Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. Onetimer

    Onetimer 1st gear

    Hei,

    tiedossa on, että osaavat tekevät mitä haluavat ja itselläni olisi tarkoitus ottaa vanha auto käyttöön uudella tekniikalla. Kaiken muun sovittaminen paikalleen tuntuu onnistuvan, mutta se moottori. En ole koskaan asentanut mihinkään vehkeeseen konetta, joka ei sinne alunperin ole tarkoitettu.

    Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tarkoitus olisi ottaa v8 pois pellin alta ja laittaa tilalle hieman tehokkaampi ja taloudellisempi rivikone. Moottorin luovuttaja on mitä todennäköisemmin etuvetoinen auto. Kyseeseen saattaa tulla esim. st fiestan moottori.

    Tässä tapauksessa laatikkokin pitää sitten löytää, sillä tuleva asennus on luonnollisesti etumoottorinen ja takavetoinen. Perinteinen automaatti ei ole vaihtoehto. Kaksoiskytkentä manuaali tai perinteinen manuaali ovat vaihtoehtoina, ehkä vielä hybridiä voi harkita.

    Alkuperäinen perä todennäköisesti kelpaa.

    Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun tälläistä lähtee suunnittelemaan?
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Jessus!!!........... Että se on nyt jo aprillipäivä..
     
    Fileeraus, ImpJay, onoff road ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Antaaka nyt kaarnen tulla tänne,ois ees yks järkimies täällä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Älkää ny olko tollasia. Saa vanhentuneen epätaloudellisen tekniikan tunkiolle ja nätti auto pysyy liikenteessä. Oon tässä itsekin spekuloinut jonkun margninaalimerkin 40-50 lukuisen pickupin (japsi)dieselöintiä!
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saatikka miten on tuskaa saada slantsixin viriosia nykyään. Darttiin joku Fiatin TC!!
     
    KajS tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Helpoin ehkä olisi saada joku moottori/vaihteisto yhdistelmä pakettina sinne autoon menemään jollon kannattaisi kattoa takavetosista moottoreita ja tehdä "vaan"koneenkorvat ja vaihteistolle palkki. Muute joutuu tekemään kaaveliin laipan ja sovittamaan vauhtipyörää, kytkintä, kytkin akselia yms. ei mahdoton kylläkään. Vaan lainausmerkeissä ettei tule yllätyksenä kun tulee muutakin eteen.

    En tiiä mikä auto kyseessä mutta ellet sitte ota eturipustuksia siittä fiestasta tai vastaavasta kokonaan ja tee etuvetosta siittä.

    Itte ehkä näkisin fiksummaksi jostain bemarista tai mersusta yms. vastaavasta ottaa tekniikan ja toosan molemmat jos tollanen muutos halutaan tehä.

    Hybridistä ei mitään hajua mutta miettisin sitä vasta sitten kun kaikki muu on istutettu sinne, kuitenki sanoit ettei ole kokemusta niin ehkä siinä on ensalkuun tarpeeks hommaa saada se moderni moottori sinne laatikkoineen.
     
  7. Onetimer

    Onetimer 1st gear

    Tarkoitus olisi ajaa aika paljon. Kaikki ajot nastarengaskauden ulkopuolella. Vaihtoehtona on pitää tallissa ja ajaa parina kauniina kesäpäivänä tai sitten vaihtaa tekniikkaa ja ajaa.

    Matka-ajossa 24 litraa satasella vs vajaa kymppi. Motarinopeudessa kulutus on kamalaa. Hissuttelulla saattaa päästä viiteentoista, mutta rivikoneella pääsee sitten jo alle kahdeksan litran.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Pitää olla jo aika paljon voimaa tai sit päin vittua säädetty tommosiin kulutuksiin?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mistä revit näitä rivikoneen kulutuksia jonkun vanhan auton kopassa? Onko joku tehny tollasen koneen vaihdon jossain?

    Mut mikä auto kyseessä??
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kannattaa eka ennen mitää isompia tarkastaa että kaikki perusjutut on kunnossa, silläkin voi jo saavuttaa paljon suht pienellä työllä, huomattavasti pienemmällä mitä jonkun etuvetokoneen asentamisella@

    Maakaasulla on myös mahikset edulliseen ajoon jos vaan on asemia lähellä.
     
