Ilmansuodattimen mitoitus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja simeoni, 8.12.2018.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Uuden imusarjan kanssa tulee tilanne että putsari ei ehkä mahdu pellin alle. Minkä verran 318 kone vaatii putsarilta pinta-alaa toimiakseen täydellisesti? Eikö muutenkin olisi viisasta imeä ilmaa muualta kuin moottorin päältä? Riittäisikö yksi 4" putki ja kartiosuodatin sen päässä?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos se vakiosnorkkelikin riittää koville tehoille niin 4" putki on valtaisa rööri jo.
     
  3. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Aina on viisaampaa imeä ilma jostain muualta kuin konehuoneesta.
    Omaan ajatukseen tuo tuntuu hieman pieneltä putkelta o_O ja toisekseen en oikeen tiedä mitenkä kaasutin vehje oikeen tykkää tasapaksusta putkesta imeä ilmaa. Voisin kuvitella, että vähintään ainakin lappu lattiaan tilanteessa häntä voisi inan kauemmin ahdistaa ennenkuin ilma lähtee kulkemaan. Uskoisin, että virtauksia on jonkun verran mietiskelty tehtaiden tahoilta, koska sama kuitenkin kaasareissa toistuu valmistusmaasta riippumatta eli päällä on pyöreä "trötö", josta lähtee yleensä ilmanotto jonnekkin muualle tms. En suostu uskomaan, että on pelkän vaimennuksen takia.
    Kunhan pohdin.

    - Jussi
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    aina ja aina, en kokenu joskus aikoinaan talvella tuplazeniittien kanssa kovin viisaana imeä mistään muualta ilmaa kuin pakoputken päältä. Kaikki kaasarit/moottorimallit ei toki mene jäähän.
     
  5. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Totta. Hieman huono sanavalinta. Kunhan päässä pyöri kesäharraste.

    - Jussi
     
    sdfsd tykkää tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ahdasmielistä ajattelua.
     
  7. Muinoin Nascarissa imettiin ilmaa tuulilasin edestä, johon syntyy patopaine. Tässä kuva Chevyn ratkaisusta:

    [​IMG]
     
    kapa73 tykkää tästä.
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Ilmanputsari taitaa olla ainoita osia joissa pätee isompi on parempi.

    Asiaan itsellä joskus oli korkeuden kanssa ongelmia ja pistin muokatulla droppi pohjalla normi putsarin hollikan päälle,toimi ihan ok normi pöristelyssä,mutta nilkkaa oikoessa tukehtui kun ei saanut ilmaa koska putsarin kansi oli liian lähellä kurkkuja,putsaria ja konepeltiä nostettiin 10mm ja ongelma hävisi.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuotantoversion nimi oli cowl induction.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Moottoria ruokitaan ruiskulla, ja sen imusarjan takia putsarikin pitää siirtää mahdollisesti. Ajatus oli että jos käyttäisi tälläistä https://www.summitracing.com/int/parts/spe-9849/overview/ siihen suoraa putkea jatkoksi ja K/N kartiosuodatin päähän.

    No tällä ei ajeta talvella, eikä ruiskut taida jäätää muutenkaan.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Isompi parempi mutta turhaan moni vaihtaa niitä peltikantasia edelbrokkeja ym. On niitä dynovetojakin netissä ja tottakai jos heppoja on 500hv niin ero on isompi joskin silti aika pieni
     
  12. Ja jos on paremmin virtaava suodatin, niin se yleensä tarkoittaa, että se on harvempi ja eikä suodata, niin hyvin.
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Yhdessä Car Sos jaksossa oli bmw 2002 turbo, jonka ahdin vietiin huoltoon ja siinä oli ilmeisesti vakioputsarilla inducerin siipien olleen kuin hiekkapuhalletut. <- paskaa äidinkieltä mutta ymmärsitte varmaan.
     
  14. 3964

    3964 3rd gear

     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tota vähän mietin, jos putsari valitsee vaikka uuden challengerin mukaan niin pitäisi varmasti riittää, mutta miten kone mahtaa reagoida pitkään imuputkeen.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vakio 130-150 heppainen 318 vai tappiin viritetty ränttätänttämalli? Ensinmainitulle riittää melkein mikä vaan ja jälkimmäiselle jotakin isompaa.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jeepin 5.2 magnum, eli 225hv vakiona ja nyt toivottavasti ainakin 100hv enemmin.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ihan mutua mutta luulis ruiskun tuollasesta putkesta vähät välittävän kun sellainen tyylinin lähes kaikissa ruiskuvehkeissä jo vakiona. Eli pitkä putki/letku ja sen päässö suodatin. Kaasareissa sitten taas nurinpäin eli suodatin just ennen kurkkuja ja sitä ennen putki.
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

Kerro tästä muillekin!