1961 Bel Air "Bel Pala"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 7.1.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä kattoverhoilun osalta. Vedin sen nyt niin kireeseen kun vaan pysty vetämään ilman että ne ruodot eivät kaadu tai käänny ympäri. Nyt on enää koitettava vaan kiristää sitä sivusuunnassa sinne hammaspellin väliin. Tietysti se ei paljoa veny leveyssuunnassa ompelusten takia. Ei kyllä ole helppo homma, myönnän!!

    Jatkan sen kimpussa vielä jossain vaiheessa ja jos se jää aivan kamalaksi niin sitten mietin koko homman uusimista.

    Mutta jatkoin taas muiden juttujen parissa..

    [​IMG]
    Vetimien kiinnikkeet tuli kiilloteltua ja kokeen vuoksi maalasin yhdestä tuon nuolikuvion mutta siitä tuli jokseenkin hölmö ja muovisen oloinen. Parempi näin. Niihin jäi pieniä naarmuja ja vähän himmeyttäkin vielä mutta ajattelin että olis samassa linjassa muun vanhan kiiltävän kanssa.

    [​IMG]
    Nyt on kaikki ovipaffit kiinni ja valmiit. Myös apparin puolen B-pilari tuli tehtyä. Ovien väliosaan piti vielä lisätä pienet makkarat, muuten oven ja pilarin väliin jäi hölmö ja epätasainen rako.

    Enää olis sisustasta tekemättä kuskin B-pilari, C-pilarit ja toi katon verhouksen korjaus..
    Ehkä tohon kuskin penkkiin olis kiva joku erillinen käsinoja tai sen tapainen tyyny keskelle.
    (Mukitelineellä:D)
     
    -nikke-, hevimies, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Nuo penkin "makkarat" näyttää just sopivan muotoiselta, mitä omaan projektiin suunnittelen. Muotoon vaikuttaa keinonahan ja laminoidun vaahtomuovin jäykkyys.
    Mistä hommasit materiaalit ja minkä merkkistä keinonahkaa?
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Materiaalit hain Tampereen Vaahtomuovista. Myös nahan. En tiedä merkkiä, mutta vaikutti ihan laadukkaalta tavaralta. Vaahtomuoveja tuolta löytyy vaikka minkälaiseen tarpeeseen.
    https://vaahtomuovi.net/
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiitoksia
     
  5. pagi

    pagi Gearhead

    Mitäs tälle kuuluu näin kesän kynnyksellä?
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    No eipä ole tullut tätä oikein päivitettyä, kun ei ole autokaan oikein edistynyt.
    Moni pieni juttu onkin vienyt kaksi askelta taaksepäin sen sijaan että ottaisi askeleen eteen.

    Nopeusmittarivaijerin asennuksen jälkeen tuli huomattua, että neula ei nouse sitten milliäkään,
    vaikka kuinka polkis kaasua. Vaijeri on ehjä, mutta en tiedä vielä pyöriikö se.

    Ilmajousituksen painemittareille tuleviin letkuihin tilailin pistoliittimet ja niitä kytkiessä kompuran pään venttiileihein tuli huomattua että paikat johon letkut kytkin, olivatkin dumppiportteja. Olin aivan satavarma, että ovat painelähtöjä. Nyt siis on vielä tilattava uudet T-liittimet ja otetteva mittareiden paine suoraan pussiletkuista. Kiva että ko. pussi-kitin ohjekirja on kadonnut ennen kuin auto meille tuli. Ja en netistä löytänyt enää edes etäisesti samannäköistä kompura/venttiilijärjestelmää.

    Kuva on pystykuva Flickr:ssä, mutta en tiedä miksi kääntyy tänne näin. Venttiiliryhmässä kun oli dumpit jo ennestäänkin toimivat, siksi luulin noidenkin porttien olevan paineportteja juurikin esim, mittareita varten.
    [​IMG]

    Eilen oli kaverin kanssa tarkoitus saada auto pois pukeilta ja pyörilleen. Piti ilmata jarrut, korjata hieman etupussien letkujen kiinnityksiä pohjassa, varmistaa pakoputkien riittävä kiinnitys ja suunnata pyörät.

