Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kurkkaa ens kerralla kun on tilanne päällä tekeekö se kipinää. Konekoppa auki ja yks tulpanjohto sillai sopivasti maan lähelle ja starttaus. Kai se sähkövika on kun kerralla kuolee eikä edes lupaa. Onkssulla toista sytkäboxia?
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    jos se hörähtää muttei käy vika etuvastuksessa... ohita etuvastus ja kokeile pitäis käydä normaalisti? (joskus dartista ohitettiin jotta kotio päästiin)jos ei hörähdä käyntiin niin joku paikka lämpiää liikaa tai on huono kosketus ja lopettaa toiminnan? virtalukko/pohja, startinrele... ja varsinkin tämän startinreleen maavika eli releen liittimien kunnolla putsaus/kiristys... oli keväällä sarkkerissa myös tuosta johtuva ongelma;)
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    On mulla vaatekaapissa uusi sellainen kiinaversio Standard LX101T. Nyt tulipellissä aika alkuperäinen Pentastar-logolla.

    Se niinku vaan jankutti, ei hörähtänyt. Tallinpihassa sitten pam ja käyntiin, bensaa saa ainakin.

    Slanttivani teki muuten viime maanantaina saman, mutta lähti käyntiin. Silloin oli täälläkin pakkasta. Olin ajanut 5 km eka ylämäkeen Särkänsalmeen. Mäen jälkeen joku ylivarovainen stoppas liikenten. Nostin jalan kaasulta ja annoin vaihdin laskea. Ja sammui. Laitoin kylmän ilman piikkin; ryyppy oli lähtenyt pois päältä.

    Mutta näissä dies off-tapauksissa on yksi yhtäläisyys: Ensin hill climb ja sitten coasting hitaasti alamäkeen ja sammuu???
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kannattaa etuvastuksen liittimet tarkistaa/puhdistaa, virta kulkee koko ajan moottorin käydessä vastuksen lävitse, kulutusosa etuvastuskin on pitkässä juoksussa.
    Maadotukset kannattaa tarkistaa jännitteensäätimestä, starttireleesta ja sytkäboksista.
    Löysä tai irronnut puolan + tai - johtokin pysäyttää moottorin.
    Niin ja eilen oli aika kostea kelikin.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Kävin hakemassa (Motonetista) uuden ballast resistorin. Piti olla 1,6 ohm, mutta mittarilla 1,4 ohm. Eli ihan hyvä, kun 1,1 - 1,8 ohm on hyvä. Vanha etuvastus antoi tänään ensin ihan hölmöjä vastuksia päätyen välillä nollaan. Myöhemmin 0,9 ohm. Auto ei siis ole ollut käynnissä tänään.

    Lisää (tyhmiä) kysymyksiä: Pystyykö etuvastuksen asentamaan väärin? Onko siis väliä, kun siinä kuoressa toinen napa on + merkitty? Voisko olla, että liian pieni vastus olisi kypsentänyt sytytysboxin?

    Menen nyt vaihtelemaan osia ja raportoin savun hälvettyä autokatoksesta.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olet vuosien varrella antanut kuvan pätevyydestäsi joten uskoisin että pystyt vastuksen kytkentöihin. Johdot irti vanhasta, vanha pois "tulipellistä" tai missä se vanissa onkaan, uusi tilalle. JA NYT HITAASTI. Ne AMP/Abiko liittimet, katselet niitä ja toteat niiden kunnon johtosarjoissa. Jos on väljät ja hapettuneet, niin uusit asiallisella tavalla. Värillisillä suojaholkeilla olevat litistettävät rengas/abiko liittimet ovat tilapäistä biltematyypin pas#aa joten mieluusti vaikka juottelet johdot. Vastuksen saat asentaa kummin päin tahansa.

    Arvelen että se mama-Moparin boxi on parempi kuin uusi kiinalainen. Vaihda ekaksi vastus ja liitokset kuntoon. Jos tauti uusii, niin vasta sitten se boxi. Tietää siten parhaiten, mikä lääke tepsi. Ja jos joudut vaihtamaan pysyvästi sen kiinaboxin, niin rupeat kehittelemään sille jatkosuunnitelmaa vaikka "HEI" konversion suuntaan.

