Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, just näin.
    Mulla on Satellitessa joku Autronic markkinen valintakatkaisija ja se antaa jotain X sekuntia virtaa solenoidille, kun laittaa virrat päälle. Sillä voi täyttää ilmanputsarin kaasulla ja sitten moottorin pyörähdys imaisee satsin sisään.

    Capriseen tulee joku tuntemattoman merkkinen katkaisija, joka haluaa jakajan signaalin, että solkku aukee. Siinä on lisäksi "ryyppy nappi", jolla voi heittää kaasua ilman jakajasignaalia.
    Mun mielestä kömpelömpi, koska se yksi nappi lisää.

    Bensapumpuks kannaattaa melkein aina miksereissä laittaa sähköinen. Silloin on helppo täyttää kaasari ennen kun jurnuttaa startilla akun tyhjäks.
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samaa mieltä tuosta sähköisestä pumpusta. Jää se kaasarin täyttäminen moottorin pyörityksellä pois. Vaikka auto olisi tyhjäkäynnillä niin hetki menee että kaasari on täynnä.

    Itse käyttäisin noita AEB: nappeja kun on siistin näköinen ja aika pieni.
    http://www.aeb.it/Products/Products/CatID/5/Switches

    Toinen on kaasari vehkeelle ja toinen ruisku vehkeelle. Bensa vehje napissa on se kaasarin tyhjennys ja täyttö ominaisuus. Eli bensasta kaasulle vaihtaessa painaa kerran ja se laittaa bensamankun kiinni, odottaa hetken että alkaa sammuilemaan painaa toisen kerran se avaa kaasunmankut ja bensamankun pitää kiinni. Nyt menee kaasulla. Painat kolmannen kerran se pitää kaasut auki ja avaa bensamankun. Sitten kun auto alkaa tukehtumaan painat neljännen kerran niin menee kokonaan bensalle.

    Ruisku napissa on vain bensa tai kaasu ei noita välejä koska ei tarvitse. Se kun sammuttaa ruiskun suuttimet kun vaihtaa kaasulle. Sitten kun vaihtaa bensalle se sulkee kaasumankut. Tuolla saa vielä bensalla käyntiin ja ohjelmoitua millä kierroksilla se vaihtaa kaasulle. Eli jos kaasu on valittu kytkimestä se lähtee bensalla silti ja vaikka ohjelmoitu 1500rpm niin käynnistyksen jälkeen vaan polkaisee kaasua sen verran että kierrokset nousee tuon 1500 yli ja heti vaihtaa kaasulle. Siis myös kylmänä.

    Mulla ei nimittäin S10 4.3tbi blazer tahtonut millään lähteä kaasulla käyntiin kun oli tuo kaasarinappi vaikka kuinka käytti virtoja edestakas päälle ja pois että antaa sitä kaasuryyppyä sinne mikseriin. Vaihdoin tuon napin tuohon ruisku malliin mikä olisi alunperin pitänyt laittaa niin lähti aina heti käyntiin.

    Kaasumuutos hommat oli niin alkutekijöissään silloin vielä ja ei CNG-Housekaan tiennyt niitä napin eroja. Kantapään kautta opeteltiin niitä asentelemaan. Nyt tilanne on paljon parempin kun alkaa olemaan kokemuksia.

    Nuo valintanapit on siis mikseri vehkeisiin ei monipisteruiskuihin.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko muuten kukaan muuttanut tuollaista cpi ruiskullista kaasulle? Onko se kuitenkin sekventaali ruutta että siihen saa monipisteruisku sarjan kiinni vai onko se jotain ihan muuta? Kiinnostaisi tuollainen - 90 luvun keskivälin pikkis kun niissä on vähän parempi sisusta mun mielestä.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Joku sentään teerävässäkin pääsä alkaa ajatteleen selkeesti.
    https://www.is.fi/autot/art-2000005944055.html
    Ei oo varmaan sähköautoja tuuppaavassa herrakerhossa osallisena? Tai jätetty vaan ulkopuolelle? Alkaa kertoon totuuksia!

