Lämpimän auton anatomia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karpov, 1.12.2018.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Karpov tykkää tästä.
  2. 401

    401 2nd gear

    Minä oon huomannu kans saman että ei aina ihan kaikki yhtä lämpimiä ole..kakkosnelonen ol kylmä ja ei yhtään hikisempi ole tuokaan 940 mallisarjan volvo.ja oon jopa vähä yrittänykkii niitä saada lämpöseks.siinä kakkosnelosessa men lämppäreitä ku tupakkata et ois luullu senkii lämpösemmän vaihtoehdon kohille osuvan niiden lämppäreiden vaihtojen yhteydessä.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    940 tarvike kennojen kanssa olluy ongelmia ja kennon vuodot yleisiä iällä. Omassa myös vuoti se ja lämmitysteho oli aika heikkoa.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu eli ropeli just joka kennolle erikseen.

    Missähän menee raja kun vetää lisäletkua ja kennoa? Pakostihan se vesi viilenee pitkässä kierrossa ja varsinkin kun kennot toimii eräänlaisina jäähdyttiminä.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pistää niitä sit rinnan, eikä sarjaan, jos epäilyttää. Vaan aika ripeesti se vesi kiertää, ja viimesellä vähän viileempikin vesi vielä lämmittää, kun ei sen yksin tartte.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla vesi jäähtyi noin 30C kun se kierti näiden kolmen kennon läpi ja puhaltimet oli täysillä. Eli koneelta lähti 90 ja palas noin 60. Infrapunalla letkujen päältä mittailtuna. Pystyin ajamaan mettässä kesällä offireissun loppuun ihan normaalisti kun viskoflekti hajos, eli syylärillä ei jäähdytystä juurikaan tapahtunut!
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei niistä vas ja oik takakennosta eroa huomaa vaikka niissä noin 10c eroa veden lämmössä. Molemmat kuumentaa kyllä ihan riittävästi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Muistan jonkun auton olleen itselläni, joka oli kylmä. Vaikkakin mittarin mukaan termarin vaihdolla ei suurta muutosta ollut, niin alkoi sisätilat lämmetä aivan eri tahtiin. Oisko ollut termari hieman raollaan tai..
    ennen sai erikseen kesä ja talvitermaria, se muutamakin aste heti tuntui lämppäritehossa.

    Nyt kahdella tutulla 2011 mallin diesel c-rv:t, toinen missä webasto niin se on kylmä, etenkin ilman webastoa. Toinen missä koneelta kennolle vaan muutaman kymmenen sentin letkut, se on hiton paljon lämpimämpi, toisessa webaston putkisto koneelta ennen kennoa kokonaisuutena valehtelematta 4metriä, tilanahtaus, webasto konetilan etualareunassa.

    Sama kun ducatot ei lämpene ilman webastoa, mutta jos ohitat sen eli käännät auton alle menevän webastoputken suoraan kennolle, niin alkaa hytti lämmitä.

    En enää osaa sanoa kumpi oikein, lämmin menoputki ylös kennoon vai toisin päin, kun noitakin sekalaisesti, liekkö joissain itseilmaus teknisistä syistä toisin.
     
  9. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kaverin 73 impalalla viime talvena suhailin ja täytyy sanoo että on lämmin talviauto.Aamulla käydä hörsköttämään ja sillävälin kahvit naamaan,sitpä saikin puhtailla ikkunoilla ja paitahihasillaan suhata töihin...naama messingillä tietysti.
    Eli ymmärrettävissä on että iso bensakone tuottaa niin vitusti lämpöö että mikään moisella varustettu laite ei kovin kylmä voi olla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep! Huurteenpoistoissa voi vähän eroja olla mutta lämmin pitäis olla joka toosassa :cool:
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itsellä on auto jossa moottori kykenee vähänkään kovemmalla (yli 10) asteen pakkasella jäähtymään silloinkin kun se on käynnissä, vaikka ei edes lämmitys puhaltaisi kovalla! Mitenkähän ihmeessä sekin on mahdollista kun ei edes ole mikään tila-auto pienellä dieselillä, ja moottori muuten yleensä lämpenee suht' nopeasti normaalilämpöön ja pysyykin siinä.
     
  12. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jos siinä aavistuksen termari falskaa eli laskee hieman nestettä jäähdytin kiertoon ja sieltähän tulee tilalle sitten varsin viileää vettä tehokkaasti pudottamaan koneen lämpöjä?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dieselissä voi olla perus kauraa, että jäähtyy tyhjäkäynnillä tai ei meinaa lämmetä. Isokaan tilavuus ei meinaa mitään jos modernia tekniikkaa.

    Pumppari passatkin oli lämmin ja maantiellä lämpes ok, mutta tyhjäkäynnillä just -10 ja kovemmasssa kelissä tippu lämmöt 60-70c tai jos ajeli hissukseen kaupungissa.
     
    Filth tykkää tästä.
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Isäukon -94 C merssu 2L tiisselillä on melkonen laitos talvella. Tyhjäkäynnillä ei lämpeä koppi eikä motti vaikka se päivän rakuttas pihalla. Sievästi, ennakoiden ajamalla kopissa ei pakkasella tarkene, MUTTA JOS ajaa niin että kaasussa on vain kaks asentoa eli aina nilikka suorana ku mahollista, ni elähän huoli, siellä kopissahan tarkenee sillon ihan kohtuudella. :D
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Satellite alkaa pikkuhiljaa olemaan kyl ihan vitun lämmin, kuskin takaovi vielä vähän falskaa lasin välistä ja alalaidasta jostain, muuten on aika hyvin kaikki sisälle tuleva kylmä ilma eliminoitu.

    Hattuhylly vielä tehtävä uusiks kun järettömän kokoset kajarin reiät aivan turhaan ja muutenkin parhaat päivänsä nähny, kontin luukku sulaa ku käyttelee autoo ku lämpö karkaa sinne :rotfl:

    Sit vielä pien extra reikä lämppärin koteloon ja vedettävä taakse jalkotilaan joku pien letku/putki ni lämpiää vähän tasasemmin vielä eikä takapenkkiläisten varpaatkaan palele, varmaan auttaa toki kun fixaa ton takaoven tiiviikskin.

    On näissä vaan tuo lämmöntuotto ihan eriluokkaa nykykinnereihin verrattuna, letkulämmitinkin toiminnassa nyt, 15min piuhassa nosti imusarjan ja käytännössä koko moottorin lämmön -3C = 14C.
    Tunnissa oli noussu 34C, siitä ei seuraavan tunnin aikana noussu kun enää 37C.
    1500W lämmitin.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    2h siis ja 37c koneen lämmöt letkulämppärillä? Onkohan siinä joku vika, pitäs kyllä noilla tehoilla 2h termarin jo katkasta eli +50c.

    1000w malli tunnissa riitti v6seen niin että termari katko lämmitystä.


    E: vai siis onko pumputon letkulämmitin? Sitten eri juttu.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Pumpullinen, koko moottori oli kyllä tasan ton lämpönen, ulkona jotain -9C.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Outoa silti. Lämppärin letkussa?
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Juuh. Inframittarila mittailin pintoja ympäri lohkoo.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aika tuurissa mitä se näyttää, termarikopasta voi saada oikeen lukeman mutta letkuissa heittää jo 15-20astetta äkkiä. Näin niinkun yleisesti ko oon tutkinu lämpöjä käyvästä koneesta

    Kato ens kerralla obdstä tietokoneelle menevä koneenlämpö :D
     

Kerro tästä muillekin!