Autoala ja valtio ovat allekirjoittaneet yhteisen liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävän...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ChevaMan, 22.11.2018.

  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Niinpä. Jos olisi jaksanut lukea jutusta edes otsikon ennen meuhkaamista, niin siitä jo käy ilmi, että autoalan mielestä veroja on vähennettävä.

    Samaa ihmettelin itsekin sopimuksen osalta, kun eihän tuossa ole autontuojien puolelta tehtävissä muuta kuin korkeintaan lisätä vähäpäästöisten autojen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden mainontaa ja se on kyllä aika marginaalinen asia siihen verrattuna mitä valtio voi tehdä. Sähköautojen yleistymiseen taas ei ole oikeastaan valtiollakaan mitään keinoja ilman järjettömiä tukia, koska niissä vaan on yksinkertaisesti puolet liikaa hintaa ilman verojakin.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Toimiva talous vaatii kulutusta, se saa pyörät pyörimään. Valitettavasti Suomessa heikkenevä ostovoima (korkea verotus ja paskat palkat) pitää huolen ettei täällä mitään kulutusjuhlaa vietetä.
     
    belair66, valpas, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Punavihreä unelma onkin se, että ostovoima lähestyy nollaa, sillä kulutus on perkeleestä ja tuhoaa kaiken elämän maapallolta. Haisee kummasti NL:n alkuaikojen visiolta, jossa ihmisten pitää asua siellä missä määrätään ja politbyroo sitten suuressa viisaudessaan kertoo mitä ihminen tarttee ja tuo tarpeellisen määrän hyödykkeitä sinne.

    Ostovoimasta aasinsilta: just olin alkuviikossa Saksassa työmatkalla, siellä Suomessakin hetken asunut kollega kysyi multa suoraan, että "miten helvetissä te Suomessa oikein elätte - paskat palkat, korkea verotus ja hinnat pilvissä".

    Toinen havainto samalta reissulta - tiedätte varmaan, miten aina puhutaan että lentokenttien kahviloissa on ihan vi*un sikakallista. No, mitäköhän se eläminen Suomessa sitten on, ellei kallista, jos Frankfurtin lentokentältä irtoaa aika asiallista sämpylää ja särvintä, ja hinta halvempi kuin Suomessa Kälviän Teboililla...

    -JJ-
     
    Jussi289, Jooli, sdfsd ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. bathory

    bathory Gearhead

    Toi on sinänsä aika tyhmä lause, että ei suomen ilmastolla ole väliä. Ei olekkaan mutta ei siitä olekkaan kyse. Eikös täällä voisi sitten alkaa vaikka huvikseen tappamaan ihmisiä kun ei muuallakaan sillä ole väliä. Nimenomaan yksilöteot ratkaisee nämä asiat eikä mitkään "suomi on niin pieni".
    Mutta se mikä tossa ärsyttää ton Bernerin ja muiden tyhmyys. Tai en tiedä onko tyhmyys vai mikä. Mutta millä ne kuvittelee, että ihmisillä on varaa ostella uusia autoja. Itse toki en ostelisi vaikka olisi rahaa. Mutta se vaan tarvisi hyväksyä se fakta, että autoa tarvii ja thats it. Jos joku ei tarvi niin olkoot ajamatta hippeilkööt kerrostaloyksiössään Helsingin keskustassa. Mutta n.90 % suomen pinta-alasta on sellaista, että autoa tarvitsee jos meinaat esim. käydä töissä, kaupassa, viedä lapset hoitoon/kouluun yms yms.
     
    sdfsd ja Holley tykkäävät tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oletetaan että autovero poistettaisiin! Sen jälkeen se puuttuva miljardi pitää jostain kaivaa esiin. No sehän tehdään auton käyttökuluja nostamalla. Sillä taas saadaan aikaan se että autoilu vähenee entisestään ja verotuotto pienenee jolloin taas pitää nostaa jotain veroa. Berberi ja kumppanit saa kyllä talouteen melkoisen loven tolla haaveilullaan. Imastosta ei kannata kenenkään olla huolissaan, tämän maat metsät ja muu kasvillisuus käyttää kaiken hiilidioksiidin mitä tämä maa tuottaa. Eikä berberitkään sitä murehdi, vain raha noita kiinnostaa.
     
    gm dealer ja bathory tykkäävät tästä.
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Tietysti jotain veroja nostetaan tai keksitään uusia, jos jostain luovutaan. Se vaan pitäisi tehdä niin, että ne korotukset/uudet verot eivät kohdistu pelkästään autoilijoille, koska A: niitä verotuloja ei käytetä pelkästään liikenteeseen ja B: liikenteestä hyötyvät tavalla tai toisella kaikki nekin jotka eivät autoilun veroja nykyisellään maksa.
     
