Ford Custom 500 1964 *** AYL-60

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Fordhomo, 22.8.2003.

  1. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Re: Re:


    Joo kyllä tuo on se sama EAT-98, joka Billyllä on ollut aiemmin.
     
  2. hotit

    hotit Gearhead

    Laitetaan vielä nyt pieni muistelo autosta:
    Se taisi olla jotain 80- luvun keskivaiheilla kun olin kuskina autolla. Ei mulla enää 80- lätkää ollut. Keravan torilta hyppäsin puikkoihin, kun kerran pyydettiin. Oli muuten mun lakkiaispäivä. Sakot sain Järvenpään torilla, kun ajoin torilta läpi, niin ja pelkät parkit oli päällä. Keravan kollit, jos tällainen nimitys sallitaan, kuittasivat sakot. Muistan vieläkin hyvin sen, kun porukat huusivat, että kääny oikeelle, enkä mä tajunnut ajaa parkkiin torille, kun poliisit oli takakontissa kiinni. Jossain vaiheessa piti sitten lähteä hakemaan Helsingitä lisää juoma. No takasintulomatkallahan sitten piti kisailla Tuusulan motarilla taksin kanssa.

    Hienointa autossa oli tuolloin se, kuinka se lähti liikkeelle, ikäänkuin taikamattona se nousi lentoon, kun vaikka liikennevaloisa lähti. Jälkeenpäin kuulin, että takajousista oli etupään kiinnityspultit poikki ja taikamattoilmiö johtui tästä.

    Seuraavana aamuna vanhempani hieman ihmettelivat ko. autoa, kun se jäi kuitenkin minulle illan päätteeksi. Aamulla sitten piti vielä palauttaa auto omistajalleen. Tuolloin AYL oli hieno ja harmaa. Kaljat sai kylmään hattuhyllyn kaiutinritilän kautta.

    Myöhemmin tuli sitten hankittua oma 64 foordi, jossa oli myöhempinä aikoina vahvasti mukana AYL:n haamu.
     
    miguelo tykkää tästä.
  3. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Mahtavaa että keskustelu AYL:stä alkaa elpyä, tällaisena 'juoniorisarjan' edustajana olisi mahtavaa kuulla mitä kaikkea kyseinen lulla on kerennyt kokea, itse kun ei ole kulta-aikoina päässyt kuulemaan/kokemaan auton historiaa.
     
  4. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Sai eilen Äyli alleen uudet alapallonivelet. US partsilta olisivat olleet 200€/kappale, Tradepartsilta sai tingittyä hinnaksi 145€/kappale. Melkoisen hintavat murkulat, mutta ovatkin kyllä rajun kokoiset. Alkuperäiset kestivät 50 vuotta, jää nähtäväksi kauanko uustuotanto-osat kestävät. Vanhat olisivat ilmeisesti jotenkin korjattavissa, kuori purkautuu nätisti kahteen osaan, liekö simmilevyillä saisi entrattua vanhatkin kuntoon?

    Rasvat vielä nippoihin niin voisi hakea leiman ja lähteä herättämään pahennusta kylille.
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    OT 1964 Galaxie 500 rek olikohan VEE-147 pitäisi katsastaa kahden viikon päästä tai viimeistään vapuksi. Tainnut olla pois liikenteestä vuodesta 2008.
     
  6. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    saa kyllä. ei kannata pois heittää vanhojakaan.
     
  7. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Alapalloista ja katsastuksesta puheen ollen, mun ekaan 64' Customiin eli UUH-*** löytyi ekaan katsastukseen aito kekkosslovakialainen amerikan raudan vihaaja katsastusmies. Kun se ei mitää vikaa löytänyt muuta niin sanoi että alapallonivelet ovat väljät, ne pitää vaihtaa. Lisäksi se reilun 10 minuuttia koputteli pohjaa ja runkoa ja sitten minuutin verran kuului jumalaton paukutus. Oli kuulemma runkopalkissa mätää.

    Alapalloissa ei varmasti ollut mitään vikaa, mutta puhdistin + ehostin ne huolellisesti päältä päin ja lisäsin vähän prässillä rasvaa. Sitten vein biilin hitsaajalle joka ihmetteli terveeseen runkopalkkiin lyötyjä reikiä. Ohjeistin että hitsaa tasan reiän kokoset paikat sinne.

    Jälkinäytössä oli eri veijari tarkastamassa, jolle alapallot kelpasi hyvin ja sanoi että huomaa kyllä että on uudet pallonivelet. Ihmetteli kovasti pieniä paikkoja runkopalkissa. Sanoin että oli kuulemma ruosteinen runkopalkki, ja nyt on ne ruosteet sitten paikattu. Tarkastava katsuri totesi vaan, että eipä sitä ruostetta sitten tainnut paljoa ollakaan...

    Onneksi nykyään on tuo katsastun viksumpaa touhua... ja tietyissä paikoissa inssit jopa välillä vähän kiistelikin kuka pääseen katsastamaan jenkkirautaa ;-)
     
  8. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Hianoa että epäilykseni kävivät toteen, kiitokset varmistuksesta.
     
