Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Onkos tuolla poliittisella kentällä ketään autoharrastajaa tai yleensäkään auto myönteistä po........ eiku paskakasaa.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Eikös tää pipilän paviaani mainostettu olevan "autoharrastaja", ohan hällä elkamina vitut joo, toisin vaan kävi, paskaa sataa niskaan paitti jos olet kaukaa...
     
    1purehell tykkää tästä.
  4. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    onko sun mielestä tää elo täällä parantunut sipilän johdoilla? perustelut ois kiva kuulla?
     
  5. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Bernerskä taitaa tulla m/uniin :rotfl:
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jotenki minä en näe autoilun tai autoharrastuksen tulevaisuutta yhtä negatiivisena kuin monet täällä. Siis kyllähän nuo viimeaikojen linjaukset ja periaatepäätökset polttomoottoriautoilun korvaamisesta sähköautoilulla päivään x mennessä on äkkiseltään aika rajuja ja niiden perusteella on autoharrastajan halutessaan helppo ahdistua, mutta itse näen ne päättäjien puheet 70-luvun energiakriisin yksittäisiin toimenpiteisiin verrattavana paniikkinappulana kuin korkeimpana totuutena.

    Varmasti sähköautoilu yleistyy, mutta paljon saa vielä tekniikka kehittyä ennen ku keskivertoautoilijalla Suomessa on siihen realistisia mahdollisuuksia. Valtaosa autoilijoista ei ikinä osta uutta autoa, joten ennen kuin se vanhimmilla ja halvimmilla autoilla ajavakin kansanosa olisi sähköstynyt niin siihen menisi vuosikymmeniä - jos siis pelkkä sähköautoilu olisi se tulevaisuuden ainoa tapa autoilla. Samalla kuitenkin myös polttomoottoritekniikka kehittyy taloudellisemmaksi ja puhtaammaksi, tulee bensalle ja dieselille korvaavia polttoaineita jne. joten en usko siihen että polttomoottoreista luovuttaisiin kokonaan. Useampi eri energialähde täytyy olla jo sen vuoksi, ettei valtio tai joku muu monopolitason instanssi saa lypsylehmää siitä että käytössä on vain yksi energiamuoto jolle voidaan sitten sanella sellainen hinta kuin halutaan, tämähän tuolla aiemmin jo mainittiin. Eihän talojakaan lämmitetä vain ja ainoastaan suorasähköllä.

    Ekologisuutta jos mitataan ainoastaan sillä, paljonko auto saastuttaa kilometriä kohden, ollaan mielestäni aika hukassa kokonaisuutta ajatellen. Millä sähkö tehdään, paljonko sähköauton valmistaminen saastuttaa jne.? Pienempi synti lienee ajella silloin tällöin 30-50 vuotta vanhalla autolla jossa bensaveekasi kuin ostaa viiden vuoden välein uusi sähköauto. Ylipäätään länsimaisella autoilijalla on häviävän pieni rooli "maapallon tuhoamisessa" jos se todellakin pitää paikkaansa, että yksi Thaimaan lento saastuttaa saman kuin 10 vuoden henkilöautoilu, ja että kourallinen rahtilaivoja saastuttaa saman kuin kaikki maailman autot yhteensä. Tämän lisäksi kun tarkastellaan, mitä jossain vinkuintiassa teollisuus saastuttaa (=se teollisuus jota länsimaista tiukoilla päästörajoilla ja veroilla on liputettu kehitysmaihin) ja miten siellä kipataan rekkalasteittain muovijätettä mereen, niin voitaneen todeta että suunnitelmat henkilöautoilun kurittamiseen totalitaristisilla määräyksillä on vain päättäjien paniikkireaktio?

