True Street Challenge?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Edelleen..., siin vaihees ku pelimiehet ottaa homman asiakseen ni se 95% putoo skabasta ku eno veneestä. Se tapahtuu vuoren varmasti tuossakin.
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mitäs jos laittaiskin painorajan vähän ylös "tyypillisen" auton mukaan ilman alumiiniosia etc? Eli pikkukoppaselle pikkulohko alumiiniosista kasattuna tulis mahdollisesti punttia kyytiin muutama kilo? Puntti pitäisi sijoittaa auton keskipisteeseen.

    Eikös näissä maksa Teho, pito, keveys ja jäykkyys? Teho oli jo rajoitettu vapariin, pito rengaskokoon ja tyyppiin +alustan tehdasosiiin. Jos painoraja olisi selkeästi painavan puolella tulisi rajattua keveys ja jäykkyys ei olisi ongelma, kun siihen pääsisi lowtechillä.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minimipaino 1500kg kuskin kanssa niin ultrakevyet jäisi pois. Lisäpainot taka-akselin etupuolelle.
    Mutta, onko se sitten reilua niille autoille mitkä ovat jo vakiona tuota huomattavasti kevyempiä? Toki jos nämä kisat suunnataan vain ameriikan V8 autoille (kuten itsellänikin on) niin silloin sillä ei ole väliä.
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ihan hirveesti aiheesta ymmärrä, mutta uusi tulokas joutuisi siis tuolla konseptilla ajamaan suoraan kokeneita kuskeja vastaan.

    Mitäs jos saisi ajaa esim. kolme kilpailupäivää ensimmäisellä kaudellaan tulokkaana omassa luokassaan ja sitten automaattisesti siirtyisi kokeneeksi omassa luokassaan ?

    Muokkaus pähkinänkuoressa:

    alle 1400kg ahdetut / ahtamattomat
    yli 1400kg ja alle 1800kg ahdetut / ahtamattomat
    Yli 1800kg ahdetut / ahtamattomat.

    Luokkien sisällä ajattettaisiin tulokaskuskeja toisiaan vastaan ja kokeneita toisiaan vastaan.

    IS
     
    Muokattu: 5.10.2018
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Keep it simple stupid. Ja sais edes eka yhden luokan, helposti menee aina siihen et jokaiselle omansa.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Kaikki nämä esitetyt katuluokkasäännöt on suunnattu jenkeille, niin ei tolla painolla ole mitään merkitystä.

    Kasimailin kiihdytys on lähtökohtaisesti hyvä idea.
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Mun mielestä toi Vatasen alkuperäinen ehdotus on hyvä, ei tarvisi muuttaa mitenkään. Paitsi lisäisin sen, että mitään luistonestona toimivaa sähkövempelettä ei saisi käyttää.

    Se hyvä puolihan tässä olis, että kaikki pystyisi ajamaan testivetoja ihan koska vaan ja millä vaan kadunpätkällä, kun kisassa rata ei välttämättä olisi sen kummempi, eikä toisaalta katurenkailla taida liimaratakaan paljoa hyödyttää. Minimipaino olis tietysti ihan hyvä laittaa johonkin lukemaan, ja painavampia sitten keventämään sääntöjen sallimissa puitteissa.

    Jos tällainen ottaisi tuulta alleen, niin varmasti olisin katsomassa kisaa, ja kun oma autokin joskus valmistuu, niin sillä voisi tulla ajelemaankin, pärjäsi sillä sitten tai ei.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Idea hyvä...mutta olen shining whitin kanssa samoilla linjoilla...kohta tehdään täysverisiä kilpureita kun ei muuten pärjätä ja sitten loput kaikkoaa.

    Kummallinen se bracket peikko kun ei sitä voi ajaa...mutta on toi kokeilemisen arvoinen idea...ja voihan sieltä tulla lisää kilpailijoita ajaan brakettia.
     
