North vs. South Blacklist Shootout 2018

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 31.8.2018.

?

Kumpi joukkue voittaa?

  1. Pohjoinen

    10 ääntä
    29,4%
  2. Etelä

    17 ääntä
    50,0%
  3. Tasapeli

    7 ääntä
    20,6%
  1. GS

    GS Gearhead

    Eli esim.tuo meidän tuleva ”monsteri” on ihan puhdas ”katuauto” koska runkonumero ja paperit löytyy, jolloin siirtokilvillä saa silläkin ajaa siirtoajoa kadulla?
    Jos näin, niin tämä vuosikymmeniä käyty turha debatti siitä mikä on ”katuauto”, on ollut jo tätäkin kautta turha, koska jokainen runkonumerolla varustettu ajoneuvohan on silloin ”katuauto"?
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Turhaahan se onkin.

    Aika lapsenuskoinen pitää olla, jos luulee ettei Suomessa ole korruptiota.

    Se on sitten jokaisen omista suhteista kiinni paljonko pitää maksaa siitä, että saa omalle autolleen täpän Trafin tietokantaan että on tällekin vuodelle katsastettu. Tarvittavaa summaa pienentää tietysti se, jos ei autolla aja kadulla. Mut eihän katuautoilla aina ajeta muutenkaan.

    Toki joskus käy käry:

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201805172200944301_u0.shtml

    Tasapuolisempaa on kaikille, että siirtokilvet riittää. Ei tartte kenenkään maksaa pimeästi. Ja valtiokin tienaa samalla.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Ok, jos kilpailun järjestäjä näin säännöissään kaikelle kansalle ilmoittaa.
    Mutta, tarvitseeko silloin puhuakkaan varsinaisesta ”katuautosta”, vai mitä lisäarvoa tästä saadaan?
    Keneltä sekään on kuitenkaan pois, mikäli kilpailun järjestäjä...järjestää ”katuautokilpailua” jossa sääntövaatimuksena on voimassa oleva leima paperissa?
    Miksi kilvetöntä Street Race kilpa-autoa pitää kutsua ”katuautoksi” ja mitä siinä tapauksessa ovat ne kadulla ajettavat autot jotka ovat leimassa?

    Kärjistetään, eli otetaan täysiverinen promod putkirunkoineen ja hiilikuitukoreineen ja lätkäistään siihen neliö peltiä missä esikuvansa alustanumero.
    Tähän saa siirtokilvet, mutta tuskin voidaan puhua ”katuautosta”?
     
    Muokattu: 29.9.2018
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mielestäni siirtokilpiin riittää ihan itse keksimä alustanumerokin. Eli, ei sen tarvitse alkuperöisestä olla kotoisin. Ja netistäkin niitä löytää jos ei itse halua keksiä.
    Tämä vain vinkkinä niille kaikille ProMod tai TD ukoille ketkä haluaa lähteä kruisailemaan omallaan
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Myöhäiset onnittelut kuukausi sitten Suomeen saapuneen Demonin omistajalle!

    Veikkaan että luet tätä foorumia. Valmistenumero 17 sai arvoisensa omistajan.

    Pienenä offtopikkina on tietenkin se, että Demon on Suomen nopein vakioauto vartilla. Käythän aikataulun salliessa kokeilemassa sitä vartilla - kun se Demon Cratekin tuli mukana. Ja tarinan mukaan myös ilmastoitu apukuskin penkki sekä takapenkki! :)
     
  6. shr1

    shr1 Gearhead

    Onko sulla GS kaikkiin noihin kaavailemiisi luokkiin jo tekeillä voittaja-auto? No, leikki sikansa saakoon...?

    Toi leimapakko on sinällään kaunis ajatus, ei siinä mitään. Jos kuvitellaan et olis tollanen daily driver-luokka ja siinä katsastusvaatimus, niin sit pitänee valitettavasti kaivautua edes pääpiirteittäin kansallisiin katsastusvaatimuksiin, vaikka niissä ei kiihdyttelijän perspektiivistä kehumista olekaan. Eli jonkunlainen sapluuna pitäs ton luokan autoille olla olemassa, jolla saatas suurimmat epäkohdat tasoteltua.

