Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. belair66

    belair66 Gearhead

    Lattialämmitys on kyllä mukava, ja jos uutta tekisin niin jonkun puulämmitteisen vesikierron laittaisin, puuta olisi kyllä mitä polttaa, ja ylläpitoon ilpin. On tietysti ilpin etu että voi jäähdyttää myös.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, vituttaa kun oli sillon tallia tehdessä niin muka köyhä, ettei saanu sitä putkee lattiaan. Se ei varaoptiona olis kokonaisuuteen nähden paljon maksanu, ja nyt kun vedet lämpee pumpulla, niin olis ollu ihan nappi ratkaisu. Ei siellä isoilla konvektoripattereillakaan palele, mutta olis mukava makoilla työn alla.
     
    palontie ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. rusinamosse

    rusinamosse 1st gear

    olen ostamassa paritaloa kokkolasta, ja suunnitelmissa olisi rakentaa autotalli tai harrastetila?
    rakennusoikeutta oli 70m2 ja naapurien suostumukset oli puhe hoitaa kirjallisina ennen kiinteistön ostokauppoja. tarkoitus tehdä tilassa auton ruuvausta, pientä hitsausta ym mitä milloinkin. onko rakennusluvassa määrätty yleensä että mitä siihen saa rakentaa ? esim onnistuuko autotalli mutta eroaako harrastetila jotenkin että siihen ei saisi lupia? mitä eroa autotallin ja harrastetilan rakennusmääräyksissä on? jos suunnitelmissa 60-70m2 tila niin voiko se olla 1 avoin tila vai pitääkö olla erillisiä tiloja ( varastolle/säilytykseen )? saako autotalliin/harrastetilaan juoksevan veden ja viemärit ? jos laillisesti haluaa tulitöitä tehä niin mitenkä pitäisi toimia, vai onko helpompi vaan tehdä perus talli/halli ja toivoa että mitään vahinkoa ei tapahdu? jos joku on rakentanut täysin omatoimisesti pitkästä niin kuulisin mielelläni materiaalimenekkejä. ja nykypäivinä saako tilauksena jo itse tallin/hallin lähes samaan hintaan kuin pitkästä tehtynä jos perustukset hoitaa itse ? lattialämmitystä porukka kehunut et ois hyvä jos uuden rakentais ? vai sit patterit ja ilmalämpöpumppu ?
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Mulle tuli jokin mielenhäiriö kun tallia (60 m2) tehtiin ja lattiasta valettiin heti 150 mm paksu. 3 kpl 2,2 kW piiriä lattiassa, jokaisella oma termostaattikin. Yhteensä siis 6,6 kW. Ja kun se laatta lämpiää niin onhan se maailman mukavin.

    Mutta eniten yllätyin siitä että kun viime vuonna asennettiin GREE:n ilppi sinne, en pitänyt lattialämmitystä ollenkaan päällä viime talvena ja silti se tuntui ihan mukavalta maata siinä betonin päällä. Liekö tuo laatan paksuus vaan tehdä osaltaan sen että varastoi hieman paremmin lämpöä. Laatan alla 100 mm styroxia. Maaperä on puhdasta hiekkaharjua.
     
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla on ihan samanlainen lattialämpö mut vahvemmalla laatalla. Ootko vertaillut yhtään lattialämmön ja ilpin kulutuseroja? Kiinnostais aika lailla.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tee siitä talousrakennus.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Miksi makailette autotallin lattialla? Käytättekö vaatteita makaillessanne?
     
  8. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Onhan se noinkin, ei välttämättä ole hyvä ratkaisu lämmitellä asumusta ja rakentelu tiloja eri energioilla. Eikä toi 20 tuhatta wattii ees paha ole käyhän siellä tallis touhutes jos jonkinmoinen kones.
     
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Olis se vaan kiva joskus makoollakki, ny vain rupiaa ikä olemahan jo sellaanen ettei kerkiä kauaa istumahan samalla paikalla.
     