  9. Fuell

    Fuell Gearhead

    Mielenkiintoinen aihe ja varmasti olis tervetullut 8-9sec "katuautojen" rinnalle, kalustoahan on tosiaan järjetön määrä ja kun vaan sais oikeenlaiset kisat niin saattais suurempikin harrastajaryhmä kiinnostua kokeilemaan, peukutan.
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Niin, ja heti perään samaan hengenvetoon:

    Mikä ihmeen teiniangsti tässä nyt minua kohtaan on ko.aiheessa, kun joku muu esittää samaa asiaa kuin minä niin ...”vaikuttaa asialliselta”...mutta minä jauhan ”bullshittiä???
    Eli kun nyt Ville L:knit hieman avaisi ihan puhtaasti sitä mikä kirjoittamassani nytkin on sitä ”bullshittiä”, joka niin kovin käy herkän pienen mielen päälle?
    Siis että siitä täytyy jatkuvasti avautua ilman että tartutaan itse asiaan, vaan persoonaan...?
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Ihan täysiverisiä nyt ei kuitenkaan, mikäli voimassa oleva leima vaaditaan ja otetaan jonkinlainen sääntökehys muutoksille tuon Doomsday No Prepin tapaan (esim. vakio tuennat edessä ja takana, jne) .
    Kehitys tottakai kehittyy, mutta mikäli laji pidetää aidosti ”True Streettinä”, eli leimapakko ja säännöin jotkin rajat, sekä matka 1/8-mile, niin erot joka tapauksessa tasoittuvat enemmän ja vähemmän rakennettujen välillä, koska lähtö painoittuu suurta moottoritehoa enemmän.
    Jos/kun kuitenkin ajetaan lentokenttäratoja vastaavissa olosuhteissa, eli pitoa kuitenkin on rajoitetusti, niin tuo 1/8 itse asiassa alkaa niputtamaan melko suurenkin aikaikkunan kaluston niin että oikeaa kilpailua alkaa syntymään.

    Lisäksi, mikäli meillä on niitä leimattomia Race Street autoja varten oma luokkansa, ne täyisiveriseksi kilpuriksi pikku hiljaa kehittyvät ”True Streetit” löytävät oman luonnollisen paikkansa heti kun se vuosittainen leimaaminen alkaa käymään liian raskaaksi ja rajoittavaksi ja halutaan pikku hiljaa mennä vielä kovempaa.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nyt sanon rumasti, mutta jenkkiautokiihdyttely on marginaalilaji, se että parikymmentä autoa tahkoo eri kisoja ei vaan riitä. Sääntöjen pitäisi olla sellaset, että saadaan myös ne Bimmerit, audit, "1000hp" Suprat yms mukaan lajiin.
     
    chevy 2 ja username tykkäävät tästä.
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eli sun mielestä stock ryhmän autot ei ole täysiverisiä kilpureita...niissä kun säännöt rajaa monenmoista.
    Mites sitten kun aletaan laittaan alumiinimoottoreita ym muutoksia paremman painonjakauman saamiseksi...päädytään taas siihen, että kenellä on enemmän hilloo vie ja muut kattelee perästä...
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Tottakai Stockkerit ovat täysiverisiä kilpa-autoja, mutta nimenomaan omassa kontekstissaan.
    Se tapa millä stockkereista tehdään niiden omilla säännöillään kilpa-autoja, ei ole kovin relevantti vertaus leimapakon ahdistamiin True Street ”katukilpureihin”, koska juuri niillä säännöillä kilpailijoiden rakentamista voidaan rajata ja ohjata ihan eri urille.

    Se mikä on 100% varmaa, silloin kun puhumme kilpailemisesta, kilpailuista ja laitteista joita ihmiset rakentavat kilpaillakseen, kehitys kehittyy.
    Kieltämällä tämän faktan, meidänhän ei kannata kilpailla ja järjestää kipailuja lainkaan.
    Kilpailuhan tässäkin tapauksessa on olemassa vain ja ainoastaan sen selvittämiseksi kuka on annettujen sääntöikkunoiden puitteissa se nopein.
    Aina se ei missään tapauksessa tarkoita sitä että ”se kenellä on eniten hilloo, voittaa”, vaan kyllä voittamiseen tarvitaan paljon muutakin kuin vain rahaa.

