North vs. South Blacklist Shootout 2018

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 31.8.2018.

?

Kumpi joukkue voittaa?

  1. Pohjoinen

    10 ääntä
    29,4%
  2. Etelä

    17 ääntä
    50,0%
  3. Tasapeli

    7 ääntä
    20,6%
  1. GS

    GS Gearhead

    Riippuu ihan kisoista?
    Suomessa on paljonkin kisoja missä katuautot ottavat mittaa toisistaan. Siis leimatut sellaiset.

    No, edelleen se pointti on siinä että ”katuauto” ei voi olla mikään muu kuin ”katuauto” ja kaikki muu on mielipideasioita ja jokaisella on omansa.
    Eli se että me määrittelemme ”katuautoksi” autoja jotka ehkä voi leimata kadulle halutessaan, aiheuttaa tämän ikuisen mielipiteillä käytävän väännön siitä mikä on ”katuautompi” ja mikä on ”katuautompi” kuin joku muu?
    Jokaisella tätäkin lukevalla on oma mielipiteensä siitä mikä on, mikä ei ja minkälaisen ”katuauton” pitäisi olla, mikäli me kokonaan sivuutamme ”katuauton” perusolemuksen, eli katulaillisuuden (jonka ensimmäinen ja minimivaatimus on voimassa oleva leima).

    ”Race Street” on jotakin ihan muuta kuin ”katuautoilua”, vaikka jollakin se katsastettavuuden optio mielessä olisikin.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ja tämä vaatimus rajoittaa kaikki muut kuin vakioautot tehopaino suhteeseen 5 tai 7 tai vertailumalli +20% ....
    Mitä luulet montako autoa kisoissa on jotka täyttää tämän vaatimuksen......veikkaan että ei yhtään alle 13 sekunnin autoa.....

    Vai oletko kuitenkin sitä mieltä, että se leima ei edellytä myös leimakuntoa?
    Eli mihin päädyimme...ei niin mihinkään.
     
    C-Body Polara ja hantta tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tässä(kin) mitallissa on kaksi puolta, ensinkin, jos kaikki kilpailijat suostuvat n.s sääntöihin, jotka sallivat lain kiertämistä, niin mikäettei, mutta ei myöskään ole kilpakumppaneita kunnioitettavaa, että suoraan katsastuksesta ajetaan pajalle, jossa vakiokoneen tilalle lasketaan 500 cid KB, ja vain siksi, että haluaa välttämättä olla nopein BL. Tämä siis spekulaatio, mutta kai se tähän joskus menee, eli se voittaa, kenellä on eniten liitua ja harrastelijavirittelijät taistelevat muista sijoista.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja pikalisäys; jos kilpakumppanit sallivat naapuriradan vilunkimeiningin, niin ei siihen muilla liene nokan koputtamista ;)
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Taannoin ku fyyran D-ryhmässä oli tilavuusaraja 367-480 cu in, ni siel ei ollu parhaimmillaan kuin yks kilpailija jonka motti mahtu niihin rajoihin. Mä mm ajoin 464:lla ja Lahtikko 471:llä. Mul oli todellisuudessa 528, Lahtikolla 499, ja ne oli ryhmän pienimmästä päästä. Kaikki sen asian aikalailla ties. Vuorisen Sauli oli ainoo jonka motti oli 468 kokonen ja siis rajoissa. Sauli ilmotti sen aina 367:na.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  6. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Skinnarsin moottorit mahtuu sallittujen raamien sisälle....
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tosiaan jos auton pitää olla laillinen ja leimassa, niin tässä on jo tuloslista valmiina. Sit vaan paalua kehiin, että on vara ostaa moinen auto.
    By 1/4 mile or 400 metre times (11 seconds or less)[ii][edit]
    Car[iii] Year[iv] Time[v] Noted specs[viii]
    Dodge Challenger SRT Demon[ix] 2018 9.65 @ 140 mph (225.3 km/h)[74][xx] Limited to 3300 produced, front-engine, with 1(+4) seats
    Bugatti Veyron Super Sport[ix] 2011 9.7 sec[28] Limited to 30 produced
    McLaren P1 2014 9.8 sec @ 148.9 mph (239.6 km/h)[38] Limited to 375 produced, hybrid-electric
    Porsche 918 Spyder[ix] 2014 9.8 sec @ 145 mph (233.4 km/h)[4][5] Limited to 918 produced, hybrid-electric, naturally aspirated
    LaFerrari 2015 9.8 sec[80][xv][xxi] Limited to 499 produced, hybrid-electric, naturally aspirated
    McLaren 720S 2017 9.9 sec @ 148.2 mph (238.5 km/h)[81][xxii] (see this column's notes)
    Bugatti Veyron[ix] 2006 10.1 sec @ 142 mph (229 km/h)[25] Limited to 420 produced
    Lamborghini Huracán Performante[ix] 2018 10.2 sec @ 136 mph (218.9 km/h)[15] Naturally aspirated
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jep ja se fiksuin niistä trafin insseistä osaa jopa laskea millaisia aikoja 7 tai 5 kg/kw painotehosuhteella suunnilleen pääsee, no, karkeasti eri painoisilla henkilöautoilla.

    Ei niillä ysejä mennä. Ei vaikka itkis ja parkuis.

    Vai pitäisikö näille autoille olla Trafin säännösten mukaiset maksimitehot, jotka sitten tarkastettaisiin varttimailin vedon jälkeen trailerilla olevalla takapyörädynolla. 'Notta saadaan ne muutoskatsastustehot todettua samoiksi kuin mitä autossa kisoissa on. Ai mutta niin, tuossakin voi kikkailla moottorinohjauksella tms...

