360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    KAi mulla mielipiteet saa olla, katsokaa kilpa-autojen nokkia vaikka. Tarvii vittuilemaan idioottivitseillä alkaa jos mä olen eri mieltä netissä jostain nokka akseleista. Ne on vaan mielipiteitä eikä se mun ydinajatus että imu ja pakopuolen duraatiot tulisi olla aikalailla samat, ole vain tuulesta temmattu. monesti imun isompi duraatio toimii paremmin, jopa turboautoissa. Jos tuo on mun mielipide, nii se on vaan mun mielipide, ei sen oo tarkoituskaan olla absoluuttisen varma, siitä voidaan sitten kiistellä sivukaupalla, miksi moiset nokka-akselit ovat parempia kuin toiset. ei siinä että nokka akselit onn thumperit, mun mondeossa nokissa oli/on asteita 278/292 ja siinä oli rosteriset pakosarja ja puolet rosterisesta putkesta oli jo valmiina, se olisi korkealle kiertävänä v6:sena ollut makeaa kuultavaa, siihen thumper mielestäni sopi joten valitsin aihiot, toinen st200 sesta ja toinen aihio st220 nokasta piti valita että sai thumperin soundit, pelkät aihiot maksoi maltaita, ja siihen hionta päälle, neljä akselia... uudet olis ollu tonnin ja moottori oli fantastinen aihio, siitä jollekkin fiestamiehelle kone... :)
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Nyt täytyy kyllä väärinkäsitysten välttämiseksi jo kertoa että tämän keskustelun otsikko "360 rakentelu/viritys" ei suinkaan viittaa Volvon 360-malliin, eikä mihinkään mondeoihin tai fiestoihin senkään vertaa.
     
    rb, xarper, 440Mag ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Wade-

    Wade- Gearhead

    Koitetaanko pitää topikki asiallisena, lähinnä tätä jatkuvaa vittuilupolitiikkaa puolin ja toisin tarkoittaen.
     
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sopii mulle!
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos käytäntö ei vastaa sun teoriaa ni kumpaa sun mielestä pitää vaihtaa? Täytyy ihmisen olla hyvin onnellinen konditionaalin olemassaolosta.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jos käytäntö vastaa niin se voi vastata jossain moottoreissa, toisissa taas ei. Asia ei ole suinkaan niin yksioikoinen ja tiedän että varsinkin sinä tekijämiehenä tiedät tämän.

    Tuolla vajaasylinteristen maailmassa esim. eri ralliautoissa yms. on käytännössä hyvin usein imulla enemmän duraatiota, koska ne toimii niillä paremmin.

    Eri moottoreissa eri käytäntö tuo eri tulokset, mutta silti mun mielipide on että jos nokka akseli laitetaan vain äänten takia niin onhan se vähän outoa, kun minä valitsen nokan sen käyttöominaisuuksien mukaan.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Taitaa suurinosa ottaa sen nokan sen äänen takia eikä mitään muuta.

    Niin minäkin oon tehny tähän asti, tuo 408 oli eka moottori koskaan mihin ostin järjen kanssa nokan enkä sen tyhjäkäyntiäänen perusteella.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Äänet ei tee tai poista käyttöominaisuuksia. Ja ne äänetkin on tapauskohtasia, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Noista kahdesta nokasta millä tässä on spekuloitu, toinen on tiukalla LSA:lla oleva 1970 luvulla suunniteltu nokka joka on käytännössä "raju". Toinen taas 2010 luvulla suunniteltu modernimpi disaini. Sillä tulee melkoisen varamsti enempi voimaa, ja aivan varmasti laajempi käyttöalue 360 motissa.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Se on totta että äänet ei poista käyttöominaisuuksia, ne äänet vaan tulee jos nokka on riittävän raju. Sitä minä vaan vähän niin ku ajoin takaa että pelkkien äänien takia monet ostaa nokkansa, eikä varsinaisesti niiden käyttöominaisuuksien, joka on mielestäni typerää, en väitä että sinä olisit niin tehnyt tai ketjun aloittaja, mutta jotkut tekevät.
     
