Trailerin 10" renkaat/vanteet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja impala-63, 30.12.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pitäisi saada omaa traileria hieman levitettyä kun ei tahdo jenkit mahtua kyytiin kun todella kapeilla renkailla just ja just.

    Ajattelin jos laittaisi tuollaiset 195/55-10" renkaat alle ja sitten joutuisikin nostaisi lavaa ylöspäin niin levittäisi sitten lavaa renkaiden päälle.

    Onko muilla kokemuksia noista vanteista kun niissä on et - 4 ja normaalisti on +30. Onko laakerit kestänyt hyvin kun näkyy lukevan myyjillä että rasittaa laakereita niin paljon ettei takuut kata vanteiden asennuksen jälkeen.
     
  2. cdi

    cdi Double Gearhead

    Siis kuinka? Kiinnityslaipan momentteihinha tuo vaikuttaa? Ja aivan sama onko se et mitta plussaa tai miinusta jos numeroarvo sama. Jos 30 on normaali niin 30x vaikuttava voima on suurempi 4 xsama voima. Tarkasteltuna kiinnityspisteessä. Kiinnityspisteen ja laakerien välimatkat ratkaisee kokonaiskuormituksen mikälaakereihin kohdistuu.
    Vai olenko ymmärtänyt kysymyksen täysin metsään?
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tarkista ny ekana että löytyykö 10" renkaita joissa riittävä kantavuus traileri käyttöön!
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En juuri mitään ymmärtänyt tuosta tekstistäsi. Ilmeisesti +30 et:llä voimat kohdistuu molempiin pyöränlaakereihin tasaisesti ja - 4 tulee laakereihin vääntöä?
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mun mielestä sun kannattaa katsoa renkaalle tulevaa kuormitusta ja renkaan kiinnityslaipasta mittaa etummaiselle ja takimmaiselle laakerille. silloin kun et =0
    Kun et kasvaa kumpaan suuntaan hyvänsä pitää laippaa paksuntaa ja akselin halkaisijaa suurentaa. Noin niinkun yksinkertaistettuna.

    Niin mietin kans että mikä akseli ja mikä jako?Vanteita ajatellen.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli jos tekee käännetyt vanteet ne ei rasita laakereita enempää kunhan ET pysyy samana vaikka toinen malli on 30cm ulompana kuin laakereiden keskilinjassa kulkevat?
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    jotenkin tulee semmonen tunne että tuollasessa pikkupyörässä on aikamoinen vierintävastus noin niinkun luonnostaan, ainakin kovemmilla akselipainoilla jarruttaa jo aikalailla.
     
  10. T&S

    T&S Gearhead

    Rengaspaineet on aika hurjat ja nastarenkaiden saatavuus tosi heikko.
    Kyllä ne siellä alla pyörii mutta esim. pihalla käsin kärryä kääntäessä tai siirtäessä huomaa kyllä pienetkin kuopat, no eipä tuota 800 kiloista kärryä muutenkaan ole tarkoitettu käsin siirrettäväksi.
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuollaisia 195/55R10-kokoisia nastoitettuna löytyy muistaakseni Tradotimiltä (p. 010 337 3424). On tukkuliike, joten ostettava jonkun rengasliikkeen kautta.
     
  12. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

    Meillä on firman Agados lavettikärryssä (2800 kg kok. paino) kesäpyörät 195/50x10 ja nastapyörät tais olla 165x13. Voi olla että tossa 13" koossa löytyy paremmin vaihtoehtoja ja onko se sit niin tarkalla se korkeus että tarvii viimeisiä millejä hakee?
     
  13. cdi

    cdi Double Gearhead


    En tiä mikä on käännetyt vanteet arvaataan -ET ja +ET Ei se noin mene suoraan.
    Pitää laskea vanteen kiinnitylaipan momentti ja minkalaiset voimat se aiheuttaa akseliin ja toisaalta akselin kiinnityspisteen etäisyys sisempään laakeriin sehän ei käytännössä voi olla samallalinjalla ,ulompaan laakeriin ja kiinnitylaippaan.Määritetään kuorma , kiinnitylaipan koko, eri etäisyydet , lasketaan momentit jonkun pisteen suhteen (esmes laippa) että siellä on kummallakin puolella voima ja vastavoima yhtä suuret. Ja edelleen sitämieltä että kiinnityslaipan momentti on sama jos et on yhtä suuri etumerkki vaain muuttuu.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitähän tässä haetaan?
    Pyörän laakerointi on suunniteltu renkaan keskilinjan mukaan, ja harvemmin on se keskilinja laakerien ulkopuolella. Pääsääntöisesti voidaan ajatella, että sopiva paikka renkaan keskikohdalla on lähellä laakerien keskiväliä. Siihen ei vanteen muotoilu auta, kuormitusvektori on armoton.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Nyt taidetaan ymmärtää toisiamme tai ainakin toinen itseään

