Ford 302

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei ole ei, mutta noilla osilla sais kierrosherkän terhakkaan koneen.
    Ja mun mielestä' 2400kin riittäis.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Monellakos 274lla nenulla olevalla kasilla oot ajanu?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    EN yhdelläkään, mutta olen lukenut niistä aika paljon, ja yhellä kasiautollakin olen ajanut ja sen myös virittänyt. Mulla oli 74 chevelle, eka autona, jossa oli 262:nen kasi, vaihdoin siihen 305:sen jonka dekistä höylättiin tavaraa pois ja laitoin kireämän nokan, noin 260asteisen ja peltisarjat+ pervormerin ja 600sen kaasarin, orgis limpussa oli stall jotain 1600rpm, selvesi jarru pohjassa kaasua painettaessa, ostin siihen noin 400rpm myöhemmin ottavan limpun.

    Olen lisäksi lukenut näistä asioista hyvin paljon.

    Voisitko ennemmin kertoa mikä viesteissäni oli vikana, kuin kyseenalaistaa osaamistani.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei se kone pelkillä asteilla toimi. Mun kokemus 274:sesta matalapuristeisena kolmivaihteisella TH350:sellä lootalla 15" renkailla ja 3.73 perävälityksellä on se, että menoa on ihan hyvin peruskaupunkiajoon, mutta löylyt löytyy vasta 3500 rpm:n jälkeen. Jos haluaa ns. tosimielessä sieraimet auki kiihdytellä, niin joutuu vedättämään ihan kierrosalueen yläpäähän. (5800), jotta vaihdonkin jälkeen kone on hereillä. Tämä siis n 1350 kg autossa.

    Sen verran tuo ylävireisyys häiritsi, että pienensin asteita 264:seksi ja vaihdoin rullaan, jossa on oleellsiesti jyrkemmät rampit. Samalla nostin puristusta pykälällä ja laitoin nokaa vähän aikesemmalle (4 astetta) jotta dynaamisetkin nousevat. Saas nähä kuin äijän kävi.

    Mun mielestä J_J:n tarkastelu on vähän liian yksikertainen, kun ei puhuta välityksistä mitään.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Luultavasti hyvin, koska jyrkkä nokka ja matalat purkat tietää vielä matalampia puristuksia, joka kuten tiedetään ei ole väännön kannalta hyvä asia.

    Ja nokan aikaistaminen yleensä parantaa keskikierrosalueen vääntöä.

    Luulen että sun kävi ihan hyvin. Eikä tuo 5800rpm vielä kovin mahdoton lukema ole.
     
  6. country sedan

    country sedan Gearhead

    Niin että j_j:n tekninenen tietämys on copy pastettua.. tässä käsittääkseni halutiin käytännön kokemuksia eri comboista 302:ssa, joita sulla oli? Nii joo ei yhtään.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Aijoo omassa tarkastelussa oli vielä mukana se, etä alla ei mahdu pyörimään ilman peltitöitä hirveestii leveemmät kuin 235 / 60 / 15 renkaat. Eli ihan pelkkää alavääntänokkaakaan ei viitsi hakea kun se vääntö ei siirry sitten enää tiehen.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Special informatsuun only for juu, oi copypastemestari.

    Euroopassa polttoainelaatu ilmotetaan RON-lukuna, jenkeissä RON+MON/2.
    Niitten mid-grade 89 on jopasmiehelle vinkkinä, Suomen pumpussa 93 ja premium 91 on sitten Suomessa 95.
     
    Herje ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässä on myös sitä joopas_joo - osaamista parhaimmillaan:
    Mies laittaa kaksi täysin erilaista nokkaa samalle viivalle. Toisessa on imupuolen .050" asteita 204 ja toisessa 230 ja ilmoitetuissa käyttökierroksien yläpäässä eroa 2000r/min..!

    Pitäiskö opiskella vielä hieman lisää ennenkuin antaa tälläisia "neuvoja".
     
    Jussi289, max ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Okei, siirryn omaan threadiini.
    Oppiihan sitä lukemalla ja tekemällä.

    Goodbye!

