Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  2. Vic

    Vic 1st gear

    Kuinka usein ootte öljyä vaihtaneet? Fordi nosti vaihtovälin 7500 mailiin jossain vaiheessa 4.6 koneelle, mutta virallisesti ei tainnut koskea Panthereita vaan muita autoja jossa samaa konetta? Siitä huolimatta ohje on vaihtaa 6kk välein mikä ainakin itellä tulee ensin vastaan.
     
  3. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Aamulla liikenteeseen lähtiessä iski -00 MGM:ään oikea vikojen sarja, mikä mahtaa olla syynä?

    Käynnistyi ensin normaalisti, mutta sammui heti perään ja ei lähtenyt enää käyntiin. Startatessa sisävalot ym sähköt vilkkuivat ja virrat päällä joku rele tms. piti napsetta rattiputken tienoilla. Nappasin varuilta akusta kaapelit irti ja lähdin toisella autolla töihin.

    Tutkailin nyt tässä vikaa ja huomasin akun plus navan liittimen olevan hapettunut piloille ja muutenkin risa, joten putsasin navat ja vaihdoin uuden liittimen tilalle. Loppu hyvin, kaikki hyvin? Ei, mikään ei napsu tai vilku enää missään, mutta mitäs mä kaikille näille muille vioille teen:

    - Virrat kun laittaa päälle, niin mittaristoon syttyy ainoastaan akun merkkivalo
    - Vaihdevalitsin on jumittunut P asentoon (Valitsinta sai yllättäen liikuteltua, kun käänsi avainta ainoastaan yhden naksun eteenpäin)
    - Käsijarrupoljin on jumittunut ylös. On kuin kiinni hitsattu, eli ei hievahda mihinkään.
    - Jarruvalot ei toimi
    - Radio ei toimi
    - Takalasin lämppäri ei toimi
    - Sähkölasit ei toimi
    - Pyyhkijät ei toimi
    - Starttaa normaalisti, mutta ei lähde käyntiin ollenkaan. Ei parkilla eikä neutralilla.

    E: lisäilty ei toimivia
     
    Muokattu: 11.12.2018
  4. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Hyvinkin ikävää, että noin pääsee käymään.
    Helpoin noista lienee tuo käsijarrupoljin kun on vain mekaaninen laite, joten kohtuu suoraviivainen päätellä mikä siinä saattaisi olla.

    Elektroniikka on varmaan tykännyt pahasti kyttyrää, kun tilanne ollut vissiinkin vähän sama kuin repisit akkuu edestakaisin kiinni pois.

    Itse varmaan alkaisin katsomaan ensin, että KAIKKI sulakkeet ovat varmasti ehjät ja tämän jälkeen jollain kapulalla ensin kaikenlaisia vikakoodeja mitä luulisi olevan aika runsaasti tuommoisen tilanteen jälkeen. Ja tämän jälkeen miettimään mitä kaikkea kipiää aivolaatikot ovat mahdollisesti ottaneet.

    Tietty kai perusasioita tuleeko bensaa kipinää yms. niin voi helpottaa vian paikallistamista. Paino sanalla ehkä.

    - Jussi
     
  5. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Lähdettävä varmaan suosiolla hommaamaan vikakoodinlukijaa jostakin. Saako jollain tuommoisella Motonetin OBD 2 lukijalla näistä tietoja ulos ja koodeja nollailtua?
     
  6. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Saa ihan sillä geneerisellä bluetooth lukijalla joka ainakin androidis toimii ja puhelimeen sit esim. torque app (ei paljoa maksanut) tai joku muu jos raadilla on jotain ehdottaa.
    Sillä ainakin saan ihan nätisti infoo ulos -00 excursiosta ja -96 town carista ja nollattuakin.

    - Jussi
     
  7. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Ok. kojelaudan alla olevassa sulakerasiassa näyttäisi olevan kaikki sulakkeet ehjänä, mutta akun vieressä olevan power distribution boxin sisältä oli 50A maxisulake nro 10 palanut. Kokeilin vaihtaa ehjän tilalle, niin hetken päästä palaa sekin. Tämä siitä huolimatta, että oli ovet säpissä ja avaimet taskussa
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Jos sulla menee 50a sulake niin jossain on suora oikosulku runkoon. Johtosarja?
    Tarkista fuel cutoff nappi kontissa.
    Tarkista jarruvalokytkin polkimen läheltä (vaikuttaa shifterin lukitukseen).
     
  9. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Muokattu: 12.12.2018
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tseitseillä on kaiketi ihan perus grand marquis, ei p71.
     
  11. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Juu, P71 löytyy myös, mutta tuohon Grandiin iski tuo vika.