    ...oltiin 13 vuotta sitten katsastuksessa leimalta vanhaksi mennellä Cessna 402C:llä pulassa kun toisen puolen moottorin bensapumpun rheostaatti kärähti ja oli pientä vaikeutta lyhyillä kentillä Norjassa ilmaannousussa. Virallinen lentokonekorjaaja olisi pitänyt meidät vieraanaan piiiitkän osatoimituksen ajan. Korjasin etuvastuksen DIY metodein ja niin taas mentiin.
     
    jariha ja KajS tykkäävät tästä.
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos kannustuksesta ja ohjeista. Eka versio on nyt abikoilla, mutta juuri ohjeiden mukaan, eli vanha sytytysboxi tallella ja se uusi etuvastus.

    It Still Runs. Mutu-tuntumalla siistimpi käynti. koeajo huomenna.

    Mä niin pätevä ole, vaikka ikää on 57 ja Kauppaopisto käyty 80-luvulla. Mutta tää Motorsport ja raatoautoilu on loistava tapa oppia ja pitää yllä jonkinlaista osaamista. Suurimmat kiitokset Raadille ja Pojalleni, joka Ford Granadallaan (vm. 1976) osoitti, että autoilun voi hoitaa muutenkin kuin kuukausierissä ja Visakortilla.

    Liian helppo autoilu johtaa ennenaikaiseen alkoholismiin tekemisen puutteessa.
     
    pulttirengas ja xarper tykkäävät tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :poff:
    Tätä saanee lainata ihan yleiseen käyttöön?:odcool:
    :poff:
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Juu. Käyttäkää ihan vapaasti.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt alkaa loppua ideat. Tänään jäi Slanttivani Lidlin pihaan. Vaihdoin siinä sytkäboksin ja puolan uusiin. Ei auta. Jankutijankutijankuti. Ei edes vajaan tunnin aherruksen jälkeen startannut.

    Viikonlopun koeajo onnistui pitkin saaristoa. Olin vaihtanut myös bensansuodattimen ja lisännyt bensalinjan lämpöeristystä päällystämällä letkun suodatin-kaasari-väliltä lisäletkulla. Starttireleen liittimet putsattu prf 6-68:lla ja rasvattu.

    Mitä nyt seuraavaksi...?

    Edit: krijostuvireet. Ei pidä kirjoitella pastaa keittäessä.
     
    Muokattu: 6.11.2018
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kokeilitko, tuleeko kipinää?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mites se puola? Vaihtelit jostakin syystä syyskuussa puolan? Mikä sen vaihdon syy oli? Voisko se puola olla viallinen?

    Alfred Nussi meinas viedä mun slanttivaliantin kadunlaidasta. 86 suunnilleen. Se kojelaudan virtalukko piti paskoa, mutteivät saaneet käyntiin! Sinivuokot pyysi mua, jos mahdollista, tuomaan valtterin Pasilaan jotta saavat sormenjälkiä. Krunikassa ei ollut ollut autovarastelua just sitä ennen joten niillä oli joku ajatus tutkia mun auto.

    No kun virtalukko on revitty johdoista ja pitää päästä, niin pätkällä johtoa yhteys akun + navasta puolan + napaan. Sitten kaasun lirputusta ja lopuksi ruuvimeisseli startin solenoidiin. Heti käynnissä ja ei kun ajoon.

    Jos se ei ole puola, niin jos kokeilet mykkää leikkivään vaniin tommosta ohitusjohtoa? Juu, toimii elektronisen sytkän kanssa myös. Mulla oli semmonen sytkä jo >35 vuotta sitten. Katkojan kärjet eivät ole sähköosa vaikka kondensaattori onkin.
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Oleellista tuossa kohtaa kun vika on päällä niin mitata tuleeko jännitettä etuvastukselle ja paljonko se alenee etuvastuksen läpi mennessään ja tuleeko oikeasti startatessa siihen etuvastuksen ohittavaan johtoon jännitettä täysi määrä eli kutakuinkin sama kuin akussa sillä hetkellä on.

    Ja tietenkin että se jännite jatkaa puolalle asti.

    Siitä pääsee sitten miettimään missä vika on.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Mittasitko tuon 10.9V käynnissä vai moottori sammuneena ja oliko virtaa kuluttavia laitteita päällä?
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo jännitehavainto ei ollut kovin relevantti tieto, sillä vilkuilin mittaria Ukko-Pekan sillalla rullatessa ja starttailessa valot ja radio päällä.

