Räikkälukko, voiko käyttää katuautossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jopas_jotakin, 6.11.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, onko räikkälukkoa järkevää käyttää katuautossa. Ääni ei haittaa minua, mutta kestääkö itse lukko jatkuvaa asfaltilla ajoa, jossa tulee mutkia koko ajan käytännössä. Kun noita lukkoja saa ihan parin vuoden takuullakin e-baysta vähän yli 200€ tohon volvon perään, joka on siis dana 30, 27 booriset akselit.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toimii ne, tossa blazerissa on edessä ja takana Detroit lockerit ja pelaa kadullakin ihan täysin. Ne halpislukot mitkä tulee vakio tasauspyörästön rattaiden tilalle on tietty paljon yksinkertaisempia ja enemmän ilmoittelevat olemassa olostaan. Kunhan välykset on kasatessa oikeat, uskon että kestää.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Nämä spartan lockerin tuotteet ainakin esittelyvideoiden perusteella näyttää ihan päteviltä.

     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos auto on oikeasti katuauto niin laittaisin jotain muuta. Itselläni on Dusterissa Detroit Locker. Sen kestävyyttä en epäile mutta onhan se ajettavuudeltaan vähän kantikas risteyksissä ja tiukemmissa mutkissa.
    Ainakin jos on vähän rallimpi moottori mikä ei vedä puhtaasti alle 2000rpm.

    Katuautoon valitsisin torsen tyyppisen tai budjettiratkaisuna levylukko.
     
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Torsenhan se olisi paras, mikä on levylukko, ja moottori tosiaan on semmoinen ettei se vedä kovin puhtaasti matalilla kierroksilla. mitään spoolia en sinne laita.

    Kitkalukko olisi hyvä ratkaisu, mutta ovat kerspele vähän hintavia.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Levylukko = kitkalukko. Tosin myös kartiolukko lienee kitkalukko.
     
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, en oo ikään kuullutkaaan sanaa levylukko. No nyt olen. Joku lukko sinne on kuitenkin saatava, jotta saisi tehoa tiehenkin.
     
  8. Nyt, kun näistä Volvon räikkälujoista puhutaan, niin mikä ero Spartan lockerilla ja Aussie lockerilla? Vai onko mikään?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Käsittääkseni tyypiltään samoja ns lunchbox lockereita. Eri valmistajiahan noille on useita, tai ainakin eri markkinointinimiä jos tulevat samoilta alihankkijoilta.

    Volvoon näyttäis saavan quaifen tekemää torseenia. Sitä vois tohon omaan varmaan kokeilla jos jaksais. Luulen että paras kadulle.
     
  10. Näin mä vähän itsekin ajattelin.

    Mites tämmöinen Eatonin Torsen;

    https://www.ebay.com/itm/Eaton-Detr...Steel-912A585-Dana-30-27-Spline-/390969676382

    Sopiiko tuo Volvoon?
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Äkkiseltään vaikuttais että sopis. Kaveri tais räjäyttää tollasen offroad volvossaan. Mut se käyttö on toki vähä rajumpaa.
     
  12. GULF

    GULF Gearhead

    Mites Hiace/Hilux akseli?

    Pienen budjetin vehkeissä noita nähnyt.... Niin ja Amerikan pojilla:)
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä nää "lokraitti" tyyppiset lukot on ihan katuajoon tarkoitettu. Mulla ei ole ikinä ollut niin hiljaista autoa että kurvissa kuulisi rällätystä. Kun ajaa mutkaan ihan normaalisti niin sen olemassaoloa ei huomaa mitenkään. Jos kurvissa tarjoaa kaasua niin silloin se on 100% pitävä molemmille rinkuloille.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Just tota hain, että se toimii normiajossa kunnolla, ja tarvittaessa voi vähän sulattaa rengastakin. Toisaalta tuo ylempänä mainittu torsen lukko on periaatteessa parempi varsinkin talvella.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Paremmuuteen en ota kantaa, se on enemmän mielipide mutta ei mulla ole noitten kanssa ollut ikinä murhetta. Tai on kerran kun pistin wakoneekeriin eteperään myös tollasen. 4-veto päällä tuli mielenkiintoisia hetkiä kun toisen renkaan eteen tuli vaikkapa loskaa, meinas mennä pöpelikköön het:rotfl: . Kitkalukko tilalle poisti ton murheen.
     
  16. Torsen ei kyllä ole talvella hyvä. Jos ei ole pitoa, niin se pyörä vain sutii. Muuten erinomainen keksintö. Siis tarkoitan, että jos toinen pyörä on vaikka jäällä. Tätä ongelmaa ei ole kitka taikka räikkälukolla.

    Itse itselleni vastaten. Volvopalstalla on juttua noista lukoista ja pitäisi sopia tuommoinen -585 lukkokin.
     
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ehkä kannattaisi jättää nuo lukkotulkinnat niitä osaavien käsiin...
     
  18. Jooli

    Jooli Gearhead

    Varmaankin automaattivaihteisessa räikkälukko on vähän rauhallisempi mutta on se kesällä aika häijy jos on veto päällä ja vähän väljät puslat taka-akselissa,
    Itellä se väänsi akselia vinoon esim peruuttaessa ja samalla kääntäessä ja jossain kohtaa jos renkaissa riitti pito ni kuulu paukahdus ja koko auto heilahti.
    Paksumpi öljy rauhoitti aika paljon kyllä. samoin kapeat renkaat tai hiekkaa asvaltilla riittää et rengas murtaa ennen ku akseli kiertyy.

    Silleen toimii hyvin jos tulee tiukkaan kurviin hyvällä vauhdilla ja rullailee ilman kaasua läpi, tai sit niin paljon kaasua et tulee kylki edellä
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    [​IMG]
     
    Dataviilaaja ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!