46RH ylivaihde ja lukkoturbiini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja euro1, 3.10.2018.

  1. euro1

    euro1 1st gear

    Olen laittamassa mainitun laatikon autoon jossa ei ole valmiina laatikolle sähköohjausta.

    Tarkoitus olisi rakentaa arduino ohjain tähän tarkoitukseen, käyttäen nopeus (VSS) ja kaasupoljin tietoa (TPS).

    Kuinka tuo ventiilikoneisto toimii tilanteessa, jossa on lukko ja nelonen kytkeytyneenä ( sähköisesti ohjattu ) ja lisätään kaasua, tai nopeus tippuu niin, että laatikon tulisi tiputtaa neloselta kolmoselle ja lukko pois?

    Hoitaako venttiilikoneisto mekaanisesti lukon pois ja vaihteen alaspäin, vai tiputetaanko sähköllä?

    Ameriikan pojilla ainakin näyttää olevan varsin yksikertaisia kytkentöjä, jotka ei katkaise sähköistä ohjausta jos nopeus pysyy määrätyn rajan yli. Kovernorin painetta hyväksi käyttäen.

    Vinkkejä saa antaa mitä pitää huomioida.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siis Moparin A518 eli 46RH? Sehän on käytännössä tyhmälaatikko, minkä ohjaukseen riittää pari painekytkintä.
    https://transmissioncenter.net/shop...ick-here-for-727-to-46rh-swap-wiring-diagram/
    RE laatikot on sit älyohjattuja.
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Taitaa 46rh ja 47rh olla aika samanlaisia ja pitäis riittää että ylivaihde ja lukko solkut saa 12v niin toimii vaikka napista.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Napin taane se loikkari on tehtaankin toimesta laitettu. Lootaan laitetaan 12v keskimmäisestä sisään ja muista maadoitetaan. Etummainen on loikkarille ja takimmainen lukolle.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Napeilla onnistuu kanssa, mutta jos haluaa vähän hifistellä, niin painekytkimetkin on simppeliratkasu.
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Eli teet arduinolla ja virittelet vaihto kartat kohdilleen niin tulee hyvä. Laita vielä mappi anturi niin saat tietoa moottorin kuormasta ja sitäkautta ehkä fiksumman kickdownin.

    Itellä samanlainen proggis aikataululla joskus. Rautana arduino tai stm32 pohjanen

    Niin ja itse kysymykseen vastaus eli käsittääkseni lukkoturbiini ja ylivaihde on päällä aina kun venttiileillä on sähkö.
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei kytke ykkösellä ja kakkosella päälle vaikka solkuille menisi sähkö koko ajan. Ainoastaan kolmosella.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu eikä loikkarikaan mene päälle kuin vasta kolosen jälkeen.
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kappas. Eli helpottaa säätöä mutta estää laatikon käytön 6 pykäläisenä. Toki ei se ylivaihde taitais kyllä kestää ykkösen läpi menevää momenttia.

    Onko A500/A516 samalla periaatteella? Eikös nuo oo pykälää vanhempi generaatio?
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    A500 on loikkari 904/999 laatikko. A518 = 46RH/47RH on taas 727 pohjanen.
     

Kerro tästä muillekin!