True Street Challenge?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Oleellistahan kaiketi on et se Braketti on siellä ajettavissa,ja sinne vaan jos se on hyvä. Sit ois kiva et sellasille joiden mielest ei ehkä niin hyvä, ni osi sit jotain muuta. Ja toi Vatasen kaavailu ei mun mielestäoo lainkaan huonoimmasta päästä ideoita.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei se braketti niin vain ole ajettavissa jos on fyyran säännöt. Tai ainakin jos niitä valvotaan. Siksi nämä BL johdannaiset voisivatkin vetää väkeä ajamaan katuvessoillaan. Ei kysellä turvallisuussääntöjen ja niiden täyttämisen perään.
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Sehän riippuu ihan siitä mitä laitteet kulkee. Meillä kun on tuollainen korkean 11 sekunnin kilpuri, niin eihän siinä nyt mitään kovin ihmeellisiä asioita vaadita. Tietysti jos vauhtia riittää niin sit tarvii turvavarusteitakin enemmän, mutta perus katuautolla pääsee kyllä helposti ajamaan jos vaan intoa riittää...
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Juurikin näin.

    Jos bräkettiä vertaa liikennevalolähtöihin niin toinen lähtee suoraan ajavien valojen mukaan ja toinen jää venttaamaan vasemmalle kääntyvien nuolivaloa :poff:

    IS
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tämä on vasta käyty lävitse toisessa keskustelussa. Jos otat sääntökirjan käteen ja kirjaat vaaditut asiat niin ei se ihan mene että kypärä päähän ja pitkät kalsarit jalkaan ja radalle.
    Virallisia sääntöjä jos noudatetaan niin yksi sun toinen asia pitää olla värkättynä eri tavalla kuin kadulla. En ala sitä listaa tänne kirjaamaan, lsk business park keskustelusta se löytyy. Se on aika lannistava lista kun sitä katsoo kokonaisuutena.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jep ylivuotosäiliö, asialliset polttoainelinjat ja ....niin mitäs muuta siinä olikaan sellaista mitä autoissa ei yleensä ole...ai niin turvavyöt...nii ja sit jos alkaa oikeesti meneen kovaa niin sit tulee lisää...
     
  7. pts

    pts 2nd gear

    Mikä ihme juttu on et heti pitää päästä ykköseksi kun alottaa kyseisen lajin, eikö olis fiksua alottaa hieman hitaammalla ja lähteä rakentamaan pikkuhiljaa nopeempaa? (itellä ollu sama auto vissii 13vuotta ja pikku hiljaa tullu nopeemmaks ja joskus saattaa jopa päästä palkinnoille) omasta mielestä ajaminen on vaa puolet harrastamisesta ja varikolla tarinan iskeminen on iso osa, ainakin itelle.
     
    Ade62, Voliant ja Herje tykkäävät tästä.
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Kyllä on tiedossa mitä varusteita tuohon korkean 11 sekunnin ajamiseen tarvii, koska meidän autoon ne kaikki tarvittavat asiat tehtiin, ja lisäksi myös sellaisia varusteita löytyy mitä ei sääntöjen puolesta vaadittaisikaan.

    Ja en pidä todellakaan pahana operaationa laittaa noita kuntoon, etenkin kun monet noista asioista on ihan hyvä olla, vaikkei autolla koskaan kisoissa käviskään...
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Kyllä. kyllä, laittomia toki, kuten tälläkin vähänkin nopeampi virivehje jos pulua nussitaan.
    Mutta, sillä ei ole mitään merkitystä onko ”laillinen vai laiton”, koska eihän True Street säännöissä sitä ”laillisuutta” missään edellytetäkkään, vaan ainoastaan voimassa olevaa leimaa?
    Ne kaikki muut mahdolliset rajoitukset ovat omina sääntökohteinaan.

    Mutta, kuten tuossa jo tulikin, meidän ei pidä olla huolissamme Kalifornian True Street autoista, vaan siitä miten ko.leimattujen katuautojen laji saataisiin sovellettua mahdollisimman kattavasti/järkevästi Suomeen.
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Jos/kun vaatimus on True Streetissä voimassa oleva ote+leima ja moottorin koko otteessa, niin eikö silloin olisi aivan tarpeetonta rajata kuutiotilavuutta (siitä pitää leimasetä huolen)?
    Eli suomessa tuskin viivalle tulee 632cid laitetta jonka oikea koneenkoko on otteessa?
    Moottorin kuutiotilavuus on kuitenkin nykyään hyvin sekundääri korreloimaan tehoa, koska pikkulohko turboista saadaan jo 4000hv kantturoissa.
    Ahdin määrää nykyisin tahdin ja koneen koko on toisarvoinen.
    Turbojen koko ja lukumäärä toki voidaan rajata, mutta nykyään kun monissa uusissakin autoissa on vakionakin kahta turboa, niin jotta homma pysyisi simppelinä, ehkä turbojen maksimi koko?