    Varmasti joku 60-70-luvun muskeliauto on melkoinen kuriositeetti liikenteessä 2030-luvulla, kun se on sitä jo nyttenkin, mutta uskon että esim. harrasteajoneuvoluokka tai muu vastaava status järkevöittää haittamaksuja ja sellaisella on yhä mahdollista ajella sen mitä nyttenkin, kauniina kesäpäivinä, ja vaikka sitten etanolille muutettuna jos bensaa ei joskus oikeasti enää saa. Sata vuotta vanhoja maamoottoreitakin käytellään huvikseen yhä edelleen vaikka niitä ei alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa varmaan ole juurikaan tarvittu enää sotien jälkeen traktorien yleistyessä.

    En myöskään näe tuota että autoharrastus täällä olisi kuolemassa tai edes vähentymässä. Itse olen autoillut vuosituhannen vaihteesta ja aktiivisen autoharrastamisen katson alkaneen n.10 vuotta sitten, ja ainakin sinä aikana koen että autoharrastus on vain yleistynyt, otettiin kohderyhmäksi sitten jenkkiautot tai joku muu. Televisiosta pukkaa joka kanavalta autonrakennusohjelmaa ja jatkuvasti Suomeen virtaa esim. amerikasta autoja uusille harrastajille. Monesti sanotaan, ettei nuorisoa kiinnosta enää vanhat jenkit, mutta ne puhujat ei aina muista sitä että heille vanha jenkki saattoi 70-80-luvulla olla vasta 10 vuotta vanha auto, ja samat miehet ei tänä päivänä tunnusta 80-luvun autoa vielä vanhaksi jenkiksi joka siis kuitenkin on helposti jo yli 30 vuotta vanha. Vuosimallin 2000 autokin on jo 18 vuotta vanha, eli jos joku tämän päivän 25 vuotias harrastaa 2000-luvun bemareita/volvoja/tms. niin siinä ei periaatteessa ole mitään eroa siihen että 80-luvulla nuoret harrasti "vanhoja jenkkejä".

    Väitän myös, että kun esim. 70-luvulta elintaso on kasvanut huimasti ja autojenkin määrä moninkertaistunut, niin varmasti myös suhteellinen autoharrastajien määrä on kasvanut nuista ajoista. Jos auto ylipäätään on ollut 70-luvulla elintason merkki, niin nykyään perus duunareillakin on kahden auton lämpimät tallit ja liuta harrasteautoja + käyttikset päälle. Tämä kehityskäyrä on varmaan ollut aika lineaarinen.
     
    Muokattu: 16.12.2018
    Charger´69, talonmiehen vapaapäivä, 1purehell ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    70- luvun usassa saatiin suht ikävä kaaos aikaseksi kun päättäjät painoi öljykriisin aikana paniikkinappulaa. Toivottavasti nyt ei suomessa paineta.

    aika harvassa on nuoret jolla "jenkki". Nykyään nuoret tuntuu menevän oli niillä sitten 30v-40v auto tai 10v auto volvo/bmw/mersu/saab/vag- akselille mitä johonkin amerikkalaisiin. Ehkä yksi tekijä tossa on se että noi on aika kalliita ja sillä yrjö-farkun hinnalla saa jo 200+ heppasia uudempia euroautoja jotka paremmassa kunnossa ja vähemmän ajettuja. Uudemmat "jenkit" paljon kalliimpia.
     
  8. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Oma poika täyttää kohta 17v....ikänsä seurannut ja jonku verran varsinkin pienempänä osallistunut autoharrastukseen....kyllä ne kavereiden kanssa hymähtelee ja kattelee toisiaan kun oon jonku romun pihalle raahannut.Tässä alkaa olla ittekin kohta nähtävyys...bemarit ja Mersut tuntuu tehoineen olevan isolle osalle nuoria SE juttu,eikä se minua kyllä haittaa.MUTTA enempi vaivaa ja tulee mietittyä niitä autoalan yrittäjiä jotka on alkaneet valtion "alkakaa yrittäjäkisi" hokemasta yrittäjäksi ja sijoittaneet tuntuvasti hommaan....tälläinen huuhaa uutisointi saa esim arvokkaan vaihtoauto varaston arvon heilumaan,investoinnit alalle vähenemään jne.Kyllä kait meille nauraa koko muu maailma ääneen....vanha kalusto kyllä poistuu aikanaan luonnollisen poistuman kautta ilman pakkolakejakin jos ja kun sähköautot valtaa alan.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo se arvonalenema on oikeastaan ongelma jos on (vain) myymässä tai vaihtamassa halvempaan, eli itsekin jäähdyttelemässä. Ostolaidallahan se on vain plussaa.
     