    No, moottoriasiaa ei kai kannata jauhaa sen enempää, ei ne taida kuitenkaan lopun perin olla ainakaan radalla täysin otteen mukasia. Jos silmään näyttää päällisin puolin natsaavan otteen kanssa, ni ok?

    Voimansiirtolinja on sit ihan oma maailmansa ja siinä ei taida kaikki olla ihan samalla viivalla. Kapeelle perälle ja isoille pyörille on vanhaa AKE:n aikaista lupaa, sit on näitä maa friiend-, sun muita omia lupia, luulisin.

    Voisin kuvitella tällaseen luokkaan tulevan enempi kokeilijoita, jos sen verran hienosäätäs ja tarkentas leimapakkoo, et siinä pitää lisäks olla orkkistyylinen taka-akselistorakenne ts. nelilinkkiautot on automaattisesti jossain muussa luokassa. Hätäsimmät jo hakkaa näppistä, et eikö muka linkkipelit sit oo ajoautoja, mut siitä ei nyt ollukaan kyse, vaan siitä et noi taka-akselistot / renkaat on nykyään moottorin ohella melkonen mielivaltaviidakko täkäläisessä katsastustoiminnassa.

    Semmosta haihattelua.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Eihän meidän tarvitse lähteä sillä spekuloimaankaan mitä, kuka tai miten kukakin mitäkin lupia saa omaan autoonsa hommattua?
    Jos True Street muullakin maailmassa on sitä että kilpailun järjestäjä ennen kilpailua haluaa nähdä voimassa olevan rekisteriotteen ja....niin, Thats It, latu on auki jos leima löytyy?!

    Lajisääntöihin toki voidaan kirjata että True Street auton otteessa pitää olla oikea turbojen koko+määrä, moottorikoko, rengaskoko ja pumppubensaa tankissa?
    Näitä vaaditaan jo nyt käytännössä kaikissa kilpaluokissa jotain kautta, joten se saivartelu siitä onko näin, on turhaa. Jos kilpailijat epäilevät että koneen koko tms.ei ole sitä mitä pitäisi otteen mukaan olla, 100€ protestimaksu lavaan ja asia tarkistetaan (huijareille vaikka 1v kilpailukielto).

    Se että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia/kavereita katsastuskonttorilla, on enemmänkin puhdasta BS:ää tai/ja laiskuutta perehtyä erilaisiin muutosprosesseihin katuautoissa.
    Se mikä taas on fakta, on se että tässä elämässä kaikki karkit eivät mene tasan...ja jos menisi, meidän ei kannattaisi kilpailuja järjestää lainkaan, koska jokainen lähtö menisi ”tasan".
    Kilpailunhan on tarkoitus nimenomaan määrittää se kenellä niitä karkkeja on maalipäässä eniten, ei sitä miten tarkkaan ne on jaettu tasan?

    Tuohon avaus kysymykseesi, eli kyllä ja ei.
    Eli meillä on toki työn alla autot kaikkiin kolmeen tulevaisuuden luokkaan, mutta se että onko ne ”voittaja-autoja” nähdään vasta joskus paljon myöhemmin.
    Pointti on kuitenkin tässä se että tällä hetkellä joka ainoa niukan peruselämien yli jäävä ”karkki” mikä nyt pariin talouteen tulee, menee ko.autoihin..kaiken ajan lisäksi.
    Jos näillä joskus jotakin voitetaan, ei meidän tarvitse miettiä sitä kuinka paljon muut ovat karkkeja laittaneet omiinsa, koska me olemme laittaneet ihan kaiken mitä on voitu ja vähän päälle.
    Meneekö ne siinä tapauksessa tasan?
     