    AnHie65 ja mcmies tykkäävät tästä.
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    No juu no jaa kyllä niitä veroja on koroteltu vaikkei mitään veroja ole pois otettu ja jos on otettu niin vaikutus on ollut yleensä kuluttajan verokuormaa kasvattava. Viimeisin tämä "käyttövoimaverosta 18% pois ja dieselin hintaan 13cnt lisää, no sen voi laskea miten käy 50000 vuodessa ajavalle...
    Mutta ajoneuvovero itsessäänhän otettiin sen vuoksi käyttöön että vuonna 1993 uusien autojen veroprosenttia alennettiin 20 prosenttiyksiköllä. Tavoitteena oli siirtää verotuksen painopistettä auton hankinnan verottamisesta auton käyttämisen puolelle.
    Eli samaa virttä veisattiin jo silloin!
    Samalla myös pakettiautojen verovapaudesta luovuttiin ja verokannaksi säädettiin 35% verotusarvosta. Maastohenkilöautojen veroetu poistui ja niitä verotetaan kuin henkilöautoja.
    Eli näiltä osin verotusta LISÄTTIIN.

    Vuotuinen ajoneuvovero eli "auton käyttömaksu" otettiin käyttöön vuonna 1994. Uuden veron perusteluna käytettiin, että sillä korvataan edellä mainitusta veromuutoksesta ja myös alentuneesta uusien autojen myynnistä johtuva verotuoton menetys.
    Silloin peruskäyttiksen verolappu oli semmoiset 500markkaa eli noin 80 euroa. Nyt peruskäyttiksen vero on 300 euroa eli noin 1800 markkaa.
    Ja mitä on saatu aikaiseksi? Tieverkko ruvella, korjausvelkaa 2,5miljardia ja koko alaa vaivaava krooninen rahoitusvaje, vaikka veropotti liikenteestä kasvaa joka vuosi!
    Ja lisää rahaa pitäisi vaan saada. Melkoista lypsyä.
    Tavallaan harmi ettei liikenteen verotulo ole korvamerkittyä, koska jos olisi niin meillä olisi luultavasti maailman hienoin, tai kallein, tieverkko..
     
    Muokattu: 23.11.2018
    Jussi289, valpas, minski ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Verotuksen muutokset tuppaavat aina olemaan sellaisia, että kun yhteen suuntaan kumartaa, tulee pyllistäneeksi toiseen suuntaan. Se, että pyllistys tapahtuu suuntaan X, ei sellaisenaan ole argumentti minkään veron puolesta tai sitä vastaan. Veropoliittisen päätöksenteon pitäisi perustua fiskaalisiin tavoitteisiin, verovelvollisten maksukykyyn, taloudellisiin ohjausvaikutuksiin ja sen semmoisiin.

    Erittäin yleinen harhakäsitys on se, että jos autovero poistetaan, seuraa valtion kassaan automaattisesti autoverokertymän (nykyisellään noin 1 miljardin) suuruinen verovaje. Ei se miljardi rahaa kansantaloudesta mihinkään häviä, se vain suuntautuu muualle kuin autoverokarhun kirstuun.

    Hiukan mutkia oikaisten voi sanoa, että kokonaisveroasteen huidellessa noin 45 %:ssa BKT:sta yhden miljardin kokoisen rahakasan vapautuminen muuhun käyttöön kuin autoveroon merkitsisi valtion kassan täyttymistä noin 450 miljoonan kokoisella rahakasalla kaikenlaisina muina veroina. Esimerkiksi arvonlisäveroina, tuloveroina, valmisteveroina jne.

    Todennäköisesti autoveron poistaminen myös vähentäisi jonkin verran käytettyjen käyttökinnereiden uittamista Suomeen ja lisäisi uusien käyttökinnereiden myyntiä Suomessa. Silloin kotimaisen kaupan suhteellinen osuus automarkkinoihin liittyvästä kansainvälisestä verokertymästä kasvaa, mikä merkitsee, että myös valtion kassa täyttyy 450 miljoonaa + X euroa.

    Niin että ei se autoveron poistaminen nyt vaan maksa miljardia. Jotain se maksaa, mutta ei kovin paljoa. Ja se osuus voitaisiin jo korvatakin jollain muulla veronkiristyksellä talouden siitä merkittävästi kärsimättä.
     
    Jussi289, sdfsd, pantera ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Se vaan ihmetyttää miksi kukaan toimittaja ei tuo näitä asioita esille, kun keksitään jotain höpö-höpö -sopimuksia. Jatkuvasti kyllä kirjoitetaan uusista hienoista tavoitteista, mutta kukaan ei kerro miten niihin olisi tarkoitus päästä.

    Esim. joku perus Golf, minkälaisia autoja täällä myydään uutena eniten, maksaa ilman verojakin yli 40 000 euroa, kun bensamallien hinnat alkavat veroineenkin 20 000 eurosta. Helppoa on poliitikon kirjoittaa johonkin blogiin, että fossiilisista polttoaineista pitää luopua, mutta ihan autojen hinnastoja katsomalla luulisi jokaisen tajuavan, että se ei ole ainakaan toistaiseksi todellisuutta.
     
    Pertti K ja mcmies tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ympäristölupaus.

