Kuusseiska Imperiali

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 30.11.2018.

  1. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Nyt on makee topicin aihe!
    Imperialissa pitäis olla ihan Mopsin BB.
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Pitäis ehkä, mutta asioita pitää tehdä välillä eri lailla..o_O
    Se erilailla tekeminen oli ajatuksena sen ensimmäisen konevaihtoehdon kanssa.. Turbo-ruisku-305 SBC olis voinu olla melko vinkeä esiteltävä häppeningeissä..
    Mersun kutos-dieselillä olis saanu ehkä vaan vihamiehiä.:D:D:D

    Tää ilta meni tallissa palapelien parissa.
    Imperialin lattia oli täynnä turkoosia muovisilppua kun sen hain. En niitä lakaissut roskikseen, kun ei ollut silloin hajuakaan mistä ne on.

    Takapenkin kupeella oli kuskin puolella kiinni vielä isompi pala samaa muovia:
    [​IMG]

    Jonkinlaiset peitelevyt siis.
    Apukuskin puolella ei ollut kuin pari pientä riekaletta ruuvien alla kiinni.
    Muuten nuo oli aikalailla silppuna.
    Syykin selvisi noita kokoon liimaillessa. Muovi on mennyt todella hauraaksi.:confused::(
    No, eipä niistä tarkoituskaan ollut kuin saada malli/t uusia varten.

    Olen aina tykännyt palapeleistä ja nämä oli ihan omaa luokkaansa, kun ei ollut tietoa millaiset näistä pitäisi tulla.:D

    Liimailutalkoiden jälkeen sain kokoon tällaiset:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Muovinpaloja riitti yllättävän hyvin!
    Molempien puolien muovista sai riittävän täydellisen mallin korvaavan osan tekemiseen.
    Kummallakin puolella on ollut vain yksi yhtenäinen riekale, mutta eihän ne tuosta ohuelta kohdalta niskan korkeudella kestäneet ehjänä enää.

    Nyt olisi tarkoitus tehdä noista paperimalli ja leikata pellistä sen kanssa sopiva aihio taivuteltavaksi. Saattaa mennä hetki naputellessa kaikkia muotoja.

    Nuo on osittan varsin ohutta muovia ja niin hauraat että taivuttelu katkoo ne yleensä aina eri kohdasta kuin liimauksesta.:confused:
     
    ImpJay, Jussi289, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    Saisko nuista mallia 3d printtaukseen vielä?
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä nuo sen verran muotoon sai liimattua että mittoja mallinnukseen tai skannauksen sais tehtyä, mutta ei ole oikeen optimi printtauskäikäle vaikka parista palastakin tekis. Pituutta tuolla hirvityksellä on yli 70 senttiä, leveyttä liki 15 ja korkeutta 30?
    Paksuutta noilla on vaan joku 1-2mm vaihtelevasti.. Miten on sattunu muovi venymään muotille vetäessä.

    Nuo menee sivulta "ovi"paneelin alle ja sisäreunalta penkin ja lokarin väliin. Yläpää jää hattuhyllyn ja sen paneelin väliin, mutta kun auto ei vielä ole mulla ollut kertaakaan koottuna, niin osien istuvuuksien arviointi on ihan vanhojen kulumajälkien ym. varassa.
    Tuo 1-2mm mahtuu joka väliin, mutta hankaa paikotellen silti..o_O

    Pellistä tehden nuo saa ainakin mahtumaan paikalleen..
    Sitten voi topata ne mieleiseksi näkyviltä osin jos tuntuu tarpeelliselta. Turkoosia vinyyliä vaan metritolkulla.:D:cool:
     
    LPV ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Päivä ei tarjonnut mitään ihmeellisiä aktiviteetteja, niin päätin keskittyä puunajoon ja johtosarjan perkaukseen..
    Polttopuita ei kauaa jaksanut räntäsateessa kyytiä pellonreunasta liiteriin, niin tallihommat vei voiton:

    Lähtökohtana Jeep Grand Cherokee 5.2l 1995 konehuoneen oikean puolen johtosarja. Vasemmalla puolella on omansa.
    [​IMG]

    Vaati hiukan päänraapimista ja edestakaisin juoksua kun korjausopas joka multa sähköisenä löytyy, on 1993 malliin. Ja tietenkin koneella, niin piti pompata aina ihmetteemään koneelle johtojen/liittimien tarkoitusta. Olis pitäny tehdä tää jo kaks vuotta sitten kun purin Jeepin..
    Olis tienny mitä tehdä ja voinu kattoa autosta mihin mikäkin menee.

