Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuollainen 60-70 luvun vanha muskeliauto on lähinnä aikuisten miesten leikkikalu, sporttisia ajo-ominaisuuksia ei ole, ainoastaan moottoritehoa on enemmän, mitä kori sietää, joka soveltuu kiihdyttämiseen, kuminpolttoon ja suoraa ajamiseen.
    Liikaa painavaa rautaa mutka-ajoon.
     
    stealth, Inlinee ja palontie tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei, mutta onhan ne kaksi täysin erilaista autoa muutenkin vaikka ajo-ominaisuudet sulkee pois.

    Itse haen matkustusmukavuutta kun ajan paljon. Sen jenkit osaa. En väitä ettei bmw ois mukava, mutta ei sillä samaan pääse. Kaikilla on rajotusten mukaan tielläkin kestänyt.
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos autoharrastamisen kustannukset suhteutetaan nykyiseen ansiotasoon ei harrastaminen ole ollut näin halpaa ikinä. Sama pätee useimpiin harrasteautojen hintoihin .
    5000€ on abaut kuukauden-kolmen kuukauden nettopalkka. Aikaisemmin sillä ei ole saanut edes kalsariverhoiltua 4-banger mustangia.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. Juhani80

    Juhani80 1st gear

    Mielenkiintoinen keskustelu.

    Eli mikä on jenkkiauto-harrastuksen ja autohararstuksen tulevaisuus? Sanoisin, että jäitä hattuun. Telkkari on täynnä ties mitä wheeler dealereota, fast and loudia, jenkkien japsiautoja, romuraudan valtiaita, dieselbrotherseita ym. Ei noita hömppäsarjoja tuotettaisi ellei niillä olisi autoista kiinnostuneita katsojia. Eli maailmanlaajuisesti kalssikkojenkeillä ja klassikkoautoilla on kysyntää. Kysyntä ja tarjonta päättää mikä auto on klassikko ja mikä ei.

    Se että Suomessa nuorisolla (alle 30-kymppisillä) ei näy jenkkiautoja, johtuu siitä, että säännöllisen toimeentulon löytäminen on tänäpäivänä paljon vaikeampaa kuin vanhoina hyvina aikoina. Ja sen lisäksi on olemassa paljon muitakin hienoja autoja ja moottoripyöriä joita harrastaa kuin jenkkiautot.

    Mitä taas tulee Suomen näkymiin jenkkiharrastuksen suhteen, niin jokainen voi äänellään vaikuttaa eduskuntavaaleissa siihen miten ja millä tavalla autoilijaa tulevaisuudessa ruoskitaan.

    Joku sanoi, että ei ole ketä äänestää, kun tarjolla on vain ex missiä ja juopposahuria.

    No juopposahurista voi olla montaa mieltä, mutta demari-viherpiipertäjä hän ei todellakaan ole. Ja tälläkin hetkellä hän miehittää eduskuntapaikkaa jonkun viherpiipertäjän sijasta ja siten omalta osaltaan tekee viherpiipertäjistä yhden eduskuntapaikan verran heikompia.

    Äänestää kannattaa, koska 200 edustajaa valitaan vaikka kukaan muu ei äänestäisi paitsi kuin edustajat itse itseään.

    Minä itse en äänestä juopposahuria ( äänestäisin jos olisi mun vaalipiirissä) mutta hänen puoluettaan kyllä. Maahanmuuton lisäksi heillä tuntuu olevan kaikista maalaisjärkisin suhtautuminen tähän ilmastovauhotukseenkin. Näin Ilmeisesti jo ideologisistakin syistä, kun heille näytttää olevan tärkeää olla poikkiteloin demari- vihervasemmiston kanssa aina ja kaikkialla.
     
    FuryIII '71, kuutio, deeäxä ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Juhani80

    Juhani80 1st gear

    olen samaa mieltä. Ennen vanhaan (ennen 2001 tehtyä käytettyjen maahantuotujen veromuutosta) käytettynä maahantuodusta autosta piti maksaa uuden vastaavan auton verot. Tämän seurauksena kaikki markkinoiden vähänkin erikoisemmat autot olivat lähes järjestään muuttoautoina maahantuotuja ja tarjontaa oli vähän. Ja nämä vähät autot pitivät arvonsa kun tarjona oli pienempää kuin kysyntä.