    Jos mökkikuntani ST1:lle tulee RE85 saataville, laitan Dartin seuraavankin koneversion edelleen toimimaan kyseisellä biopolttoaineella. Jos samaiseen kuntaan saadaan Gasumin kaasuntankkauspiste asennan käyttispickupiin kaasukamat ja tankkaan biokaasua jos vain saatavilla on.

    Jos molemmat tankkauspisteet toteutuvat, lupaan säätää talviasuntoni lämpötilaa ainakin asteen alemmaksi.

    Biopolttoaineilu on suurkaupunkilaisten hupia nykyisellä jakeluverkolla.
     
    Pertti K, Inlinee ja eilhik tykkäävät tästä.
  11. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Mutta kenen mandaatilla tuo Autoala on neuvottelupöydässä eikö ole hiukan kornia että valtion ja myyjän kaksistaan sopimat asiat maksatetaan tällä kevyesti verotetulla autoilijalla.
    Ei se sähköautokaan ilman ympäristöpäästöjä valmistu eikä liiku vai onko joku taho keksinyt ikiliikkujan ainakin rahastusikiliikkuja on jo tiedossa.
     
    Pertti K ja 1purehell tykkäävät tästä.
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mutku verottaja ajattelee asian toisin. Joka kerta, kun joku vero on ollut poistolistalla, niin on verottaja on vinkunut, että "pitää ottaa jollain muulla tämä menetetty raha pois". Ja vastaavasti, kun jotain veroa on kiristetty, niin budjetti on kussut, kun tuotto ei olekaan sitä mitä on laskettu. Kyllönenhän ajoi autoveron korotusta ja yllättyi, kun valtion kassaan ei tullutkaan sitä mitä piti. Ainoa seuraus oli autojen myynnin sakkaaminen ja kaikki kärsi.
     
    Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. Cortina71

    Cortina71 3rd gear

    Omalta osalta kyllä välillä tuntuu, että ajan vanhalla autolla, jos 12,5 vuotias sellaiseksi katsotaan, ihan vaan vittuilakseni näille typerille päättäjille, jolla ei todellakaan tunnu olevan mitään käsitystä siitä mikä on kansan ostokyky. Itsellä, ehkä rahkeet vähän uudempaakin, mutta tämä jatkuva ilmastovouhotus helposti kääntyy kansan parissa itseään vastaan, ei jakseta kuunnella tuo propagandaa, jolla oikeutetaan nouseva veronkeräily autoilijoilta..
     
    FuryIII '71, repas-90 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Autoharrastava isukki/äippä voi perustaa mieleensä tilin jossa on esimerkiksi 250'000 dollaria per kersa tuleviin yliopistomaksuihin. Ei tartte kuin laittaa skidi ilmaiseen Aaltoon/Hgin yliopistoon ja koko summa on heti vapautettu autonromujen rakenteluun. Yms vastaavaa. On se naapurin ruoho vihreää mutta voi olla vanha kuva tai heinät on spraymaalattu.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sunkin kannattaa muistaa että ilmanen=muiden maksama. "laittaa skidi yliopistoon" just.....ei sinne ketään "laiteta" vaikka kuulemma kaikilla on mahdollisuus opiskella mitä tahtoo näin vaa sivuhuomautuksena tääkin asia.
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    No niinhän mä sanoin, että yleiseen harhaluuloon perustuu tuo toisinajattelu.

    Budjettipäällikön näkökulmasta veron poistamisella on toki se vaikutus, että tarkkaa hintalappua sille ei taida kukaan osata laskea. Tiedetään vain, että se ei ole 1:1, vaan jotain välillä 0:1 - 0,5:1. VM:n virkamiehet tämän kyllä tietävät, mutta eivät saa asiasta päättää, vaan tekevät kuten käsketään. On muuten sangen teräväjärkistäkin väkeä siellä virkamiehistössä. Jos voisivat sanoa julkisestikin mitä ajattelevat, moni yllättyisi. Mutta kun eivät voi.

    Autoveron korotuksella laskelmoi Urpilainenkin aikoinaan + 200 m€ budjettiin. Ja sitten änkytteli, kun tulikin - 200 m€. Hyvä esimerkki siitä, miten ideologia sammuttaa järjenjuoksun.
     
    sdfsd, 1purehell ja eilhik tykkäävät tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Samassa veneessä.
     
    valpas tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mää luulen että se summa on säästetty jo palkasta. Kuulin tässä mitä opiskelukaveri tienaa jenkkilässä. En ala juoruamaan enkä arvailemaan kun en tarkkaan muista mutta sen muistan että melko posketon summa oli verrattuna vastaaviin hommiin täällä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu on siellä joillakin tosi isot palkat. Mut ei kaikilla kuitenkaan. Täällä saa keskiverron persauksisenkin skidit samat mahdollisuudet ja sen vuoksi/siksi oon itsekin voinut kerätä erinäisiä graduja ja väitöskirjan hyllyyn omaksi ilokseni.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Miten yliopistot ja amerikka saatiin mukaan tähänkin keskusteluun?
     

Kerro tästä muillekin!