Autoala ja valtio ovat allekirjoittaneet yhteisen liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävän...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ChevaMan, 22.11.2018.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Todennäköisesti se onnistui aika helposti

    [​IMG]
     
    wilburi, Pertti K, eilhik ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Verojen kautta. Koulua käyvät eivät tuota veroja. Eivät vanhuksetkaan. Meitä on täällä aika vähän isossa maassa. Vain muutama kaupunki jossa asumistiheys on "tiheä". Kaikkea ei voi saada, ei ainakaan ilmaiseksi.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Otoksella 4 75% on jo olleet ja suorittaneet. Loput 25% tulevat olemaan. Ensimmäisen vein autokyydillä ilmoittautumaan. Loput ovat ymmärtäneet mennä itse.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  4. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Eihän tuo vielä vanha ole, ite ajelen 22,5 vuotta vanhalla autolla ympäri suomen reissuhommissa viikottain, enkä kanssa osta uudempaa niin kauan kun nämä ilmastotalebaanit saavat viikottain mediat täyteen näitä paskajuttujaan. Muistanko oikein että maailman hiilidioksidi päästöistä suomen osuus on noin 0,14 prosenttia, josta liikenne tuottaa noin 20 % ja siitä henkilöautot 10% elikkäs suomi voi yksin torjua ilmastomuutoksen kun vain siirrymme jalankulkuun ja pyöräilyyn.
     
    Jussi289, sdfsd, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Toistan saman kysymyksen, miten ne liittyvät tähän keskusteluun Suomen tieliikenteen päästöjen vähentämisestä?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toistele vaan. Ihan kaikkea ei voi verottaa. Jos haluaa hillitä saastuttavimiia autoja niin laittaa niille isot verot. Ainakin rahattomat reagoivat.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Älykääpiöiden touhua vaikeuttaa itse omaa elämää. Näin tekevät "viisaat" suomalaiset jotka haluavat aina olla kaikessa vouhotuksessa ensimmäisiä.
    Kiina, Intia, Afrikan ja Amerikan isot maat tupruttavat täysillä, ja Suomipoika luulee pelastavansa Maapallon kuristamalla oman kansan hengiltä.
     
    Temppis, valpas, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulla ei ole sen enempää rahaa kuin tavallisella työmiehellä, silti ajan 6,2 litraisella Chevyllä joka päivä vuoden ympäri. Kyse on valinnoista, ei niinkään rahasta.
     
    kapa73 ja miguelo tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lukuunottamatta sitä että stadissa pitää muuttaa hiilivoimalat käymään puupelleteillä, mitä muuta ollaan päätetty? Eikös noilla vanhoilla romuilla saa ajaa edelleen?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Osottaa tyypillistä tilannetta vrt. taustaasi josta mainitsit.
     
    Muokattu: 23.11.2018
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Pakko myöntää että tais tulla vähän kusetettua jopa itteäni kommenttini kanssa... Oon kaikille "uhonnut", että jos lotossa, ejp:ssa tms tulee riittävästi rahaa, niin mulla kalusto tulee korkeintaan vanhenemaan, eli toisin sanoen sen jälkeen ajellaan talviajotkin jollain vanhemmalla amerikkalaisella ja kasikoneella.

    Nyt ei valitettavasti resurssit riitä tuommoiseen, muuten tekisin sitä jo nyt.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    itte koitan päästä tohon tilanteeseen maakaasuttamalla auton, siinä on se biokaasuoptio joka nyt "päästöttömyydessään" lienee toistaseksi suomalaisen riistoverotuksen ulottumattomissa ainakin joltain osin kiitos EU:n.
     
    valpas tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oon itte muuttanut kantaani tossa suhteessa ja munki mielestä se autovero on kyllä aika älytön viritys. Kyl sitä voisi merkittävästi laskea/poistaa jos samalla poistetaan tuo romutuskampanja viritelmä jonka veikkaan olevan valvonnaltaan ja ylläpidoltaan suht kallis systeemi siihen verrattuna mitä sillä sitten todellisuudessa saa.
     
    mcmies tykkää tästä.
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Koko liikenteen verotus on sisäisesti ristiriitainen viritys. Ohjaustavoitteena on (nykyään, ennen oltiin piirun verran rehellisempiä ja kerättiin vain fyrkkaa) tietenkin liikkumisen vähentäminen, koska ilmasto. Mutta käytännössä koko kansantalous perustuu liikkumiseen, jokaiseen duuniin ja jokaiseen nykyaikaiseen tapaan elää liittyy ainakin jonkin verran liikettä. Jos sitä rajoitetaan kovin radikaalisti, syntyy paljon suurempi verovaje kuin autoveron poistamisesta.

    Koska liikkuminen on välttämätöntä, se on tietenkin hyvä veropohja valtiolle. Liikenteen verotuksesta ei pääse kokonaan eroon kuin muuttamalla muualle. Siksi se on ollut poliitikoille niin hyvä lypsylehmä. Ja kun täällä on puolueen väristä riippumatta uskottu verotuksen ja "hyvinvointiyhteiskunnan" autuaaksi tekevään vaikutukseen, niin överiksihän tässä(kin) on menty. Paluu järkevälle tasolle on vaikeaa. Mahdotonta se ei ole, mutta vaikeaa ja epätodennäköistä.