  10. fenix

    fenix 3rd gear

  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tuo olikin hyvä linkki, jossa kerrottiin että pakopuolen älyttömän pitkä aukiolo vs imun aukiolo, tappaa keskikierrosalueen väännön ja ovaalia ajavat käyttää samanpituisia aukioloja niin imu kuin pakopuolellakin.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Moparin virinokissa on tultu symmetrisistä epäsymmetrisiin, ihan tehtaankin puolesta ja myös aftermarketissa. Mut kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esimerkki, moparin 500 cu in B1 kansilla; jos haluut nopeen siitä ni nokka symmetrinen. 600 cu in, ja reilusti pakopainotteinen nokka toimii paremmin.
    Mun pitäis itseasiassa just tilata tollaseen nokka, viisaammathan voi heittää kommenttejaan. Kannet tosiaan B1 MC, ei puhkiportattuna. Puristussuhde luokkaa 15:1. Yks dominaattori, valu single plane. Siin kai ne kaikki tarpeelliset? Millasii asteita, millasta nostoo, millasta LSA:ta?
    Tollanen nokka just tuli, millastahan kierroaluetta on luvassa?
    lobe lift .500, .485”

    Asteet .050” (1,26mm volvomiehille), imu 286, pako 320
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Volvossa tommonen pakopuolen duraatio on koneissa jotka kiertää sen 9000rpm.
    Ja niin on muuten imupuolellakin.

    Tuo on käytännössä semmonen nenä, että jos sen laittaisi volvoon, ei sen ominaisuuksia sais ulosmitattua mitenkään, kun kone toimisi symmetrisenä paljon paremmin, saundit voisi kyllä olla hyvät.

    Mutta sinnun koneessa se voi toimia just niin ku pitääkin.

    Kierrosalueita voi arvailla muuten ku että nelisylinterisessä esim volvo, se olisi jostain 4000-8500 rpm asti, ihan kannesta riippuen, paremmalla kannella pidemmälle, mutta jo vakiokannellakin se kiertäisi noin.
     
    Muokattu: 5.12.2018
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    1.25 milin nostolla ton verran?
    Sit yks huomio viellä noist symmetrisistä/epäsymmetrisistä nokista. Symmetrisissä imu ja okoasteet ja nostot samat. Epäsymmetriset, usein enempi asteita imu, mut pakopienempi nosto
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Esim. mulla on 250/244 tuo .050 nosto ja vrcf:llä se on jo turbokäyttöön aika kova nokka...
    Tarviiko iso kone sitten vaan isosti nokkaa että se kiertää, siltä nyt näyttää.

    Kun onhan tuo nyt vaan ihan helvetin jyrkkä tuo nokka ja radikaalisti epäsymmetrinen.
    Ja lobe lift puol tuumaa vipusuhdettasi en tiedä, mutta kyllä se jotain 1.7 varmaan on, joten nostoakin on jonkun verran, ku mulla on 12mm imussa max nosto, se on joku .450"
    EN sano että se on huono, varmasti paukkua riittää ja ääntä lähtee ja tehoa tulee, tottakai, tommosilla koneilla.

    Mutta mä tiedän ennemminkin nelisylinteristen ja sitten katuautojen nokista ku kiihdytysautojen.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No toi B1 tulee katuautoon. Vippasuhde tossa nyt tulleessa ruotsalaisen katuauton motissa on 1.85 ja nokkien välinen kulma 119 astetta.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Onko b1 koffelilta, sen kansia se lvr:n mies oli jossain käpistellyt menivät johonkin kiihdytyspeliin, siis koffelin kansia, eilen soitti ja sano, kun puhuttiin pitkä puhelu ja noista moottorihommista vähän teorisoitiin. joku oli soittanukki sille, että siellä nyt puhutaan pajastasi foorumilla, ihan rennosti se asian otti ja sano että ne on vaan niitä foorumijuttuja, että hän on 30v tehny kilpa-autoihin kansia, myös drag race puolelle. Että jos ei usko ni ei voi mitään.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No joo, siithän ei o ku 3o vuotta kun Koffel on jollain lailla ollut PS hommissa mukana. 80-luvun puolvälistä on Koffelin kehittämä ja Brodixin valmistama kansi ollut tuotannossa. Niit on munkin käsien kautta kulkenut ainakin viis paria. Mut joo, ajettiinhan 70-luvullakin pro stockia ihan tuotantokansipohjasesti, et kaipa mäkin sit teen pro stock mottei.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei sitten. Mutta lue tuo artikkeli.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Luin, eihän siin sanottu mitään mitä ei ois kumottu seuraavassa lauseessa.
     
    masanteri tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!