Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Arvauskilpailu. Minkä niminen laite, ja mistä nimi on tullut?
    [​IMG]
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuota on joku sanonut joskus analogiseksi tietokoneeksikin.

    Sattui muuten käteen hyllystä venttiili, joka oli kuulemma jostain tähtimoottorista. Jännästi venttiilin pää oli kupera, eikä kovera, niinkuin esim autoissa yleensä. Miksi näin? Eikös tuollainen kuperapäinen venttiili ohjaisi virtauksen paremmin venttiilin ohi sen avautessa?
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muuten oikein, mutta B-239:ssä oli pienempitehoinen moottori kuin liittoutuneiden käytössä olleessa B-339:ssä.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ero on 50 hp:ta (1000 vs 950) ja Painoero suomalaisen version hyväksi 470 kg (2640 vs 3101 kg) Eli teho / Paino on suomalaisen eduksi.
     
  5. ramman

    ramman Double Gearhead

    Norden pommitustähtäin
     
  6. ramman

    ramman Double Gearhead

  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Käsittääkseni Marseille oli jopa aika avoimesti anti-natsi, ominaisuus, joka ko. valtakunnassa olisi todennäköisesti aika herkästi palkittu nikkelinapilla niskaan, ellei Marseille olisi ollut niin valtavan menestyksekäs ja kuuluisa hävittäjä-ässä sodan alkupuoliskolla.

    Tullut luettua ko. herrasta jonkun verrankin, mielenkiintoinen persoona ja miehen tarina. Ja ilmataistelu-taidoissa kyllä aika ylivertainen kaveri. Sinänsä mielenkiintoista leikitellä ajatuksella, mihin asti olisi voittoluku olisi noinut nousta, ellei olisi tullut tiensä päähän konevikaisesta Gustavista loikatessa. Toki samalla voisi melkein olettaa, että tällainen vahvasti individualistinen persoona olisi varmaankin viimeistään 1944 länsi-rintamalla päässyt hengestään, Mustang-laumoja vastaan tapellessa.

    -JJ-
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Luftwaffessa ainakin hävittäjäporukoissa oli natsiaate aika sivuutettu aihe.Ilmavoitot kiinnostivat näitä herroja,eikä politikointi.
    Göring oli hävittäjäsuhareille pilkan aihe ja he kutsuivatkin häntä pilkkanimellä"Der Dicke" eli läski.
    Pitivät läskiä aivan ääliönä ja ei tainnu Hitlerkään neron maineessa kulkea.
     
    rane58 tykkää tästä.
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näin mäkin olen ymmärtänyt; toki sen verran iso aselaji kyseessä, että myös ehtaa herrakansaa mahtui mukaan ja menestyikin. Muun muassa Hans-Ulrich Rudel taisi olla aika pesunkestävä aatteen mies. Osa elämänkerta-kirjansa kommenteista herättää lähinnä hilpeyttä näin 2000-luvulla...

    -JJ-
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Rudel oli vakaasti sitä mieltä,että venäläiset olivat aivan samaa porukkaa kuin mongolit ja näin niiden ainoa oikea paikka on uuni.
    Rudel oli sodan jälkeen edelleen pesunkestävä natsi ja piti periaatteistaan kiinni.
    Mikäs siinä,miehellä on mielipiteensä.
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Kävin tänään vanhaa isääni tervehtimässä,ja taas hän eli muistoissaan niinkuin vanhat ihmiset tuppaavat tehdä,ja kertoi monet kerrat kuullun kokemuksensa Mersulla.

