BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Niin vähän on noissa eroja, et melko sama kumman laittaa. Hyvä jos dynossa näkee kumpi on kiinni.
     
  2. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kuinkahan paljon käytännössä vaikuttaa noi imuventtiilin sulkeutumisasteet?
    Lunatissa 42,5 ja compissa 63
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lunati ilmottaa sen .050" arvoilla ja Comppi perusasteista, samoilla arvoilla verrattuna niillä on vain asteen ero.
     
  4. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Talvi tulossa ja moottori "vaihteeks" palasina..

    Askarruttaa noi kansien heat crossover kanavat, että kannattaako ne valaa umpeen vai ei?
    Asiasta on aika ristiriitaista tietoa pitkin nettiä
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ainakaan itte tuhlais aikaa niitten umpeen valamiseen bbc-motissa.
    Samalla työmäärällä tekee niille kansille aika paljon sellasta josta on oikeasti hyötyä.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Tästä oli sillo joskus puhe just, kokeilin vähän kaikkee mitä neuvoit mut huonoin tuloksin. Nyt on sit ihan vaan kemiallinen metalli kestänyt vitun hyvin tuolla heat crossoveris, ei mitään tietoo et ois kulumassa pois millään, eli kemiallinen metalli on kyl nopee ja helppo tapa tukkia se crossover.
     
  7. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tämä.

    Itse en uskaltanut alkaa täyttään niitä, kun pelkäsin että mikä vaan oikean metallin valamisesta kevyempi vaihtoehto alkaisi pian murtua, sulaa tai mureneen kovissa lämpötiloissa ja pian putoilemaan koneeseen. En usko että sieltä olisi merkittävää tehoeroa saanut.

    Tuolla puhtia 454seen ketjussa on dynokäppyrät eiliseltä.
     
    max tykkää tästä.
  8. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Onko sulla täytetty se koko kanava kannesta tolla kamalla, vai miten toteutit?
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Se suuaukko vaan imusarjasta sillä, halvinta mahollista Paklaa tms kun ei täältä mitään muuta löytyny ja hyvin on kestäny.
     
  10. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ahaa. Mä luulin että oikeasti sen kanavan tukkinut venttiililtä asti, että pääsee muotoilemaan. Mä laitoin vaan peltilätkän tiivisteliimalla kannen ja imusarjan väliin. Ei oo falskannu, eikä pääse partikkeleita putoileen koneeseen.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä se pikku kol0 siellä pakokanavassa taida mihinkään vaikuttaa, hankala nyt selittää tietty ku ei oo kunnon kuvia miltä se pakokanava näyttää noissa omissa kansissa nyt.
     
  12. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Venttiilit on aikanaan vaihdettu 2.19" imu ja 1.88" pako sekä tehty jonkun sorttinen taskuporttaus (itse tein, ei oo tarkkaa tietoa, että onko oikeaoppisesti tehdyt)

    Onko noihin kannattavaa tehdä nyt samalla jotain muutakin muutoksia?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Venttiileihin back cut - muotoilu ainakin kannattaa, ellei jo tehty.
    Jos intoa riittää niin ohjurin päitä voi muotoilla hoikemmaksi ja jos kanavissa on kannenpulttien ja työntötankojen kohdalla paljon pattia, voi niitä hieman suoristaa.
     
  14. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Muistaakseni ei ole tehty noita back cut modauksia.
    Kannet tällä hetkellä koneistamossa, tarvii infota mestaria asiasta.
    Noissa kansissa ei kyl muistaakseni kovin paljoa tule ohjurit sinne kanavaan..

    Kiitoksia neuvoista!
     
  15. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Millais nuo pelkät peltipahvit on pitänyt nesteet ja paineet, kannattako laittaa? Kuuluisiko jälki kiristää? Joskus kasasin semmosilla ja jollain spray hylomarilla, toimi silloin. Mittailin vaan puretut pellit vs felpro 8180, niin olis n 0.4mm ohuemmat. Puristuksia olis n.10
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mikään muu ei kannata kuin rintaliivit! Muutta olen laittanu lähestulkoon aina ohkasen peltinahan kyllästettynä kuparispreillä. Ei ole ollut vuoto-ongelmia.
     
  17. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Tuli uus nokka ja nostajat tilattua ja sen myötä ois kysyttävää venttiilijousista.
    Eli mulla on tommoset compin 924-16 tuplajouset, joita oon suunnitellut käyttäväni jatkossa.
    Jousipainemittarilla niitä ihmettelin ja 1.8" jousipituudella olis 120lbs seetipaine ja 14mm nostolla 300lbs. Lyhyemmäks ei voi shimmata, tolla asennuskorkeudella ja nostolla jää n. 1,5-2mm varaa coil bindiin

    Riittääkö tuo miedon mekaanisen laahurin kanssa, vai pitääkö hankkia paremmat?
     
  18. max

    max Double Gearhead

    En pysty sun tapaukseen eksaktia tietoa sanomaan,mutta omalla kohdalla BBC mekaanisen laahurin (Crower 01353 276/282@0.050) oli tilanne se että seetipaine oli tuo 120 lbs.ja 6500 rpm. Jälkeen se oli rauhaton.
    Olisi pitänyt olla 140-145 lbs.seetipaine jotta kaiken olis saanut irti.
    Varmaan tapauskohtainen asia ja liittynee mitä valmistaja sanoo.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, nokkakortin jousivaatimus on se lähtökohta, ja lähelle sitä tulis olla molempien auki-/kiinnipaineiden.
    Parhaassa tapauksessa vaillinaisia jousipaineita käytettäessä puuttuu vaan ylärekisterista tehoa, huonoimmassa tapauksessa menee vettiileitä poikki yms. ja siis jopa täys konerikko.
    Toki noista nokkakortin jousiarvoista voi jotain tinkiä, jos vaikka venttiilikoneiston osien keveyteen on erityisesti panostettu, mutta se on sitten tapauskohtaista, ja jonkinlaista urheilua silloinkin.
     
    max tykkää tästä.
  20. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Comp cams ilmoittaa noi jouset jokseenkin epämääräisesti, vaihtoehtoina nämä 924-16, jotka ovat 112/355lbs tai vaihtoehtoisesti 930-16, jotka ovat 153/383lbs.(tosin noissa omissa 924 jousissa maksimipaineet pari milliä ennen coil bindia olivat luokkaa 310lbs)

    Nokka on 230/236@0.050"
     

Kerro tästä muillekin!