Honda S600 ja S800

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Nipe, 10.1.2019.

  1. Nipe

    Nipe 1st gear

    Tervehdys!
    Tuollaista Honda S600 tai S800 60-luvun pientä "sporttiautoa" olen yrittänyt löytää itselleni. Nyt kysyisin, että onko foorumilaisilla tietoa/muistikuvia, että olisi tuollaisia nähnyt täällä Suomessa?
    Sen verran olen asiaa tutkiskellut, että Otto Brandt oy toi S600 autoja muutaman kappaleen Suomeen 1960-luvun puolivälissä. Ostin myös TM 20/1965 lehden, jossa kyseinen auto oli koeajossa.
    SAHK-foorumilla oli vanha myynti-ilmoitus vm65 Honda S600 projektista, ja se on myyjän tarinan mukaan Joensuulaisella omistajalla nykyään.
    Kaikki tieto tulisi nyt tarpeen... Projektiauto siis hakusessa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ei montaa tullut uutena Suomeen. Yksi muistikuva on: Mitähän mahtoi tapahtua sille S800 coupelle joka liikkui aika resukuntoisena Jyväskylässä vielä -90 luvun puolivälin paikkeilla? Yleisilme oli enemmän käyttöauto kuin harrastekohde. Valkopohjainen rekisteri oli muistaakseni XAP- ??? Numeroa en muista. Rekkarin kirjainyhdistelmä viittasi siihen, että auto oli ollut Suomessa melko kauan, eli mahdollisesti Brandtin tuoma.
     
    Nipe tykkää tästä.
  3. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Mobilistin numerossa 4/98 on viiden sivun juttu perinpohjaisesti entisöidystä S600 roadsterista. Rekisterinumero MR-570.

    Jutun mukaan Otto Brandt Oy toi vuonna 1965 maahan kolme punaista S600 roadsteria.

    Jorma Laakson kirjassa "Millä ajat - sellainen olet" on kuva myöskin punaisesta roadsterista jossa on kovakatto paikoillaan. Sen rekisterinumero on ollut TBK-472.

    Nyt en ihan varmaksi muista yksityiskohtia mutta muistaakseni Tuupakassa Brandtin pääkonttorin toiseen kerrokseen (jossa Brandtin oma museokin on) johtavan portaikon alatasanteella olisi tuollainen ollut näytillä, katselin sitä pari vuotta sitten kun odottelin prätkäni huollon valmistumista mutta ei tullut kuvaa otettua ja ihmettelin miten se oli sinne rappujen alle saatu ujutettua vaikka pieni auto onkin.

    Näistä nyt ei apuja ollut projektin etsintään, mutta kirjoitinpa kuitenkin. :)
     
    Muokattu: 10.1.2019
    Rotten ja Nipe tykkäävät tästä.
  4. Nipe

    Nipe 1st gear

    Noniin, alkoihan niitä muistikuvia ja tietoakin löytymään. Googlen kuvahaulla löysin kuvan Tuupakassa Brandtin pääkonttorilla olevasta autosta, ja se on juurikin tuo MR-570 kilvellä oleva, josta on juttu Mobilisti lehdessä.
     
  5. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Hain auton osia joskus 2000-luvun alussa Loimaan läheltä , siellä oli tallissa ainakin yksi ellei jopa kax tuollaista Hondaa. Paikkaa en valitettavasti muista , mutta oli vanha maatalo mettän keskellä ja 100-200 romuautoa pihassa .Parhaat oli katonalla , kuten nuo Hondat , laanista oli juttua mobilistissa , soitin silloin lehteen ja sain yhteystiedot.
     
    Nipe tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Isäukko oli töissä autokorjaamossa -60 luvun lopulla, joka muiden roipeleiden lisäksi korjaili Honda - autoja, enimmäkseen niitä kahvimyllyjä, mutta oli myös yksi kovakatto s 800, jolla faija kävi fiilistelemässä koulumme pihalla, oli muuten pikkuhantta ylpeä. Oli muistaakseni todella pieni auto, ihme, että isäukko sinne mahtui ;)
     
    Rotten, isalmela ja Nipe tykkäävät tästä.
  7. Nipe

    Nipe 1st gear

    Onko kenelläkään muulla tietoa tästä Loimaan lähellä olevasta autolaanista?