    Eli kiinnitys pulteille tulee sama rasite oli ne kumpaan tahansa suuntaan metrin päässä noin niinku karrikoituna
    Tai kuorma-autoissa pultit on yhtä lujilla onko single oikein vai "väärinpäin" navalla

    Mutta tosiaan monet kärryt ja autotkin yleensä on pyritty kait laskemaan et sisemmälle laakerille tulee ~70% kuormasta ja se ulompi pienempi laakeri sitten kantaa vaan osan kuormasta

    Ja jos vanteen -ET lukemaa pienennetään kuorma siirtyy enemmän sille ulommalle pienemmälle laakerille

    Jos navassa on pakettilaakerit sitten se voi olla anteeksi antavampi molempien laakerien ulomman ja sisemmän ollessa samankokoiset

    Tollanen paketilaakerikaan ei ole kuin normaali laakerit/t erikoisemmalla ulkokoolilla.
    Jotkut on jopa neulalaakereita, ei ne kaikki ole kuulilla
    Ja tympeintä on et joissain on rasvaa sen verran et voi sanoa rasvaa siellä olevan, mutta se herneen kokoinen nökäre ei pitkälle lie kanna
     
  16. cdi

    cdi Double Gearhead

    Niin pitäis olla koneinsinööri jolla kokemuspohjaista tietoa mitä vaikuttaa laakereiden kuormitukselle jos kuormitus yrittää vääntää akselia S-muotoon ,Tai U-muotoon. Se pitäis alkaa laskemaan ........ite kun ei tartte niin miks vaivautua. Mut sellanen pers kutina on että +ET mitta taitas olla edullisempi.
    Mutta illalla tuosa mietin ettei se paljon mettään mene vaikka rakenteen ajattelee jäykäksi ja käyttää ET mitan kohtaa momentin laskemiseen .Tarkastaa vain ettei jännitykset akselissa heilahda sallitulle rajalle vaan jää varmutta peliin.

    Meidän ymmärryksestä ei nyt ole kyllä kysyjälle ehkä hyötyä kun vastausta perus kysymykseen ei ole. Senkin jälkeen puuttuu ratkaisevia tietoja että laskelmia voi ylipäänsä suorittaa.

    Toisessa tapauksessa laipan yläpään pultille tulee vetoa ja toisessa alapään. Ja on voimaltaan samansuuruinen kun et mitta sama vaikkakin etumerkki eri.

    Prosenteista en sano mitään kun suunnitteluperusteet ei tiedossa ,mutta tässä tapauksessahan voima pienenee matkan kasvaessa kiinnityspisteestä eli tukee käsitystäsi.
    Pakettilaakeri on tuntematon käsite ja en nyt löytänyt skf-laakerikirjaa vaikka sellaine kyllä mulla jossain on. Ajattelis että sieltä saattais löytyä myös maksimi kuormitukset ko laakereille.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Nyt on pakko kysyä, kun on kykyä ajatella asiaa

    Belaruksessa on käännettävät navat ja pitkät osat vetaria näkyvissä jolloin raideväli ei muutu, mutta akselin leveys muuttuu

    Jotkut väittää ettei se muuta rasitetta jos vanteen kääntää toisin päin

    Mutta kaikki videot joita nähnyt katkeaa aina akseli sellaisista joissa on käännetyt navat, eli vanne on -ET;stä vaihdettu +ET;ksi
    Jos + on, että kiinnitys piste on sisempänä kuin laippa kuten ulompi paripyörä

    Ite tein väitteen, että akselin tyvelle tulee pienempi rasitus kun vanne pyrkii vääntämään akselia S;sälle kuin, että se vääntää akselia tyvestä
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuo 10" rengas on 60mm pienempi halkaisijaltaan kuin 13". Tällä hetkellä kärry on jotain 176cm leveä siitä kohtaa johon renkaat menee eli suurinpiirtein 10cm liian kapea. Jos pitää 13" renkaan niin joutuu ehkä tekemään sen lavan turhan korkealle. No pitää tutkia ja hutkia.
     

Kerro tästä muillekin!