Rallimoottoriin "hiljaiset" pakoäänet, miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Catiska, 15.10.2018.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Käväisin ajelemassa tuolla avattaren kulkimella nyt kun siinä on ihan äänenvaimentajat. Karsea kumina alle 2500rpm ja ääntäkin vielä riittää kotitarpeiksi. Miten tuota pitäisi alkaa muokkaamaan jotta siitä saisi oikeasti melko hiljaisen?

    Nyt siellä on 3" putkisto X-putkella ja Summitin kaksikammioiset vaimentajat
    [​IMG]

    Putket loppuu taka-akselin etupuolelle enkä niitä mielelläni veisi sen taaemmas. Tuolla on todella huonosti tilaa vielä putkia akselin yli, iskarit sun muut on tiellä ja pahasti.

    Eli, yhdet vaimentaja lisää mutta minkälaiset auttaisi tuohon kuminaan ja meteliin parhaiten? Pitäisikö pakuputket ohjata takapyörien etupuolelta sivulle vai riittääkö jos putken päihin hitsaa 45 ast käyrät ohjaamaan pakokaasut alaspäin?
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Veikkaanpa että suurin syy on juuri se, että päättyvät taka-akselin etupuolelle. Virikoneen pakopulssi on kuitenkin sen verran määrätietoinen, että aiheutaa varmasti eriasteista resonanssia kabiinissa, joka tuntuu kumisevalta ääneltä. Mikäli niitä ei tosiaan saa vietyä takasillan yli, niin ehkä sitä sivulle johtamista kannattaa tutkia ja harkita.
    Minulla on tallin hyllyllä yhdet joutavat Simonsin 90cm pitkät läpihönkivät vaimentajat, mutta ne pääasiassa leikkaavat korkeat taajuudet pois. Eli kumina jää niilläkin jäljelle. Olivat erittäin epämiellyttävät matka-ajossa, kun joskus itsekin ajelin akselin etupuolelle päättyvillä putkilla. Äänet olivat kyllä korskeat.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikki murheesi lähtevät akselin ylityksillä, taakse lisätyillä läpinäkyvillä “resonaattoreilla” elikkäs reikäputkivaimentimilla ja pakokaasujen viemisellä auton alta takaviistoon tai sivulle, juu putket tarpeeksi pitkälle.

    Allepäätyvät putket saavat pohjan kumisemaan ja yksillä vaimentimilla melkein aina löytyy joku suosikkikierrosluku jossa putkisto rupeaa soimaan - usein se matkanopeuden kohta soi kuin tahallaan.
     
    KajS ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  4. Jsp

    Jsp Gearhead

    Korjauksena on pakoputken resonaattori.

    [​IMG]

    Tollasella pöntöllä pitäis hävitä jos kuulopuheita uskoo.
    Itellä lähti humina aikoinaan aspenista kun laitin siihen sellasen "Super Turbo" pöntön.. Siinä oli sellanen metallinen lätkä siellä pöntön sisällä joka esti sen huminan.

    Mut kokeilisin ihan testimielessä tuota resonaattoria jos on pätäkkää pistää.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Samaa mieltä kuin entiset. Ja toiset lattanat pöntöt kaveriksi jos ei hiljene tarpeeksi ylityksillä.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    cut outit näyttäs olevan, niin eikös silloin voi pienemmällä putkella vetää taka-akselin ylityksen jos tilaa on nuukasti?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ei ne ylitykset ny niin vaikeet oo askarrella. Ei sitä hiljaseks saa mitenkään jos putket loppuu auton alle.
     
    KajS ja Karpov tykkäävät tästä.
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tollasia (eli resonaatiokammioita) jotkut tehneet ja todenneet toimiviksi. Tuo on siis umpinainen putkilaajennus eikä vissiin tartte olla noin "ugrilainen", kunhan on laajennus päässä. Teknisesti virallinen termi taitaa olla Heimholtz resonator.

    [​IMG]
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Perään asti vaan putket ja lisää vaimentimia jos häiritsee. Stripillä sitten cut outit selälleen.

