Ajatuksia 427cid SBC kansiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri R., 1.1.2019.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tarkoitus olis jossain vaiheessa rakentaa raikas 427cid SBC vaparimotti kadulle Dart SHP 400cid lohkoon ja haalia siihen sopivia osia aina kun rallua tuntuu pikkusen kertyneen. Hivenen siis haaveilumuotoinen topikki vielä tässä vaiheessa, mutta sen verran on jo konkretiaakin että kyseinen lohko on kuitenkin tullut jo hankittua viime keväänä kun se niin sopivasti tuli Amerikasta yhden pickupin lavalla.

    Moottori tulis ehkä '70 Novaan, tai johonkin muuhun autoon. Käyttötarkoitus lähinnä "kumenpoltto ja muu elvistely", mutta sen verran pitäis käyttöominaisuuksia olla että vähän vois kaupungilla kruisaillakin ja kerran kesässä käydä sadan kilsan päässä jossain tapahtumassa. Varsinaiseen kilometrien nielemiseen on eri auto(t). Kusiuus Dartin lohko on niin kaunis, että se näyttää kuulemma 600hv moottorin aihiolta, joten oisko se tehotavoite sitten siinä.

    Miettiny jos tässä kannet seuraavaksi hankkisi, puristussuhde tuommosella moottorilla sais varmaan olla jossain 10.5-11.5:1 suunnalla joten ~64cc palotilaiset kai ne tulis olla. Lähinnä tuo imukanavien koko ja kansien muut ominaisuudet askarruttaa, US Partsin valikoimaakin kun katselee löytyy Edelbrockista AFR:ään hintaluokkaa reilun tonnin parista liki 2200 euroon parilta, ja jos Summitin sivut avaa niin valikoima on tietysti moninkertainen. Moottorin isompi tilavuus taitaa "kesyttää" ns. isoa nokkaa ja kansia? Onko 227cc AFR Eliminator way to go vai mille aletaan?
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Ei välttämättä tarvi noin suuria kanavia..
    https://www.airflowresearch.com/554-hp-401-ci-afr-195cc/

    Toinen 195 kone juttu tiivistettynä; AirGap 549/510 ja StripDomi 595/541 6800 rpm
    (vaatii VPN yhteyden että avaa sivun)
    https://www.hotrod.com/articles/0805phr-408-cubic-inches-with-a-350-block/

    Nearly 600 Hp On Pump Gas 408 SBC
    First, it has a lot of inches 408, so it will need to have a high-lift valvetrain. Secondly, there is enough airflow through the heads to make power up to 7,000 rpm. This means we have to deal with two contradictory situations: high lift and high rpm. Added to that, we needed a long and reliable service life. A COMP Xtreme Energy street roller takes care of that. The profiles chosen were 286XSR for the intake, and 292XSR for the exhaust. These profiles are 248 degrees and 254 degrees for the intake and exhaust respectively. With COMP’s 1.65:1 rocker (PN 1006) on the intake and 1.5:1 (PN 1004) on the exhaust, net valve lift after lash was .620-inch and .588-inch. AFR spring weighs a scant 92 grams (std 110) and delivers 160 lbs on the seat, and 424 lbs at .600-inch valve lift.

    For ignition, we used a Pertronix HEI-style distributor with vacuum advance.
    This was with the lightest springs for the mechanical advance and ACCEL 8.8mm plug cables.

    Dual-plane Edelbrock Air-Gap Performer RPM
    Holley 750 equipped with the 850 baseplate, with it is measured 900-cfm.
    The reality is that this engine missed the 550hp mark by just 1.4 hp.
    That’s a good number for a two-plane intake. But the peak torque is only about 510 lb-ft.

    Single-Plane Test Holley Dominator.
    On top of this went the basic mildly-modified 750 with calibrations deemed necessary for the single-plane setup. Output below 4,500 rpm dropped, 408 came on strong from there on up.
    Peak torque went up to 516 lb-ft, and peak hp to 572.
    The 900-cfm 750 (with the 850 baseplate) was installed. Presto! 526 lb-ft and 579 hp.
    We are starting to look good here. Now working on the assumption that if some is good, and more is better, the 930-cfm (mod 850) might be just right, so it was installed.
    Result: 534 lb-ft and 587 hp.
    2-inch spacer on an engine of this size can make the carb look bigger, so that was next.
    This resulted in a best of 541 lb-ft and 595.4 hp.

    Nehän tekee 210 kantta myös, voisi olla harkinnan arvoinen
    edit lisatty toinen juttu
     
    Muokattu: 2.1.2019
  3. shr1

    shr1 Gearhead

    Varmaan parhaan tiedon osais antaa esim. nimim. Mopster tahi muut kansivelhot. AFR:n ilmoittamat virtauslukemat taitaa olla hiukan yläkanttiin, näin aikoinaan juteltiin kun asiantuntijoilla oli virtausdataa omasta takaa. Tämä ainakin noiden 210 kansien kanssa todettua. Jos en ihan väärin muista niin, vaparikoneessa virtaus alkaa noilla hiipumaan lähestyttäessä 600hv lukemia. Tämän joku fiksumpi vois vahvistaa...
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Taitaa olla Edelbrockin kansien kaa kanssa vastaavaa et ilmotetut lukemat yläkanttiin.