    Esim.Doomsdayn True Street säänöissä ne ovat rajattu sääntökohdissa 15-18 näin(eli vaikka sitä kimppakivaa harrastava katsuri leimaisi isomman otteeseen, tässä olisi maksimit jos viivalle haluaa):

    15- Twin turbos limited to 64 mm
    16- Single turbo limited to 88 mm
    17- Procharger limited to F1x-12
    18- Vortech supercharger limited to V30-112a
     
    Muokattu: 8.10.2018
  11. ftms

    ftms Gearhead

    käsitin ketjun aloituksen niin että ajatuksena olisi luokka todellisille katuautoille joilla myös ajellaan kadulla.
    miten renkaat - olisiko tarkoitus sallia myös katukäyttöön hyväksytyt renkaat joilla ei ajella kaduilla...?
     
  12. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

     
  13. GS

    GS Gearhead

    On täysin mahdotonta rajata renkaita ”normaaleiksi” vyö/radial renkaiksi muutoin kuin Dot hyväksynnän kautta, koska maailma on täynnä kaikkea puhtaan ”Dot-katusliksin” ja traktorin renkaan väliltä.
    Ok, voitaisiin rajata vaikka siihen radialiin, mutta yhtä lailla radialia on erilaisina ”semisliksi” malleina.
    Minun mielestä rajausta ei voi oikein tehdä ilman satasivuista luetteloa kielletyistä ja sallituista renaista, muutoin kuin että Dot hyväksytty katulaillinen ja maksimi koko?
     
  14. ftms

    ftms Gearhead

    rengaskysymys on olennainen asia sekä kilpailijalle tulevan kustannuksen että auton suorituskyvyn kannalta...
    mahdotonta rajaaminen ei ole.
     
  15. Totta tämäkin. Mietin vain, että jos jotenkin joku ajelee jollain poikkeusluvalla saadulla 632cid tai edes 532cid koneella, niin on se hiukan epäreilua. Lisäksi noissa isoissa koneissa alkaa olemaan aika kallista palikkaa lohkosta lähtien. Ei siinä pärjää millään 454 etc. koneella enää sitten.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eiks toi aika selkeesti oo kerrottu? Tavalliset katurenkaat. Pysyttelee poissa "harmaalta alueelta", ei ongelmaa. Leimanatsi sit tekee loppupelissä ratkaisun kelpaako vai ei.
     
  17. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Kyllä nyt taas mennään.... Käsi ylös se joka meinaa ajella 632cid koneella tai 540+ kylkeen vielä yks tai kaks ahdinta 275 renkaalla tai 295 ihan normi Dunlop Gt qualifier tai vastaava. Puhumattakaan siitä että vielä pärjäis 12-13sek autolle

    Voi olla kielimuuri mutta itte oon lukenu ja YRITTÄNY ymmärtää mitä Vatanen kirjotteli. Sain sellanen käsitys asiasta että tämä ryhmä olis "normi" autoille suomen mittapuus.

    Joku korjaa jos oon ymmärtäny väärin
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Käsi ylös!
     
    Duster440 tykkää tästä.
  19. GS

    GS Gearhead

    Jos True Street luokkasäännöissä sen moottorin tilavuus pitää olla otteessa ja leima voimassa, niin eiköhän tuo koneen koko ole marginaalissa.
    Edelleen, tuollaisesta 6.0L LQ4 trukkimoottorista kun saa yhdellä tai kahdella turbolla rutistettua melko kevyesti +1000hv tai jostakin nissanin tai tojon kutoskoneesta saman verran, niin se rekisteriotteeseen leimattu kuutiotilavuus itsessään on aika toisarvoista.
    Turbot/ahdin ratkaisee.
    True Street luokkasännöissä hyvin yleisesti rapakon takana on aftermarket virilohkot kiellettyjä.

    Mikäli oikeasti halutaan kilpailla 300-500hv:n autoilla 800-1200hv autoja vastaan, tarjottu radan pito pitää olla se ”sulake”. Eli natikkaprepatulla radalla voittaa se jolla on eniten tehoa ja matkaa 1/4-mile. Tilanne muuttuu kokonaan, jos matka on 1/8-mile ja rata ainoastaan ”kevytprepataan”. Siinä kohtaa on aivan se ja sama onko kone 454cid vai 632cid, muut asiat ratkaisee voittajan.

    Lisäksi, True Street säännöissä hyvin yleisesti on myös pidettävä orggis pyöränkaaret ja samalla kun takatuenta on oltava orggis, pito ja ennen kaikkea sen puute tasoittaa peliä joka tapauksessa.
    Sitä tehoa kun vain ei saa millään orggiskaariin mahtuvilla ”nakkirenkailla” latuun, minkä 632cid virivirituplaturbo-motti tarjoaisi.
     
    Muokattu: 9.10.2018
  20. GS

    GS Gearhead

    Nimenomaan juuri näin.
     

Kerro tästä muillekin!