    Minä sain kortin vuonna 1998. Sillä rahamäärällä, jolla sai silloin alleen sen ajan tyypillisimpiä nuorisoautoja (80 luvun alun escortteja, teini dx:ia, opel asconat ym) minua 10 vuotta nuorempi sukupolvi ajeli vuonna 2008 saksasta uitetuilla abaut 10 vuotta vanhoilla coupe mersuilla, bemuilla, suprilla +muilla erikoisemmilla vehkeillä. Eli suhteessa samalla rahamäärällä sai alleen huomattavasti erikoisempaa ja laadukkaampaa autoa.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olen aivan hukassa puoluepoliittisesti, mutta yhtä asiaa en aio unohtaa;
    sen kun persut innoissaan ajoivat moottoripyörille ja veneille käyttömaksuja. siis niitä en tule koskaan äänestämään. piste.

    en sitä sano että mikään muu puolue sen parempi olisi, mutta mulle persut ja siniset on em. syystä täysin poissuljettu. Vaikuttaa siltä että ne on valmiit esittämään mitä vaan ns. suurta yleisöä kosiskelevaa pelleveroa tai rangaistusta moottoriharrastajille!
     
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ei tollasia populisteja kannata äänestää, ovat vain sensaatiohakuisia pellejä ja takinkääntäjä loikkareita.
    Nytkin maatamme hallitsee mm. tälläinen vaaleilla valitsematon ryhmä jota ei ketään äänestänyt.
    Täysin käsittämätöntä.
     
  8. Juhani80

    Juhani80 1st gear

    Taidat sotkea persut vihreisiin? Jokainen tyylillään. Muista nyt kuitenkin, että tuo käyttömaksuja ajanut ryhmä erosi persuista ja perusti tuon sinisen.

    Eli persuista poistui moottorivihanielinen kuona. Ja nyt persut ainoana puolueena irtisanoutui koko sipilän ilmastoryhmästä. Jonka tarkoitus on keksiä rangaistuksia moottoriharrastajille.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  9. Juhani80

    Juhani80 1st gear

    Mieluimmin populisti kuin demari-vihervasemmisto. Sinisten suhteen ole oikeassa ja ko ryhmä tuleekin katoamaan. Moni edelleenkin sotkee siniset persuihin ja päinvastoin. Persuihinhan jäivät ne jotka alunalkaenkin vastustivat noita sinisten takinkääntöjä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää sitten muistaa sekin, kannattaako nyt valita harrasteeksi vanhempi auto vai joku bmw mitä löytyy sadoittain nettiautosta. Bemarit tuskin häviää 5-10v sisään sieltä mutta suurin osa vanhemmista jenkeistä lie jo vähissä tai hinnoissaan.
     
  11. sectoid

    sectoid Gearhead

    Minulla on niin vähän kokemuspohjaa eri autoista, että en osaa mitään erityistä sanoa. Oma yksilöni oli ostamisen aikoihin päällisin puolin suhteellisen siisti.

    Ajovalojen sekä lämmityslaitteen teho voisi olla parempi. Vaihdatin helmapellit kokonaan uusiin, koska alkuperäiset olivat turhan huonossa kunnossa. Konepellin etureunassa on tyypilliseen tapaan ruostetta. Korjautan joskus kun on rahaa.

    Dodge Stratus on kuitenkin paras kompromissi minulle hinnan sekä ajettavuuden suhteen. 2.5 V6 tarjoaa riittävästi tehoa sekä vääntöä. Pärjää vielä nykypäivän liikenteessä hyvin, eikä tientukkona joudu olemaan. Maksoin omastani 850€. Huoltoja sekä korjauksia on tehty, mutta ne ovat jakautuneet melko pitkälle aikavälille.

    Vaihdelaatikko näistä voi hajota, mutta puolitutun korjaajan mukaan sen ei tarvitse olla automaattisesti katastrofaalista rahallisesti. Suurin osa hajoamisista lienee huonon tai olemattoman huollon aiheuttamia. ATF+4 öljy ei ole edes kallista, joten huolloista tinkiminen on lähinnä idiotismia.

    Tässä Nettiauton yksilössä on vaihdelaatikko kestänyt jo kunnioitettavan määrän kilometrejä. (Voi se olla korjattu jossain välissä.)

    https://www.nettiauto.com/chrysler/stratus/10155538

    Mikäli itse olisin nyt Stratusta ostamassa, niin tämän kävisin katsomassa.

    https://www.nettiauto.com/chrysler/stratus/10146074
     
  12. zero

    zero 3rd gear

    Tässähän on perää, sen on pakko lisätä urheilullisuutta, nimittäin kaverilla on RS Focus missä on virtalukko mitä pitää käyttää ihan niinku normi focuksessa, mutta sen lisäksi on urheilullinen starttinappi :odbiggrin::odbiggrin: siinä tuntuu just siltä että turha työ mennyt ihan hukkaan :odroll:
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hyvä sulle että olet löytänyt oman unelma-autosi mallista joka on melko helposti ja halvalla hankittavissa, eikä Hemi-jokin tai SS Camaro tai muu mitä kaikki muutkin haluaa ja hinnat on sen mukaisia... Tosin vähän tuntuu siltä että et ehkä ole ihan täysin objektiivinen kun vertaat Saratogaa muihin autoihin ;)