    Toinen mittarihavainto on lämmöt; ne oli aika korkeat, viisari vaakasuorassa, kun aiemmin oli alaviistoon. Tosin tuokaan ei ole mikään tieteellinen fakta, sillä vaihdoin sen anturin pari viikkoa sitten. Eikä nestettä häviä eikä sillä paistomittarilla todeten ollut mitään korkeita lämpöjä. ja sisään tulee lämmöt täysillä +63-67 C ilmaa.

    Ainoa osa, jota en ole vaihtanut on pickupcoil jakajassa, mutta sekin antoi järjellisiä ohmeja: 274.

    Juu ja puola vaihtui syyskuussa, kun sen Standardin toisiopuoli (?) siis + tai - navan ja sen keskitapin välillä ei ollut mitään yhteyttä. Ja liitin ei kiristynyt + napaan kierteiden puuttuessa.

    Pitäs vaan saada tuo vika päälle siten, että on kuravaatteet päällä ja se meidän koira ei oo kyydissä. Tänään piti pyytää emäntä pelastamaan koira. Lähdin samalla kyydillä Lidlistä.

    Siis tämä sammumisvika tulee noin puolen tunnin ajelun jälkeen ja lämpimällä koneella.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Juttelin tänään ammattiauttajan kanssa Dodgen vaivoista. Parin puhelinsoiton jälkeen ilmeni, että vika voisi olla vuotava kaasutin.

    Float Bowlin etureuna on bensassa, siis 3,5 v vanha tiiviste vuotaa.

    Käynnistin Dodgen tänään. Ensin veivasin ja luovutin. Avasin oven ja ulkona haisi bensa. Veivasin toisen kerran ja polkaisin ja käyntiin. Ja hyvin kävi.

    Voisko olla, että Chryslerin sähköt on OK, mutta tuo Leaky carburetor on se pahan alku ja juures? Loogista olisi se, että vauhdin hiljentyessä ja lämpöjen hieman noustessa falskaavassa Float Bowlissa alkaa bensa kiehua.

    Kesäkuumalla (siis yli +15C) olen aina hoitanut laskeutumiset maantienopeuksista käyttämällä kahta lisäflektiä. En ole noita nyt syksymmällä käyttänyt. Ja vanin konehuoneessa ilma miltei seisoo kaupunkinopeuksissa. Kiinteä flekti ei tuulitunnelia; tyhjäkäynnillä ei ilma liiku.

    Kommentoikaa epäanalyyttistä toimintaa. Nuo aiemmat tosihyvät vinkit on laitettu korvan taakse. Seuraava projekti on saada Slanttivani takas kotiin ja tehdä siitä The Daily Driver.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kai se nyt enää alle +10C kelissä kiehuta bensaa jos ei ole tehnyt sitä kesälläkään. Kohokammiosta on luukku ulkoilman paineeseen auki kun pedaali on tyhjäkäynnillä. Eli tiivistevuoto ei muuta painetta kaasarin sisällä eikä vaikuta siten kiehumispisteeseen. Toki sun mäkiajossa bensaa voi vuotaa pihalle. Ja se sitten haisee.

    Mutta katso nyt kuitenkin mistä se bensan haju tulee. Rupesi just pyörimään versioitu Alcan Highway silmissäni. Se kohtaus missä Hesellä Gemsu pikkuisen yritti palaa huoltoaseman pihassa. Nyt vaan oli rainassa slantvan ja sinä siellä liekkien keskellä...
     
  18. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kannattais nyt vaan selvittää, kumpi puuttuu; bensiini vai kipinä, molemmat tarvitaan käyntiin.
    Varmaan on tulpat kastuneet jos kerran bensakin jo haisee useiden käynnistysyritysten jälkeen.
    Starttaa kaasu pohjassa jonkin aikaa niin moottori tuulettuu, kuten käyttöohjevihkossakin kehotetaan tekemään. Ja ohita virtalukko vetämällä piuha akusta suoraan etuvastukselle. Jollei käy, on kipinä hukassa.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Pitää loihtia se toimimattomuustila. Eilen taas käynnistyi hyvin...

    On vaan perin vattumaista jättää tälle kehitysalueelle tuollainen akvaario seisomaan yön yli ja jäähtymään.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En ole koko kettinkiä lukenut niin pitää kysyä oletko koittanut kun on vika päällä pistää akusta piuhaa puolaan ja startannut? Toi virtalukkohan antaa virran puolalle starttiasennossa ja kun on virta päällä, ei olis eka kerta kun se ei anna syttyvirtaa vaikka starttia pyörittää.
     

Kerro tästä muillekin!