    Nuo Jeepin/Chryslerin kytkentäkaaviot ei ole ihan kätevimpiä lukea.

    Konehuoneeseen tulevan rele-/sulakeboksin tilanne ei merkittävästi muuttunut, kun pois lähtee vaan kaksi relettä ja sulaketta..
    [​IMG]

    Vaatikin hieman näpertelyä saada noiden johdotukset purettua rasiasta..
    Keksineet lukita johdot muovikynsillä rasiaan JA muovikynnet releiden alle tulevilla muovilevyillä.. Tuo kuvassa näkyvä punainen on se lukituslevy niille kynsille. Lukitus aukeaa altapäin ja kynnet päältä..:D

    Päivän saldona kuitenkin huomattavasti laihtunut johtosarja.
    [​IMG]

    Kuvassa ylhäällä kojetaulun alle tulevat liittimet, joita en vielä saanut purettua.
    Loppui mielenkiinto ja järki. Noita enb vielä oppaasta löytänyt ja voi olla ettei niitä ola vanhemmassa autossa ollutkaan.
    Saattoi remontissa mielialaa kohottamassa ollut Jallupullokin tietysti vaikuttaa, mutta ihan kaikkia johtoja en saanut karsittua.
    Jäi epäselväksi mikä 2-napainen liitin menee vasemmalle puolelle eteen. Kuvassa oikeanpuolimmaisena johtojen päässä. Se saattaa olla polttoainehuurujen keräyspöntön solenoidin johto, mutta -93 mallissa sen solenoidi on koneen päällä, mutta tässä uudemmassa saattaisi olla pöntön kupeessa... Joku tällainen muistikuva on takaraivossa.

    Lisäksi huomasin pari virhettä tehneeni jo siinä vaiheessa kun otin johtosarjan Jeepistä.
    Ei näköjään tullutkaan otettua kojetaulun johtosarjasta noita liittimien(sini, kelta ja musta) vastakappaleita.:mad::(
    Voihan nuo johdot toki napsia poikkikin, mutta olisi mukava, jos olisi jossain kohtaa liittimet ja saisi sarjan siitä poikki asentelujen yhteydessä.. Jonkinmoinen talkoo niiden liittämisessä tulee kuitenkin, kun en koko Jeepin sähköjärjestelmää autoon halua.:D

    Pitää katella jos jossain olis purussa samanlainen Jeeppi, niin vois siitä käydä pätkäisemässä vastakappaleet.. Ja pari muuta pikkujuttua.

    Tuostahan ei oikeastaan lähtenyt kuin valojen, ABSien ja airbägin tunnistimien johdot pois.
    Vielä siihen jäi sähköantennin ja jäähdytysnesteen pintavahtien johdot. Ne napsin vielä jossain vaiheessa pois, kun en jaksa pintavahdille ehkä merkkivaloa näperrellä ja antennille on jo auton omassa johdotuksessa piuhat..

    Muutama Jeepin toiminto tuohon Imperialiin on tulossa, jos vaan pinna kestää kytkeä kaikki ja keksin mihin yhden mokkulan sijoitan..

    Ajotietokone.:D
    Jeepissä tuo on ollut kattokonsolissa ja kun se kerran olemassa oli, niin otin senkin talteen autosta. Imperialin tuhkakuppi oli aika sopivan kokoinen pesä tälle, niin katsotaan saisiko sen sullottua sen kannen alle huomaamattomaksi.

    [​IMG]

    Tuhkakuppi kuvassa ruosteisen vaihdekepin takana. Priimaa tuosta ei saisi kuin uusilla osilla, mutta nuokin ruosteet väheni huomattavasti hinkkaamalla.:cool: Kuvaa nykytilasta ei ollutkaan, mutta kyllä se koko ajan siistiytyy..:D
     
    12345678910, NorthElite ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Viime luppoajat mennyt pääasiassa johtotehtävissä Jeepin ja Imperialin johtoja ja kaavioita ihmetellessä.
    Jeepin puolelta vois sanoa kaiken olevan selvää, mutta tuon Imperialin johtosarjat.. Kaaviossa ja johdoissa sinänsä ei ole mitään ongelmaa, kun niitä on ihan minimaalisen vähän.:D:cool: Siis nykykalustoon verrattuna. On kai tuossa varmaan kolmin-nelinkertainen määrä johonkin Valianttiin verrattuna piuhaa ja sähköhimmeliä..:D

    Imperialissa on jossain vaiheessa ollut konehuoneen puolella orastava sähköpalo, jota on "korjattu" keltaisella kaapelilla.:D Kaikki palaneet on siis korvattu siis keltaisella ~6mm2 piuhalla ja teipattu tiukasti nippuun erittäin kovaksi kovettuneella mustalla muoviteipillä. Kötösten purkamisessa meinas 12 asteen pakkasessa mennä hermot.