    Saratogaa mulla ei ole koskaan ollut, mutta GM:n B-korisia useampi ja vielä useamman kanssa on tullut oltua tekemisissä. Tuollaisen laatu mitä tulee materiaaleihin, osien sopivuuksiin ja kokoonpanoon ei kestä vertailua varmaan yhteenkään saman ikäiseen japanilaiseen eikä moneen eurooppalaiseenkaan, ei tarvitse olla edes mikään premium-brändi. Olet sitä mieltä että noilla ajetaan suuria kilometrimääriä, voi olla, itsellä oli joskus ´86 Brougham suomi-auto joka oli ajettu n. 390tkm ja moottori kulutti jo uhkaavasti öljyä... Ehkä oikein hyvällä huollolla meneekin puoli miljoonaa rikki, mutta kummasti samoja kilsamääriä ajetaan japanilaisella jossa moottorista otetaan kolminkertainen litrateho.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tää oli ihan hyvä vertaus! Jos Karpov saa kiksejä 90-luvun Explorerista tai 4.3 tbi-pikupista niin hyvä, kaikki ei välttämättä saa... Miksi niillä pitäis väkisin ajaa jos ei vaan kiinnosta?
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei nyt tarvi toiseen ääripäähän vetää. Saa jenkeistäkin ränttätänttää ja meininkiä 70-luvulta sopuhintaan ilman että on joku charger.


    Jos mä haluaisin chargerin muttei rahkeet tai lompakko riitä, en ostais mitään tbi pikappia mutta en kyllä bemariakaan. Varmasti löytyis joku amerikkalainen peli halvemmalla missä kuitenkin munaa.


    Esim jos mä haluaisin vaikka akkuporan niin emmä käsiporaa ostais jos mulla ei olis varaa siihen halutuimpaan akkuporamalliin. Ja kuitenkin hintaerot vähän eri luokkaa työkaluissa kun autoissa
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entä jos muskelin verrokki oiskin joku muuten räyhee 60-70s peli mutta ilman muskelilisää? Tai gt-r korvike ois vaikka skyline (vaikka tossa esimerkissä toki auton tuoreus voi painaa vaakakupissa)?
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mikä tuommosessa Chargerissa on hienoa, ennemmin valitsisin Mustangin samalta aikakaudelta.
    Kun katsoo vaikka "Bullittia", niin on se Charger todella kömpelön oloinen auto Mustangiin verrattuna.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei mullakaan Chargeria ole, ei tosin Corsicaa tai Exploreriakaan :D Tosin taitaa olla edullisimmatkin 60-lukulaiset olla kalliimpia kuin em. esimerkit... No, tuskinpa harrastus siihen kuolee Suomessa että valtaosa ei halua ysäri-etuvetojenkkejä käyttö- tai harrasteautoiksi.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Chargerkin nyt oli vaan esimerkki. Vai joku tollanen siksi oltava kun ei ole omia mielipiteitä, kokemusta mistään muustakan tai auto on tarpeeksi kallis tai harvinainen eli hyvä tekosyy olla hommaamatta sitä.

    Ja nyt en todellakaan sohi enkä aliarvioi ketään muskelien omistajaa vaan just niitä joilla suu käy ja ajetaan jollain shaissella.


    Kuitenkin mun mielestä jenkeillä se raja on häilyväinen esimerkiksi muskelin ja jonkun perinteisemmän version kanssa samalta aikakaudelta + moottoria saa helposti entrattua.

    Corollasta ei ihan helpolla supraa tule mutta galaxie isolla motilla tai vaikka capricekin jo suttaa ja pyörii tunnelmallisesti pitkin katuja :)
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää alkaa nyt kärjistymään etuveto ja corsica linjalle kuten aiemmin meinas talvesta tulla ongelma vaikka kevät/kesä/syksykin oli liipasimella.


    Ihan hyvin tarjontaa on takapotkupuolellakin. Ja jos 30-40k on halutun muskelin hinta niin 10-20k saa jo ihmeitä.

    Eli ei nyt sekoiteta muskelihimoja etuvetosiin. Etuvetoset vedin esille kun tuli käyttöautoksi kelpaavista ja ajo-ominaisuudet omaavista autoista kyse. Eli jenkeistä löytyy jokaselle jotakin.
     

Kerro tästä muillekin!