    Fuel cutt off nappi oli pohjassa ja sen, tai jarruvalokytkimen johtojen irti ottamisesta huolimatta polttaa tuota isoa sulaketta. Taitaa lyödä johtosarja jostain maihin?
     
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Varmaan sen verran että jo silmälläkin näkee, 50a oikosulkuvirta on jo jonkin verran. Suojat pois ja seuraamaan koneen johtosarjaa vaan?
     
    Tseitsei2 tykkää tästä.
  13. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    mika VM see grandi on?
     
  14. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Se on -00
     
  15. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tilailin ebaystä ehjän aurinkolopan sekä sen listanpätkän kojelautaan ratin vasemmalle puolelle, johon tulee säädettävien polkimien nappi ja mahdollinen luistonesto. Jälkimmäinen tuohon on tarkoitus laittaa ja ymmärtääkseni se vaatii napin lisäksi ABS yksikön ja pääsylinterin luistonestollisesta mallista, pari jarruputkea ABSilta pääsylkkyyn ja läppärillä ominaisuuden aktivoimisen sopivalla softalla. Tai näin olen itseni antanut jenkkifoourmeilta ymmärtää, korjatkaa toki jos olen väärässä. Pääsylinteri on halpa Rockautossa ja luistonestollisia ABS-moduuleita myydään purkuosana ebayssä, se lienee sama mm. Lincolneissa. Poppivehkeitä ja tasauspyörästön lukko tulis kans asentaa joskus, kohtahan tuo murikka on vuoden ollut hyllyssä kun sen auton kyytiin vuosi takaperin ostin. Ens kesänä vois ehkä nuita seppäillä jos/kun saan jomman kumman varsinaisen harrasteauton sellaseen iskuun että Ford voi vaikka seisoa osan kesästä.
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    TT Thermo hajosi eilen....kaksi päivää takuun raukeamisen jälkeen. Pumppu surisee muttei lämmitä.
     
  18. kpj

    kpj Gearhead

    ^ sehän toimi sitten just sen verran kun on varmaan suunniteltu. Ihme tavaroita nykyään keston suhteen, mutta oliko 1 vai 2 versio? Itellä ollut nyt tuo 1000w kld2 versio ja ainakin toistaiseks toiminut ok. Mielestäni myös ihan riittävän lämmin moottori on kun yleensä on sen 1,5-2h tolpassa. Tosin ei ole ollut vielä yli 10 asteen pakkasta.
    Öljyistä oli puhe, niin ite tilasin rockautosta 6 gallonan purkin täyssynt. Motorcraftin 5w20 öljyä, kaikkine kuluineen tais silloin jäädä n. 35 € / 4 litraa, joten ei paha. Tuo on vielä Fordin suosittelema E85 kanssa....
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    1850W KLD eli 1. versio.

    Todella hyvä laite kyllä muuten. Mahtava lähteä kovallakin pakkasella ajamaan kun auto pukkaa saman tien lämmintä ilmaa. En ole aiemmin jäähdytysnesteen lämpötilaa ennen käynnistystä katsonut, tänään se oli testerin mukaan kuitenkin -5 celsiusta... :(
     
  20. kpj

    kpj Gearhead

    Ihan tyytyväinen olen ollut tuohonkin, just tuon 1,5-2h jälkeen kun käyntiin laittaa, niin heti lähtee ikkunat sulamaan. Kannattaa kysäistä tulevatko vastaan hinnassa, jos ostaa uuden, tosin takuuseen tuo pitäisi silti mennä.
    Tuo kyllä kiinnostaisi kanssa tietää saako tuon luistoneston toimimaan helposti. Ihan mukava lisävaruste se olisi oikein liukkaalla. Kannatan kyllä tuon perämurikka vaihtoa. Itelle tuli samalla tavalla auton mukana Ford Racingin perä ja ainakin tähän meni mutikka sisään ilman suurempia säätöjä, samalla kun olin siellä, niin laitoin uudet poskilaakerit ja pyörän laakerit, vanhat rattaat tosin jäi, mutta eipä nuo kulunut ollutkaan. Kyllä se vaan mukavammin lähtee eteenpäin, kun molemmat vetää. Siihen vielä luistonesto, niin ei tartteis niin varovasti lähtee.
    Jossain oli, että toisiin olisi pelkkällä napin laittolla alkanut toimimaan, uudempiin pelkkä nappi ja ohjelmointi ja sitten toisiin pitänyt vaihtaa lisäks nuo mainitsemasi osat. Tiiä sitten mikä pitää paikkaansa, mutta ei oikein kehtais lähtee vaihtamaan toimivia osia uusiin, varsinkin kun auto on joka päivä käytössä...
     

Kerro tästä muillekin!