    Kaikki Imperialin sähköjohdotukset on muutenkin kovettunut ihan viimeisen päälle. Oli jo kesällä +25 asteen lämmössä tutkiessa, ei ainoastaan nyt pakkasella.

    Mistähän mahtaisi löytyä tuohon tulipellin liittimeen sopivia liitinrunkoja liittimineen? Tai sitten pelkkiä liittimiä johtojen päihin. Jos vaihtaisi kaikki johdot konehuoneen puolelta uusiin..:confused::( Ihan varmuuden välttämiseksi.
    Samoja liittimiä on ihan varmasti Valiantista Chrysleriin ollut käytössä, kun nuo on niin tutun oloisia.

    Tietysti olisi mahdollista vaihtaa nuo sähköt kokonaan toimivampiinkin, mutta kojetaulun alla vaikuttaisi asiat olevan vielä aika hyvin. Oviin menevät piuhat vaihtunevat ihan sisältä asti, etteivät heti ala murentua. Muutamassa kuskin oven piuhassa jo kupari loistaa taitoksista.:(
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ovien sisäpaneeleita putsasin illalla puhdistusaineen kanssa ja niistä löytyi tuttu turkoosi sävy yllättävän monesta kohtaa.
    Olivat ihan helvetin paskaiset, eikä niistä puhtaita tullu vieläkään. Piti vaan saada ne pois pöydältä muiden hommien takia, niin tein sellasen parin tunnin kokeiluhinkkauksen niille.

    Listat autossa onkin aika hyvin tallessa, mutta mm. nuo takalasin kehyslistat on joku suuressa viisaudessaan repinyt irti lievää törkeämpää väkivaltaa ja tukevaa ruuvimeisseliä käyttäen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuo toinen vasemmalta on vielä siinä mallissa missä kaikki takalasin listat oli alkuun, eli jokaisen kiinnikkeen kohdalta ne on revitty väkisin irti kampeamalla meisselillä listan alta.:( Muita on jo vähän taivuteltu muotoihin takaisin, niin pahimmat rutut ei enää näy.

    Nyt pitäisi ottaa pieni vasara ja pari sopivaa tuurnaa käteen, niin saisi enimmät lommot pois. Taitaa jäädä tällä erää kuitenkin tuohon homma.
    Nuo listojen naputtelut ja kromien hinkkailut on just sopivaa hommaa tehdä Imperial-pullon ja ajan kanssa.;):p
     
    isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Huh huijaa ei ole "helppo projekti" tuokaan :rolleyes:
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ovipahvien tila tällä hetkellä:
    [​IMG]
    Kuskinpuolen takasivun paneelit.
    Näkyviltä osin ehjät ja puhdistui omasta mielestä ihan siedettäväksi ehkä tunnin hinkkauksella. On niissä paskaa vieläkin pinnassa, mutta sentään väri erottuu..
    Edempänä takatolpan pintamuovi siinä kunnossa, missä oikeastaan kaikki sisäpinnat autossa oli.. Ts. Ihan helvetin paskaiset..:confused:

    Samojen takasivupaneelien takapuoli:
    [​IMG]
    Kosteus on vähän tehnyt tuhojaan ja hapertanut pahveja, mutta oikeastaan vain kuskin oven alaosan paneelin runko vaatii uusimisen heti. Muut pysyvät vielä koossa.:D

    Ihan niin hyvä tilanne ei kaikkien pahvien kanssa kuitenkaan ole.
    Apukuskin puoleinen takatolpan paneeli:
    [​IMG]

    Tähän pitäisi pahvi uusia, kun ei pysy enää koossa. Lähes sama tilanne kuskin puoleisessa.

    Ja sitten se sisusta ennen puhdistusta..
    [​IMG]
    Melko paskainen..
    Ihan kaikkia pintoja ei saa puhtaaksi, ja niille on keksittävä jotain. Kick panelit mm. on samanlaista karvaa täysin entisen lattiamaton kanssa, eikä ne puhdistu. Uuden lattiamaton autoon jo hommasinkin ja kunhan nuo lattia pellit saa puhtaaksi ruosteista ja pari paikkaa liimattua niihin, niin voi maton levitellä sisälle.o_O Saattaa hiukan sisätilan tunnelma muuttua siitä mitä oli ennen purkua.