    @artsiracing jotain tais kirjotella johonkin BBC kansiin liittyen et pikkasen hierottuna oli sit jo ilmotetuissa lukemissa.
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Laita volvon pro stock kanneto_O
     
    Inlinee ja Herje tykkäävät tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ainahan ne valmistajan ilmoittamat virtauslukemat tahtoo olla vähän optimistisia.

    Jos kanavakokoa haluaa karkeasti verrata hevosvoimiin, niin Vizardin taulukko tukee hyvin sitä mitä tuossa aiemmissa viesteissäkin jo saattoi ilmetä.
    185cc = 500hp, 195cc = 550hp ja 210cc = 600hp, tämän jälkeen kanavakoon suurentaminen ei lisää tehoa enää ihan samassa suhteessa.
    Ja hyvähän se on muistaa että vaikka isoja numeroita on mukava esitellä, niin tärkeempää on että koneen luonne on tarkoituksen mukainen.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ehkä jossain pikkulohkoletukan bolton 23 deg kannessa toimii noi CC:t koon määrittäjänä, mut sit lakkaa toimimasta jos on nostettua kanavaa tai eripituista venttiiliä jne.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei ne käy kuin isolohkoon.
     
  9. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Onko tossa sun lohkossa nokka-akseli vakiopaikassa vai raised cam?
    Jos on vakio, niin sitten siihen kannattaa suosiolla ostaa vähän kalliimmat esim. Callies stroker clearance-tyyppiset veivit joissa laakeripukki on epäsymmetrisesti veiviin nähden.
    Sillä Scatin ja varmaan myös Eaglen H-beamit (vaikka mainostavat että on sc:t) ottaa aika tukevasti kiinni nokka-akseliin, jos ei ota "olkapäistä" reilusti tavaraa pois, vaikka on small base roller-nokka.
    Ja huomio, että jos ostat AFR:n 227 Eliminator kannet, niin ne vaatii Jeselin tai T&D:n offset-tyyppiset keinuvivut, joista tulee lisäkustannuksia helposti 1000-1500 euroa.
    Mutta hyviä asioita 4" strokerissa on tietysti se, että vääntöä ja heppoja tulee lisää aika miedolla nokalla ja maltillisilla kierroksilla.


    Niin ja tarvitset vielä sellaisen öljypohjan (esim. Hamburger stroker clearanced) jossa on lovet veivien kohdalla, muuten ottaa ottaa veivien pultit öljypohjaan kiinni.
     
    Muokattu: 2.1.2019
    valtope tykkää tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    (Tai sit voi ottaa pikkulohkomoparin,sinne menee 4" ja pidempikin isku aina 4.5" asti ilman et tarvii mulkata sen enempää nokkaa ku veiveikään. Okei, myönnetään, huono yhteys)
     
    Gary Grand, Herje, '68Hearse ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tossa lohkossa on vielä nokka vakiopaikallaan, ymmärtääkseni kalliimmassa mallissa on nostettu, eli tulee kikkailua spesiaaliveivien ja pienen perusympyrän nokan muodossa.

    Milodonilla oli myös 4" iskuiselle öljypohjaa tarjolla jossa tikku oikealla puolella, kuten tossa lohkossakin.

    Taitaa olla tuo "Not compatible with self-aligning rocker arms." kaikissa AFR:n Eliminator-kansissa? o_O
     
  12. 383

    383 Gearhead

    Huom 227 kannet vaatiin myös offset malliset nostajat
     
  13. 383

    383 Gearhead

  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Saat melkeinpä niin monta virtausarvoa kuin virtauspenkkiäkin.
    Testaa kannet aina joko samassa penkissä,tai saman merkkisessä niin voi vertailua tehdä.
    Silloin näet ne muutokset,miten ne vaikutti.

    Taikahan on saada,niinkuin Artsiracing sanoi,ne lätsät vastaamaan konetta.
    Jos ei tarkoitus viedä konetta ylös jokavaiheessa,tiukka turbiini niin ota pienemmät.
    Ja katukoneessa sen piikkiluvun vahtaaminen on sama kuin Reberbaanin vahtaaminen televisiosta,kauhaan jännää mutta mitään et hyödy tai saa,ainakaan rahalles vastinetta.

    Ota huomioon myös ,200-,400 alueet myös.Mitä nopeammin kanava nousee,sitä parempi se on kadulla ajaa,ja jos nokka on .600" niin vertaa vain siihen asti.