  10. Anza

    Anza Gearhead

    Mun mielestä monien autojen hinnat vähän karannu. Ne vois hyvin tulla alaspäin sinne harrastelijan tasolle. Ei ois vara laittaa esim. 80-100t euroa johonki Chargeriin.
    Hinnan alentuminen ei ole arvon alentuminen. Pitäisin suuressa arvossa jos saisin hyväkuntoisen jenkin kohtuurahalla. Nyt harrastan metsälöytöjä.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Kysynnän ja tarjonnan laki määrittää hinnan.

    Se mitä meidän hallitus tekee, tai on tekemättä, tuskin hetkauttaa sitä 80 - 100t Chargerin hintaa ainakaan alaspäin, koska sit jos ne ei tänne kelpaa, niin ne kelpaa ainakin Ruotsalaisille, tai Amerikkalaisille..
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    Kysynnän ja tarjonnan laki varsinkin jos auton on hankkinut sijoitusmielessä. Ilmastovouhotus vaikuttanee myös Ruotsissa ja jenkeissäkin.

    Löytyykö uus sukupolvi nuoria harrastajia / sijoittajia, joilla 80t euroa autoon? Vai sijoittaako se sukupolvi johonkin enemmän sosiaalisesti hyväksyttyyn ja "ympäristöystävälliseen"
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Katsokaa ikäjakaumaa Harrasteautotapahtumissa. Alle 50-kymppiset on poikkeus.
     
    sdfsd ja Impalas tykkäävät tästä.
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eiköhän nämä 50 tonnia ja up hinnat kuitenkin ole sieltä harrastuksen yläpäästä. Uskon että osa näistä hinnakkaistakin peleistä on todellisuudessa firmojen nimissä. Eikä siinä mitään pahaa toki ole.

    Ei Tämä harrastus mihinkään lopu. Trendit Muuttuu kuten farkkujen puntin leveys, mutta kaikki ei silti osta sitä trumpetti punttia.
    Mä ainakin kuljen siinä " pillipuntissa" riippumatta muista.
     
    markoyt tykkää tästä.
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Malmin tornista 18

    [​IMG]
     
    passerby tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Arvaa vaan moniko kuvan autoista ajaa muutenkin kun tonne tapahtumaan/vastaavaan?
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Ja sekö ei ole harrastamista, jos sillä ei aja 24 / 7 ?
     
    onoff road, Jussi289, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei, mutta antaa väärää kuvaa aktiivisuudesta jos kerran kesässä on tuhat autoa samassa paikkaa ja muuten et näe kun yhden viikossa.


    Mitä nyt itsekin 10v harrastellut niin vähenemään päin on kalusto tien päällä ollut.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  19. Anza

    Anza Gearhead

    Ei kai harrastus kriisissä ole. Telkkarissa pyörii autonkorjausohjelmia ja lelumainoksissa hienoja autoja. On vanhoja autoja nuorison tietokonepeleissäkin. Ei autoharrastus mihinkään häviä, mutta ne autoihin voiton himoissaan rahoja sijoittaneet voi olla vähenemään päin
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Ei nyt taas viitsittäisi mennä tähän, että;

    "Vain minun tapani on oikea harrastaa"

    Et jos joku ajaa vähemmin, korjaa vähemmin, jollain on halutumpi / vähemmin halutumpi harraste kampe, enemmin tehoa / vähemmin tehoa, niin se on väärin harrastettu.

    Edelleen tää elo ois vitun tylsää, jos me kaikki duunattas kaikki asiat just samoin!!
    Ajettas saman merkkisillä, saman värisillä autoilla ja korjattas niitä just yhtä hyvin, tai huonosti kun kaikki muutkin.
     
    Charger´69, onoff road, Jussi289 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!