HV pumppu talvella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 6.1.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mitenköhän lirut öljyt tonne pitäis laittaa, ja varmaan joku kunnon suodatinkin ostaa ku nykynen joku Motorcraft mitä sattu hyllyssä olee ku tuli joku näppäilyvirhe joskus tilaukseen.

    Eli lievä ropleema on et kusasee näillä pakkasilla suodattimen välistä öljyä hetken ennenku lämpiää öljyt...
    Nyt jotkut 10W40 sisällä mutta varmaan pitäis jotku 5W40 tai lirummatki vielä laittaa, 0Wjotain?

    Turha keksintö toi HV pumppu joo mutta oli ainut ehjä tähän hätään mikä oli hyllyssä ni...

    318 kyseessä siis laakeroitu+rengastettu lähinnä.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Käytä vaan sinäkin 5w40 öljyä kun talvella ajelet, muusta en tiedä :D
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Tyhmä kysymys, mutta mikä on "HV pumppu?"
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    High volume
     
  5. Aivan..Joskus ei sytytä. Minusta tuo Karpovin ehdotus on ihan hyvä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Monessa topicissa oon jauhanut niin sanotaan perustelut tähän vielä jos joku niitä kaipaa. Viime talven ajoin 10w40 ja -20 se oli jo ihan tervaa, venttiilikopallekin kun roisku niin kerkes hakemaan autosta rätin ennenkuin oli pakosarjoilla.


    Myös nostajat tykkäs lätkyttää kylmällä koneella tovin ja startatessa tuntu raskaus. Nyt ovat kaikki em oireet poissa.

    Kohta 350tkm ajettu -90 4.3 v6 mihin vaihdoin venavarren kumit kesällä. Ei syö nimeksikään 8k vaihtovälillä öljyä.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itellä Valvolinen 5w-40 käytännössä jokavermeessä ja hyvin pelaa. Ei oo liian tahmeeta kylmänä, ei myöskään huohota kuumana ja nokka/nostajatkin tykkää kun ainakin myyntipuheissa valvolinessa hyvä lisäaineistus myös vanhempia laahurinokkia ajatellen. Eli jotain sinkinkorviketta tms. Nykyöljyksi enempi :)
     
    0rs0n, kime2 ja xarper tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sinistä vai max lifeä vai hopeista kannua?
     
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

  10. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    [​IMG]

    Tommoset pyöriny SBF 302:ssa kesät talvet. Ei oo ollu tahmee pyörittää kylmänä talvella tulille, -30 pakkasilla alkaa vähä kylmiltää huomata että on vähä raskas. Onneks lämmityksessä saa olla nykyää aamulla ja töistä lähtiissä.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Niijoo, siis se hopeinen fully synthetic tietysti 5l pönttö vielä ni on mielestäni jopa sangen edukasta :)
     
    xarper tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ärsyttää noi nelosen pytyt kyllä ylikaiken kun se 5l kun kippaa SBM ni se on aikalailla ylärajassa joka kerta :D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lirut öljyt mielellään kun on suurtilavuuspumppu. Eka paikka mistä se ratkeaa on nokka-akselin ratas joka syöpyy kasvaneen käyttövoiman alla.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perus 5w40 saa 5l pytyssä mielin määrin. Fixuksella ite ajan ja siinä myös etanoliluokitus
     
    xarper tykkää tästä.
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo kuulostaa sille että sulla ei ole suodattimessa ohitusventtiiliä.
    Huonosti virtaava tiukka suodatin ei kykene ilman ohitusventtiiliä läpäisemään kylmää öljyä tarpeeksi, ja paine kasvaa liian kovaksi.
     
    Camino'79, Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Voisi kokeilla myös porata 4 lisäreikää siihen suodattimen alla olevaan levyyn, muistaakseni siinä on 4kpl niitä?
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Käyn huomenissa ostaa Wixiä sinne, jos vaihteles samalla öljyt sit kahtois asettuupiko se. 51068 tais olla se lyhyempi ku 51515 mikä on yhtä pitkä ku toi motorkräfti, jää ehkä puol sentttiä pakosarjaan mut haittaneeko tuo kyllä, vähä lämpiää noppeemmin öljyt :D
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tarkotan mikä on lohkossa kiinni, ei suodattimessa :)
     
    xarper tykkää tästä.
  19. crown66

    crown66 1st gear

    Mulla oli aikoinaan samantyylinen ongelma omassa 318 koneessa. Muutaman suodatinjumpan jälkeen vika löytyi Fuselagen mainitseman suodatinjalan ja lohkon välisestä tiivisteestä. Tiiviste oli Fel-Pro:n klinger tiiviste mutta aavistuksen liian ohut. Asensin siihen hiukan paksumman öljyä kestävän kumitiivisteen ja ongelmat loppuivat siihen.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Tässä ei oo suodattimelle jalkaa, suoraan lohkossa.
     

Kerro tästä muillekin!