    AFR 210cc riittäneen 427 kokoisessa 6000-6300rpm redlineen,ehkä jopa ylikin.
    220cc kokoinen AFR taisi hyväksyä normi keinut vielä,Ja pinkoo reilusti yli 6400-6600rpm 427sbc koneessa jos venttiilikoneisto ajantasalla(ei hyd nokkia)

    Tehotavoite?600hv??Laita 210cc ja hyvä mek rolleri (yli 250 @.050" ,750-850 kaasari HYVÄ semmoinen,joku Victor Jr imusarja..menee varmaan aika lähelle.
    454BBC minkä tein, meni 242-245@ .050"(hydroller),piikkas 265cc kannella 6100rpm(venakoneisto ei pysynyt mukana,kansi ei loppunut),RPM imusarjalla ja 850 kaasarilla 592hv 10.5 rutulla...tohon kun olis laittanut mek rollerin niin yli 600hevosta 2-tasolla all day long..
     
    valtope tykkää tästä.
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites noi trickflowt?
     
  16. hot1930

    hot1930 Gearhead

  17. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Noi self align rockerit, eli siis keinun kärkiohjurilla olevat kannattaa virikoneessa aina jättää hyllyyn. Tilalle siis perinteiset non-self-align keinut, jotka pidetään linjassa guide plateilla.

    AFR:n 220 on isoimmat mitkä saa ilman offset keinuja. AFR:n sivuilta löytynee info siihen paljonko pitää olla offsettia nostajassa ja / tai keinuissa tuota isompien kansien kanssa.

    Offset keinut tarkoittaa T&D tai Jeselin (Tai Scorpion tänäpäivänä?) shaft rockereita. eli tonni lisää hyviin normikeinuihin ja stud girdleen.

    AFR:ssä taitaa olla oma jako noille rocker studeille, eli tarvii omat girdlet.
     
  18. shr1

    shr1 Gearhead

    Mulla shp:ssa nämä nostajat pienen perusympyränokan kanssa. Ei pahaa sanottavaa niistä.

    https://www.summitracing.com/int/parts/cca-873-16/overview/

    Lifter to bore välyskin on noilla ihan nappi valmiiks, kun taas kuulemma joissain nostajissa todellinen halkaisija on ilmoitettua nimellismittaa pienempi ja tästä saattaa koitua harmia. Tietty eri valmistajan lohkoissakin on eroa nostajalävessä.
     
    Muokattu: 3.1.2019
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  20. valtope

    valtope Gearhead

    Sori, kun sotkeennun miesten juttuihin

    kansiksi AFR 220.
    perusteet:
    - riittävät tehotavoitteisiin
    - tolkun hintaiset, 1850$
    - venttiilinjouset riittää mekaaniselle rullanokalle, nostolle +0.600
    - studit vahvemmat , ARP 7/16"
    - käy vakioventtiilikoneiston osat, mm. keinut

    => jos tarvii, Competition versio, +2250$

    https://www.airflowresearch.com/220cc-sbc-race-cylinder-head/


    kansivaihtoehtona vois ehkä olla vaikka
    Brodix : DS 225 PKG
    - hinta n. 1850$
    - venttiilinjouset riittää mekaaniselle rullanokalle, nostolle +0.600
    - studit vahvemmat , ARP 7/16"
    - käy vakioventtiilikoneiston osat, mm. keinut

    https://www.summitracing.com/int/parts/bro-1321003/overview/make/chevrolet

    Muuta huomioitavaa, osin jo mainittukin:

    - Lohkoon saatat joutua tekemään tilaa kangille, niin sylinteriputkien alaosaan, kun alas, öljypohjan kiinnitystä varten, SHP 400. "vakio" 4.125” Bore x 3.750”
    - mahtuu pyöriin ilman töitä, SHP Stroke, 427 Cubic Inch Short Block, 4.125” Bore x 4.000” Stroke
    - öljypohja 4" stroker-tarkoitukseen sopiva
    - pieniperusympyräinen nokka, mekaaninen rulla , => vaatinee nokan n. +250/ 0.050 nostolla, ja nostoakin n.0.600
    - "3D" kanget, tilaa hartioilla
    - yks-taso imusarja, Victor JR ?, kaks-tasossa ei riitä kanavapoikkipinta 600hp tehoille


    ps. olen sovitellut 4" iskulla olevan Scat-akselin, Scat ( I-profiili ) 6" kanget, Herberts Small-base mekaanisenrullanokan kera, SBC400 vakiotehdaslohkoon, olisko ollu xxxx509, tai xxxx511 lohko, mahtuu, kun vähän kaivelee, mutta jos tehotavoite +500hp, ei kannata tehdä vakiolohkoon.
    SHP-lohko on hyvä vaihtoehto.

    tälläistä tänään
    t pekka v

    ps. toi hot1930:n ( Masan ) alumiini SBC-427 on hieno motti !
     
    Muokattu: 6.1.2019
    4d sedan, Herje, 68corvette ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!