Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mikäs sulla on tehotavoite ja käyttötarkoitus?

    Jossei kovin hipervoa oo hakemassa ni pienellä viilauksella saisit kyllä varmaan omatkin kantensa pelaamaan melko kohtuullisilla kustannuksilla?
     
  2. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Myös Olds 455 ja pontiac 400-455 on ko autoon hyviä vaihtoehtoja....mutta ei kait nyt sentään kuutiotuumia lähdetä vähentämään.....vaikka 403 on pikkulohkosta poraamalla tehtaalla kasvatettu niin eiköhän kuitenkin pysytä aikuisten moottoreissa...
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    siamilainen 403 on kokonaan oma valunsa, lasten moottorinakin ihan kiva tuttavuus oikein kasvatettuna.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Meneekö tossa 400cid se raja mikä on lasten ja mikä aikuisten mosa?
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    emminäkään mikään guru ole, mutta jos lohko on tarkotus porata edes pienimpään ylikokoon, niin sillon siihen saa flattop männät ja orkkiskin kansi tulee näin ollen käyttökelpoiseksi vaihtoehdoksi riippuen käyttötarkotuksesta, eli viritysasteesta.

    orkkismännissä on suunnilleen 20 cc upotus, porauksen yhteydessä saatavilla tasapäämännilla ne saa poistettua jolloin rutut menee vakiokansilla suunnilleen ysin päälle niinkuin esmes seiskakansilla menee vakiomäntien kera.

    emmä orkkiskantta +300 kaakkiseen käyttömottiin mitenkään erityisen huonona vaihtoehtona näe,
    äkkiä ehkä saattais silti tulla mieleen, että 350 kaakkista haaveillessa lätkäsis pipoiksi vm. 73-76 350 cid kasikannet, madaltaiskin vaikka millillä, rutut menis jo kympin puolelle ja porttais venataskut, valun jäljiltä ovat aika yks yhteen 403 orkkiskansien kanssa, ne pienemmät imuvakiovenat piisaa niille jenkoille joilla 403 vakioalakertaa on järkevä jenkoa ja varsinkin pakoset jotka ovat suuremmat, istukan takaa vaan pitää avata kuristus,
    nuita kansia saa lähes ilmatteeksi jos vaan enää löytyy.
     
    Muokattu: 16.10.2018
    Aukustus tykkää tästä.
  6. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Suunnilleen, mutta siinä on poikkeuksia mm. tietyt 350, 383 ja 396 mosat jne.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Raja kulkee 454 kuutiotuuman kohdalla.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Alle 400 cid on tytöille.
    Yli 500 cid on sit jo miesten juttuja.
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  9. markoyt

    markoyt 3rd gear

    454 =pappamoottori.........onhan se tietenki aina vähän siitäkin kiinni minkälaiseen puimuriin pultattu.
     
    max, Camino'79 ja Bud Spencer tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mulla ois muuten yhdet kasikannet jouten mistä on parit venat ja jouset lainattu mutta niitä nyt lienee saa järkirahalla mistä vaan? Lainasin noihin 7A kansiin kun niissä on samankokoset venat ;)

    Tarjouksia otetaan vastaan :rotfl:
     
  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Tehotavoite olisi jossain 350hp nurkilla. Cruisailukampe tulossa, jossa kuitenkin jonkin verran olisi löylyä käyttömukavuuden ja polttoainetalouden vielä radikaalisti heikentymättä. Tehon-nälkään on tallissa jo turbobusa 330hp takapyöräteholla.

    Tämä vastaus avasikin jo vaihtoehtoja mukavasti! kirjoitettu vieläpä niin, että ymmärsin kun ei kaikki termit ole täysin hallussa :) Yhdet kasikannet olikin myynnissä täällä palstalla, mutta ilmoitus sen verran vanha, etten tiedä vieläkö löytyy. Niissä ei ilmeisesti tarvisi mitään reikiä valaa umpeen? Tässä olisi tällä hetkellä siis kolme vaihtoehtoa, niin että budjetti ei vielä karkaa hirveästi. Karut ja osittain puutteelliset 7A kannet, joista laitoin jo kuvia. Jostain 8 kannet, tai nuo orkkis 4 kannet. Sisuskalut menee uusiksi kuitenkin, porauksen tarve vielä epäselvä kun ei ole moottoria avattu. Kuulosti, että sylinterien poraus olisi jossain 300€ nurkilla, joskin sen voi joutua tekemään muutenkin jos siellä on jälkiä. Eli ei se poraus ja sitämyöten korkepuristeisemmat männän ole ollenkaan pois suljettu, varsinkin jos sillä pääsee haluttuun lopputulemaan muun kokoonpanon kanssa.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Otat motin auki ja katot mitä tarviit ja sit eteneminen sen mukaisesti ;)
     
    Inlinee tykkää tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kaikissa kansissa on ne heat-crossover kanavat, myös niissä kaseissa. Se umpeen valaminen on vähän niin ja näin, kait. Mitä jenkit on niitten kanssa pelannu, ja eräät nopeimpia varttiaikojakin omaavat on kirjoitelleet realoldspowerilla, saman asian ajaa käytännössä sen kanavan tukkiminen lätkällä imusarjan ja kannen välistä.

    Camino'79 neuvo on kyllä paras, purkaa ensin ni lähtee sen perusteel tekee ku tietää mitä tarvittee. Sytkäänki joutunee perehtyä, nuo smog-koneen ennakot taitaa olla mielenkiintoisia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kiitos kaikille tietoa ja apua tarjonneille! Kaatui tämä Oldsi prokkis käytännössä noihin kansiin. Valukannet olisi tullut maksamaan paljon, sekä niitä oli huonosti tarjolla. Alukannet vielä enemmän... Ostin aihioksi tuon aiemmin mainitsemani Pontiacin korkeapuristeisen 400 mooottorin vuodelta 67. :) Alla linkki ylimääräiseksi jääneeseen Oldsin moottoriin + osiin mitä kerkesin jo hommata.

    https://www.overdrive.fi/v8-market/parts-for-sale/3c1afcc9d167a35a599d6735e5cf4d8d/
     
    Muokattu: 5.11.2018
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tekeekös joku noita lohkon tukilevyjä vielä? Tai mistä kannattaisi mahdollisesti hankkia
     
    Achti tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!