    Muokattu: 30.9.2018
  8. GS

    GS Gearhead

    Riittää, mutta jos kissalan pojat pysäyttää, se rungonnumero pitää siinä kohtaa löytyä (kissalat voivat sen haluta nähdä kun joku kruisaa kilvettömällä putkirunkoisella Pro Modilla kadulla vastaan)?
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, se on tietysti sinun tulkintasi.

    Katsastusvaatimuksista sen verran että onhan se katalysaattori kuitenkin pakollinen jostain vuodesta 1991 alkaen.

    Jos sitä ei ole tuota uudemmissa autoissa, niin automaattisesti diskaus?

    Sitten eriarvoisuudesta. Yhden auton olen katsastanut aikana jolloin rekisteriotteeseen ei tarvittu ahtimen tyyppiä, hihnapyörän kokoa saatikka välijäähdyttimen kokoa. Trafin tietokannassa on pelkästään tieto siitä, että autossa on ahdin.

    No sepä mukavaa. Aivan sama onko autossa ämpärin kokoiset tuplaturbot vaiko perinteinen roots-ahdin.

    Kaikilla ei ole näin.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki, mutta jos haluat että auto on katsastettu niin sehän riittää.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Tottakai uudemmissa vähäpäästöisissä pitää olla toimiva katalysaattori, mikäli ne halutaan katsastaa suomessa tieliikenteeseen?
    Se että vaatiiko kilpailun järjestäjä järjestämässään kilpailussa katalysaattoria, vai ajetaanko esim. putket kokonaan auki, kirjoitetaan ihan kilpailun sääntöihin ja tämä on ihan puhtaasti kilpailun järvestäjän valinta. Ei kai tässä nyt ole mitään epäselvää?
    Toisaalta, jos autosi ei ole leimassa tai leimakunnossa, silloin siirrytään tälle ”Race Street” puolelle, eli ajettaisiin joko "Small tai Big tire" luokissa?

    Eli, jos ei pysty, hallitse, viitsi tai ei vain riitä karkit True Street auton leimassa pitämiseen, silloin pitää cain valkata luokka jossa leimaa ei vaadita. Simppeliä.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei todellakaan.

    Tieliikennekatsastaminen ei niin vaikeata ole, etteikö sitä kuka tahansa alaa tunteva voisi tehdä siellä kisavarikollakin.

    Kilpailunjärjestäjä voi vaatia tietty lisää mm. turvavarusteiden osalta. Nekin kait katsastetaan.

    Sillä se leimat ja tarrat saadaan. :)
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Nyt ei kyllä ihan avautunut mitä tarkoitat ja mahdetaanko nyt puhua lainkaan samasta asiasta?
     
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Minkälaisilla karkeilla esim sellasen top street kärkiautoa vastaavan rakennelman saa kaikkine karvoineen päivineen täällä leimattua? Miten sijoittaisit tuollaisen härvelin tähän kolmijakoon? Näitä kuitenkin on katsastettuna ja täten valmiina napsimaan pokaalit missä tahansa noista kuvitelluista luokista. Kuvitteletko, että on sitten tunkua true striittiin/daily driveriin jostain vähempi karkkeja omaavalta tasolta, josta suunnasta sitä väkeä kai mukaan haluttaisiin? Tohon ekaan kysymykseen ei tarvi vastata, koska tiedämme et niistä iso osa menee jossain määrin keittiön kautta leimaan.

    Ehkä tää on sit vaan BS:sää, eikä tietämys itellä riitä, mut en henk koht ainakaan osaa antaa mitään lisäarvoa jollekin kovalle kulkineelle jos se on just leimattu, vaikka muuten hattu nouseekin.
     
    Galaxie500 tykkää tästä.
  15. GS

    GS Gearhead

    Siis nyt alkaa kyllä loppumaan rautalanka...?