    Mutta eihän se niin tietenkään mennyt. Ilmaushommat meni puihin, kun huomattiin jokaisen pyöräsylinterin olevan vähän märkä. Se että ne on uusittu kaikki jo edellisen omistajan toimesta varmaan 10 v sitten, ei tietenkään tarkoita että ne enää olisivat kunnossa. Ja eivät olleetkaan. Esim, etusylinterit otettiin irti ja olivat täysin yhtä puuta ja käytännössä korjauskelvottomia.
    Eli jarrunesteiden säännöllinen vaihto tällaisessa pitkässä projektissa olisi aika tärkeää, varsinkin kun auto on viettänyt paljon aikaa kylmässä.
    Pääsylinteri vaihtui pari vuotta sitten.
    Tilasin juuri aamukaffetta hörppiessäni uudet sylinterit.

    Tässäkin näkee kuinka mäntä oli niin hapettunut että jäystänyt tuosta kumistakin osan pois:
    [​IMG]

    Eli autoa ei saatu eilen takaisin pyörilleen.

    Sellaista pikkunäpräämistä tuntuu olevan vielä ärsyttävän paljon.
    Mutta vielä luottavaisin mielin että tämän kesän aikana olis kilvet vielä puskureissa.

    Mun toinen harrasteauto, -61 Dart Pioneer odottaa myös vielä leimaamista, mutta on tullut huomattua iän karttuessa, ettei näillä hommilla enää ole niin kiire. Ei tarvitse aina olla vappuna ajossa, tai välttämättä juhannuksenakaan.

    Hyvää kesän alkua kaikille tasapuolisesti!

    -Make
     
    12345678910, rane58, Gary Grand ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Kylläpäs se kesä on vierähtänytkin nopsaan. Oli vielä keväällä innokas suunnitelma tämän leimaamisesta vielä tänä vuonna mutta joku tässä projektissa vaan kerta kaikkiaan alkoi tökkimään. Tarkoitan siis että mielenkiinto ja motivaatio tätä autoa kohtaan on ollut lähes nolla. Toinen autoni, -61 Dodge houkuttelisi paljon enmmän. Mutta en millään viitsi enää tässä vaiheessa kokonaan luovuttaa, vaikka mieli kyllä tekisi. Jäljellä on pienen pieniä hommia, mutta silti ne tuntuu just nyt isoilta:odroll:
    No mutta vielä on hetki aikaa ennen lumen tuloa ja olisihan se kiva jos ne kilvetkin vielä joskus saisi. Ainakin helpottaa ehkä koko auton myymistä:odconfused:

    Sisusta alkaa olla nyt kokonaan valmis, lukuunottamatta paria listahommaa. Ja kattoverhoilu kaipaa edelleen pikku hipistelyä.
    Alkuperäistä lasinpesuria joka on pyyhkijänmoottorin yhteydessä, en ole vielä saanut imemään mitään. Eli joku semmonenkin tarttee asentaa.

    [​IMG]
    C-pilari tuli tehtyä samasta komposiittilevystä kuin ovipahvit ja myös nuo penkin sivulle jäävät panelit.

    [​IMG]
    Takapenkki lopullisesti paikoillaan. Pilarissa oli pakko käyttää ruuvikiinnitystä, jotta sen sai tarpeeksi tiukalle.

    [​IMG]
    Komposiittilevystä tein myös ihan turvallisuussyistä syylärille pienen tuulitunnelin tapaisen. Viskopropelli on sen verran kookas ja suojaamaton että pitempi partaisella olisi tukalat oltavat koneen käydessä.

