin etusohvaa irti ni alkopa mahtuu meikäki koppiin.. :D

    Potilaat..
    [​IMG]

    Pitänee kurkata tuon pääsylkyn sisään että missä kunnossa siellä sylinteri on, että meneekö korjaussarjalla vai pitääkö hommata uusi. Jos menee uuden ostamiseksi ni ostan luultavasti -67 2-piiri version ni saa samalla päivitettyä noita jarruja turvallisemmaksi.

    Saa nähä leviääkö taas tääkin homma kun jarrunesteet oli aikamoiset kurat vaikka mielestäni ne silloin ostokesänä vilkasin.. saatto se kyllä prkl unohtuakki.. ei muista enää. Saattaa mennä siihen että on vielä käytettävä kaikki rummut auki ja kaikki työsylkyt käytävä läpi.
    Noh, kattoo nyt miten alkaa toimimaan jahka saan uuden tehostimen..
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Onkos sun Chrysyssä muuten levyt vai rummut edessä?
    Mulla ois -67 levyjarrullisen käyttämätön pääsylkkä ylimääräisenä..
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Rummut siinä on edessä. Taitaa se levyjarrullinen pääsylkkä olla isommalla porauksella kuin rumpuversio..
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos jarruremppaa teet niin eikös ainakin kannattaisi päivittää kaksipiiriseen järjestelmään?

    Tuo pääsylinterihän on yksipiirisen järjestelmän sylinteri.

    No niin siis just mitä kirjoitit.. Sorry :oops:
     
  14. kingsway

    kingsway Gearhead

    Selvitä sitten etukäteen 1- ja 2-piirisen mitat eli erot.
    2-piirisen halkasija 15/16"(?)
    1-piirisen saattaapi olla 1 ja 1/8"...
    Saatatpa yllättyä jos tämmönen juttu on.

    Nimim. mulla oli...
    Tosin tiesin nuo mitat ennakkoon. Silloin levypäivityksen yhteydessä taakse jäi vanhat jarrut joten laitoin paineenrajottimen takapiiriin. Nykyään tosin takanakin on uudemmat jarrut.
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juu, hyvä pointti. Tarkoitus olikin laittaa samalla porauksella oleva jos 2-piiriseen päädyn..
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Sehän jarrupääsylinteri oli sen verta hyväkuntoinen että hieman näytti hoonia ni eiköhän se mene vielä pitkään. Nippeli teppo lähetti pääsylkyn korjaussarjan ja tehostimen takaiskun 16€ hintaan tänne Qsamon perukoille.

    Jarrutehostin piti tilata rokkiautosta. Saa nähä mikä sieltä sitten tulee. Prkl ku ei korjaussarjoja siihen löytyny mistään ni aika hinnakas pirulainen..
    Noh, toivottavasti se nyt sitten kestäis hamaan tulevaisuuteen.

    Pääsylkkyä hieman siistin kun ei sitä ruosteen ruskeena ois kuitenkaan paikalleen kehannu laittaa..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siistiytyhän se ny jonku verran. :D

    Takaiskuaki piti hieman sävyttää mattamustalla ku valkonen oli näköjään tepon versio..
     
    Norri ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Osat tuli 10päivässä rokkiautosta. Kohtuu nopiaa polki kusti.

    Muttamutta.. eihän tuo prkleen jarrutehostin edes näytä samalta vaikka rokkiauton kuvassa se oli just samannäkönen.

    Tuo mun jarrupääsylinteri näytti kuitenki käyvän siihen.. siitä plussapiste.
    Ropleema on vaan että tulipellin puolen pulttijako ei ole tässä kunnostetussa versiossa sinneppäinkään vanhaan verrattuna. En nyt muista millanen se kiinnitys siinä tulipellissä oli, että oliko siinä joku adapterilevy ja useamman jaon reikiä.

    Prkl ku se auto taas kaukana siellä Oulussa. Pitääkö tuo hypätä autoon ja lähtee vielä tutkii asia.. :mad:

    Ja paskat.. avaan oluen prkl. :rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    ...Niin ja lisäksi näyttää olevan tuon jarrupolkimen ja tehostimen välissä oleva tanko väärän mittanen ja sen reikä liian pieni. No tuo reikäkoko nyt ei maata kaada mut liekkö tuossa tangossa varaa jatkaa vai onko nää jotain tietyn mittasia aina..

    Prkl että ottaa pattiin! En tosiaankaan ala kairaamaan eri jaon reikiä tulipeltiin että ton pömpelin saa siihen kiinni. :odrealmad:

    Oishan se mahtava ku se pirssi ois edes samassa kylässä.. helpottas tätä tuskaa kummasti. :wc:
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Enpä usko että löytyy kahta eri reikäjakoa tulipellistä..
    Omaan -67 Imperiaaliin meinasin istuttaa Grand Cherokeen tehostimen, kun alkuperäinen oli vähän huonossa hapessa, mutta eihän siinä täsmänny tietenkään mikään vanhaan c-koppaan..

    Päädyin pienen pohdiskelun jälkeen tekemään sovitepalan tulipellin ja hydroboostin väliin.:D
    Nyt on valmis tehostus vaikka sattuis koneen alipaineet menemään huonoiksi tai kupeeseen tulemaan turbo jossain vaiheessa.. Eihän sitä koskaan tiedä.:D
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ei kai se auta kuin alkaa lähettää rokkiautoon viestiä ropleemasta. Saa nähä mille ne alkaa vai alkaako millekkään.
    Vilkasin ni uspartsissa samalla numerolla myyvät omaansaki.. mikä lie se sitten.

    [​IMG]
    Pulttijako vasen 82x106mm (vaaka x pysty)
    Ja sitte oikea 96x89mm

    [​IMG]
    Oikean tanko 25.6mm lyhempi. Ei tule toimimaan.

    [​IMG]
    Pultinreikä 9.2mm

    [​IMG]
    Vanhassa 14.4mm

    Mitenhän se näitten palautusten kanssa menee, kuinhan tässä joutuu maksun puolelle lähetyskuluissa vaikka selvästihän tuo ei meidän Craisuun käy eli sen pään virhe. Noh.. sittepähän näkyy.

    Siinä mielessä harmittaa etten tällä kerralla tilannu tuota tehostinta uspartsista. Vaikka samalla koodilla se ois kyllä voinu tulla sama (väärä) tehostin heiltäkin..

    Kolmea tehostintahan tuohon on saanu vissiin. Tuo meidän versio on Kelsey-Hayes. Lisäksi Bendixin ja Midlandin versiot löytyy. Osaisko joku selventää missä ja miksi noita toisia on ollu optiona? Luulisin että jos edessä on ollu levyjarrut ni vois olla isommalle tehostimellekki sillon tarve..
     

Kerro tästä muillekin!