    Olikohan vuonna 1968, kun Hondan maahantuonti siirtyi Berner oy:lle. Tuotiinkohan niiden toimesta tätä "isolohkoa" S800 mallia Suomeen? Vai onko kaikki S800 mallit tuotu jälkeenpäin... Ja kyllä on pieni auto, pituutta 3,3m ja leveyttä 1,4m :)
    Omaa silmää miellyttää juurikin tuo kovakattoinen versio, mutta kyllähän se avokin menisi.
     
    hantta tykkää tästä.
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    o_O Sehän on yllättävän vähän pienempi mitä ykköskoppanen Civic, 3,5m/1,5m.
     
    isalmela ja Nipe tykkäävät tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo selittää sen, miksi isän duunissa huollettiin myös Hondaa, muuten oli Chryslerhuolto :)
     
    Nipe tykkää tästä.
  10. Nipe

    Nipe 1st gear

    Facebookin Mobilisti-ryhmästä löysin tietoa Jyväskylässä olevasta S800 coupesta/fastbackistä. Rekkari on XBJ-500. Omistajasta ja autosta on tehty lehtijuttu. Kuvien perusteella ihan hyväkuntoinen yksilö. Tuo auto on tuotu vuonna 1969 Sveitsistä Suomeen.
     
  11. Nipe

    Nipe 1st gear

    Noh eihän se mikään kääpiöauto ole, mutta vain 1,2m korkeana kyllä se aika siron näköinen on nykyautojen rinnalla.
     
  12. Nipe

    Nipe 1st gear

    Pystyisitkö jotenkin kaivamaan tietoa enemmän tuosta autolaanista? Tähän mennessä parasta tietoa, mistä saattaisi projektin jäljille löytää!
     
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Näin onkin. Poikkesin tänään katsomassa ja siellähän se edelleen on. Heikko kännykuva tältä päivältä.

    [​IMG]

    Vilkaisin mielenkiinnosta mobile.de:stä niin siellä on tällä hetkellä kaikkiaan viisi kappaletta myynnissä ja hinnat ovat 26 950 - 44 990 euroa joten eivät ihan ilmaisia tuollaisetkaan nykyään.
     
    Muokattu: 12.1.2019
    Nipe ja Ford 15M tykkäävät tästä.
  14. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Ainakin N600:en oli tuolla Loimaan laanilla. Muistan et sellasesta oli kuva Mobilistissa.
     
    Nipe tykkää tästä.
  15. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kaivelin arkistoja ja Moottori-lehdessä 5/1968 on Hondasta artikkeli, jossa kerrataan valmistajan siihenastista historiaa mukaanlukien Formula ykköset ja kerrotaan:
    Kuvituksena kuva kun ensimmäistä N360:a ajetaan laivasta maihin. Jutussa ei S600/S800-malleja mainita laisinkaan.
     
    Nipe tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos tuo 600 ja 800 muistuttavat moottoripyörän konetta, niin aika kutkuttava ajatus laittaa tuommoinen pikkucoupe lentoon tonnisella Hondan koneella :d
     
    Nipe tykkää tästä.
  17. Nipe

    Nipe 1st gear

    Kuulostikin aika erikoiselta, että siellä sattuisi olemaan S600/S800 oikein kaksi kappaletta. Jospa ovatkin noita N600...
     
  18. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Katsoin vain ton numeron en kirjainta , eli N-sarjaa oli siellä Loimaalla , en muista mitä muuta siellä sisällä oli , mutta tuo Honda jäi mieleen.
     
    Nipe tykkää tästä.
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ei tainnut ännäläisille olla omaa topikkia? Kiinnostava aihe... eivätkä varmaan ole vieläkään järjettömän kalliita.
     
  20. peto

    peto Gearhead

    Yksi N600 oli lapsuuden kodin pihalla säilössä vuosia sitten. En muista mihin joutui.

    Kampura ongelmia taisi olla niissä melko paljon?

    Ei taida S-sarjaa juuri Suomesta löytyä edellä mainittujen lisäksi. Ison veden takaa voisi tuurilla löytyä?
     

Kerro tästä muillekin!