    Ps. annoinkin kaksi täysin erilaista vaihtoehtoa, niin kuin hakusessa oli!
     
    Muokattu: 23.12.2018
  11. ak72

    ak72 Gearhead

    Mulla on ’66 Mustangissa kb pattimännät, howards 270/270 .544/.544 rullanokka edel rpm imari, edel rpm kannet ( jotain reilu 15v vanhat), edel 650 kaasari ja skorpparin rullakeinut. Konetta ei oo dynottu mutta arvelisin karvan alle 350hp. Tarkotus ois penkissä käyttää ehkä ens kesänä. Vääntöä on riittämiin ja laulaa tarvittaessa 6000 rpm. Loota on 4-vaiht manuaali ja peräruuvi 3.5:1
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Powerstroke tykkää tästä.
  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tota xe262/flat mäntä/edel 1.9" vois pitää yhtenä vaihtoehtona, tästä tekis mieli kuitenkin "kiristää pykälällä" Ton xe274 nokan vois poissulkee, muitakin kuin compin nokkia voi ehdottaa.
    Mulla on hyllys tosiaan toi tci:n breakaway limppu, minkä vois tän koneen jatkoksi laittaa. Stallia ei suoraan ilmoitettu, spekseis on vaan "will give you about 1,000 more rpm stall speed than stock" Vakiolimpun tartuntaa en oo jarrua vasten koittanu, olettaisin et tällä vois olla 2200rpm paikkeilla, ei voi tietää, sithän sen näkee kun on paikallaan.

    ak72: Sulla on kb:n männät edelin kansien kans, muistatko mallia ja mahtuuko noilla nostoilla venat aukeen ilman kolojen kairausta?
     
  14. ak72

    ak72 Gearhead

  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ok, hyvä tietää. Osaako joku sanoa onko nois compin nokis "sisäistä" ennakkoa? Kuulin et jossain olis mut en löydä netistä sitä tietoa. Aikani kuluksi laskeskellu noita dynaamisia ruttuja, 10.5 staattisella (pattimäntä) ja compin xe268 kepillä tulis 8.4, parin asteen muutoksella olis 8.28, eiks toi oo vielä "turvallisella" alueella. Mäntävalikoima alkaa olla nyt selvillä, halutulla puristuskorkeudella vaihtoehdot flatti +4cc tai dome -2.6cc eli karkeasti ruttu joko 9.5 tai 10.5
    Välimuotoa ei oikeen oo jos ei vaihda kansivaihtoehtoa tai sit alkaa koneistelemaan. Löytyy myös flat +2cc mut 4kpl pientä koloa, tod näk. joutuu sit kaivaan suuremmaksi.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Foordeissa aika paljon stallia jo tehtaalta, mulla vakiolimppu 302 perässä otti jarru vasten 1800rpm.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö tuo luulis olevan jo yli 400 moottoriteho moisilla hilppeillä jo?
     
  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Mul on pikkukoppanen c4 jossa se pienempijakoinen turbiini, en tiedä onko ite limpus eroa isokoppaiseen mut en usko et toi mun turbiini olis antanu "löysää" noin korkeelle.

    Katoin kans noita ak72 koneen speksejä, melko raikkaalta kuulostaa:)
     
  19. ak72

    ak72 Gearhead

    Eiiiii välttämättä. Edellisellä nokalla joka oli Edel RPM jossa asteita reilummin ku nykysessä mutta nostoa vähempi dynottiin 345hp, tosin tuolloin mulla oli jakajassa kierroksenrajotin 5800rpm:ssä joten ei jengutettu enempää vaikka käyrä oli vielä nouseva. Puristus jää mulla karvan alle 10 kun kannet on 60cc palotiloilla. Toi Howards nokka on speksattu 1600-5800 jenga-alueelle ja tosiaan asteita on maltillisesti.
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Edelin 7122 rpm nokkaakin katoin, laajan käyttöalueen sille lupaavat (1500-6500) mut dynaaminen ruttu jäis 7.49 (10.5 staattisella) mut hyvin on näköjään silläkin irronnut.
     

Kerro tästä muillekin!