    Tässä kolmijaossa on kaksi luokkaa "Race Street” autoille joissa ei siis ole leimapakkoa, mutta joissa toki voi ajaa leimallinenkin auto? Eli käytännössä lähes kaikki nykyautot jotka pyörivät FHRA:n Street luokissa, Black List:llä ja kaikki muut ”Street” lipun alla ajavat joissa voimassa olevaa leimaa ei ole.
    Eli myös ne nyt Sfi ”putkirungolliset”, mutta joissa karrikoiden peltikoppa alustanumerolla.

    True Street leimassa oleville autoille...joka ei tarkoita tässäkään sitä että 13.0sek autolla vietäisiin kilpailuja, vaan tänä paivänä tässä maassa myös kilvellisen auton pitää olla nopea, mikäli ajetaan voitto mielessä.
    Tämä luokka kuitenkin kattaa kaikki ne loput ja oikeat katulailliset autot joilla jo nyt ajetaan ympäri suomea erilaisissa muissa kilpailuissa kuin pääosin edellä mainituissa.

    Mikään ei siis oikeastaan muutu nykytilanteesta, eikä kukaan menesty yhtään sen enemmän tai vähemmän nykyisellä kalustolla kuin nytkään.
    Jos joku haluaa jakaa pyttyjä näille 13 sek ”todellisille” katuautoille, niin siitä vain järjestämään kisoja autoille jotka ovat suoraan valmistuslinjan päästä tai joilla ajetaan taksia 700km per päivä.
    Jenkkilässä näille on kuin onkin No Prepissä vielä oma luokkansa ja se on Daily Driver:

    [​IMG]

    Välttämättä Suomen kaltaisessa maassa ei kuitenkaan kannata hajoittaa kenttää yhtään enempää kuin mitä tämä ”kolmikanta” antaa mahdollisuutta.
    Toki joku voi halutessaan ajattaa ”Daily Driver” kisoja kuinka paljin tahansa, mutta yleiseksi kilpasarjaksi tähän Street pakkaan siitä ei ole enään hyötyä ilman että se alkaa olemaan lajin ”ketteryydestä” kokonaisuutena pois.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eli kaksi luokkaa, ne jotka on katsastettu, mutta ei tarvitse olla katsastuskunnossa... ja toinen luokka jossa autojen ei tarvitse olla katsastuskunnossa....

    Olisko kuitenkin parempi unohtaa ne katsastukset kokonaan...ja määrittää vaikkapa pohjalevyn, moottorin koon ja virityksen mukaan...oho nythän ne onkin jo noin....
     
  17. GULF

    GULF Gearhead

    Jos laitteiden pitäisi olla katsastuksessa olleessa kunnossa odotan mielenkiinnolla
    nykyään 9 sekunnin aikoja kulkevien escorttien ottavan kisaa kaikilla 107
    hevosvoimallaan kuten omakin oli leimattu:):) No saa siellä oikeasti se 138 heppaa
    kai olla....
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minkä takia aikoinaan ruvettiin ajamaan kilpaa? Koska se oli hauskaa ja LAITONTA. Miksi nykyään monissa paikoissa kisataan kadulla yms... LAITONTA, miksi autoja viritellään yli +20% hp rajojen yms... koska voidaan ja se on LAITONTA. Miksi Vantaan cruisingissa proukka vetää älyttömiä burniksia, koska se on hauskaa, voi ja se on LAITONTA...
    Ne jotka haluaa kilpailla laillisesti, voi ostaa vaikak Tojotan Priuksia ja kilpailla kuka pihistelee eniten 500km matkalla.
     
    Duster440 tykkää tästä.
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Hitsit mietin ihan just samaa. Eipä mittää, jatkakaa te fiksummat tästä.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Lukemisen ymmärtäminen on taito jota oikein ei voi opettaa

    Eli on liian monimutkaista että Suomessa olisi yksi Street luokka katsastetuille katuautoille ja kaksi luokkaa katsastamattomille?
     

Kerro tästä muillekin!