    Tuota oon vähän ihmetelly, miksi ei käytössä olevien muutosta markkinoida samalla ponnella, kuin uusia sähköautoja?
    Ei oo herrojen Bisnes, vaan oikeesti tekevien, siinä se juju vissiin on?
    Siinä olis tekemistä Suomalaisille yrityksille. Kyllähän niitä jo tehdäänkin, mutta enemmän pitäis tehdä.
    Kun OP pankki luopuu perintörahoista, niin kaasuauto tulee hankintalistalleni. Nykyisistä ei kannata muuttaa. Varalle seisomaan.

    Päättäjät haloo!!!!!!!!!
     
    speedy, dart -66 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Minusta on aika kummallista tänä Suomen elinkeinopolitiikka, tätä kaasuautoilua ja sen pioneerejä on kaksi vuosikymmentä koitetty vain kampittaa nurin. Pois lukien nää "kärkihankkeet" jotka on ollut pelkkää tukirahojen hassausta. Kaatuivat omiin sotkuihinsa. Edelleen kaasu muutoksesta saat palkaksi vain käyttövoimaveron. Mun mielestä käyttömaksuihin pitäisi tulla selkeä alennus ko. muutoksesta.
    Mutta kun valtion veron kerääminen perustuu tavallaan saastuttamiseen, mitä enemmän bensaa palaa sen enemmän se saa veroja.
    Muutenkin täällä kävellään mappi kainalossa pitkin virastoja ja mietitään mitä seuraavaksi voitaisiin kieltää tai ainakin vaikeuttaa. Näin joku sanoi joskus aamu TVssä.
    Pihassa seisoo buickki jossa kaasusuuttimet on jo imusarjassa kiinni, mutta päädyin vielä ajamaan pontikalla kun ajokilsat jää sen verran vähäisiksi. Viinaa menee meidän perheessä 2500 litraa vuodessa, vaimo käyttää valtaosan....
     
    tooke, Pertti K, valpas ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Anza

    Anza Gearhead

  7. Anza

    Anza Gearhead

    Edellisessä viestissä on linkki.
    Kiinalaisen sähköauton saa maksettua polttoainekustannuksista syntyvillä säästöillä. -takuuaikana
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Aikas hyvä kirjoitus Aamulehdessä autojen polttoaineista (valitettavasti vain tilaajille tässävaiheessa).
    https://www.aamulehti.fi/a/201377921
    Kirjoituksesta pystyy päättelemään, että hallitus on sähköautoilunsa kanssa väärillä linjoilla, ellei satsata uusiutuvaan sähköenergiaan.

    Jos oikeesti haluttaisiin päästöjä (varsinkin sitä Hiilidioksidia haitallisempaa Metaania) vähentää, niin satsattaisiin Biokaasun tuotantoon, ja jakeluasemiin.
    Myös kotitalouksien Biojätteen keräykseen kannattasi panostaa. Melkein puolet kotitalouksien jätteistä kelpaisi Biopolttoaineiden tekemiseen.

    Biokaasun tuottolaitokset olisivat kova sana valmistavalle teollisuudellemme, jos niitä osattaisin tehdä?

    Mitä tekee hallituksemme asian hyväksi?
    Pistää kaasujuttuihin vain kapuloita rattaisiin? Eikä jostain syystä näe sitä mahdollisuutena.

    Jätteet ei kiinnosta! Kiinnostaa vain uudet sähköautot?

    Kuka ottaa Eduskuntavaaleissa johtoteemakseen Biokaasun?
    Niin, ja sitoutuu sen eteenpäin viemiseen kuten Trump Meksikon muurin kanssa.

    Luulin Sipilän ryhtyvän viime kerralla, kun Ekokylän kanssa on ollut tekemisissä, mutta verkostoitumishalut, omanedun tavoittelun kanssa, on vieneet toimintakyvyn, järkevän ajattelun, ja ennen kaikkea tekemisen.
     
    Gary Grand, dart -66, Anza ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei kai tuolla hallituksessa ole kuin paskan tärkeitä apinoita. Maakaasun verotustahan alettiin kiristää jo edellisen hallituksen toimesta ja voimalaitokset alkoi polttaa kivihiiltä kun se oli halvempaa.

    Se on vissiin ympäristö ystävällisempää polttaa kivihiiltä jota tuhannet rekat kuskaa että se sähköauto kulkee ilman sitä fossiilista polttoainetta?