    Pertti K ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    En ole vertaillut, mutta ei se lattialämpökään mitään järkyttävän kallista mielestäni ollut.
    Olen pitänyt tallin jatkuvasti vähintään +16 asteisena.
    Ennen tallin tekoa kulutusta oli n. 10-11 t kW ja sittemmin luokkaan 15-17 t kW.
    Aiemmin lämmitin tosin sellaista yhden pikkuauton kokoista koppia ihan rakennuspuhaltimella.

    Hmm.. Johtuisiko siitä että näitä romuja pitää rassata myös alapuolelta. Ja kun ei niitä viitsi katolleenkaan kipata. Ja minä en ainakaan milloinkaan pidä vaatteita auton alla tai edes päällä maatessani.
     
  11. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kannata pitää vaatteeta päällä auton alla maates jos joutuu hitsaalemahan on paree vaan kääntää kylykiä nottei hitsisula jää kolomannen ja toisen vatsa lihaksen välihi notkumahan. Senkus vaan pullauttaa pois menemähän.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. pontso

    pontso Gearhead

    [QUOTE="rusinamosse onnistuuko autotalli mutta eroaako harrastetila jotenkin että siihen ei saisi lupia? mitä eroa autotallin ja harrastetilan rakennusmääräyksissä on? jos suunnitelmissa 60-70m2 tila niin voiko se olla 1 avoin tila vai pitääkö olla erillisiä tiloja ( varastolle/säilytykseen )? saako autotalliin/harrastetilaan juoksevan veden ja viemärit ? jos laillisesti haluaa tulitöitä tehä niin mitenkä pitäisi toimia, vai onko helpompi vaan tehdä perus talli/halli ja toivoa että mitään vahinkoa ei tapahdu? jos joku on rakentanut täysin omatoimisesti pitkästä niin kuulisin mielelläni materiaalimenekkejä. ja nykypäivinä saako tilauksena jo itse tallin/hallin lähes samaan hintaan kuin pitkästä tehtynä jos perustukset hoitaa itse ? lattialämmitystä porukka kehunut et ois hyvä jos uuden rakentais ? vai sit patterit ja ilmalämpöpumppu ?[/QUOTE]


    tee siitä harraste autopaja EI AUTOTALLIA , käy rakennusviranomaisen puheilla ekana se kertoo ja ehdota sille rakennukselle nimeks tota harraste autopajaa . sen verran korkee et saat kakspilarinosturin sinne ja pystyy nostaan auton ylös ja ite seison alla selkä suorana
     
  13. Kun autotallin Vantaalle(v.2000) rakensin ei kukaan kysellyt mitä siellä tehdään.Lattialämmitys sähköllä oli nappi juttu sillon,halpa tehä ja lämmittää(pidin lämpönä +14).Vedet jos olis vetäny talliin olis pitäny laittaa lattiakaivo öljynerotuksella,jäi tekemättä.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla molemmissa talleissa lattialämpö,nyt toisessa päällä ja toisessa puhallinpatteri sillointällöin pyörähtää. Molemmissa sen sama 17 mut silti se lattialämmitys talli on lämmin vaan alhaalta,nenä meinaa jäätyä. Pitäs olla molemmat mielestäni.
     
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Lämmin ilma nousee ylöspäin. Miten voi olla nenä jäässä? Mulla on 14 astetta asetuksessa ja 3,5m korkee talli ja kokolailla tasalämpöinen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Minulla on sähköinen lattialämpö, nenän korkeudella 11-13 astetta ja hikihän siellä yleensä tulee.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    No ei nyt jäässä mut oisko se 5.5 metriä matala et se lämpö pakenee ylös. Puhallinpatteri on lattialla kun vaan kerkeis asentaa.
     
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    5,5metriä sisäkorkeus autotallissa vai?
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Taitaa olla seinäpellit 5.5m ja oisko 20cm lisää.
     
  20. pontso

    pontso Gearhead

    nyt heräs mielenkiinto jos sulla sisäkorkeus 5m ja risat niin minkäkoinen se muuten on. mahtuu ainakin nostaan vähän isomman pakunkin ylös
     

Kerro tästä muillekin!