    [​IMG]
    Autohan on alunperin rattimanuaali ja piti siihen joku vaihdenäytön tapainen saada. Vähän kökkö siitä ehkä tuli, mutta menköön nyt kun ei parempaan kyennyt. Jonkinmoinen neutral safety switch pitäisi vielä kötöstellä.

    Ensimmäinen kerta mulle kun mielenkiinto katoaa näin lähellä valmista tuotetta, mutta katsotaan josko se sieltä vielä palaisi jossain vaiheessa.

    -Make
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Älä nyt luovuta kun noin upea laite on syntymässä. :)
     
    esmi, NorthElite, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Juu kyllä tää on ollu yks forumin mielenkiintoisimmista projekteista tähän asti. Se on vähän ku tuon oman pontson kanssakin, niin vuoden hommat on venähtäny jo about 5 vuoden pituiseksi erinäisistä syistä ja motivaationkin takia, mutta kyllä se valmiina sitte palkitsee.
     
    Jussi289, Herje, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Tässä on nyt taas useampi viikko mennyt ja välillä koittanut jotain tehdäkin. Paljosta ei auton valmistuminen olisi enää kiinni mutta vuotavat jouset aiheuttaa nyt niin paljon päänvaivaa kuin vain voi.
    Useampi ilta ja päivä on mennyt tuskaillessa tuon ilmajousisetin kanssa. Jokin mallikohtainen sarja se muistaakseni oli, kun kaveri sen alle asensi kymmenkunta vuotta sitten. Ja paperit tietysti hukassa.
    Ongelma on nyt siis se että ulkoisia vuotoja en löydä mistään. Kaikki liitännät ja pistoliittimet käyty läpi vuodonpaikanninsprayn avulla. Solenoidipaketin päältäkään ei kupli. Myös kompressorin takaisku ilmeisesti pitää, koska sen ilmanottoaukosta ei vuoda.

    Mutta jostain vaan vuotaa ja aika hyvinkin.

    Asetanpa nyt vaikka paineiksi tasan 100 psi. joka pyörälle.
    Kompuraa käytän vielä niin kauan kunnes rajakytkin sen sammuttaa noin paineeseen 140 psi - 150 psi.

    30 min. kuluttua on tapahtunut seuraavaa:

    Vasen etupyörä n. 90 psi.
    Vasen takapyörä n. 50 psi.
    Oikea etupyötä n. 50 psi.
    Oikea takapyörä 120 psi. !!!! Mitä hittoa..

    Virta päälle ja kompura käynnistyy taas!!!

    Miksi paineet ei pysy pusseissa, mutta ei pysy kyllä säiliössäkään?
    Vuotaako nuo solenoidiventtiilit nyt sisältä päin jotenkin? Osa ulos ja osa takaisin säiliöön tai jotain..
    Onkos se niin, asiasta jotain ymmärtävät että säiliön paine pitää magneettiventtiilit suljettuna?

    Alan pian tosissaan miettimään kierrejousien palauttamista takaisin.
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Vissiin joka pyörälle oma tayttö ja tyhjennysventtiili? Eikai muuta sit enää voi olla kuin et ne vuotaa, 3 tyhjennys venaa ja yks täyttö. Jos oikean pussin letkun ottaa täyttövenasta irti, niin pitäis tulla saippuakuplia, kun säiliössä paine? Pystyykö niitä venoja purkamaan ja putsaamaan, mahdollisesta veden aiheuttamasta ruostemoskasta, tai muusta liasta?
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Oikeelta takaa siis pussin letku irti... Ja eikö tyhjennys suhise ihan ilmaan, eikä minnekkään säiliöön takasin, eihän se ole mahollista... Ja en kyllä ekspertti näissä oo, yhen auton pussittanut ihan teollisuustarvikkeilla ja siitäkin on jo kohta 15v aikaa....
     