    Olin jostain lukevinani tai katsovinani että sähköauton co päästöt on vasta 10 vuoden päästä samalla tasolla kun bensa auton kun lasketaan kokonais co päästöt valmistuksesta lähtien. Se se on ympäristö ystävällistä. Siihen vielä päälle kivihiilellä tehtyä sähköä jota kuskataan diesel rekalla.
     
    tooke, valpas ja caprice305 tykkäävät tästä.
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No mutta kun ne apinat luulee että se sähkö tulee sieltä pistorasiasta...lisäksi samat puun-halaaja-viherpipertäjä-apinat vastustaa vesisähkön rakentamista, ydinvoimaa ja luulevat että tuulivoima pelastaa kaiken...todellisuudessa se tuulivoimakin tarvitsee sähköä toimiakseen.

    Ne rekat voi kyllä kulkea sillä samalla maakaasulla (tai biokaasulla)...kunhan tarvittavia jakeluasemia saataisiin enempi kuin se 4 kpl mitä on olemassa tällä hetkellä (Helsinki Vuosaari, Vantaa, Turku satama ja Jyväskylä)...Ouluun tulossa ja Lahti Kujala suunitteilla, mutta siinä ne onkin.
     
    Jussi289 ja impala-63 tykkäävät tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No juu se on vielä tällä hetkellä ongelma ettei LNG /LBG asemia ole tarpeeksi raskaalle liikenteelle mutta eiköhän niitäkin ole viiden vuoden sisällä sen verran että rekalla pystyy ajamaan ristiin rastiin suomea.

    Onneksi noissa LNG tankkauksissa on tuo "kuolleenmiehen" kytkin käytössä kun eilen ja tänään jouduin käydä laittamassa tankkausletkun takaisin paikoilleen kun lähdetään letku autossa kiinni ajelemaan. Noista kertyy aika perkeleesti kuluja gasumille ja eiköhän se siirretä kaasun hintaan jollain aika välillä oletan. Noita letkuja vedetään useampi viikossa irti jakelumittareista.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Caprice sai muutoskatsastuksensa eilen ja tänään painettiin rohkeasti mökkireissun menosiivu pienen lisäkoukun kanssa, 500km.
    Vähän jänskätti alkuun, että miten 120L pullo riittää ja osuu tankkauspaikkoihin, kun jätin bensasolkun vielä asentamatta. Bensalinja on tulpattuna pumpun ulostulossa. -> Tällä hetkellä melkein ykspolttoaineinen auto. Jos haluaa bensalle vaihtaa pitää käydä vähän keulan alla ryömimässä. Haluaisin tehdä sen siististi alkuperäiseen malliin kovaan 3/8" linjaan, mutta kaikki löytämäni solkut on 8mm letkulle. Pelko oli turha, kun toiminta sädettä tuntui riittävän. Pelkällä kaasulla mennään.
    Eka tankkaus 177km jälkeen huoli 13,7kg (tankissa vielä 80bar jäljellä), tästä laskien 7,7kg/100km. Toinen tankkaus 216km jälkeen 20,4kg (tankissa vielä 55bar jäljellä) 9,44kg/100km.
    Luulen, että eka tankkaus ei antanut ihan täyteen ja siksi laskin vielä keskiarvon noille, 8,7kg/100km.

    Nämä tulokset on vielä ilman mitään ennakon lisäystä kaasulle. Kun saan ajoitusboksin asennettua, pitäis kulutuksen ja toimintasäteen vielä parantua. Tän päivän ajoista pääteltynä toimintasäde olis noin 260km.

    Reissun lisä koukku oli noutamaan torissa myynnissä olleet 2kpl 28L pulloja. Kaavailin laittavani vielä yhden sellaisen tonne hattuhyllyn alle jääneeseen hukkatilaan. Se paikka näkyy hyvin tässä kuvassa.[​IMG]
    28L tuo 23% lisää tilavuutta ja toimintasädettä. Eli 120L + 28L tuottaisi ainakin 320km matka-ajossa ja lisäsäädöllä enemmän.