    Lattiamatosta ei monessa kohtaa pystynyt kertomaan väriä, tai sitä että se oli karvapintainen. Pikeä ja ties mitä sontaa oli liki sentin kerros siinä ja paloi muuten melkoisella käryllä kun sen poltin risukasan mukana..:eek::confused: Savu peitti puoli tonttia.

    Jos tätä joku -67-68 Imperialin omistava lukee, niin olisin kiitollinen takakontin pahvien kuvista. Omat on tässä kunnossa:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eli kaikista ei saa edes mallia uusien leikkaamista varten. Tuo ekan kuvan sivupahvi lienee samanlainen molemmilla puolilla, mutta toisesta ei ole mitään jäljellä.. Tai sitten on vaan toisella puolella ja toiselle tulee vain tämän viimeisen kuvan mukainen käikäle kiinni pikalukoilla, joista kahden peltireunus reiissä näkyykin.

    Toiselle puolelle tulee joka tapauksessa keskimmäisen kuvan mukainen taiteltava yksiosainen lokasuojan ja kylkipellin peittävä yhtenäinen pahvi, jonka kaikkia mittoja ei noista paloista enää saa.:mad: Jos nuo olisi otettu edes pientä järkeä käyttäen pois paikoiltaan, niin uudet olisi saanut melko helposti vanhojen mukaan tehtyä.
    Nyt ne on kaikki revitty pieninä riekaleina ja osa paloista on tietenkin hukkunut..
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Imperialin konehuone auton tullessa minulle:
    [​IMG]

    Autossa oli paikallaan ilmeisesti alkuperäinen TF727. Pistin sen kiertoon, kun tarkoitus oli joka tapauksessa päivittää tää ylivaihteelliseksi. Iloinen yllätys oli, että 727:n ulostuloakseli on samalla poorituksella kuin RH46:n. Aiemmin on joutunut toteamaan mm. Jeeppien kanssa, että koskaan ei tiedä minkä poorituksen laatikon ja jakiksen väliltä löytää.
    Tuossa näkyy vielä myös alkuperäinen syyläri, jarrutehostin ja virranjakaja. Nekin on löytäneet uudet onnelliset(??) omistajat.. Tuulitunneli ja tuo jännitteensäädin on tallessa, jos jollain pussihousuharrastajalla on tarvetta.

    Nyt tuolla on paikallaan hydroboost.. Sen virittelin kiinni kun konehuoneeseen oli tarkoitus laittaa turbokone. Bensa, tai diesel.. No, onpahan tehostusta vaikkei alipaineet loppuisikaan.

    Johtoja tuolla ei paljon ole, pääosa mustista madoista on alipainelinjoja, joita sitten riittääkin.. :D Saa nähdä paljonko alipainelaitteista enää on toimivia.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  11. jhm1978

    jhm1978 1st gear

     
  12. jhm1978

    jhm1978 1st gear

     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tehostin oli valitettavasti ihan roskistavaraa. Ruostunut liki puhki ja täynnä paskaa.. Oli nimittäin se alipaineletkun lähtö napattu poikki siitä ja joku herhiläinen rakentanu kotia sen sisään.:odeek::wc:

    Noissa katkaisijoissa on ehjiäkin osia ja joutavat sulle kyllä. Apukuskin etuoven namikkaa en ole vielä edes irroittanut, muut on jo pöydällä. Jos ei sulla hoppu ole noiden kanssa, niin ilmottelen sitten kun on tuo viimenenkin irti.

    Uusi jarrupääsylinterikin olis ylimääräisenä hyllyssä.. Oli edellinen omistaja sen autoon ostanut, mutta ei tule mulla käyttöön.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Huomasin tuossa mielenkiintoisen yksityiskohdan. Sun -67 Imperialissa on laitettu näemmä jo tehtaalla jäykisteet tulipellistä etulokasuojiin. Jos muistan oikein niin C-korisiin nuo jäykisteet ovat tulleet vasta "vuselake" koreissa eli -69 >. Korjatkaa jos olen väärässä. Mulla kun on tuo -68 Polara ja orkkis kuosissa sen kunnostuksen aloitin niin siinä ei ollut noita jäykisteitä. Enkä muista nähneeni muissakaan -65-68 -koreissa.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Omassa -66 Monacossa oli joku harrastelija tehnyt uudet, entistä ehommat sivupaneelit, peittänyt alkuperäiset, valk. kromi, rottinki ja alareuna mustaa neekerintukkaa hienolla, kokovalkoisella vinyyllillä, alle vaahtomuovia, ja koko komeus kiinni ehjiin alkuperäisiin ruuveillla, joiden päälle siistit muovinapit :( Onneksi ruuvinreijät ajanmyötä painuivat piiloon ;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jotain pitkästä aikaa Imperialillekin.
    Selkä vihotellu jo pari viikkoa niin ettei mitään asiaa ole ollu talliin nysväämään. Kaikki äkkinäiset liikkeet ollu täysin No-no..:confused:
    Nyt alkaa lihakset rentoutumaan ja varovaisesti voi totutella äkkiliikkeisiinkin, kaltevalla LIUKKAALLA pihalla.:eek: Pari päivää jo pelänny että Caprice liukuu pihan poikki sulamisvesien mukana.:wc:

    Toissa- ja eilisiltana ihmetelly taas Imperialin kromiosia.
    Puskurin päätyy testasin kiillotusainetta:
    [​IMG]

    Apparinpuolen pääty näyttää lähtökohdan:
    [​IMG]

    Ja kuskin pääty vartin-puolen tunnin hinkkauksen jälkeen:
    [​IMG]

    Eli kiiltoakin noista on vielä löydettävissä!:cool: Vaatii vaan ihan jumalattoman savotan.:confused: No, onneksi autossa ei ole paljoa kromia...:argue: Listat on sentään rosteria.

    Koristekapselitkin kaipaa melkoisesti huomiota:
    [​IMG]

    Noissa on jonkin verran oikomistakin, kun on ajettu kaikista kanttariin reunoja. Tuo laitoshan painaa 3-4kiloa ja on yhdistelmä rosterikapselia, sinkkipainevalettu kromattu rivoitus, muistaakseni alumiinikiekko Imperial-teksteillä tuossa keskiön ympärillä ja tottakai tuo kullitettu muovisilmä keskellä joka kruunaa kuninkaallisen sillisalaatin..:odeek::odroll:

    Näitä kun sais muovisena tuuninkikaupasta, niin kävis varmaan melkonen pöhinä tiskillä..:rotfl:
     
    ImpJay, Jussi289, 12345678910 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ai saatana :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. jhm1978

    jhm1978 1st gear

    Ostan mielelläni ne ikkunakatkaisijat ja pääsylinterikin vois olla hyvä varalle.keksi jotain hintaa niille ja laita vaikka yv:tä.mulla lähti pari vuotta sitten edestä toinen pöläri irti +100km/h vauhdissa.suuntana oli vastaantulevan hondan keula,kauhulla katseltiin et se menee perkele läpi tuosta hondasta,mutta onneks muutti suuntaa ja osu sillankaiteeseen.paskaks se meni tietysti ja sai alkaa ettiin ebaystä uutta.
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tämän päivän saavutuksia:
    Etuistuinten väliin tuleva keskipenkki/käsinoja.
    Istuinosa höyrypestynä ja selkänoja/käsinoja käsittelemättä:
    [​IMG]

    Pikkupala ensimmäisen höyryttelyn jälkeen:
    [​IMG]

    Tuota homeen jättämää kirjavuutta ei tuntunut saavan pois. Tosin minkäänlaista pesuainetta ei ollut vielä käytössä. Pelkällä höyryllä ja harjalla sai pinttyneenkin lian aika hyvin kuitenkin jo pois.

    Erinäisiä muoviosia jo höyryttelin myös ja paska lähtee. Yllättävän hyvin kaiken lisäksi!
    Käsipelillä ja muutamalla eri puhdistusaineella olen noita koittanut hinkata, eikä ne paljon puhtaammiksi ole niillä lähteneet. Työ höyrypesuri on ihan hiton hyvä peli tällauiseen pinttyneeseen paskaan.
    Kulumat osista ei tietenkään poistu, eikä juuri niihin kohtiin uponnut lika, mutta melkoisesti kirkkaammaksi nuo rojut saa.

    Ovien käsinojien pehmusteet on melko heikossa hapessa ja niistä irtoaa kuluneilta kohdilta jonkinlaista värikalvoa, niin eivät niin kovin siisteiksi tule.
    Päästelen nekin kuitenkin niin puhtaaksi kuin suinkin lähtevät. Voi iskeä paikalleen ja ajella alkuun ilman pelkoa vaatteiden likaantumisesta. Noihin ei siisteillä vaatteilla kehdannut ajatellakaan istuvansa ennen pesua.
     
    isalmela, Camino'79 ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä putsasin Polaran vinyylit aikanaan suihkuttamalla pineline - vesi seosta. Hyvin sai paskaa irti.vaatii toki lämpimän kuivan tilan. Kannattaa ainakin kokeilla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!