Ponun 350 myllyyn nokkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maxvo2, 10.12.2018.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mikäs on kokeneemman väen näkemys nokka-akselista.

    Kone pontiacin 350 vakio puristuksella, tehdas ilmoittaa 8.8 puristussuhteeksi. Kannet isolla palotilalla, 94cc ja männät vakio flat topit. Imusarjaksi edelin rpm ja kaasuttimeksi hankittu peruskorjattu 4bbl rochester.
    Vakio turbiini ja TH-350 aski ja perä pitkällä vällärillä. Auto oli -71 Le Mans eli GM A-koppa.

    Tälläista nokkaa tarjolla kohtuu edukkaasti, mutta onkos tämäkin turhan "tiukka" vakio myllyyn.
    https://www.summitracing.com/int/parts/mel-spc-7
    Ruiseria tarkoitus tehdä, eli raaseria en edes yritä, mutta jos tuolla saa koneen vielä myllyn pelaamaan ilman nikottelua niin sitten hankintaan, muussa tapauksessa laitan ihan vakio nokan.

    Orkkis nokka koneessa oli Pontiac OEM 9779066 ja tuossa linkki taulukkoon jossa nokan arvot
    http://www.classicalpontiac.com/restoration/cams.html
     
  2. zero

    zero 3rd gear

    Tuo Summitin myymä Melling on varmasti ihan hyvä, ainakin asteiden puolesta pitäisi toimia matalapuristeisessa/matalaviritteisessä koneessa.
     
    Khalle tykkää tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Melling ei paljoa vakiosta poikkee, joten silläkin tietysti toimii.

    Mutta tuon pontiacin todellinen puristusuhde on kuitenkin seiskalla alkava, joten jos haluaa koneeseen yhtään lisäpirteyttä niin sitten olis perusasteita vähennettävä, nostoa lisättävä ja nokkien välistä kulmaa pienenettävä.

    Esim. Compcamsin XE250H tai HiEnergy 252H
     
    Muokattu: 10.12.2018
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Etkö saa mitenkään ruttua nostettua, se kun on monesti helpoin tie mukavaan vääntävään moottoriin tuommoisen cruising-nokan kanssa.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    En tähän vaiheeseen saa järkevästi ruttua kovemmaksi. Nyt tulee se perinteinen budjetti remppa. Renkaat tiivarit nokka jakopää vesipumppu sekä laakerit.

    Artsiracingin mainitsemaa nokkaa yksi tuttukin suositteli.
    Ainut miksi tuo mellingin nokka kiinnosti oli hinta...
    Tuttavapiirissä on niitä jyrkkiä nokkia ja matalaa tuttua koneita. Sitten tapellaan kun ei saa pelittämään.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Ja kuluttaa järjettömästi bensaa.
     
    Camino'79 ja xarper tykkäävät tästä.
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eikä toimi, ei ala eikä yl'alueellakaan, ja yleensä raju nokka vaatii jo kanttakin että sen hyötyjä voidaan ulosmitata.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  9. aric-z

    aric-z Gearhead

  10. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Jos tuo kone on auton alkuperäinen, niin Pete Mc Carthyn kirjan mukaan siinä on #483555 nokka.
    Asteita imu 269 pako 277
    Nostoa imu .374" Pako .406
    Overlap 51

    Tuo mainitsemasi 97779066 on myös saman aikakauden nokkia
    Asteita imu 273 pako 282
    nostoa 406/406
    overlap 55

    Tosin imuventtiili menee molemmissa kiinni 63 asteen kohdalla, joten puristussuhteeseen ei ole vaikutusta

    Samaisen kirjan mukaan koneen puristussuhde on 8.0

    Itse miettisin tuon RPM imusarjan laittamista. Ennemmin vaikka Pontiacin oma
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kone on matching numbers mylly ja kaikesta päätelleen mä sen ekaa kertaa avasin. Nokkana oli tosiaan tuo 7779066. Tarkastin vielä kun nokan irrotin, että pääsee edes hajulle mikä siellä on ollut alunperin.

    Tuo rutun nostohan se olisi mukava tehdä. Nyt vaan ei pussi taivu siihen.
    Murea ratkaisu olisi laittaa KRE:n tai Edelin alumiinikannet ja tilata jotkin customimännät tai laittaa se stroukkisarja alakertaan... mutta kun...

    Tuli vielä niitä turhia työstöjä kun oli rysäytettu -95 vuoden jälkeen tänä keväänä kylmiltään käymään ja kiertokankien laakerit ympäri ja kampura sekä kankien alapäät oli saanut kipeetä.:mad:
    Edellinen omista ei varmaan hiffannut että jakaja irti ja öljynpaineet porakeneella kuntoon ennen käynnistystä...MT-öljytkin näytti kyllä vuoden -95 öljyiltä...:(

    Mitään ei ääntänyt kun koeajot tehtiin ennen kauppaa ja ajamalla toin himaan noin 80km matkan, mutta sitä se on harrastepelien kanssa.
     
    Muokattu: 11.12.2018
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Kansista pari milliä pois nyt kustantaa joku pari hunttia ja sillä sais jo vähän ruttua lisää?
     
  13. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    yli 0.70mm jälkeen vaatii myös imusarjapinnan plaanaamisen. 1.5mm on kirjallisuuden mukaan maksimi. Noihin vielä vieraalla teetetyt seeti ja ohjarityöt niin aletaan olla alukansien hinnoissa
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ajatus oli plaanata 0.5 mm pois kansista. Onhan Fel Pron kansipahvi kuitenkin paksumpi kuin orkkis pelti tiivari. Ei karkaisi rutut ihan mahdottoman alas ja normi imari kelpaisi ilman työstöjä.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Joo ei kannata tuhlata rahoja performer imariin. Orkkis on parempi.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Koneessa oli kiinni -68 4bbl Ponun imusarja. harmillisesti halki kaasarin alta molemmilta puolilta. Eipä kannata hitsailla. Edelin ostin käytettynä varsin edullisesti.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Miks 1.5mm maksimi? Joku kanava tulee jo vastaan tasopinnasta vai kuinka?

    2mm otin omista SBM kansista ja 1.5mm imupinnasta samalla ni istuu ku nyrkki silmään.
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei taida mopen ohjeet päteä pontson kansiin...
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Tekisin kuvailemasi peruskorjauksen ilman mitään nostoja tai laskuja,ja laittaisin artsin suosittelemista nokista jomman kumman.
    Kyseessähän ei nyt kuitenkaan ole mikään Raaseri jolla vedetään pää märkänä lapa lattiassa.
    Jos ja kun sen aika koittaa joskus,niin muuttaa auton ja motin luonteen sit perusteellisesti.....455,454 tai jotain vielä isompaa.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eiköhän se tästä selviä, tuo 51-220-4 nokka tilaukseen, Partsilla hyllyssä, ja laakereita sitten kun tietää mitä alikokoa tarvitaan.
    Kansista kyllä lasken sen 0.5 mm. Pitäisi sietää ilman muita hommia.
    On edullisempi jakaa duunit siten että kanget ja kampura Lahden kansityöhön. Lohko + kannet Hämeen Dieseliin!
    Molyrenkaat tilaan rokkiautosta kun partsilla ei ole tarjota.

    No toivottavasti kesällä P I R U N ruma Ponun avopulkka kulkee taas.
     

Kerro tästä muillekin!