Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Achti:lla?
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Löytyy.
     
  3. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Tervehdys Overdriven väki! Tuli hommattua 78 trans am, jossa moottorina Oldsin 403. Oldsia tarkoitus nyt rempata ja piristää. Tein ostoilmoituksen kansista kyseiseen moottoriin ja mulle tarjottiin 350 7A kansia. Onko nämä kyseiset 7A kannet järkevät aihiot naittaa 403 kaveriksi? Luin kyllä koko topikin, mutta vielä vähän askarruttaa. Tehotavoite jossain 350hp nurkilla. Mulle saa myös tarjota muitakin kansia, alumiinisetkin ovat vaihtoehto. 0405722392 / Saku
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kysyppä niistä kansista varuiks valunumero. 7A kansia on kahta settiä, visuaalisesti erottaa 350:sen siitä että iso "A" on stanssattu alemmalle tasolle kuin 7, ja valunumero pitää olla 409147. Ne toiset 7A:t on sitten 307 päältä, ja paskat.
    Huomiona siksi, että moni tuntuu sekoittavan nämä keskenään. Ja 307 on pilvin pimein 350:siin verraten Suomessa.

    403:seen voi toki pistää isolohkonkin kannet. Vaatii vähän sovittelua imusarjan osalta ( joko perf RPM tai Victor) mutta onnistuu.

    Paljon oot valmis käyttämään rahaa ratkaseeki paljon
     
    Aukustus ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mulla on noi hyvät 7A kannet itellä 350sen päällä ja toimivat kyllä hyvin ja niistä kun sipasee millin-puolitoista ni saa purkkaakin kivasti lisää :)
     
    Aukustus tykkää tästä.
  6. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Ei näitä 403 moottoreita kannattais rempata ollenkaan ....heikko alakerta.....mulla on nyt kolme kesää ajettu omalla .....ei mitään ongelmia.Girdlen kanssa kasattu isolohkon E kansilla....ym ym...on annettu kenkääkin.aikaisemmin löytyy minunkin combosta juttua tästä topikista....kommentoin koska ko.lohkon heikkous nousee kuitenkin esille.
     
    Bud Spencer, xarper, Aukustus ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kiitos vastauksista! Varmistui noilla valunumeroilla, että kyseessä juurikin 350 versiot. Seuraava kysymys, onko nämä liian rajussa kunnossa, että kannattaa alkaa tekemään, vai vielä pelastettavissa järkevään hintaan? Linkit alla, kun en osannut liittää..

    Ja budjetista, jos jossain 3000€ seudulla pysyisi, niin hyvä olisi. Ei se nyt niin kiveen hakattu ole, mutta en halua siltikään aivan överiksi pistää kun muuallakin autossa rahareikiä.

    Tarkoitus käyttää trans amin shakeria, niin ei kestä nousta moottorin korkeuden juurikaan. Eli aika tarkkaa, kun esimerkiksi vain matalamman Edelin imusarjan kanssa vielä shakeri sopii kohtuudella. Nouseeko isolohkon kansilla imusarja ylemmäs?

    https://aijaa.com/nCvbPN
    https://aijaa.com/29hrsB
    https://aijaa.com/nCvbPN
    https://aijaa.com/zelPvU
    https://aijaa.com/hriiIT


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.10.2018
  8. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Kyllä noilla nyky kansitöiden hinnalla kannattaa miettiä ainakin alukansia....itte käytin museoinnin takia rautakansia...käytä alakertaan muutama ylimääräinen euro nii hyvä tulee.Ensin Girdlen koneistus....momenttiin ja linjahoonaus....sitten stressi levyillä poraus ja alat kunnon pulteilla ja studeilla kasaamaan...täältä se minäkin aikoinaan ohjeet ongin ku konetta väkersin ja kansia mietin...
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Eksyin kerran Lpr lentokentälle, hyvin tuntui siivotut seiskat (kanaviltaan vastaavat kuin 7a) toimivan
     
    Aukustus tykkää tästä.
  10. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Niin löytyy stressilevy hyllystä ....aikoinaan tuli noita tehtyä
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kyllähän nuo äkkiseltään näyttää siltä että varmaan täyden rempan saa tehä niihin. Kannet on vähän mutkikas juttu, rautakansien remppa maksaa äkkiä liki sen mitä alukannet, mut alukannetki 330-403 päälle vaatii jonkun verran työtä. Ite tulin ainaki tulokseen että kannet maksaa pyöritteli sitä miten päin vaan.