    Tosin, kyllä varmaan nuo vaimentimetkin hieman vaikuttaa. Surkeilla/väärillä kamoilla saa kuminat sisälle vaikka tulisikin putket taakse asti. Ja taas päinvastoin, mulla edellisessä ralliautossa oli 2x3" putket yksillä Apple Racingin läpivirtaavilla pöntöillä per puoli. Putket päättyi ennen akselia ja oli n. 45ast kulmassa maata kohti. Meteliä kyllä oli, mutta mikään kierrosalue ei kumistanut sisälle häiritsevästi.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Itsellä oli vakio 350TBI:n perässä aluksi vain läpipuhaltavat simmonsit kummassakin ja putket meni taakse asti. Silti kumisi ikävästi sisälle matka-ajossa. Tasaisessa vauhdissa ei niinkään mutta heti kun tuli vähän mäkeä että joutu painaan kaasua niin jo kumisi. Laitoin sitten kumpaankin 'kammiovaimentimen' mikä lie onkaan semmonen ovaali halkaisijaltaan oleva tötterö ja jo hiljeni.

    Vakiokoneen perässä ei tehojakaan kadonnut liikaa.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä laitoin joskus kokeeksi 3" tuplaputkiin kuristusta päihin, niin kummasti alkoi hiljenemään kun putkikoko pieneni tarpeeksi. Varmaan noin tuumaan asti mentiin pienimmillään. Siis samat kovaääniset vaimentimet oli kokoajan, mutta ulostuloa kuristettiin.

    Suunnitelma oli tehdä putkiin pienet pillit sivuhaaroina toisten änkkäreiden jälkeen ja niiden jälkeen putkissa sähköiset cut out läpät jotka ois sulkenu ne 3" putket. Eli läpät kiinni ois pakotettu pikku pilleistä pakokaasut cruisatessa tai muuten hiljaisuutta vaadittaessa. Esim yöllä kun tulee kotiin. Läpät auki ois kaasut tullu sitten normaalisti 3" putkien läpi ja ollu sellaset "sopivat" jytinät.

    No nyt on vaan lisätty vaimennusta, bilteman isoimmat 3" pöntöt joista ei nää läpi. Sit putkikoko pienenee 2½" kokoon ja simonssin läpivirtaavat on ennen ulostuloja. Hiljeni kummasti, ei resonaatioita ja sähköläpät pölyttyy edelleen nurkissa.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Näio. Ei o ketää kuuntelemas sähköläppää.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kaipa se on palasteltava mutkista sun muista kunnon putkihässäkät jotta pääsee taka-akselin yli niin ettei ota iskareihin tai mihinkään muuhun kiinni. Normi ylitysputkilla ei mahdu mutta jos laittaa enemmän mutkia peliin niin sitten saattaaisi mahtua. Sinne perälle sopii kyllä sitten isoakin vaimenninta, alkuperäistä tankkia kun ei ole.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mutkista ne ylitykset on tehtävä, valmiit ei sovi varmaan kuin pakettiautoihin jos niihinkään.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Tässä se klassinen: riittääkö 2.5`` putket? Puoli tuumaa halkaisijassa tekee melko paljon.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta ne valmiit kun pätkii tarpeeks moneen osaan ni on ne kyllä mainiot aihiot ja todella halvat vielä, ei tommonen musta 3" ylitys taida maksaa kun jotain 25-30e? Sillä rahalla ei montaa mutkaa kyllä osta mutta halpa ostaa vaikka 4 ylitystäkin.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä laitoin voorttiin valmiin ylityksen ja aattelin että mahtaako kolista töyssyissä. Ja kolisi ekaan, toisen kerran kun kolahti käännyin takas tallille ja pätkin ylitykset, 100milliä lisää korkeutta.
     
  18. Voorteissa. kun puhutaan, niin mulla oli joskus Mk5 Escort, niin siinä oli harvinaisen perverssi takapönttö. Tämmöinen:

    [​IMG]

    Ilmeisesti ton idea rakentaa pitempi pakoputkisto tai jotain..
     
    Rotten, isalmela ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kait periaatteessa riittää mikä vain. Tuo 3” on alikokoinen jos tätä on uskominen.
    Mutta nuo cutoutit tietty mahdollistaa monta asiaa.

    Voihan se olla että pitää vain rakennella ylityspukista kunnon vänkkyrät ja viedä perälle.
    Kun saisi vielä suosituksen mnkälainen vaimennin pitäisi tuollaisen kammiovaimentajan lisäksi laittaa että saisi tuon 100-150hz taajuuden tapettua.
     
  20. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kokeile ihan vaan laittamalla pikku mutkat vaimentimista, mutta älä käännä osottamaan suoraan alaspäin... :rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!