Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä kulunut vuosi 40tkm amerikkalaisilla, ei oikeen muilla ajoa. Aiemmin se 10-20tkm ja muu ajo muilla, pääosin diesel.

    Tankkaan pääosin venäjällä mutta on ne tämän vuodenkin ajot maksaneet reilu 20tkm ajojen verran Suomessa.


    Mihin tämä edes liittyy?


    Jos on ollut taloudellisesti tiukkaa olen ajanut enemmän dieselillä ja säästänyt silti perus bensa autoon verrattuna senverran, että on voinut ajaa vielä jenkilläkin väh kympin.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    aamen!
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jotenkin toi karpovin ja sämpyn amerikkalais auton päivittäisen käytön määrittely harrastamiseks ei mulle aukee.
    Onko niin että jos paavo ajaa vanhalla hiasella 100000 vuodessa ja hitsaa itte pohjan leimakuntoon joka vuosi niin paavo harrastaa japanilaisia autoja?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä kyllä ymmärrän, mitä haet. Mutta ei se oo ihan niinkään. Kyllä siinä harrastamisessakin tulee välillä eteen juttuja, joita ei millään viitti/haluais tehdä. Se vaan ei jatku, jos ei pakota itteensä tekemään niitä ikäviäkin pois edestä.
     
    sdfsd, Pertti K ja palontie tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Amerikkalaisen auton päivittäinen käyttö on kait ennemmin elämäntapaa kun harrastusta. Mielestäni harrastuksen tulevaisuus ei ole valttämättä huono, se vaan vaatii tulevaisuudessa enemmin rahaa että voi harrastaa.

    Petrolipäiden elämäntavan tulevaisuus on kyllä huono. Vaikka itse haen bensaa Venäjältä niin kauppa- ja muita nurkka-ajoa teen nykyään enemmän puolison ranskanpatongilla kun tuo G500 hörppii bensaa aika tajuttomia määriä kaupunkiajossa.

    Katson silti harrastavani mersuja, tuo uusin on minunkin mielestä käyttöharraste. Vaikka vm 2000 niin piti tehdä taakse menevät jarru ja hydrauliputket sekä bensaputket uusiksi viime kesällä kun oli ruostumassa puhki, kenties jo tänä talvena.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No koetko harrastavasi kaupassa käyntiä? Onko sinne pakko mennä Cadillacilla?

    Itse käyn töissä, koska "pakko", ei ole harrastus. Joskus kuljen työmatkan vapaaehtoisesti pyörällä tai harrasteautolla ja lasken sen harrastamiseksi. Jos se olisi ainoa vaihtoehto ja mieluummin menisin jotenkin muuten, en laskisi.

    Jussia komppaan, että on myös niitä ikäviä pakkopullia harrastuksessa. Jos ikävien (-) ja mukavien (+) summa jää miinukselle, niin onko se harrastus? Voihan sitä sellaiseksi tietysti väittää, mutta kyllä se minusta on elämäntapa tai jääräpäisyyttä. Tai jos ei oikeasti ole vaihtoehtoja (=pakko), niin ei sitäkään.
     
  7. jenkula

    jenkula Gearhead

    Joo.Harrastaa voi niin monella tapaa.Itse laskisin sen niin että kaikki mitä tekee työajan ulkopuolella on harrastamista.Yks istuu kapakassa,toinen rassaa vanhaa/uudenpaa auton romuunsa,kolmas ties mitä.Mitä väliä sillä on mitä toiset on mieltä omista rakkaista harrastuksista,pääasia on että harrastaa.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Harrastuksesta saa jotain sellasta, joka ei sovi lokeroitavaksi plussiin ja miinuksiin.

    Minunkin mielestä on absurdia luokitella harrastamista jotenkin vapaaehtoisuuden kautta tai koittaa vetää jotain rajaa harrastamisen ja elämäntavan välille. Harrastamisen syyt on ylipäätään sellaisia, joita ei pysty laittamaan taulukoihin tai edes määrittelemään.

    Harrastaminen voi olla pään seinään hakkaamista, epätoivoisen romun korjaamista jotta sillä pääsee töihin, koska sen hankkimisessa vaikutti tunne eikä järki. Nekin pään seinään hakkaamiset voi olla rakkaita hetkiä. Kun sormet on jäässä ja vitutus taivaissa, mutta sitten saa jotain tehtyä kun oli pakko ja pääsee rattiin.

    Harrastaminen loppuu ehkä siinä vaiheessa kun sitä määrittelee pelkästään järki eikä tunne. Kun etsitään se suorin tie ja matalin aita.