    Muokattu: 25.9.2018
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kertoisitko nyt oikeesti mikä auto on kyseessä! 2000kg auto ei liiku neloskoneella väärällä perävälityksellä 10litraa /100km. jos nyt liikkuu muutenkaan järkevästi. Myi projekti pois ja hommaa joku pikkuauto käyttikseksi jos et halua säädättää tekniikkaa kuntoon. Älä tuhoa sitä ?????? autoa :(
     
    xarper tykkää tästä.
  12. rb

    rb Double Gearhead

    [​IMG]
     
    evilpastori, Jussi289 ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos tohon koneen vaihtoon polttaa vaikka 5k€ fyrkkaa, niin sillä saa bensaa suurinpiirtein 3000l. Jos sun bensankulutusero oli 14 l / 100 km niin tolla 5k€ ajaa suurinpiirtein 24kkm.
    Etuvetoisesta poikittain olevasta koneesta en lähties tekemään takavetoista. Loppuu muutoskatsastusprosentit kesken aika nopeasti. Jos taas menee tyyppikatsastukseen, niin alkaa tuo kilometrimäärä kasvaa kun kustannukset nousee.

    Jokainenhan saa tehdä mitä haluaa, mutat itse en perhe / ajo / maantieautoksi ottaisi vanhaa autoa. Syynä tähän on turvallisuus, ajo-ominaisuudet ja käyttömukavuus. Eihän uusissa autoissa ole välttämättä sitä samaa "stagaa" " pulisonkeja" tai "meisseliä" mutta käyttöautossa nuo ominaisuudet vanhenee aika nopeasti. Harva sitä viitsii harrasteautollakaan suddata tai rällätä muutaman omistusvuoden jälkeen samalla lailla kuin ekana päivänä.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ajoo varten ne vanhatkin autot on tehty, ei niillä aina ole ajettu 10km/h jonossa jossain letkassa mitä niillä nykyää ajetaan.

    Niistä saa myös ihan hyviä ja hiljasia kun äänieristelee ja käy alustaa läpi. Hieno auto on aina hieno eikä ne "pulisonkit" vanhene koskaan. Mieluummin panostaa mielestään hienoon autoon kuin johonkin muuhun ja ajaa mielestään hienolla autolla.
     
    ImpJay ja rb tykkäävät tästä.
  15. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Autobild-lehdessä oli joskus juttua,kun mercedes teki oman risteytyksen. Vanhaan 123 tai vanhempi kori,laitto uusimman cdi-tekniikan kaikkineen. Vaikka kone oli itsessään n50kg kepeempi,siitä sähkö ym. tarvittavasta roinasta,jotta sen uuden systeemin sai toimimaan tuli 150kg ylimääräistä. Sisältäen johtosarjat,boxit,abs ym. nykyherkut. Kannattavuuttahan siinä ei ollut,mut tulipahan tehtyä.....
     
  16. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ois siinä kansalla hauskaa ku vetäis miitissä pellin auki ja esim. imperialissa ois punton kone:D
     
    Kruunusaari, Seevu, Aake-cc ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Kertoisitko meille ystävällisesti, että millä moottori / perävälityksellä pääsee noihin lukemiin.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    GMC Motorhome taitaa mennä noihin lukemiin. Haluan nähdä sellaisessa Fiascon koneen.:eek:

    Onhan tuollaisessa muutoksessa periaatteessa ideaa, mutta jonkun kovinkin downsize-koneen kanssa on hyvä muistaa, että niiden vetoalue ei välttämättä palvele tarkoitusta jonkun paritonnisen malmikasan kanssa, ellei laatikossa ole vaihteita kuin maastofillarissa.
     
  19. camaro95

    camaro95 Gearhead

  20. max

    max Double Gearhead

    Sanos muuta,ainoa oikea moottorikonstruktio on nokka keskellä lohkoa,työntötangot,2 venttiiliä ja kansina tietysti mikkikannet 60-luvulta.X-runkoa unohtamatta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!