    Make500 tykkää tästä.
  13. nuffield

    nuffield Gearhead

    Kyllähän tuo vaikuttas äkikseltään että säiliö vuotas kompuraan päin ja täyttö venttiilit sitte säiliöön päin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Ok, palataanpas aiheeseen vielä kuvien kera. Tämähän on hyvin "simppeli" systeemi. Tosin varmaan halvinta mitä vaan on tarjolla ollut.

    Mielestäni siis kompuran suuntaan ei vuoda, sillä kompuran ilmanottoon ei kuplaa syntynyt.

    Esittelen nyt vähän tätä systeemiä tässä sitten:

    [​IMG]
    Hallintapaneeli on tässä ja tasapaineista 100 psi on lähdetty. Muutamaa hetkeä
    myöhemmin tilanne on tämä.

    [​IMG]
    Tässä säiliö takakontissa vasemmalta kantilta. Mistään kuvan liitoksista ei kuplaa tule.

    [​IMG]
    Toisesta päästä näyttää tältä. Ei vuotoja liitoksissa eikä tulpissa.

    [​IMG]
    Takapuolella on tämän näköistä. Ei vuotoja liittimissä. Tyhjennykset suoraan tuossa lohkossa.
    Pisti vielä miettimään, että ovatkohan ne ihan oikeassa paikassa..
    Noihin sitä saippuaspraytä ei oiken saa suihkittua.


    [​IMG]
    Noiden pussilähtöjen päällä on tulpat ja käsittääkseni ne ovat tyhjennyksiä.
    Aloin oikein miettimään että miksi ne on tuolla lohkossa?
     
  15. v-v

    v-v Gearhead

    Tuota... Mulla on samanlainen venttiilistö ja se vuotaa kanssa(ja naapurilla oli kanssa) en oo tutkinut mistä vuotaa kun se ei ole iso vuoto. Aamulla saa nostella. Muistelen että noista venttiilistöistä oli n. 10v sitten meillä jotain tutkimusta ja oli kai että ne vuotaa jotenkin sieltä karoilta.
     
    Make500 tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Onko sulla noi poistot kanssa tuossa lohkon kyljissä?
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ne pussilähtöjen päällä olevat on varmaan tulpattu jos halutaan tyhjentää niiden äänenvaimentimien läpi tai sitten voi ottaa ne tulpat pois ja viedä letkuilla ne tyhjennykset esim ulis autosta. Veikkaisin.

    Kannattaa suihkia reilusti niitä solkkuja kun ne tosiaan voi vuotaa sieltä karan juuresta. Olihan mittareilta kanssa katsottu?
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kuulostaisi mangneettiventtiilien vuodolle. Jos vuotoja on ulospäin , ne olisi kyllä löytynyt. Noi venttiilien sisäiset vuodot on mystisiä, palkeet tyhjenee tai täyttyy, ilmasäiliö tyhjenee... Takaiskuventtiilin vuotamista ei oikein voi testata muuten kun irrottamalla kompuran päästä ja tarkastaa "kupliminen". Pienet takaiskuventtiilin vuodot kun voi kadota kompuran sisään. Onko toi ilmasäiliö mustaa rautaa? Jos on, niin sieltä voi irrota ruostetta venttiileiden toimintaa sotkemaan. Järjestelmässä olisi hyvä olla myös veden erotin puhdistamassa ilmaa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, mittareilla uudet pistoliittimet ja tsekattu leak sprayllä. Ei vuotoa sielläkään. Jos ei siis mittareiden sisällä jotenkin vuoda. Kait se on aika epätodennäköistä.

    Jotenkin outoa tosiaan on että tankistakin katoaa paine..
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    No juu ihan paskarautaahan tuo säiliö on. Ja varmaan siis ruostepaskaa joka paikka täynnä.. Voi perkule tarttee sitä varmaan vaan ottaa ittee niskasta taas kii ja purkaa toi venttiilistö..
     

Kerro tästä muillekin!