    Ajellessa tuli mieleen, että auton oman polttoainemittarin kytkentä pitäis "puukottaa" niin, että kaasulla se näyttäis kaasusäiliön tilaa ja bensalla bensatankin. Vähän niin kun kaks tankkisissa pick upeissa tankin valinnan mukaan. GM:n tämän aikakauden anturi on 0Ω tyhjänä ja 90Ω täynnä. Pitää mittailla mitä tuo kaasupuntari puhuu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaasunpaineantureita on nyt tutkittu ja ne on kaikki jotain hienompaa elektroniikkaa, kuin pelkkä vastus.
    Ne tarvii 5v tai 12v käyttöjännitteen ja antavat ulos 0-5V tai 5-0V mallista riippuen. Sitten nämä vaihtonappien ledipilarit on "vain" jännitemittareita tuolle ulostulolle.

    Osaisko joku paremmin elektroniikkaa tunteva kertoa millä kytkennällä tai valmiilla piirillä tekisi tuosta 0-5 tai 5-0V signaalista o-90Ω vastuksen auton alkuperäiselle mittarille?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllähän sen ihan trankulla tekee, mutta toi skaalaaminen vaatii aika paljon lisätavaraa ja sovittamista.
    Mut onko noi kaasut sellasia, että pullopaine on edes jokseenkin lineaarisuhteessa sisällön määrään? Vai pitäskö punnita mieluummin?
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Paine on hyvin lineaarinen käytettävissä olevaan polttoainemäärää/toimintasäteeseen. Eli sen suhteen helppo. Nestekaasulla asia on toinen. Niissä käytetäänkin uimuriantureita. Keljua on, että noita nestekaasun 0-90Ω antureita tuntuu löytyvän helposti. Niillä ei vaan tee mitään maa/biokaasun kanssa.

    Onko tällaiselle transistorilla tehtävälle kytkennälle/piirille nimeä? Jos vaikka löytyis valmiina maailmalta?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En joutanu vielä sen pitemmälle miettiä, enkä tutkia. Viestis vaan laukas ajattelun, miten se olis helposti tehtävissä. Helpot tietty tahtoo tehdessä muuttua ei niin helpoiksi...
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Melkein ensitöikseen pitäisi mitata mitä virtaa sieltä autosta tulee anturin läpi 0 ja 90 ohmin asennossa. Päin vastoin kuin vanhoissa autoissa virta voi olla pätkittyä joten digimittari saattaa harhautua. Jos olisi vanhanajan viisarimittari niin ei harhaudu yhtä pahasti. Sen jälkeen ei ole kummoinen amerikantemppu rakentaa virtanielua transistorista joka tekee nuo ääripäät o-5V ohjauksella (tai toisinpäin 5-0 volttia) ja jollakin lailla väliarvotkin.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Noi kaasunpaine mittarit on ihan paskoja ja epätarkkoja. Milloin palaa kaikki neljä lediä 150km ajon jälkeen ja seuraavat 50km meneekin kaikki sitten kaikki sammuksiin.

    Itse suosin trippimittaria ja sitä olen kaikille muillekin sanonut. Tankki täyteen ja trippi nollaan. Ei ne kilometrit hirveästi heitä mitä tankillisella pääsee ja osaa ennakoidan tankkaus tarpeen helposti kun näkee paljonko on ajanut tankkauksen jälkeen.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mimmonen lie se itse paineanturi? Mitäs tommosessa pullossa on täyttöpaine? Jossakin 200-300 bar haarukassa?
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

    Yksi vaihtoehto tuon mittarihomman toteutukseen vois olla PWM -ohjaus.
    Paineanturin 0-5V viesti vaikkapa tuon tapaiseen muuntimeen:
    https://www.ebay.com/itm/Voltage-to...-5V-0-10V-to-0-100-High-Quality-/302420901704

    Kortin lähtöön kytkettäisiin 90 Ohmin vastus siten, että polttoainemittari "näkisi" vain vastusarvot 0 ja 90Ohmia pwm -taajuuden mukaan. Pulssisuhde muuttuisi paineanturin mukaan, esim. 2,5V paineanturilta tarkoittaisi, että puolet ajasta olis 0 ja puolet 90Ohm.
     
    Hai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!