    Hän lähti Utista Mersulla suuntana Kotkan edustalla oleva pieni luoto/Kari jota he käyttivät ilmasta maahan ammuntaharjoitteluun.Oli jo myöhäis syksy,joten mereen meno olisi ollut kuolettavaa kylmyyden takia.
    Loivassa syöksyssä kivi ristikolla ja aseet laulamaan,ylösveto ja Daimler parkuu kauniisti.......kunnes ei sit enää parkunutkaan vaan sanoi köh ja sammui!
    Ukko oli tuolloin vähän yli parikymppinen ja varmasti on ruvennut kämmenet hikoamaan hansikkaiden sisällä.
    Omien sanojen mukaan ei hermostunut tilanteessa,vaan rupesi etsimään sopivaa paikkaa laskea Mersu mereen.
    Se löytyikin rahtilaivan muodossa,ja teki valmistelut laskuun rahtilaivan viereen.Mersu on nopeasti sukeltava kone,joten sieltä pitää päästä nopeasti ulos ja se ei ole helppoa ahtauden takia.
    Kaikki valmista ja merenpinta lähestyy kunnes.....Daimler DB 605 karjahtaa äkisti eloon!!
    Äijä ei ole uskovaista sorttia,mutta oli kuulemma ristinyt kätensä ja paineli hirveetä kyytiä takasin Uttiin.
     
    rane58, tinareki, superbird ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Me-109 koneesta postuminen oli hankalampaa kuin esim Spitfirestä, koska ohjaamon kuomu avautui sivulle, eli ainoa poistumistie, oli vasemmalta. Ja jos kone oli tulessa, niin lentäjä ei voinut valita kummalta puolelta on viisainta hypätä.
    Näin kerrottiin jossain tv-dokumentissa, jossa kaksi veteraania vertaili toistensa sodan aikaisia työkaluja.
    Toinen britti, ja toinen saksalainen
     
    Muokattu: 24.11.2018
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Halifaxin ohjaamo.
    Miksiköhän juuri vihreä väri, oli monen brittikoneen sisustassa?
    Olisiko syy, että pimeässä se luo kontrastia, muuten pimeään tilaan, joita valaisivat ainoastaan muutamat punaiset lamput tärkeimmissä paikoissa?

    [​IMG]
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Tuo vihreä pohjamaalin kaltainen väritys on edelleen yleisesti käytetty sävy/maali myös nykylentsikoissa.Syytä en siihen tiedä.Mersussa taisi olla kuomun pakkolaukaisu,kun oli hyppääminen edessä.Edellä kertomassani isäni hankalassa tilanteessa ei kuomua laukaissut,vaan ilmeisesti oli päättänyt mennä mereen kuomun kanssa ja avata sen sitten ulos tullessa.Näinhän ei sit onneksi käynyt.
     
    WBBC tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Olen ottanut kylmät tyypit Utin Mersusta(salaa) kun se oli Finnairin lentokonekorjaamolla maalauksessa parikymmentä vuotta sitten.Ohjaamo on ahdas jo aivan normi haalareissakin,mutta tilanne jo vaikea kun turkki päällä ja raskaat lentosaappaat jalassa ja vöissä kiinni.Lisäksi laskuvarjo roikkuu lisätaakkana.Siinäkun hätääntyy koneen upotessa on vitsit varmasti vähissä.
     
    rane58 ja WBBC tykkäävät tästä.
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei sotakone, mutta miksi ei noissa nykyaikaisissa koneissa voida hätätilanteessa kytkeä kaikki avustimet ja automatiikan pois, jos niihin tulee kohtalokas häiriö, ja lentää ihan manuaalisesti sen jälkeen koneen turvallisesti kentälle?

    Saa nähdä, koska nykyautoissa olevat kaistavahdit, pysäköintiavustimet yms aiheuttavat ensimmäisen kuolonkolarin?

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/003921db-1c2b-42b5-a528-a96214dd508f
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Varmaan siksi että ohjaussauvasta ei ole mitään fyysistä yhteyttä ohjainpintoihin vaan homma toimii periaatteella fly-by-wire, eli sauva on toivomussauva ja tietokone hoitaa hydrauliikan välityksellä ohjainpintojen liikuttelun. Max varmaan osaa kertoa enemmän...
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Käsittääkseni vihreä väri tulee alumiinin korroosionestoon käytettävästä sinkkikromaattipohjamaalista, joka itsessään on vaalean keltaista. Huomattiin kuitenkin että keltainen on varsinkin valoisaan aikaan liian heijastava eikä kestä uv-valoa, joten värin sekaan sekoitettiin vihreää pigmenttiä
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ok. Vaikka onhan vanerista tehty Mosquito myös kai sitten maalattu samalla maalilla, vaikka ei ole korroosio-ongelmaa?
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!