    Julkisia palveluita tietenkin tarvitaan - tämä(kään) asia ei ole mustavalkoinen. Mutta jossain kulkee raja, jonka ylittämisestä seuraa, että hyvä aikomus muuttuu katukiveksi reitille erääseen maanalaiseen paikkaan. Ei tarvita tavallista arkijärkeä kummempaa ymmärtämään, että maassa, jossa väkeä on vähänlaisesti mutta pinta-alaa paljon, liikenteen verotaso 15 % koko verokakusta (joka sekin on erittäin suuri) on yksinkertaisesti liikaa. Se kuristaa taloutta kaikilla toimialoilla, enemmän tai vähemmän. Lisäksi se aiheuttaa ohjausvaikutuksia, jotka ovat kaikkea muuta kuin toivotunlaisia, esimerkiksi sivistysmaiden korkein käyttöautokannan keski-ikä.

    Ohjausvaikutusten, budjetoinnin ja fiskaalisen tehokkuuden näkökulmasta ylivoimaisesti paras liikenteeseen välittömästi liittyvä vero on polttoainevero. Siksipä viisain toimintatapa olisi heivata auto- ja ajoneuvoverot molemmat veromuseoon ja korvata menetettyjä verotuottoja osittain polttoaineveroilla. Vallitsevan ilmastovouhotuksen olosuhteissa tämä on tietenkin haihattelua.
     
    Temppis, fordgranada, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    No niin mutta kun bensassakin on jo sitä veropohjaa joka hipoo jopa 75%:ia kun öljyn hintakin on menossa alaspäin. Se kortti on käytetty niinkuin jo etukäteen, no tietenkin täällä se vero voisi varmaan olla hyvin se sata prosenttiakin..
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Sähköautoilukin pienentää polttoaineverokertymää! Onkohan Bernerskä ottanu sen huomioon ajtuksissaan. Ilmeisesti on, ja kikkailee jotain lisäveroo?
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No mut sehä o helposti ratkastu, siirretää polttoainevero sähköön, ni osallistuu kaikki yhteisvastuullisesti, myös Kallion alepa-pyörillä ajelevat hipsterit.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mun mielestäni tuo ei ole todellinen ongelma. Sähkölatauspisteisiin/autoon kiinnitettäviin töpseleihin ei ole mitenkään mahdotonta tehdä etäluettavaa mittaria joka mittaa paljonko sähköä on mennyt josta maksetaan "polttoainevero" ja jokin systemi autoon josta tuota asiaa olisi valvottavissa mikäli joku haluaa tarkastaa ajetaanko verosähköllä vai ilman veroa sähköllä.

    Toki tollasta joku pystyisi kiertämän mutta nykyään veronkierto vasta onkin helppoa dieselautolla kun vaan vetää eri pistoolista samaa tavaraa tankkiin.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Pöh, tuota vartenhan on käytön verotus. Kaikille tiemaksu, jos et aja sähköllä maksat päälle vielä saasteverotkin. Ei mene montaa vuotta että tuo tulee, aivan varmasti.

    Tulevaisuudessa sähköautoilun verotaso on sitä luokkaa, mitä bensa-autolla tällä hetkellä. Bensalla ja dieselillä kulkeville se tulee olemaan 2-3 kertainen.

    Kaikki tietää että tämä on tosi vaikka muuta toivoisi. Ainoastaan Persut tai joku pienpuolue voisi estää kehityskulun eikä sitä tule tapahtumaan, joten alkakaa vaan tienata enemmän että saatte maksaa lisää veroja.

    Täällä kiukuttelu ei auta yhtään, jotta tiedätte.
     
    Custom_Rod ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. Eiköhän aina poliittisen johdon tehtävä ole kauhistella kuinka vanhoilla autoilla ihmiset aja ja autofirmat lyövät tahtia ja auttavat asian ylläpitämisessä. Ei se ole Berneristä tai "kumppaneista" kiinni. Olisiko parempi jos Ministereinä olisi Demareita, Vassuja (jotain vitun anderssoneja joille kaikki ei julkisia käyttävät ovat kapitalisti paskoja) tai punavuoren viherpiipertäjiä, joiden mielestä sähkö tulee pistorasiasta ilmaiseksi, ei tarvita lehmiä kun maitoa tulee purkista ja kaikkien pitäisi halata puita tunti päivässä, ajaa polkupyörällä, olla oikeita homoja, syödä kasvisruokaa (pettuleipää ehkä?)...

    Luuletteko, että nuo demarit, sossut, vassut, viherlässyt on semmosia jotka peukuttaa hallituksessa meidän autovanhusten puolesta.....hahaa, nuo on juuri niitä jotka vihaa kaikkea joka ei kulje raiteilla tai joka ei ole kaikilla samanlainen (punainen lada).


    Ei ne kulut tästä hirveästi nouse, onhan se selvä homma. Suomi tekee samanlaisia päätöksiä kuin läheiset läntiset teollisuusmaa ja kaikkien lainsäädäntö muuttuu samaa tahtia ja jokainen tietää että jos asioita muutetaan rajusti, tulee kapinaa liikaa. Minusta mikään autohomma ei ole liian kallista. Autoja ei ole pakko pitää eikä varsinkaan pitää yhtä aikaa liikenteessä, mutta tämmöiset ne autoilun kulut vain on 2018-2019 läntisessä teollistuneessa maassa. En haikaile 80luvulle, jolloin esim. bensa oli perkeleen kallista verrattuna nettotuloihimme. Halpaa on ja halpana pysyy.
     
    Holley ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!