    Mutta, totta tosiaan kipailussa kuin kilpailussa on aina ja joka tapauksessa se voittajansa ja ne jotka ”katselevat takavaloja”.
    Mikäli tämä kilpailullinen luonnonlaki on ylivoimainen jo ajatuksena, silloin pitää siirtyä vaikkapa rivitanssin harrastajaksi, siellä kun maaliin tullaan yhtä aikaa ja ennen kaikkea halvalla?
    Se jos mikä on ihan turhaa itkua että joku kilpailussa voittaa ja joku ei, koska näinhän kilpailussa nimenomaan on tarkoituskin käydä, ollakseen kilpailu.

    Voimme toki luoda luokan jossa ei ole voittajia eikä häviäjiä ja kaikki saavat osallistumismaksua vastaan pytyn takanreunalle jotta kenellekkään ei tulisi paha mieli kenenkään muun ”hilloista”.
    Eli ajellaan pisteestä a pisteeseen b , jonka jälkeen tarkistetaan jokaisen pankkitilin saldo ja mikäli kaikilla on nollat, jaetaan kaikille pytyt ja punainen puoluekirja.

    No, oikeasti kyse on siitä minkälaiset säännöt halutaan kirjoittaa ja kuinka paljon säännöin halutaan suitsia autojen nopeuseroja. Myös ajetavaan matkaan ja ajo-olosuhteisiin, eli käytännössä tarjottavan pidon määrään vaikuttamalla me voimme tasoittaa huomattavasti tehoeroja ja korostaa myös kuskin osuutta.
    Oli säännöt tai olosuhteet kuitenkin mitkä tahansa, aina on voittaja ja se kuka katselee perävaloja, siitähän me ei kitisemällä päästä mihinkään. Ei sillä että laji/kenttä pidetään nykyisellään, eikä silloinkaan vaikka koko laji suomessa lyötäisiin uusiin puihin.
    Pointti vain on siinä että nykytilanne tuskin on mitenkään parempi tässä suhteessa kuin nyt tässä ehdotettu maailma jossa selkeästi eroja on nimenomaan tarkoitus tasoittaa, ei kasvattaa niitä?
     
    Muokattu: 5.10.2018
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No miksi stockerit olisi erilaisia? Ei ole .

    Kyseessähän piti olla luokka jonne kuka vaan voi tulla ajamaan , sellaisella autolla mikä sattuu olemaan...eikä kilpa-autolla jolla ei juurikaan cruisingeissa ajella.

    Totta...rivitanssi, eikä mikään muukaan tanssi ei ole mun laji....sen takia jatkankin kilvan-ajoa... jos vaikka se voittokin sieltä joskus tulisi....
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Siis True Street jo perustaltaan on kuitenkin tarkoitettu niille leimatuille autoille joilla voidaan ajaa yleisessä tieliikenteessä. Tarvittaessa säännöthän voidaan rakentaa niin että jokaisen osallistujan on ajettava...cruisailtava siirtymä kisapaikalle, kilpailun järjestäjän asettama matka.
    True Streettiä voi siis ajaa ihan kuka tahansa kenellä on leimattu ja kilpailun järjestäjän antamien sääntöjen mukainen auto?
    Se mikä on kuitenkin edelleen fakta, sieltä cruisingeistakin löytyy niin hitaita kuin nopeitakin autoja, joten se että autolla voi ”cruisailla” ei todellakaan tarkoita sitä että ne olisivat yhtä nopeita.

    Silloin lienee turha itkeä sitä että joku muu on nopeampi tai että systeemissä on vikaa jos voittoja ei itselle tule. Silloin pitää kaiketi katsoa ihan peiliin, eikä pyrkiä kaikin keinoin ottamaan muilta pois.