    Hohhoijaa. Olipa turhanpäiväistä.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lieneekö tuollaiselle Dodgelle sittenkään tyyppihyväksyntää joka kelpaisi Suomessa... :)
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Höpsistä.

    Kerrankos sitä vuosikatsastus saattaa unohtua. Vaikka ei sellainen 70-luvun 100A mikään tykki toki olekaan, vaikka olisikin erittäin katsastuskunnossa.
     
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Joo ja siinävaiheessa kun noilla ajetaan kilpaa, niin ainoa mielenkiintoinen laite radalla on tuo Challenger Demon. Noi hajuttomat ja mauttomat sukkulat kun ei kiinnosta ketään. :poff:

    Mä olen aina ollut sitämieltä, et katuauto on sellainen kulkupeli millä ajellaan kadulla. Se, että auto on leimattu ja sillä saa laillisesti ajella kadulla, ei vielä tee siitä mitään katuautoa, jos sillä ei ajella yhtään syystä tai toisesta. Vastaavasti taas joku voi ajella siirtolapuilla paljonkin kesän aikana jollain laitteella, mistä leimamiehellä saattaisi olla vähän sanottavaa. Silloinhan kyseessä on ilman muuta katuauto. Se monesti mainittu Pro Mod on myös katuauto, jos joku sellaisella pystyy kadulla ajelemaan.

    Sellainen leimatuille katuautoille oleva luokka ei vaan mun mielestä toimi kovinkaan hyvin, koska loppupeleissähän siinä kisataan aikapitkälti sillä, kenellä on parhaat muutokset kirjattu otteeseen.
    Ehkä paras ryhmäjako Streettiluokkiin olis jako rengaskoon mukaan, ainakin mun mielestä. Eikö Jenkeissä ole yleensä ollut joku 28,5/10.5" rajana tai jotain sinnepäin. Ja samalla Streettiryhmien osallistumismaksut alaspäin, niin tulis ehkä lisää autoja viivalle.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo rajattu rengaskoko antaa ylivallan nelivetoisille ja keveille katukilpureille ;)
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kalliomäki 477 (meni 9.12)ja tunnelram kone (meni 8.66)oli isompi 478.
    Tätä kävi Kalajoella FHRA toimitsijat mittaamassa,allekirjoittanut otti keinut irti mittaamista varten.Aika yllättävän nopeesti muutama kilpakumppani katosi jonnekkin varikolta.
    Tais siellä olla pari muutakin isoa,joku 632 letukka ja 572 toisessa.
    Skinnars,Kalliomäki ja Nyberg oli kärkipäästä alle 480.
    Propsit Jykälle todellisuuden kertomisesta vaikka toi koko tiedettiin silloin jo.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tai katukisa-auto.

    Mitäs jos katukisa-autoilla ajettaisiin kilpaa ihan radalla?

    No niinhän niillä ajetaankin.
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Mut liimaradalla se etu on loppujenlopuksi aika pieni ainakin nelivetoisuuden osalta. Keveys on tietysti aina eduksi, oli sit liimarata tai ei.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Väitän että kaikki noi hajuttomat ja mauttomat sukkulat pitää semmosta rähinää ja pauketta että mä menisin ainakin kattomaan kisoja, vaikka tuloslistat onkin jo tossa valmiina :poff:
     
    hantta tykkää tästä.
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, tiedän, mut ei silloin juuri ajellut FHRA Streettiä. Oli siel muitakin satunnaisia vierailijoita jotka mahtu rajoihin ja kevyesti. Esimerkiks Kieku Salo ylsi finaaliin asti yhdessä kisassa 383:lla.
    Nythän säännöt ovat muuttuneet ja saa olla isompikin moottori, mut kuutiotuumista tulee vähän lisäpainoa.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nelikko irtoo viivalta hyvin, mutta sit lopussa tehohäviö syö aikaa yms.
    Vertaa esim Hellcat vs Trackhawk.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Mutta, mihin se ”katuauto” raja vedetään jos se ei ole voimassa oleva leima?
    Jos se ei ole voimassa oleva leima, tulkintoja on tasan yhtä monta kuin keskusteluun osallistujia, jolloin meillä ei ole ”katuauton” määritelmää itse asiassa lainkaan ja ikuinen vääntö siitä mikä on ”katuauto”, jatkuu ja jatkuu.
    Mikäli taas tämä...”olisi teoriassa katsastettavissa”...riittää, riittää itse asiassa Pro Mod josta käytetään pyöränpultit leimapeliin.
    Kadulla ajettavuuskaan ei toimi, koska kadulla voi todellakin ajaa vaikka sillä Pro Modilla (jenkeissä Drag Weekillä jopa tuhansia kilometrejä)?
    Eli kääntäen, ollakseen katuauto sen vähittäisvaatimuksen pitäisi olla voimassa oleva leima.
    Jos se ei sitä ole, niin missä se raja oikeasti kulkee?

    Kilpailun järjestäjä taas määrää reunaehdot eri kilpaluokille ja mikäli kilpailun järjestäjän mielestä ”katuautoluokkaan” voi osallistua leimatulla autolla jossa perusmuutokset ja koneen koko otteessa, ei sillä ole mitään merkitystä että kilpailussa käytetyt tehot ovat erilaiset kuin otteeseen jarrutetut tehot, koska kilpailun järjestäjähän ei ole asettanut todellista tehoa kilpailuun osallistumisen reunaehdoksi?
     
    fenix tykkää tästä.
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin.

    Jotta homma olisi jotenkin tasapuolista, niin riittäisikö kuitenkin siirtokilvet? :)
     

Kerro tästä muillekin!