    Monasti hartiapankki talonrakentaminenkin täyttää harrastamisen tunnusmerkit, koska tunteen takia ei tehdä asioita helpoimman kautta.

    Joku sanoo harrastamiseksi työntekoa silloin kun siihen ei ole taloudellista pakkoa. Mutta siinäkin pistäisin ennemmin kriteeriksi homman järkevyyden, jääkö käytetylle ajalle korvaus jolla on merkitystä.

    Sen takia näen uhkakuvia harrastamisen tiellä, koska kaikkea autoiluun liittyvää koitetaan väkisin "järjistää", eikä jää tilaa toteuttaa asioita vähemmällä järjellä mutta enemmällä tunteella.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No mitäs vittua mun pitäs päivittäisen käytön, korjaamisen, lisövalojen, kaiuttimien ja muiden lisäysten jälkeen vielä tehdä, että tulis harrastajan leima?

    Kaiken muun kyllä autoon teen paitsi maalaan tai pinstrippaan tai madallan/ customoin rajusti koska ne ei kuulu mun taitoihin tai intresseihin.

    Tai kun mulla oli passat mihin tein dp:n ja vähän yritin viritellä ym, niin koin itseni harrastajaksi kun samalla perehdyin tekniikkaan ja muuhunkin kovemmalla mielenkiinnolla.

    Se olis pitänyt itse maalata ja vetää pohjaanlyöntikumien varaan?


    Kyllä mä elämäntavakseni autoharrastamisen miellän.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja jos nyt rumasti ruvetaan kategorioimaan ja käyttöautoiluksi laskemaan sitä, että auto liikkuu niin...


    Sekö on harrastamista, että sitä tekee joskus harvoin vapaa-ajalla ja ei kerkeä tai halua ajaa kun vähän sillä autolla? Luulis, että se on sitä pakkopullaa just jos ei kalusto liiku. Kärjistäen.


    Olenko jääkiekon harrastaja jos mulla on jääkiekkovarusteet ja käyn harvakseltaan jäällä? Jos käyn joka päivä niin olenko jääkiekon pelaaja ja "työkseen" sitä tekevä?


    Jos seuraan jääkiekkoa ahkerasti kotona televisioista mutta en itse pelaa, olen penkkiurheilija enkä jääkiekon pelaaja?


    Lopuksi edelleen mulle sama kuka mitenkin, ja huolenaiheeni on kaluston heikko näkyvyys.


    Enkä oikeen ymmärrä sellasiakaan automiehiä jotka esim harrastetta puunaa ja huoltaa tip top, sitten jollain käytöautolla runnotaan ja huoltoja laiminlyödään, hyvä kun muistetaan tankata.
     
    Muokattu: 25.12.2018
  11. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Jääkiekkoon on vähän hankala verrata, kun se vaatii aina joko sen harrastus- tai työpaikan, että sitä voi ylipäätänsä pelata. Olisko joku pyöräily vaikka parempi vertailukohde? Tiedän paljon ihmisiä ketkä käyvät töissä tai koulussa pyörällä, mutta eivät he silti koe olevansa sen takia pyöräilyn harrastajia. Tiedän myös huomattavasti pienemmän joukon kenellä on tuhansien arvoisia maantie- tai maastopyöriä ja heitä pitävät itsensä lisäksi muutkin pyöräilyn harrastajina, vaikka niillä pyörillä ei ajeta päivittäin ympäri vuoden.

    Talon rakennus hartiapankilla harrastus? No voi kai se joillekin olla sitäkin, samaan tapaan kuin vanhalla autolla kymmenien tuhansien kilometrien ajaminen vuodessa on joillekin, mutta mitä tossa omassa kaveripiirissä on noita oman talonsa rakentaneita, niin 100% syy on ollut siinä, että ei ole ollut varaa teettää sitä työtä muilla.

    Ei tää kuitenkaan kovin vakavaa ole ja mulle sinänsä ihan sama kuka harrastaa mitenkin, tai onko kokonaan harrastamatta, mutta jos se harrasteautorekisteri joskus saadaan toteutumaan, niin siitä ei valitettavasti tule sellaista, että se hyväksyy ihan jokaisen itse määrittelemät kriteerit harrastukselle.
     