    Kritiikkikin on kuitenkin taitolaji ja kuulisin tietenkin myös sinun ehdotuksesi siitä miten nykypäivän todella hajallaan oleva suomen street kenttä saataisiin yhden sateenvarjon alle ja miten rakennettaisiin se suuri=suurin leimattujen autojen katuluokka jotta se olisi kaikille mahdollisimman oikeudenmukainen?
    Eli onko se leimapakko tosiaan siis oikeaa True Street katuluokkaa luodessa huono asia ja tasoittaako sen poistaminen lajia ja vähentää eroja radalla, vai mitä?
    Mitä pitää tehdä jotta ne cruisingpelit...eli ne autot mikä nyt milloinkin sattuu olemaan alla kilpailevat tasavertaisesti niiden kanssa jotka haluavat lajiin panostaa hieman enemmän?
    Onko tässä nyt myös ajateltu katsojanäkökulmaa ja sitä millaisena laji näkyy ulospäin?
    Puhutaanko oikeasti nyt romanttisesta utopiasta vai ihan oikeasta arkirealismista?
     
    Muokattu: 5.10.2018
  17. reve

    reve Gearhead

    Jos tuollaista luokkaa virittää niin kannattanee aika tarkkaan määritellä sallittu rengaskoko ja tyyppi tai muuten tulee helposti kinaa.. Saako käyttää E-hyväksyttyä puolipehmeää katurengasta (esim. Toyo R888)? Tollasillahan saa suhata kadulla ja pito on parempi kuin "normaalissa" katukumissa.

    Sinällään luokkia on omasta mielestäni jo ihan riittävästi. Kyllä me ollaan ainakin länsirannikon headsupissa suhattu vaikka minkään valtakunnan voittomahdollisuuksia ei ole.. Ei oo toistaseks kauheesti mieltä painanu.

    Nuo GS:n tarjoamat "true street" säännöt tähtää vähän eri hommaan kuin keskustelun aloitus - Noilla hiekkalaatikoilla taitaa olla aika tyypillisesti LS-koneellisia kahdella turbolla varustettuja fox-musseja bolt-on takaripustuksilla. Tässä oli kait tarkoitus pitää kynnys suht matalalla eikä tehdä uutta rengasrajoitettua 8-sec luokkaa?
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Olenko itkenyt?
    Mitä olen pyrkinyt ottamaan muilta pois?
    Pitääkö sitä edes saada yhden sateenvarjon alle? Eikö tarkoitus ollut että saadaan lisää kilpailijoita joista sitten osa nousee nopeampiin luokkiin...ja annetaan mahdollisuus ajaa kilpaa ja pärjätä sellaisella kalustolla jota sattuu jo olemaan muutenkin paljon.

    Itse olen tätä katurengasluokkaa puhunut jo vuosia...ja se on ajatuksena hyvä.

    Se leima on jo moneen kertaan todettu ettei se ole mikään sääntö, eikä sillä rajata yhtään mitään.

    Nii..miten ne cruising pelit voi olla tasavertaisia...mun nähdäkseni ei mitenkään ja sehän tässä on ongelma...mun nähdäkseni ainoa ratkaisu on bracket...tai sitten pitäisi olla jotkut muut indeksit...ja sit se ei enään ole heads up.

    Totuus on se, että katsojia ei kiinnosta muut kuin todella nopeat autot...ja sitten vanhat muskeliautot...ja muut vanhat autot ja ne kummalliset "paukkuvat"rakennelmat...
    Mutta kyllähän ne hitaammatkin kiinnostaa ainakin jos joku tuttu on siellä ajamassa...
    Ja nyt puhutaan ihan oikeasta arkirealismista.

    Ja huomaan että sulle on tosiaan tullut jonkinlainen utopia ...ilmeisesti telkkarin välityksellä...eli tämä asian jauhaminen ei liene kovin hedelmällistä.
     
  19. dart69

    dart69 Gearhead

    Kuullostaa kehityskelposelta idealta, mutta ei saa unohtaa nykyisiä / tulevia turbo autoilijoita. Tuntuu että sieltä osastolta porukkaa löytyy kans tälläseen kisamuotoon.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  20. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Kannatan.Sillä ehdolla,että minimipaino on 2000 kg ja rengaskoko max 11,5 ja autojen väri pitää olla vihreä.:D
     
    Muokattu: 5.10.2018
    chevy 2, pile ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!