    Jos venat ok ja seetit käyttökelposet ettei venat uponnu sinne, oiskoha perushomminki kannet 1000e ohjurihommineen?
    Tuo keskimmäinen pakosarjan pultti on melko vakio mikä on poikki, ainut missä ei o läpireikää, vaikuttanee asiaan.

    Sit jäis pari tonnii jälelle. Se riippuki sitten missä kunnossa kone on, tarviiko porata tai muita koneistuksia teettää, vai meneekö pelkällä laakeroinnilla. Ja mitä muuta kivaa haluu. Äkkiä menee tuo raha.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Aika kalliit "perushommat" on? Ei nyt seetitöiden/ohjurienkaan kanssa maksa noin paljoo varmaan?
    Kuulostaa kyllä paljolta 1000€ johokin kansien peruskunnostukseen.

    Jos noista nyt vaikka tasopinnatkin koneistaa, se on sen 60-70e/pinta ehkä about?
    150e max molemmat kannet, seetit ja ohjurit jos joutuu koneistamaan ni se on muutaman satkun selällään ehkä? Mihin ne loput meni sit? Ei taida yli 500€ mennä mitenkään ylläoleviin hommiin?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Katselin aiemmin summitilta kansien hintoja ja suorastaan pöyristyin! Menisi tuo 3000€ moottoribudjetti pelkkiin kansiin tullien ja rahtien kanssa. Girdle on tulossa, stressilevyn tarpeesta ei vielä tietoa. Itse olen Oulusta, mutta moottori menossa Tampereen seudulle remonttiin lähitulevaisuudessa, eikä tietoa onko sikäläisellä koneistamolla oldsille stressilevyä. Jos ei ole, niin sitten olen kiinnostunut vuokraamisesta.
     
  14. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Juu isolohkon kansien kanssa on mulla Edelbrock 7111 RPM imari jossa riittää porttaus vara ko. kansille.....kaasarina 750cfm Holley....tuossa 403 topikissa on kuvia kun laskin koko pakettia 55mm ja Shaker on alkuperäistä vastaavan näköinen ja toimii...Pohja halki 45mm vanne väliin ....kaasarin päältä 10mm.3" tuuman filtteri jne.
     
  15. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Oon ittekin Oulun seudulta....voit käydä kattoon muutoksia Shakerin ja muidenkin suhteen jos haluat ja samalla vuokrata levyn.Tarkemmin Iistä....
     
  16. speedy

    speedy Double Gearhead

    Teetin just olssin kansityöt, eli ohjurit, venttilityöt, plus kansi ja pakotasojen höyläys , maksoin siitä kivasta 450e Purku ja kasaus hommat jätin itelle, ja toki vielä läppäsin venat hienolla tahanalla mielenrauhan säilyttämiseksi .
     
    Aukustus ja xarper tykkäävät tästä.
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sit keinujen pultinreiät saa suurentaa, 5/16 o aika hepponen, suurentaako sit 3/8 vai 7/16, niit on heti 16x. Kansien pesut yms, ja vähän extraa varuilta, esim noitten pulttien poisto pakopuolelta, mahollisesti viel helicoilii johki. Äkkiä sitä vaan menee rahaa niihin.
     
  18. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Mulle on tulossa kyseinen Edelbrockin imari myös ja kaasariksi todennäköisesti myös Holley. Tulee käytyä Iissä muutenkin vähän väliä, niin voisin kyllä käydä katsomassa joku kerta ja vuokrata sen stressilevyn jos tarvetta ilmenee.

    Noista kansista puuttuu myös keinut ja niiden pultit, joten nekin joutuu ostaan, ellei joutuisi muutenkin kulumien tms vuoksi.

    Missä teetit työn?
     
    Muokattu: 15.10.2018
  19. markoyt

    markoyt 3rd gear

     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Eiköhän siitä joku nestemäinen korvaus vähintään järjesty ;)
     

Kerro tästä muillekin!