    Muokattu: 25.12.2018
    mcmies tykkää tästä.
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    En ole nelosversiota ajanut. Eiköhän tuolla toimeen tule. Tämä taitaa olla lähin vastine.

    https://www.automobile-catalog.com/car/1999/2731445/plymouth_breeze_2_0-liter_automatic.html

    Kesäaikana olen päässyt alle kahdeksan litran keskikulutukseen maantieajossa. Talviaikana keskikulutus reilut 9 litraa per 100km. Omani on juuri tämä linkin versio.

    https://www.automobile-catalog.com/car/1998/1507595/dodge_stratus_es_2_5l_v-6_automatic.html
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei minua huoleta yhtään jos ysärivaneja, neoneja tai voyagereita ei näy katukuvassa tai porukka ei halua niillä ajaa.
    Harrasterekisteri kaatuu juuri siihen että osa on sitä mieltä että se -98 Volvo tai Neon on harrasteauto koska siihen on jouduttu laittamaan niin paljon osia ja stereotkin on päivitetty, kuitenkin sitä käytetään joka päivä ja 30tkm vuodessa koska kyllähän rakkaalla harrasteautolla pitää saada ajaa.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jonkun pyörän pitäminen varastossa tai pölyyntyvä kitara soittoinnon laannuttua ei oikeen sido pääasillisesti tilaa tai rahaa kuin auton pito.

    Jääkiekkoa voi mielestäni harrastaa ihan niin, että menee mailan ja luistinten kanssa pelaamaan ulkojäille. Tarviiko se lisenssit ja puulaakijoukkueen ennenkun se on harrastamista?

    Ei kallista pyörääkään moni varmaan vahingossa hanki? Tai jos on vimpan päälle hyvä pyörä itsellä niin miksi jollain 7 vaihteisella helkamalla jurruuttas töihin?


    Kuitenkin sävy taas sellainen, että ei ole harmi jos jotain uudempaa vania tai neonia ei näy liikenteessä jos joku kokee sitä harrastavansa koska paremmat harrastukset on ne 60 luvun autot.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tää pätee vähän joka harrastukseen joka on alaltaan laajempi mitä joku kiekon perässä luistelu tai pallon potkiminen.
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noitakin mainittuja voi harrastaa huomattavasti laajemmin kuin annoit ymmärtää.
    Jos jossain valioliigan pelissä on 50000 katsojaa jotka ei osallistu pallon potkimiseen ja maksaa katsomopaikasta jopa satasia, ne on mun mielestä myös jalkapalloharrastajia
     
  17. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Kyllä niihin pyöriin ja kitaroihin saa samalla tavalla kulumaan rahaa kuin autoihinkin, jos kyse on harrastuksesta, mutta tilaa ne tietysti vaatii autoja vähemmän. Kukaan ei varmaan hanki kallista pyörää vahingossa, mutta ei se hinta siitä pyörästä tee yhtään parempaa tai huonompaa niille työmatkoille. Joku täysjousitettu alamäkipyörä ei vaan ole paras ratkaisu tasaiselle pyörätielle, tai hiilikuiturunkoinen maantiepyörä keskelle kaupunkia, mutta silti ne on nimenomaan harrastajalle vaihtoehtoja, siinä missä työmatkat voi hoitua parhaiten vaihteettomalla mummopyörällä. Ihan samalla tavalla niitä harrasteautojakaan ei yleensä haluta uittaa suolassa ja paskassa talvella, kun siihen tarkoitukseen on muitakin vaihtoehtoja.

    Jääkiekko ei tarvitse lisenssejä tai joukkuetta siihen, että se on harrastamista. Kuten jo kirjoitin, niin sen aktiivinen pelaaminen on aina harrastamista tai työtä. Et voi käydä kaupassa tai töissä pelaamalla samalla jääkiekkoa. Esim. rata-autoiluun pätee sama, mutta ei pelkkään autoiluun.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    enemmänki penkkiurheilijoita. Mutta tuntuu että siinäkin ei hirveesti ole ikäviä asioita jotka "on vaan pakko tehdä", ehkä jotkut yhdistyksen paperihommat jos joku sellaseksi ne mieltää
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä harrastan autojen ropaamista, ajelut tulee melkolailla tarpeesta siihen päälle. Samaten oon radioamatööri, mutta ei mua kiinnosta juurikaan höpötellä niissä ringeissä, rakentelen radioita. Korjaan vanhaa taloa ja tein uuden mökin, ihan siksi, että tykkään tehä. En pakosta, joten ne kaikki on mun harrastuksia.
     
    kapa73, Karpov, Lowry ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuota en usko, 2,2 kierroksen ohjausta, kuinka tuollaisessa pappaautossa sellainen olisi kun ei niitä sporttisemmissakaan ole.
     

Kerro tästä muillekin!