Cadillac -92. Lämppärin puhaltimen moottorin ohjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja atobee, 26.10.2018.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    Muokattu: 26.10.2018
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa ongelma, eipä taida saada ihan helposti. Varmaan mahdollista, kun alkaa tekemään, mutta siinä hommassa sataviiskybää on pikkuraha.
    Jos liikut täälläpäin, niin voin vilasta niitä bokseja.
     
  3. atobee

    atobee Gearhead

    Sitä mietin, että eikös tuota orkkis boxia ohjata jännitteellä eli ohjais tuota kiinaihmettä tuossa olevan potikan sijasta suoraan alkuperäispiuhoilla.

    Tää on nyt lähinnä omaa pohdintaa, kunhan palikka tulee niin pitänee tutkia ja mittailla miten tuo ohjaus on alunperin tehty.

    Noi boxit on valettu massaan joten niitä ei voi purkaa.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kytkistä tuijottamalla ja vähän mittailemalla saattaa tietty selvitä se ohjaustapa.
    Massavalut on ikäviä. Pehmeen massan kanssa voi vielä jotain tehä, kova on kyllä yleensä tekemätön paikka.
     
  5. atobee

    atobee Gearhead

    [​IMG]

    Ohjaus tulee yhdellä karvalla (C9) tuohon HVAC boksiin. En oo vielä mittaillut jännittettä mitä tuo antaa eri nopeuksilla.

    Saisko tuon kiinavehkeen potikan jonkun piuhan kytkettyä suoraan tuohon ohjaukseen??

    Kunhan palikka tulee niin mittailen minkä suuruista jännitettä tuo potikka ohjaa.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos signaali on tossa vaiheessa jo oikeaa pwm pulssia, niin siitä saa ainakin pikkusuodatuksella jännitetason, jolla vois koettaa ohjata sitä kiinavehjettä. Se tarkottas, että toi power module on vain tyhmä "tehopääteaste". Ohjausmodulille tuleva takaisinkytkentä moottorilta saattaa vähän sotkea hommaa.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Äkkiä kaavioon piirretystä kanttiaallon kuvasta vois päätellä että on tosiaan jo pwm jo paneelilta tullessaan, eikä siten varsinainen ohjausmoduuli ole kuin pari transistoria.
    Jos ohjaus on niinpäin että puhallin sammutettuna ohjauskarvassa 0v niin koittaisin kytkeä siihen suoraan puolijohdereleen. Jollainen siis sisuksiltaan on käytännössä mosfetti ja optoerotin. kuten vaikka https://www.ebay.com/itm/80DD-SSR-C...h=item3cff068ad7:g:Sx8AAOSwDNdVryw1:rk:1:pf:0

    edit tuo mikä ensiksi haulla tuli vastaan on aika hintava mutta haulla ssr 80DD löytynee halvemmallakin, alista olen itse vastaavia tilannu ohjaamaan kilpurin bensapumppuja pwm käyttäen.
     
    Muokattu: 26.10.2018
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi feedback karva pitää huomioida mittailussa, se voi aiheuttaa arvaamatonta käytöstä, jos sen mielestä moottorilta puuttuu sähkö. Saattaa tehdä sen esim. että ohjaus häviää lyhyen yrityksen jälkeen, jos moottorilla ei näy vastetta.
     
    atobee tykkää tästä.
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Juu mutta tuskin singnaalin tyypillä on vaikutusta, HVAC näkee sen sen jännitteen tasona ymmärtääkseni?
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Tuo feedback karva jää miten on alunperin.
    Edit. Puhuitkin mittailusta, hyvä huomio!


    Siis ajatukseni on se, että toi alkuperäinen HVAC ymmärtää pulssin pelkästään jännitetasona ja tuskin se muuta tarvitseekaan.

    Mitä tarkoittaa toi 8 volt tossa ohjauksessa, onko se maksimijännite minkä "ohjausyksikkö" syöttää?
    Tiedän, vaikea kymysys. :D
     
    Muokattu: 26.10.2018
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Just ton verran siitä vois "arvata". Eli jos se on pwm signaalia, niin sen pulssi"korkeus" on se 8V. Tavallaan se on myös maksimi jännitetaso, jonka siitä saa filtteröityä esiin. Mutta jos se alkuperänen pääteaste on esim. tehofetti, niin ei se sitä jännitetasona käsittele. Pulssijännite pitää vaan olla niin iso, että se fetti aukee varmasti täysin auki. Puhallinmoottori sitten näkee sen sinne kopioituvan pwm signaalin jännitetasona täys 12V tilasta alaspäin.
     

Kerro tästä muillekin!