  9. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Ensimmäinen mitä inssi totesi katsoessaan pohjaa:" Täällähän taitaa olla ihan uudet alapallot!" Ja taisi ylipäätään 5 sekuntia katsoa pohjaa kopauttamatta kertaakaan.

    Vasen etujarru oli ainut mikä kenkkuili, se piti 1,9 ja oikea 3,0. Otin rummun irti, hioin ja putsasin rummun ja kengät sekä säädin kenkien etäisyydet. Vajaa kaks tuntia aiemman katsastuskerran jälkeen selvisi lopputulos: ei mitään vaikutusta. Billy kävi iltasella kaverina ilmaamassa sen etukulman, ens viikolla uusi yritys..

    Mutta kerkisipä vähän aikaa pyöriä katsastusreissuilla kylällä ympyrää :D
    Ja eräs Kouvolan Sanomien toimittaja haluaisi tehdä autosta jutun KouSaan, kaikki hullunkuriset historiatiedot olisivat tervetulleita, ja tekisi jo itsekin mieli kirjoittaa autosta kattava historiikki :)
     
  10. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Auton nykytilasta kiinnostuneille tiedoksi, Tampereella tavataan :)
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä ÄYLI ansaitsisi historiakirjoituksen, yksi legendoista.
     
  12. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Jaettakoon tutkimaani historiatietoa Äylistä.

    Äylin alkuperäinen rekisteritunnus on ANT-28, vanhin saamani rekisteriote on vuodelta -68. Tämän jälkeen ilmeisesti poistettu kilvistä, sillä vuonna -70 on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa legendaarinen AYL-60 rekisterinumero, ja ajoneuvon pysyessä samassa läänissä kilpihän ei tuohon aikaan vaihtunut.

    Yhteenvetoa: minulla on ajoneuvon omistajahistoria vuodesta -68 ja ajoneuvolla on ollut vajaat 40 omistajaa tässä 47 vuoden aikana, ei mikään kiertopalkinto :rotfl:
     
  13. Juseri

    Juseri 1st gear

    Re:

    Tänään liitytty palstalle ja heti piti kommentoida tähän tuttuun tapaukseen. Vähän off topicia alkuperäiseen ketjuun sori vaan.

    Tapaus sattui juurikin tuolla Korso -Savio välillä muistaakseni -83 tai 84 vappuna.Oja oli tosi syvä ja taisi olla parhaimmillaan toistakymmentä tyyppiä nostamassa sitä ennen kuin onnistui saada pois sieltä.

    Auto oli mun ex Galaxie 500 289+3lov man. Rek numero AJO-49. Tästäkin olisi kiva kuulla jotain lisää jos joku sattuu muistamaan. Auto oli mulla 83-85 välillä ja sitä tuli kunnosteltua maalauksen ja sisustan fiksausten yms. kera. Punainen siitä tuli ja ennen oli ollut musta/kulta väriltään, alunperin toden näköisesti vaalea shampanjan värinen.

    Jotain kuviakin saattaisi löytyä jos jotain kiinnostaa nähdä.

    Juseri
     
  14. Ranzie

    Ranzie 1st gear

    Tottakai kaikki Ford kuvat ja historia kiinnostaa! ;)
     
  15. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Museokortin uutismeilissä oli seuraava mainos:

    Wahlbergin museotalo Kartsalla nähtävissä 26.10. asti nostalginen näyttely Uusikaupunkilaisnuorison vapaa-aikaa 1950–1990 -luvuilla. Uusikaupunkilaiset nuoret parveilivat suurina joukkoina vielä 1990-luvulla iltaisin ja erityisesti viikonloppuisin kaupungilla. Nyt torin ja katujen tilalle on tullut sosiaalinen media.

    Kuvituksena kuva jossa AYL-60 sekä AKG-1:

    [​IMG]

    https://museot.fi/nayttelykalenteri/index.php?nayttely_id=18211&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-09-4
     
    miguelo, Fordhomo, mikkis83 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onko tuo Marauder sama, joka oli isolohko+ man, ja maalattu jenkkilipputeemalla?
     
  17. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Tosta marauderista oli nyt ihan kesällä juttua jossain autolehdessä. Amerikan rauta? Siinä tais ainaki olla puhetta isolohkosta.
     
    hantta tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käsittääkseni Suomeen tuli ikäänkuin vahingossa todella rajulla tekniikalla muutama 4 d ht Marauder, koneina taisi olla 429 tai jotain sinnepäin :)
     
  19. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Joku FE siinä tais olla? Ehkäpä joku tietävämpi kertonee tarkemmin?
     
  20. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Onkos tuollainen rekkari tuttu,vai onko ollut vain kuvauksen ajan kiinni?
    Pengoin hyllyjä niin tuollainen mainos tuli esiin.
    Klikkaamalla kuva suurenee.
    [​IMG] [​IMG]
     
    Pande_K tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!